Smartwings: Vítáme snahu vlády, nejsme bezvýznamná firma

Odstavené Boeingy 737 MAX 8 Smartwings. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.comOdstavené Boeingy 737 MAX 8 Smartwings. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.com

Letecká společnost Smartwings vítá snahy vlády o její podporu. Žádost o pomoc se ale podle ní změnila v souboj politických

96 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
John

Šimáně má minimálně 10,5 mld majetku. Proč tedy nezainvestuje do udržení vlastní firmy byť jen jednou jedinou pětinou? Tomu se tuším říká nenažranost.

Nekdo

Aerolinka, která nevlastní ani jediné letadlo, je všechno jiné, jen ne významná…

Tony

Já jsem na těch spasitelských stránkách nikde nenašel na co budou peníze použity a jaký je plán na následující měsíce. Neví někdo jak to bude?

ČD4ever

Hodnocení článků (palce nahoru/dolů) pod články o SWG se vymyká hodnocení článků o jiných tématech. Jednoznačně zde zasahuje placená PR agentura. To musí být už jasné každému pravidelnému návštěvníkovi zdopravy.cz

pája

Ano, přijde mi, že zaměstnanci smartwings včele s paní Dufkovou vzheldem ke koroně nemají nic lepšího na práci, než všechny smysluplné příspěvky mínusovat.

nikdo

Ano. Mate pravdu. Pokud mi poradite jak, muzu sem postnout screen apelu na zamestnance ktery byl publikovan na intranetu at zde negativnim prispevkum davaji minusy

Jan Sůra

pošlete prosím na sura@zdopravy.cz, díky

petr 5

Pokud je to tak, bylo by nejlepší nechat článek bez obvyklé diskuze. Co si myslí většina uvažujících lidí je jasné a hlasy z donucení nikoho nezajímají.

Jan Sůra

ano, k tomu texty o Smartwings zřejmě směřují.

Whef

Já bych zde příspěvky nechal, nebo vypnout jen lajkování. Ať promotéři vlády vidí, že to není lidem jedno ! Když se nemůže demonstrovat. Tohle bude pravděpodobně velikánský tunel na naše peníze a rozčilu to lidi napříč různými skupinami, protože toto téma je na všech webech, který s tím nemají i souvislost. Už se nedá mlčet.

beija

A je tam i uvedeno, že mají zaměstnanci pozitivně lajkovat FB Neberte nám křídla? To by mě zajímalo, co s tím udělají až jejich mediální kampaň skončí. Je to neuvěřitelné, každý den článek a mají je dobře promyšlené.

Petr

Placená 😀 To jsou ti užiteční zaměstnanci.

Nicky

Já myslím, že pokud by o tom stát měl vůbec uvažovat, tak nejprve společnost musí projít reorganizací a zbavit se veškerých dluhů. Aby přesně bylo vidět co konkrétně stát kupuje a za kolik. Myslím, že tam toho o moc víc než značka ČSA nezůstane.

Jaroslav

Tuto krizi přežijí jen silné aerolinky, resp. skupiny. Smartwings je v ČR během 6 měsíců nahraditelná aerolinka, která nemá snad ani jedno vlastní letadlo. Co se chystá stát zachraňovat? Zaměstnance? Ti přejdou pod náhradu. Dopravní obslužnost? Ta se nahradí sama dle poptávky. Tržby Ruzyně? Viz. předchozí. Daňové výběry státu? Výdaj nikdy nevyváží příjem. O co tu kromě úhrady půjčky akcionářům jde?

Nicky

Prý mají 1 letadlo. Ale je zastavené oproti úvěru. Akcionářům jde o miliardy závazků co ve firmě jsou, když nenajdou žádného blbce co to koupí, tak o ně utřou nos.

Martin K.

Ten popisek u ilustračního obrázku je takový až moc “výrazně výrazný”.

Ps: všimli jste si té výrazně zelené ochrany náběžných hran? 🙂

Martin K.

Offtopic: Všiml jsem si Vás v posledním týdnu. Ani ne tak kvůli textu, ale kvůli nicku Martin K., který tady také již nějakou dobu používám. Pro zabránění nedorozuměním v diskusích, zvážil by jste jeho změnu? Děkuji a přeji pěkný den

Martin K.

Tak to mě mrzí, že vás nezaujaly ty texty :). Asi chyba místního systému, který umožní 2x to stejné jméno. Tak já to tedy zvážím. Hezký den i vám.

hlupák

Martine original, to není žádná náhoda, to je bohužel naprosto záměrné kradení jmen, které se tady provádí velmi cíleně. Historicky už mi tady ukradli asi 6 různých jmen, tak raději vždy píši nové, a i ty mi kradou. Kradena jsou jména od příspěvků, které mají smysl a nové názory jsou pak naopak afektované tendenční žvásty. Klasická práce řízeného marketingu.

Mart_n K

tady se jako „kopie“ musim ohradit, jak mam vedet zda dany nick uz byl nekym pouzit? 🙂 Sam pisete, ze stridate nicky. Na zadost jmenovce jsem svuj nick upravil.

Btw Upozorneni na chybu popisku je afektovany tendencni zvast? A v cem?

Petr

Zajímavý článek který má myslím souvislost i s firmou Smartwings u nás ….
„Transfer prostředků plátců daní ve prospěch nejbohatších, přestože je zamýšlen jako prevence nezaměstnanosti, v zemi budí značné kontroverze“, poznamenává list.
Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/britanie-podnikatele-pandemie-bohati-chudi-statni-pomoc.A200517_110639_eko-zahranicni_vlc

Pravdepodobnost

Na novinkach je taky ceska luza unisono proti jakekoliv podpore miliardaru ze statniho ceciku. Bud teda smartwings povazuji za vyjimku nebo ty pruzkumy jsou cinkly.
https://www.novinky.cz/diskuze/40324350

Nicky

Ty průzkumy jsou návodné a záleží jak přesně zní otázka. Já také proti záchraně nic nemám, ale nevidím důvod aby jí platil stát. Ať si jí miliardáři zachraňují za své peníze.

pája

Průzkum je cinkly , to je jasné.

Martin

Tak pojďme do věcné debaty. Jak radí skvělá mluvčí, paní Dufková.

Jaké byly zisky a výsledky společnosti před krizí? Co tady zastánci společnosti (najatí diskutéři) řeknou k pravidelným zpožděním letů a především k bezpečnosti? Jako třeba let s jedním motorem, vyjetí z dráhy, srážka na Ruzyni atd. atd. Komu se má líbit monopol na letenky pro dovolené v sezoně? A mohl bych pokračovat. Škoda slov na Smartwings…

Martin

Ještě dovolím jednu křiklavou ukázku monopolního postavení. Léto 2019, lety na PMI. Smartwings běžně ceny 6000. Jakmile přišel Ryanair na stejnou linku, Smartwings zlevnil cca na podobnou cenu (o polovinu!). Ale pozor, jen na jeden den v týdnu – kdy létal Ryanair. Krása. Tohle tady chceme?

Nicky

Tohle je ale úplně normální. Když není konkurence. Teď se dá cenová válka očekávat ještě v mnohem větší míře, pasažérů je minimum a letadel plno.

Jaroslav

Máte pravdu a nechápu ty mínusy. Vše je otázka nabídky a poptávky – https://youtu.be/72hlr-E7KA0

Nicky

Smartwings je malá bezvýznamná firma se špatnými a předraženými službami a špatnou pověstí a bezpečností.
Nic jiného než bankrot si nezaslouží.

atat

Jak to tak čtu, tak mas velký komplex … kdy te vyhodili? Nechápu, kde se v lidech bere přát něco špatného …..

Armin

2 minuty a -7 hlasů. Úderka dnes jede na plné obrátky. 🙂

Martin

Najatí diskutéři už jen klikají na mínusy. Proč? Neví, co napsat? Mazec.

Ted

Je vtipné jak se tu několik nicku trumfuje kdo vymyslí lepší obrat o bezvýznamnosti SW, ale přitom musí tušit že to nic nezmění. Havlíček na CNN opět zopakoval dnes že pomůžou.

Martin

Tak hlavně, že se někdo baví. Až se tak tedy stane a stát vstoupí do této úžasné společnosti, asi těžko nechá kámen na kameni. Trafika je trafika, pro plat manažerů se nějak místo najde, a „pár“ zaměstnanců se určitě taky bude bavit, až je propustí. Tvrdík poradí.

Nicky

Ta společnost bude propouštět tak jako tak. Možná i komplet všechny.

Ted

Tak samozřejmě že tam budou propouštět, Letiště Praha je státní a propustí stovky lidí. Ta záchrana není o tom, že zůstanou všechna místa, to snad musí být každému jasné.

Axel

Pro Ted – ANO, popsal jste nepromyšlené uplatňování moci v praxi…. Nezapomeňte, že moc korumpuje. A absolutní moc korumpuje absolutně.

Nicky

Pokud nemá v ruce čísla a už to takto kategoricky tvrdí, tak to vypadá na politické zadání.

Dubaf

Naopak smartwings JE bezvyznana firma stejne jako csa!

Jana

Pavle, vzdyt jsi pro CSA jakou dobu lital. To ti neni blby na ne ted plivat? Koukam ze ti u Vietnam Airlines uplne vymyly mozek 🙁

Pe.tr

Spíše získal rozhled .

kanafasik

neřekl bych, že konstatování smutné skutečnosti, že csa je v současnosti bezvýznamná firma, bylo pliváním.

dubaf

Ano a byla to super spolecnost a stale je to ma srdcovka ale tady bohuzel nejde o zachranu CSA!!!

dubaf

Dekuji ano o to jde… jedine v cem mi CSA bude chybet tak jsou SPA agreementy a napojeni offline carriers na PRG via FRA CDG AMS ale i to bude mozne diky ostatnim legacy carriers at jde o LH AF KL atd… Co je smutne je jak si vedeni smartwings group bere do ust strategicnost cele skupiny to se proste neda cist!!! Nalijme si cisteho vina… V Evrope jsou 3 stratigicke skupiny kolem BA LH a AF-KL a i ty budou mit problem prezit prestoze je asi milion argumentu proc prave temto dopravcum by se melo pomoci. Zkratka realita je… Číst vice »

Axel

Pro dubaf – píšete na adresu vedení SMW/ČSA: „sami do toho už nechtějí dát ani korunu“

Pokud by to bylo tak jak píšete, tak proč by utráceli peníze za nynější masivní ovlivňování veřejného mínění? Přece by stačilo aby vedení SMW/ČSA podalo insolvenční návrh

IMHO v těchto týdnech jde o to, aby se našel někdo kdo zajistí zaplacení půjček, které akcionáři SMW/ČSA poskytli této firmě. Ale je možné že se pletu

kanafasik

Omyl JSTE bezvýznamná firma jakých jsou po světě stovky. A stovky jich díky této krizi zkrachuje, Na tom přeci není nic špatného. Tohle co tu předvádíte, je jen ojeb na stát resp. občany tohoto státu.

Nicky

Také si kladu otázku, která letecká společnost v Evropě by už měla zkrachovat a napadají mě dvě 1) Alitalia 2) Smartwings.

kanafasik

tak Alitalia nezkrachuje nikdy. Ta stojí mimo tento časoprostor.

Nicky

Mám obavy aby Smartwings nepřevzal tento byznysmodel.

Axel

„Firma … loni dosáhla konsolidovaného provozního zisku zhruba 470 milionů korun.“ Hm a jaký byl celkový zisk? Protože do provozního zisku se nezapočítávají zaplacené úroky atd.

Proč společnost SmartWings utajuje podstatné informace (např. aktuální výše dluhů SmartWings) a proč uvádí nedůležité informace – jako je „provozní zisk“ (bo „celkový zisk“ … tj. jestli se loni podařilo dosáhnout – zejména toto čísla zajímá nás, daňové poplatníky, z jejichž kapsy by měly být placeny dotace pro SmartWings)

Nicky

Protože kdyby uvedli pravdu, tak ztratí veškeré argumenty pro vstup státu – je jen skořápka a černá díra na státní finance.

Jaroslav

Je zvláštní, kolik máte mínusů, ale žádný proti názor…

Pe.tr

Protože jim nechali jen myši . Klávesnice zastavily v zastavárně .

Petr

Mám informaci o tom, že Smartwings letišti už přes rok neplatí ani korunu. Mohl by to někdo ověřit ? Ať je jasné jak moc je tato společnost pro letiště přínosem ….

Pan P.

Rok to neni. Je to priblizne asi pul roku co se dohodli s LePra ze jim nebudou platit pravidelne poplatky (parkovani, pristavaci poplatky atd.) plati jen za stani u nastupnich mostu a prepravu cestujicich autobusy na prujezdne stojanky

Kyblík_2

Jakože státní podnik Letiště Praha propouští své zaměstnance na všech frontách a na druhé straně nechce od „národního dopravce v dobré kondici“ již půl roku řádné poplatky za poskytované služby?
To je myslím zajímavá informace pro investigativní novináře.

Jirka B.

To je komedie. Ano, i ostatni aerolinky pozadaly staty o pomoc, ale taky ne vsechny ji dostali, ze? Ale tady stat koupi za „kacku“ SWG, nalije pak miliard do provozu a pak zase za korunu proda zpet cinanum, ne? Tady pomuze jedina insolvence a restrukturalizace a ne prevzeti. Ostatne kdyz mohl zbankrotovat Thomas Cook, coz byla do velikosti opravdu „too big to fall“ firma, tak po SWG, krome ceskych CK, za rok nestekne ani pes.

Nicky

Souhlasím, majitelé mohou zahájit reorganizaci a insolvenci. Stát jim v tom nijak nebrání.

Leden

A dokonce jim ani nikdo nebrání nasypat do firmy prachy z účtů pana Šimáně a Komunistické strany Číny (třeba jako navýšení základního jmění). Brání jim akorát to, že se jim nechce a radši se hrabou v cizích kapsách.

GPGP

Ať se radši TVS dohodne s Boeingem na odstupném, to v případě braz. aerolinek je 10 mld Kč s tím samém počtem letadel.
Nebo ať stát za 1 Kč odkoupi jen ČSA, pohledávky nechá v TVS, a za 2-3 roky až Boeing zaplatí kompenzace se činnost TVS obnoví a pohledávky se vezmou z kompenzaci od Boeingu.
Hlavně ať stát nedává peníze ze svého, jedině půjčky zaručené majetkem majitelů TVS.

Nicky

Ta letadla nepatří Smartwings, ale nějaké leasingové společnosti.

Axel

Pro GPGP – jak může zájemce o nákup ČSA „nechat pohledávky v TVS“? Neumím si to představit v praxi. Jediná cesta jak nový majitel může koupit firmu bez jejích dřívějších dluhů je, aby před nákup firmy proběhla insolvence SG/ČSA formou reorganizace (tj. nikoliv insolvence formou konkurzu).

Ve všech ostatních případech nákupu firmy (např. formou prodeje akcií) holt nový majitel splácí staré dluhy.

Nicky

Přesně tak, v cukrárně si také nemůžeš koupit jen tu třešničku na dortu, ale celý zákusek.

Pan M

pravda bude asi jinde…..

Babišův fond kupuje polovinu polských leteckých opraven Avia Prime
14.11.2017
Fond Hartenberg budoucího premiéra Andreje Babiše koupil polovinu v opravnách letadel Avia Prime, jejichž hangáry jsou v Polsku a ve Slovinsku. Jejich obrat přesahuje miliardu korun. Firma opravuje letadla značek Boeing, Airbus nebo například český Travel Service.

Nicky

Tohle spojení by nemělo logiku. Opravnám je jedno kdo letadla vlastní. Pokud mají dobrou cenu, termíny a kvalitu, tak si zákazníky vždy najdou.

Sitgestravel

Premyslel nekdo nad tim, ze by proste skoncili v insolvenci a veritele by je bud poslali do konkurzu nebo reorganizace? Jak se porad operuje tim, ze by letiste prislo o velkeho zakaznila, urcite ma u nich taky nejake pohledavky, takze by bylo ve veritelskem vyboru. Podle me jedinou spravnou cestou je nechat to projit insolvenci. Jedine tak se ukaze, jestli ta spolecnost je zivotna nebo ne.

Nicky

To se majitelům nehodí, protože tam mají pohledávky. Když to někdo koupí i zadarmo, pořád jim bude muset vyplatit 2 minimálně 2 miliardy. Společnost životaschopná není.

Nicky

Když nenajdou žádného hlupáka který to koupí, tak to zkrachuje a majitelé o ty miliardy přijdou.

Ted

Zapomněl jsis vyměnit nick když sám sobě odpovídáš!

Leden

Proč to není označené jako komerční článek – placená reklama, ale jen „ČTK“?

Jan Sůra

Protože jde o zprávu ČTK

Vladimir

Uprimne ruznych PR clanku, ktere jsou bud zaplacene, nebo vam jsou ty firmy blizke, ci sympaticke, je zde na serveru cim dal vice. Bohuzel.

Katka

Tak myslím, že zrovna tento server je vůčí Smartwings kritický docela dost, resp. se nebojí napsat o nich pravdu.

Jan Sůra

Tak určitě.

M H

„Vstup do společnosti na úrovni stoprocentního podílu by musel být za částku blížící se nule“. To nevypadá vůbec špatně z pohledu daňového poplatníka ČR, neboť peníze z následné záchrany by šly skutečně do společnosti, která by snad časem něco i vydělala, a nikoli sanace kapes jejích majitelů s nejistým výsledkem…otázka je, jestli na tento model oni přistoupí 🙂

Nicky

Také se musíte podívat co by za ty prachy stát dostal:
1) Dluhy ve výši miliard – přešly by na stát jako nového majitele
2) Řešení problémů s MAXy (pár let pro ně stejně nebude uplatnění) a pokud se bude platit leasing jsou to další ztráty
3) Několik let dotování běžného provozu – dalších pár miliard
Jsou s tím spojené jen výdaje a ztráty. Proč by se do toho měl stát vůbec pouštět?

Pzag

SW je docela katastrofa, docela dost, ale nic jiného nemáme.

Nicky

Také nic nepotřebujeme. Stát tam jen utopí miliardy a pak to zase někomu nechá za pár drobných…
Jediné co tam má nějakou hodnotu je značka ČSA a práv letů do Ruska.
Do ČR létá i tak dost jiných aerolinek.

Ted

Já bych na Vašem místě zrušil i ČD, koneckonců dle vaší logiky sem jezdí i jíní, např. DB nebo OBB a stopro letos budou v prodělku. Zrušil bych též autobusy, určitě spousty přepraců skončí ve ztrátě a stát je nějak bude muset zadotovat protože zajištují třeba obslužnost. A jezdí sem i jiní, třeba Flixbus.

Nicky

Majitelům Smartwings nikdo z záchraně společnosti nebrání. Mohou navýšit základní jmění, nebo se zaručit za úvěry firmě jiným svým majetkem a že ho mají více než dost.

Petr Šimral

Trošku jste pozapomněl na fakt, že skupina ČD je 100%ně ovládaná státem.

Na rozdíl od plně nestátní SMW.

Nicky

Ted je jen troll, ten nepotřebuje fakta.

Atat

To sice je, ale o to je to horší …. nikdy CD nevyužijí a platim si je z dani!

Leden

ČD se měly zprivatizovat už dávno. Ale stejně jako Šimáněho chlívek by je nikdo při smyslech nechtěl, proto se to hodí na stát.

beija

Smartwings se neoprávněně označuje za národního dopravce – České dráhy používají také slogan národní dopravce-ale ČD jsou státní podnik, jsou zřízeny na základě zákona, v tom je zásadní rozdíl.
Zatímco Smartwings jsou soukromá firma v tržním prostředí, částečně vlastněná holdingem z Čínské lidové republiky a je tedy tolik národní jako hobbymarket Obi nebo Mc Donald.

beija

Ty práva na výdělečné lety do Ruska už má bohužel Smartwings taky, viz výroční zpráva ČSA za rok 2018. Je možné, že to byl jeden z důvodů (kromě zničení konkurence) koupě.

kulhán

Vem si modelovou situaci: Už není SW najednou začne být poptávka od cestovek…
Okamžitě do druhého dne do PRG může nasadit B738 jak Air Explore tak Go2Sky a mnoho dalších provozovatelů v režimu ACMI. A mnoho pilotů pro ně pracuje na sebe, tak ty daně nedaně zůstanou tady a práci dostane i to letiště, handling, údržba a jiné….

Nicky

A charterům se běžně věnují i lowcosty nap. Ryanair a určitě nebudou dražší než Smartwings.

kulhán

Ano, nebude tady operovat jedna monopolní vyděračská firma s 30 letadly, ale několik firem a každý si bude moct vybrat ke komu pujde pracovat, na co má, co mu vyhovuje atp.

Nekdo

Tak chartetum se venuji temer vsechny aerolinky. I Emirates si objednavaji cestovky, ovsem na beznych linkach a Swiss ma taky svuj Edelweiss…

Petr

Jojo Go2Sky a AirExplore se teď nenachazeji před krachem a nečekají na podporu Slovenska 🙂

kulhán

Ano nečekají, proč by měli. A ano jsou před krachem jako 2/3 ostatních… V případě Go2Sky taky nic nevlastní. Stejně jako SWG. Zbavují se letadel aby si je pak mohli levněji pronajmout. Propustí zaměstnance, které pak kdyžtak naberou. To samé má udělat SW. Sranda je, že Go2Sky které má 4 B738 udělalo víc letů pro zdravotnický materiál než SWG s více jak 30 letadly. Proč? Jsou levnější a přesto tam piloti berou plus mínus stejně jak u SW a stewardky mají rozhodně víc. A pamatuji si dobu, kdy na podzim SW kopnulo do zadku stevardky a Go2Sky je vzaly a… Číst vice »

Nicky

Tak Smartwings pokud přežije nezbyde také nic jiného než podstatná redukce všeho.

Petr Noworyta

To tady tvrdim celou dobu. Jen bych to upresnil, ze v tu ranu zde Ryanair zabazuje 20 letadel, dohodne se s cestovnimi kancelaremi a rozjede zde svuj business. Za kratkou chvili se prida Wizzair. Tim dojde k masivnimu rozvoji letu z Prahy za podstatne lepsich podminek pro cestujici (ceny letenek, komfort na palube atd). Teto prilezitosti vyuziji i normalni letecke spolecnosti a razantne navysi pocet letu do/z Prahy. A do 3 mesicu si na CSA/Smartwings nikdo ani nevzpomene

Nicky

Přesně tak, je slabá poptávka po létání a letadel je přetlak. O každou zakázku bude mezi aerolinkami tvrdý boj.

tom

Má to svoji logiku. Vládnou nám čím dál větší šmejdi a šmejdi dělají sviňárny ve svůj prospěch, což znamená neprospěch republiky.