Smartwings řeší, co se zaměstnanci v zimě. Budou potřebovat jen 20 letadel

První přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště PrahaPrvní přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště Praha

Krize kolem uzemněných letadel Boeing 737 MAX 8 výrazně ovlivní i personál letecké společnosti Smartwings. Firma v dopise vyzvala zejména

94 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Mohou jít přes zimu jako stewardi k Jančurovi na RegioJet.

Michal

Tyhle „redukce“ zaměstnanců na zimu dělá Smartwings už léta dávno od dob ještě Travelservice každoročně úplně stejně, tak na tom nevidím u nich zrovna nic překvapivého 🙂 /přítelkyně u nich dělala letušku 5 let a každou zimu stejný scénář, vůbec to nemá nic společného s 737 max, je to prostě jejich ekonomický model už roky/.

Kolemjdouci

Pro stevardy jistě ano, tam je to sezonní job, kdy lidé před sezonou ví, že mají smlouvu na 5/6 měsíců. U pilotů, kteří mají smlouvu na dobu neurčitou, je to novinka.

Michal

V článku se také píše, že u těch 7 letadel se budou pronajímat jen s piloty bez zbytku palubního personálu, takže tam ani nic o pilotech nevidím a v praxi se to ani dříve nedělo.

PetrS

Zajímalo by mne, zda přebytek kapacit na zimu bude mít vliv na pověstnou včasnost letů… Nebo se ukáže, že okamžitá ekonomika provozu má absolutní přednost před spokojeností zákazníků i letovým řádem. Rád bych se mýlil.

Jaromir

Jak jste prisel na to ze maji prebytek kapacit? Vzdyt kvuli nedostatku letadel rusi a redukuji co muzou

Jen tak

Jaký přebytek kapacit? ten jste si vzal proboha kde? 🙂

Roman

Jsou to chlivaci…Nejlepsi by bylo, kdyby sli konecne do hnoje, kam patri a prestali skodit a delat ostudu tomuto odvetvi na vsech frontach…

Martin

A cim prosim pekne skodi? Brani snad jinemu subjektu ve vstupu na trh letecke dopravy?

vlada

Kdyby krachlo Smartwings, krachne i spousta cestovek a agentur. Možná máte v okolí někoho, kdo se tím živí? Pak byste mluvil jinak.

Martin

Mne spis zarazi fakt, ze kdyz se jakakoliv zprava objevi v internim systemu, tak je max. do jednoho dne uverejnena tady. To si spolecnost neni schopna toto pohlidat?

Vlada

Přesně.

XxX

Loajalita odpovídá aktuálnímu stavu společnosti a výši platu dotčených zaměstnanců (viz nepřekonatelná nabídka na půlroční neplacené volno). Krom toho zaměstnanci nemůžou za to, že firma se snaží situaci řešit naprosto mimózním způsobem zcela mimo rámec zákoníku práce. Jak byste si to chtěl pohlídat? Rozesláním dalšího výhružného oběžníku na intranet? 😀

Martin

Samozrejme chapu, ze to nejde pohlidat, to byla spise recnicka otazka, v tak velkem koletivu se vzdycky nekdo najde, kdo to zverejni. Spis nechapu to verejne publikovani nazoru a faktu, pokud se mi ve spolecnosti nelibi, tak proste odejdu.

Petr

Nebot to je vždy reklama,když se o nich mluví, trošku tak se snaží jako všichni kopírovat Ryanair, je jedno jak se mluví,hlavně, že se o nás mluví

Jen tak

jak byste si to ohlídání představoval? elektronické roubíky na zaměstnancích?

Jirka

Řízený krach SW taky může být možná jedinou cestou, jak se zbavit Tvrdíka a Číňanů. Obávám se, že toho společnosti moc nepřinesli …

Otmar

Já bych ty zaměstnance využil na řešení sporů s cestujícími. Například můj spor se táhne od dubna a Smartwings nekomunikuje. Takže jsem byl nucen celou věc dát k soudu.

JÁ SÁM

Odkaz na rozhovor s generálním ředitelem Smartwings Romanem Vikem viz
https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/2890589-sef-smartwings-verime-ze-boeing-737-max-bude-nejbezpecnejsi-letadlo-na-svete

Výtažek z článku: „Nicméně abych se vrátil k vaší otázce, CITIC jako akcionář má pro Smartwings nulovou hodnotu, v podstatě nekomunikuje, problémy neřeší. “

No a jsme doma, pokud to aplikujeme na nás jako zákazníky SW, tak p. Vik sděluje, že směrem k zákazníkům SW nekomunikuje a problémy neřeší, vypadá to na copyright číňanů.

Dejte prosím tip na advokáta, máme pro něj další práci.

Přemek

Není co řídit, tak celé vedení za průměrnou mzdu doma. Ostatní údržba a drobné opravy, případně větší opravy.

Sitgestravel

Vubec nechapu, jak do toho zapada uzemeni Maxu. Kdyz by srot wings mela uz ted Maxy, tak by je odsunula taky do Kanady a ceske CC by nepptrebovala stejne. Proc to treba nesvedou na to, ze maj blbe personalni oddeleni nebo neco interniho, kdyz vsechny jejich problemy vyplyvaji z vnitrni kultury te spolecnosti?

Lenka

Kdyby meli MAXe nebo i jakykoli jiny letadla, tak by je jako kazdou zimu poslala spolecnost taky jinam, ale i s posadkama…jako to bylo predchozi roky. Kanda taky tak byvala, neco s kompletni posadkou a neci jen s pilotama, ale pak byly dalsi zeme, kam se posilalo s kompletni posadkou a ty ted nejsou.

Sitgestravel

Asi dochazi cash.

Přemek

Odpovědnost za to ale nedochází…

Jen tak

ekonom amater?

Jaromir

A proc tedy rusi jednu linku za druhou? Mel jsem v prosinci letet s rodinou do Nice a dnes rano mi prisel mail ze se linka rusi. Ted musim hledat jinou alternativu jak se tam dostat

Jen tak

No .. nerusi je treba proto, ze nejsou vydelecne? ono totiz timhle rusenim spis tu cash odcerpate, protoze musíte vracet peníze.

a smartwings vrací peníze za zruseny let za tri dny (vlastni cerstva zkusenost – taky mi zrusili let) – takze to tak uplne o nedostatku hotovosti nebude.

Sitgestravel

No vypada to tak, ze ve smartech maji same amatery.

Bob

No co, můžou jít pracovat k Ryanairu pod polskou smlouvu se mzdou asi 150 Kč/h.

luftdroid

A ta souvislost s MAXy je jaká? Kdyby měli víc letadel (MAXů) s posádkami, tak by akorát museli vyhodit víc lidí, ale rozhodně by pro ně neměli víc práce, když to takhle řeší už teď.

Jen tak

tak teda.. ted jste me dorazil .. 🙂 kdyby meli víc maxů, tak by museli vyhodit víc lidí? ehm.. cože? 😀

Martin

Pokud by měli i MAXy, potřebovali by více personálu a pokud by šly i ty MAXy na zimu na pronájem, což se dá předpokládat, jenom s piloty, tak by pochopitelně měli více palubního personálu nazbyt.

Y.K.

Běžně přes zimu dělali i wet leasingy s plnými posádkami (někde Indie atp tuším), což je to co asi letos nebude. Pronajmou jen do Kanady, kde kabinovou posádku nepotřebují.

Bob S.

Woe a co jsi na tom nepochopil? Je to prima umera.Cim vic letadel tak tim vic personalu mimo sezonu bez prace.

nicky

Přes zimu mohou pracovat třeba v klubech u tyče a na léto je zase vezmou zpět, stejně je většina těch stevardů teplých…

Jirka

Nemáte prosím nějaké novinky o čínském podílu ve SW?

kapacita

Jak je možné, že po krachu tolika společností včetně dovolenkových není Smartwings schopen nahradit na trhu ten kousek, který byl jejich reálná potřeba? Jak to, že si uvolněné místo dokázali rozebrat ostatní a Smartwings patrně ne?

Jen tak

Nemusíte mít obavy… on smartwings si pro sva letadla praci nasel .. ale na zimu jako tradicne par letadel skonci v kanade a dalsi letadla skonci na pronajmech jinde. nekde s posadkami, nektera ne. nicmene vsechna letadla, ktera ma, se budou tocit – zadna se nebudou valet na zmi.

Smartwings nemá nějaký prebytek letadel .. 🙂 on ma opacny problem .. takze i kdyby nakrasne chtel, tak nejake velke záchranné a nahrazovací akce provést nemůže 🙂

Přemek

Hmm, pročpak letecký trh zasáhla kontrance a rušení zakázek větší než jsou zakázky nové? Stereotypní uvažování hrozí karambolem.

Jen tak

letecky trh nic takoveho nezasahlo… takze, o cem to mluvis?

Y.K.

Momentálně zájezdová sezóna v Evropě skončila, resp. dojídí, takže tento trh bude do jara spát. Je to také důvod, proč většina krachů byla teď, už nejsou nové příjmy, sezóna dojíždí a nová se teprve bude nasmluvňovat. SW má teď méně letadel, než by potřeboval (půjčení letadel se domlová dlouho dopředu) takže nemá nejmenší důvod se někam tlačit. Jiná věc je příští sezóna, tam zaleží jak pesimisticky to vidí s Maxy.

kapacita

Sezóna zájezdů končí, ale pořád mě překvapuje, že se Smartwingsu nepodařilo upíchnout nějaké letadlo na padzimní trasy typu koupáci Mnichov – Hurghada, Bristol – Agadir a podobně .. 🙁

Y.K.

Asi žádná taková volná letadla nemají. Něco mají nasmlouvané na půjčení, to musí odletět, něco bude létat linky ČSA a Smart Wings a Maxy mezi tím budou obrůstat lišejníkem.

Jen tak

predstava, ze smartwings bude mít na zemi několik nudících se letadel je docela lichá. naopak – letadla jsou rozpujcovana, a neco zustane pro obsluhu zimni sezony v praze.

takze .. ono není čím tu podzimní trasu lítat, i kdyby nakrásně chtěli.

Prádelník

Pracovat jako letuška nebo stevard v ČR je naprosto tristní. Nejprve odrb číslo jedna Ryanair a přechod pod polskou pobočku, nyní velice výhodná nabídka Smartwings.

Juniorovi jsem jasně řekl, jestli chceš získat ATPL, vykašli se na nějaké ČVUT a české nebe a jdi se učit k Lufthanse do Brém. Tam to má perspektivu. Tady ne.

Prádelník

Nesouhlasím. Diplom Lufthansy má po světě trochu jinou váhu než Bc z ČVUT. Nehledě na to, že tam vznikne jako pilot za 2 roky, na ČVUT za 3.

Děkuji za zablokování předchozího příspěvku, kde jsem vám to podrobněji popsal a vyčíslil.

Pzag

Diplom z Lufthansy znamená zavřít si dveře do mnoha jiných společností.
Nikdo vám nehledí na titul. Nikdo. Někteří řeší, jestli člověk vzešel z integrovaného nebo modulového výcviku nebo MPL. Stejně je zajímají hodiny, licence, zkušenosti. Posadí vás do simu a zajímají je MCC, postupy, orientace.

GPGP

A nestuduje se u Lufthansy v NJ? A stojí to určitě víc peněz než ČVUT.
Nehledě na vyšší náklady na bydlení….

Daniel Novák

Neměl by spíš mladej studovat něco co ho uživí mimo kokpit? Mít papír na glorifikovaného autobusáka je k ničemu.

Přemek

Váha diplomu z Brém možná měla váhu, ale rychle ji ztrácí poté, co se ukazuje, že dobře vypadající futrál neobsahuje adekvátní obsah… Kromě toho rychlokvašky nejsou plnohodnotnou náhradou nakládaček.

AAA

za chvíli to bude mít prestiž stewardky ve žlutém autobuse….

Re: AAA

Však už to tu prestiž má, když na tu práci nemusíte ani umět anglicky …

Pzag

Co to je stupidní myšlenkový pochod? Jak může někdo vůbec doufat v to, že jako Čech získá práci v ČR? V tomhle povolání to tak prostě nefunguje. Je jedno jestli ČVUT nebo ne. ATPL je jenom jedno a potom to stejně znamená sbalit kufr a člověk je rád, když je to Evropa. Ryanair není odrb, Rayn je prostě Rayn a je to jedna z mála společností, co vůbec dá šanci někomu, kdo má 200 hodin a mokré papíry. Navíc o Prahu je docela zájem, takže to, že je někdo Čech vůbec neznamená, že se sem dostane. Na tohle se u… Číst vice »

Y.K.

Přesně!

GPGP

Není nesmysl platit typovky na letadlo ve výši 1 mil. korun, když může člověk jít na ČVUT studovat FEL či FIT a pak brát víc než pilot.
A 1 mil. použít na byt či jinou investici?

Nicky

To je parta zoufalců, tu babu co jim tam dělá mluvčí by měli už konečně vykopnout, stejně jen lže.

Ostatní aerolinky si to vyřešit umí.

Y.K.

To jo, těch krachů už bydo docela dost. Taky řešení.

jen tak

tady nekdo nepochopil smysl tiskoveho mluvciho.

ostatni aerolinky to resi stejne.

kakov

samozřejmě za všechno můžou MAXy 😀

předevčírem mi došli prachy (je před vejplatou), hned jak přijde vejplata zažaluju Boeing, že to způsobil uzeměním MAXů 😀 😀

XxX

Madam Dufková, nastudujte si v zákoníku práce překážky v práci na straně zaměstnavatele (§ 207 a násl.). Vzhledem k tomu, že náhrada mzdy v těchto případech přísluší nejméně ve výši 60% (případně můžete propustit zaměstanance pro nadbytečnost s příslušnou výpovědní dobou a odstupným), je nabídka na půlroční neplacené volno opravdu velkorysá a neodolatelná… 😀 😛

Jen tak

No … sice asi znáte zákoník práce, ale aplikace vám nejde.

Tohle vskutku překážka na straně zaměstnavatele není – tohle je prostá nadbytečnost, a ti lidi, kteří budou přebývat po těch, co si vezmou volno / poloúvazek, skončí…

(a ona samozrejme svou logiku má – nekdo si veme neplacené volno, ten půlrok bude delat nekde jinde, – posádek je málo všude – a za půl roku bude mít relativní jistotu, že se bude moct vrátit. pokud se ted nechá odejít, tak tu jistotu příští rok mít nebude.

XxX

No hlavně že vám ta aplikace jde výborně.

1/ Blábolení o uzemněných MAXech je samozřejmě naprosto typickou překážkou na straně zaměstnavatele (§ 207 písm. a) ZP).
2/ Ano, to bude veliké neštěstí pro zaměstnance skončit minimálně se dvěma platy plus jednoměsíčním odstupným, oproti tomu, že půl roku neuvidím ani korunu.

jen tak

hadat se s vami nebudu.

mgr.pavel

Protože k tomu nemáte argumenty.

Když Franta v práci kope výkop a nedodají mu krumpáč značky MAX, je to překážka na straně zaměstnavatele, nebo není?

Jen tak

jenže to, že smartwings nemá maxy, se nedá přirovnat k tomu krumpáči … ale spíše k situaci, že ta firma nemá kam toho krumpáčníka poslat.

je potřeba rozlišovat drobné nyance. pokud bychom se na to koupali vaší optikou, tak překážka na straně zaměstnavatele by pak bylo cokoli .. 😀

XxX

No vidíte, že firma nemá dočasně kam krumpáčníka poslat, je pro změnu překážka na straně zaměstnavatele podle § 209 odst. 1 ZP. Fakt byste si ve SW mohli ten ZP konečně přečíst. 😛

AAA

tak odstupné je jistě fajn, ale přestože že nezaměstnanost je rekordně nízká a nechci nikoho znevažovat, ale co potom s touto praxí a kvalifikací? Že umí anglicky no to je dneska základ a podávat nápoje z vozíku …. no …. žádná hitparáda

Lenka

Ano, to ze umi anglicky je dnes zaklad, ale palubni personal v letadle neni proto, aby podaval napoje z voziku…

Y.K.

Jestli si myslíte, že základní kvalifikací Cabin crew je podávat pití, tak to jste dost mimo. Servis je jen vedlejška.
Pochopitelně se znalost B737 špatně uplatňuje mimo letectví, ale jinak v životopise to je hodně vysoko položená laťka.

AAA

jo, třeba evakuace kabiny po skluzavkách je mimo letectví žádaný skill….

Y.K.

Skill je třeba schopnostpracovat ve stresovém prostředí a pod nátlakem s klienty, nést odpovědnost, mít samostatnost a přizpůsobivost, nebojí se cestovat a měnit bázi, vstávat v hrůzostrašné časy. Tohle. Vzdělání a praxi to pochopitelně to nenahrazuje, ale ukazuje to, že ten člověk není ten typický úřednický typ závislý na tom co mu kdo strčí pod nos a je dost prvaděpodoné, že je schopný se učit.

AAA

Takže ideální kvalifikace pro obchodního cestujícího, telemarketing nebo na servírku když to kuchař p0sere.

Y.K.

Když myslíte. Vaše schopnost podceňovat a shazovat schopností lidi je působivá.

AAA

tak nahoďte něco lepšího, nejlépe v oboru kde je velká poptávka po zaměstnancích….¨

Y.K.

Vám asi nedochází, že „cabin crew“ se specifická kvalifikace, které se školí přímo pro tyto pozice. Všichni tudíž mají nějaké původní kvalifikace a či předchozí pracovní zkušenosti, co v letectví neuplatnili, možná jazyk užili, ale letušku/letušáka šli dělat z nějakého odlišného důvodu (obvykle se trochu otrkat a něco zažít). Takže mají nějakou kvalifikaci původní a k tomu dost zajímavou pracovní zkušenost v CV.

Takže těžko říct něco konkrétního, ex IT může jít zase dělat ajťáka, někdo se může ucházet o pozice v kanclu, kde pravděpodobně bude mít převahu na čerstvými absoloventy, záleží co kdo má za vzdělání a zkušenosti.

AAA

„cabin crew“ se specifická kvalifikace, které se školí přímo pro tyto pozice

Ale Mlho, vždyť o tom tady už dobrou čtvrthodinu hovoříme!
No a zda bude mít převahu s maturitou před 15 lety, irelevantní praxí ale zato vyššími platovými požadavky, to je jistě zajímavá otázka.

Y.K.

Maturitou? Aha, tak nic, no. Proto jsou padesátníci k ničemu, už si nic nepamatují od maturity. 😀

Frank Drabin

Tak na to zapomeňte. Většina stevardů a stevardek, kteří skončili po 10-15 letech v těch propuštěcích vlnách u ČSA, dost obtížně hledalo práci, protože de facto nic neuměli. Některé holky šly dělat sekretářky nebo někam do kanceláře. Ty, které vystudovaly před tím, než šly létat nějakou VŠ, tak měly dost problém s uplatněním, protože jim chyběly ty roky praxe v oboru, který předtím studovaly…Takže začínají tam, kde jejich spolužáci byli před lety…. Na Středním východě pracuje několik set Čechů a Češek u aerolinek jako stevardi a ti, co by se chtěli vrátit domů, mají problém s tím, něco najít, za… Číst vice »

vlada

Co je to za firmu, že si dovolujete odkládat pracovní sílu? Co si ji vyučit / zaškolit?

Frank Drabin

Protože se hlásí dost těch, co mají dlouholetou praxi a zkušenosti v tom, co děláme. Není důvod učit někoho něco od začátku, když je možnost si vybrat z kvalitních lidí, kteří už mají praxi….

Karel

Proč by měli ztrácet čas zaškolováním někoho, kdo se to možná ani nenaučí? Pokud se hlásí dost lidí, co mají několikaletou praxi a zkušenosti a tím pádem i nějaký reference, tak je logický, že si vyberou z nich…Než zaučovat letušku středního věku.

Y.K.

Tohle ovšem hrozí každému, to není nijak specifické pro palubní personál.

AAA

ovšem v některém oboru méně, v některém více a v některém extrémně….

Karel

Jenže vylítaná letuška středního věku se uplatňuje hůř, než ten, kdo strávil stejný čas v letectví v provozu na zemi. Pokud ji nezaměstná někdo známý nebo nemá nějakou speciální kvalifikaci, třeba znalost žádanýho jazyka…
To je prostě fakt.

Y.K.

Letuška středního věku je prázdná informace asi jako „ženská středního věku“. Co má za vzdělání, co dělala před tím?

Jen tak

No … my jsme třeba IT firma … takže by člověk mohl čekat, že budeme nabírat matfyzáky a cvutáky jak na běžícím páse…

.. realita je taková, že … kdyz uz nejakyho vezmem (vetsinou ani moc ne), tak se vetsinou neosvědčí.. nicméně se je snažíme spíš nenabírat.

RHood

Cituji „nekdo si veme neplacené volno, ten půlrok bude delat nekde jinde, – posádek je málo všude – a za půl roku bude mít relativní jistotu, že se bude moct vrátit. ……“ Vážně si myslíte, že tento způsob zaměstnávání palubních průvodčí svědčí o tom, co proklamuje tato firma na svých webových stránkách ve věci bezpečnosti. Cituji „Létání je věc důvěry a bezpečnost je parametrem, na který klade Smartwings Group největší důraz……..“ Můžete prosím úvést, pokud touto infromací disponujete, která letecká společnost má aktuálně zájem o palubní průvodčí na období tak cca 6 měsíců ? Nakonec tento článek potvrzuje to, čemu… Číst vice »

Y.K.

Já tedy nevím co to tam vše mícháte, ale všichni co se blíže zajímají o letectví vědí, že se jedná o charterovku a jako všechny charterovky má sezóny. A v zimě vždy už mnoho let půjčuje letadla do pryč, aby na ně nemuselo sněžit na Ruzyni. V létě si zase naopak často půjčuje letadla od těch co nemají sezónu.

Jen tak

Děkuji ke skvělému zjištění … budu impertinentní, ale .. co jste si myslel o smartwingsu doteď, že až dnes jste došel k poznání, že je to česká charterovka? 😀 😀

Prádelník

V posledním čísle AERO byla nabídka práce pro letový personál u Sun Express. Tak proč to nezkusit tam.

Vašek

Půlroční neplacené volno? To je opravdu nabídka, která se neodmítá.

PAN

Placené půlroční volno by byla jiná nabídka a akceptovatelná 😀