na beznych linkach (cili ne na tech, kde doprodavaj par mist na jinak cestovkou vybookovanem letadle) umi mit smartwings velmi nizke ceny.
AAAA
3 hodin
Tak to se možná v budoucnu dočkáme nějakých A321xlr. Když je měli před časem objednaný ČSA a chtěli s nimi létat do New Yorku, Bostnu a Montrealu. Když teď Smartwings cílí na zahraniční cestující a budou létal linky po ČSA.
Výsledky z reálného provozu A321XLR zatím nenasvědčují tomu, že by se daly nasadit na linky mezi PRG a východním pobřežím Severní Ameriky s plným payloadem. A s omezeným payloadem by zase musely být drahé letenky.
Jak jste na to přišel? Jednak na takovou trasu nemůžete nasadit verzi s 244 sedačkami, to by vás lidi sežrali, takže bych to tak viděl někde kolem 190 pax tedy vč. business třídy a k tomu nevím o tom, že by se nějak SW profilovali v cargu, takže pro A321XLR PRG-JFK by mělo vyjít.
Kuba
6 hodin
Dalo se to čekat aby toho nevyužili po úplném konci ČSA. Na jednu stranu doufám že se jim bude dařit zkvalitňovat služby a stát se v budoucnu i klasickou síťovou aerolinií.
Nedá se očekávat že by sem třeba LOT umístil 5 letadel.
Vilém Bacsko
7 hodin
Zkusím si zapredikovat jednotlivě po destinaci: 1) Bilbao: – španělská konkurence Vueling 2x týdně – poptávka obousměrně – pravděpodobnost dlouhodobého fungování linky QS: 70% 2) Toulouse: – zatím bez konkurence, lítala to dříve Volotea – pro Čechy trochu neznámá destinace (ve Francii až po Paříži a Provence/Azurovém pobřeží); tady musí zafungovat ten incoming do PRG – pravděpodobnost dlouhodobého fungování linky QS: 60% 3) Brusel – konkurence Brussels Airlines 3x denně, ale momentálně dosti vysoké ceny letenek; letový řád QS 2x denně v dobré časy – linka QS bude spíš konkurovat Brussels Airlines a odebírat jim české cestující, než vozit Bruselany… Číst vice »
Vedle úspěchu Bruselu věřím v úspěch Porta a snad i Bilbaa. Co se týká dalších městských destinací úplně neznám trh a přepravní proudy. Proto nevím zda by dával smysl Lisabon nebo Madrid. Jestli má smysl další linka do Dublinu nebo do Stockholmu.
Madrid začínal 2x týdně ještě v dobách formálního fungování ČSA pod jejich hlavičkou. Dnes tam létá TVS každý den.
Zbytek nedokážu říct, ale takový Dublin spíš ne.
Bukurešť je opravdu otazník, ČSA tam pokud si vzpomínám létaly denně (i když ke konci s ATR, to byl trochu očistec) a pak tam snad byl i Ryan. Viděl bych to spíš na pracovní cesty a trochu ten incoming, Rumunů je tam hodně a rádi letí „na západ“ kam to jde. Dokud jsem tam před covidem jezdil, vracel jsem se většinou s Austrianem přes Vídeň, už nevím jaké byly ceny, ale z Prahy na Balkán přes Vídeň to drahé nemívají a u pracovních cest to stejně moc nevadí.
Ještě jednou: Mezi Prahou a Bukureští je současná kapacita cca 1200 sedaček týdně. QS k tomu chtělí přidat dalších 2000 a zvýšit ji na 3200+. Kým je naplní?
Já si taky myslím, že zrovna tady se TVS pouští na tenký led, ale předtím tam nejakou dobu letály Bees (než zkrachovaly) a ještě před nimi Wizzair (než omezily lety kvůli problémům s motory).
A to ještě za situace, že jim ty linky začnou vydělávat okamžitě. Nebo jsou majitelé ochotni přijmout skutečnost, že do „rozlítání“ je nutná prvotní investice v podobě ročního nebo dvouletého ztrátového provozu ?
Zbyněk
8 hodin
S rozvojem městských destinací a spoluprací s EW se začíná nabízet úvaha o znovuzavedení přestupních vazeb v Praze na trasách, kde to dává trochu smysl, např. Brusel/Stockholm > jižní Evropa/blízký východ
Tak třeba Lufthansa nabízí z FRA 158 destinací a 134 z MUC. K tomu ještě spousta dalších s partnery v režimu codeshare. Všechno denně, něco i častěji. Ano, takto to může fungovat a funguje. Srovnejte s počtem destinací a možných přestupů mezi linkami QS v PRG, když většinu z toho budou provozovat 2x týdně.
TVS už dávno letenky s přestupem prodává. A to nejen přes Prahu, ale jak mě nedávno informoval kolega, co pracuje na letišti v Mošnově, i přes Ostravu (a tipuju, že to půjde i přes jiná letiště). Hlavní byznys to asi fakt není, ale ta možnost tu už pár let je a využívá se.
Kvůli cenám. Lety s přestupem většinou vychází levněji než přímé a co volí spotřebitel? Jinak snaha rozlétávat z Prahy linky na regionální letiště mě osobně smysl dává. Přece jen ta konkurence tam nebude tak velká jako do hubových letišť a i ty regionální letiště mají nějakou oblast odkud berou cestující, kterým se nevyplatí cestovat často přes celou zemi na letiště v hlavním/největším městě. Jinak rozhodně takhle fungují i velké aerolinky. Podívejte se např. jakou nabídku mají KLM na nejrůznější regionální letiště po celé Velké Británii, včetně odlehlých destinací typu Aberdeen. Jasně řeknete si velký síťový dopravce, ale když si vezmete… Číst vice »
Spojení mezi Evropou a Severní amerikou s přestupem na Islandu nefungovalo, myslet si, že bude něco takového fungovat v rámci Evropy, je naprosto naivní, zejména když není problém najít přímou linku, často i nízkonákladového dopravce, který přímé spoje nabízí. Mimochodem, zatím se mi nikdy, když jsem hledal letecké spojení v rámci evropy, nestalo, že by spoj s přestupem vyšel levněj než přímý let a stále by byl takový spoj smysluplný.
Do přímořských destinací dokáže např. zmíněná Lufthansa často za určitých podmínek nabídnout rozhodně zajímavější cenu než na přímých letech konkurentů
Záleží na tom jaké letecké spojení hledáte. Jestli hledáte spojení Praha – Londýn, tak máte určitě pravdu. Jestli hledáte např. spojení Antverpy-Cagliari, tak si troufám říct, že pravdu nemáte.
Tak ono když přímý let funguje jen párkrát týdně (typicky třeba Praha-Porto), tak let s přestupem samozřejmě smysl dává. Zrovna takových případů je po Evropě hromada a aerolinky typu Lufthansa, SAS, KLM a mraky dalších i takové lety samozřejmě nabízí.
Přesně tak. Navíc jsou různé druhy spotřebitelů, včetně těch jako jsem např. já, který žiji cca 3 hodiny cesty od nejbližšího velkého letiště. Takže abych se i v rámci Evropy dostal z bodu A do bodu B v potřebném čase je potřeba využívat i trasy s přestupem.
To jaksi nevim kde létáte. Zpravidla to vyjde levněji, na tom je to postavené. A často letím s přestupem proto že přímý let je v jiný den nebo v kokotský čas. Takový ty lety v 12:15, za to bych střílel… Obecně LOT má ve střední Evropě super síť, LH Group a KLM. Většina lidí potřebuje letět např. v úterý ráno, tj. to že na daném trhu je spojení pondělí a pátek uprostřed dne je jim jaksi k prdu…
Letos v létě letíme s LH místo SW o polovinu levněji, krátký přestup v MUC čas strávený na cestě moc neprodlouží. A jako bonus mnohem lepší časové polohy.
Jenom dodám, že v dnešní době lety s přestupem vycházejí NĚKDY levněji než přímé a že NĚKDY to NĚKTERÝM cestujícím stojí za to. Udržitelný byznys model v PRG se na tom postavit nedá, obzvláště ne s frekvencí 2x týdně.
Udržitelný byznys to v PRG není, ale cestující, co takto v Praze přistupují, existujou. I síťové aerolinky typu Lufthansy míří jak na cestující, kteří na jejich hubu přistupují, tak na ty, kteří letí jen ten jeden let (třeba Mnichov – Bilbao). Vzájemně se to nevylučuje, naopak se to může velice dobře doplňovat.
Souhlas. Akorát že v MUC se to doplňuje v poměru 60% point-to-point a 40% přestupy, zatímco v PRG se to doplňuje v poměru 99.99% point-to-point a 0.01% přestupy.
Přístupní lety přes Prahu s Eurowings už nějakou dobu koupit jdou. Absolutně netuším, o jak velké počty se jedná, ale s lidmi, co takhle letěli, jsem se už mnohokrát setkal.
Tomáš H.
8 hodin
“zaměříme se na incomingové cestující” = vydáme tiskovou zprávu že máme webovky i v angličtině a na zmíněnejch letištích vyvěsíme někde jedno CLVčko kde bude “Fly to Prague from 40 €*” a fotka našeho letadla.
Zahraniční turisté nebudou ochotni platit vlasteneckou přirážku za česky mluvící personál. Můžeme tedy očekávat výrazně nižší ceny?
na beznych linkach (cili ne na tech, kde doprodavaj par mist na jinak cestovkou vybookovanem letadle) umi mit smartwings velmi nizke ceny.
Tak to se možná v budoucnu dočkáme nějakých A321xlr. Když je měli před časem objednaný ČSA a chtěli s nimi létat do New Yorku, Bostnu a Montrealu. Když teď Smartwings cílí na zahraniční cestující a budou létal linky po ČSA.
4 kusy 737 MAX10 jsou přes Irskou leasingovku již objednány, právě na zaoceánské destinace v konfiguraci full premium economy.
Je to vidět i někde ve veřejných databázích? Případně, kdy by měli dorazit?
Jinak mi to přijde trochu jako JPP…
Nemůžu si pomoct, ale ještě jsem nikdy u nikoho neviděl takovou konfiguraci, takže bych to spíše považoval za nesmysl.
Výsledky z reálného provozu A321XLR zatím nenasvědčují tomu, že by se daly nasadit na linky mezi PRG a východním pobřežím Severní Ameriky s plným payloadem. A s omezeným payloadem by zase musely být drahé letenky.
Jak jste na to přišel? Jednak na takovou trasu nemůžete nasadit verzi s 244 sedačkami, to by vás lidi sežrali, takže bych to tak viděl někde kolem 190 pax tedy vč. business třídy a k tomu nevím o tom, že by se nějak SW profilovali v cargu, takže pro A321XLR PRG-JFK by mělo vyjít.
Dalo se to čekat aby toho nevyužili po úplném konci ČSA. Na jednu stranu doufám že se jim bude dařit zkvalitňovat služby a stát se v budoucnu i klasickou síťovou aerolinií.
Nedá se očekávat že by sem třeba LOT umístil 5 letadel.
Zkusím si zapredikovat jednotlivě po destinaci: 1) Bilbao: – španělská konkurence Vueling 2x týdně – poptávka obousměrně – pravděpodobnost dlouhodobého fungování linky QS: 70% 2) Toulouse: – zatím bez konkurence, lítala to dříve Volotea – pro Čechy trochu neznámá destinace (ve Francii až po Paříži a Provence/Azurovém pobřeží); tady musí zafungovat ten incoming do PRG – pravděpodobnost dlouhodobého fungování linky QS: 60% 3) Brusel – konkurence Brussels Airlines 3x denně, ale momentálně dosti vysoké ceny letenek; letový řád QS 2x denně v dobré časy – linka QS bude spíš konkurovat Brussels Airlines a odebírat jim české cestující, než vozit Bruselany… Číst vice »
Vedle úspěchu Bruselu věřím v úspěch Porta a snad i Bilbaa. Co se týká dalších městských destinací úplně neznám trh a přepravní proudy. Proto nevím zda by dával smysl Lisabon nebo Madrid. Jestli má smysl další linka do Dublinu nebo do Stockholmu.
Madrid začínal 2x týdně ještě v dobách formálního fungování ČSA pod jejich hlavičkou. Dnes tam létá TVS každý den.
Zbytek nedokážu říct, ale takový Dublin spíš ne.
Souhlas, Porto a Bilbao si také myslím, že půjde, ostatní spíše ne. Dublin nevím, Stockholm by se mohl chytit.
Bukurešť je opravdu otazník, ČSA tam pokud si vzpomínám létaly denně (i když ke konci s ATR, to byl trochu očistec) a pak tam snad byl i Ryan. Viděl bych to spíš na pracovní cesty a trochu ten incoming, Rumunů je tam hodně a rádi letí „na západ“ kam to jde. Dokud jsem tam před covidem jezdil, vracel jsem se většinou s Austrianem přes Vídeň, už nevím jaké byly ceny, ale z Prahy na Balkán přes Vídeň to drahé nemívají a u pracovních cest to stejně moc nevadí.
Ještě jednou: Mezi Prahou a Bukureští je současná kapacita cca 1200 sedaček týdně. QS k tomu chtělí přidat dalších 2000 a zvýšit ji na 3200+. Kým je naplní?
Já si taky myslím, že zrovna tady se TVS pouští na tenký led, ale předtím tam nejakou dobu letály Bees (než zkrachovaly) a ještě před nimi Wizzair (než omezily lety kvůli problémům s motory).
Souhlas s Barcelonou, když koukám před odlety, tak obsazení Eurowings nic moc, takže tam potenciál opravdu nevidím.
A to ještě za situace, že jim ty linky začnou vydělávat okamžitě. Nebo jsou majitelé ochotni přijmout skutečnost, že do „rozlítání“ je nutná prvotní investice v podobě ročního nebo dvouletého ztrátového provozu ?
S rozvojem městských destinací a spoluprací s EW se začíná nabízet úvaha o znovuzavedení přestupních vazeb v Praze na trasách, kde to dává trochu smysl, např. Brusel/Stockholm > jižní Evropa/blízký východ
Proč by to kdo dělal, když tam dneska jsou všude přímá spojení?
Tak třeba Lufthansa group takto funguje i na evropských linkách, kde jsou přímé lety, a využívané je to hodně i tak
Tak třeba Lufthansa nabízí z FRA 158 destinací a 134 z MUC. K tomu ještě spousta dalších s partnery v režimu codeshare. Všechno denně, něco i častěji. Ano, takto to může fungovat a funguje. Srovnejte s počtem destinací a možných přestupů mezi linkami QS v PRG, když většinu z toho budou provozovat 2x týdně.
Však taky nikdo netvrdí, že si z toho má QS udělat hlavní byznys. Jen to, že se ta možnost otevírá.
TVS už dávno letenky s přestupem prodává. A to nejen přes Prahu, ale jak mě nedávno informoval kolega, co pracuje na letišti v Mošnově, i přes Ostravu (a tipuju, že to půjde i přes jiná letiště). Hlavní byznys to asi fakt není, ale ta možnost tu už pár let je a využívá se.
JJ onehdá jsem viděl QS s přestupem v PMI, HER, BOJ
Kvůli cenám. Lety s přestupem většinou vychází levněji než přímé a co volí spotřebitel? Jinak snaha rozlétávat z Prahy linky na regionální letiště mě osobně smysl dává. Přece jen ta konkurence tam nebude tak velká jako do hubových letišť a i ty regionální letiště mají nějakou oblast odkud berou cestující, kterým se nevyplatí cestovat často přes celou zemi na letiště v hlavním/největším městě. Jinak rozhodně takhle fungují i velké aerolinky. Podívejte se např. jakou nabídku mají KLM na nejrůznější regionální letiště po celé Velké Británii, včetně odlehlých destinací typu Aberdeen. Jasně řeknete si velký síťový dopravce, ale když si vezmete… Číst vice »
Spojení mezi Evropou a Severní amerikou s přestupem na Islandu nefungovalo, myslet si, že bude něco takového fungovat v rámci Evropy, je naprosto naivní, zejména když není problém najít přímou linku, často i nízkonákladového dopravce, který přímé spoje nabízí. Mimochodem, zatím se mi nikdy, když jsem hledal letecké spojení v rámci evropy, nestalo, že by spoj s přestupem vyšel levněj než přímý let a stále by byl takový spoj smysluplný.
Do přímořských destinací dokáže např. zmíněná Lufthansa často za určitých podmínek nabídnout rozhodně zajímavější cenu než na přímých letech konkurentů
Záleží na tom jaké letecké spojení hledáte. Jestli hledáte spojení Praha – Londýn, tak máte určitě pravdu. Jestli hledáte např. spojení Antverpy-Cagliari, tak si troufám říct, že pravdu nemáte.
Tak ono když přímý let funguje jen párkrát týdně (typicky třeba Praha-Porto), tak let s přestupem samozřejmě smysl dává. Zrovna takových případů je po Evropě hromada a aerolinky typu Lufthansa, SAS, KLM a mraky dalších i takové lety samozřejmě nabízí.
Přesně tak. Navíc jsou různé druhy spotřebitelů, včetně těch jako jsem např. já, který žiji cca 3 hodiny cesty od nejbližšího velkého letiště. Takže abych se i v rámci Evropy dostal z bodu A do bodu B v potřebném čase je potřeba využívat i trasy s přestupem.
To jaksi nevim kde létáte. Zpravidla to vyjde levněji, na tom je to postavené. A často letím s přestupem proto že přímý let je v jiný den nebo v kokotský čas. Takový ty lety v 12:15, za to bych střílel… Obecně LOT má ve střední Evropě super síť, LH Group a KLM. Většina lidí potřebuje letět např. v úterý ráno, tj. to že na daném trhu je spojení pondělí a pátek uprostřed dne je jim jaksi k prdu…
Letos v létě letíme s LH místo SW o polovinu levněji, krátký přestup v MUC čas strávený na cestě moc neprodlouží. A jako bonus mnohem lepší časové polohy.
Jinými slovy se hodně létá s přestupy.
Jenom dodám, že v dnešní době lety s přestupem vycházejí NĚKDY levněji než přímé a že NĚKDY to NĚKTERÝM cestujícím stojí za to. Udržitelný byznys model v PRG se na tom postavit nedá, obzvláště ne s frekvencí 2x týdně.
Udržitelný byznys to v PRG není, ale cestující, co takto v Praze přistupují, existujou. I síťové aerolinky typu Lufthansy míří jak na cestující, kteří na jejich hubu přistupují, tak na ty, kteří letí jen ten jeden let (třeba Mnichov – Bilbao). Vzájemně se to nevylučuje, naopak se to může velice dobře doplňovat.
Souhlas. Akorát že v MUC se to doplňuje v poměru 60% point-to-point a 40% přestupy, zatímco v PRG se to doplňuje v poměru 99.99% point-to-point a 0.01% přestupy.
Přístupní lety přes Prahu s Eurowings už nějakou dobu koupit jdou. Absolutně netuším, o jak velké počty se jedná, ale s lidmi, co takhle letěli, jsem se už mnohokrát setkal.
“zaměříme se na incomingové cestující” = vydáme tiskovou zprávu že máme webovky i v angličtině a na zmíněnejch letištích vyvěsíme někde jedno CLVčko kde bude “Fly to Prague from 40 €*” a fotka našeho letadla.
*subject of availability
subject TO availability
Aby tato strategie fungovala, potřebovali by více A220.
Vzhledem ke konci Sunwing bude potřeba uplatnit přes zimu 737 v Praze…
To mne taky hned napadlo!