Smartwings prohrály v USA spor s Boeingem o náhradu škod kvůli uzemnění 737 MAX
Boeing 737 MAX 8 OK-SWE 24. února v Praze před prvním letem po uzemnění. Foto: Smartwings
Český dopravce letos rozšíří flotilu o tři další letadla 737 MAX.
Neví někdo čím odůvodnil soud své rozhodnutí? Z mého pohledu je to co se dělo kolem verze MAX naprosto nepřijatelné. Chápu, že každý provozovatel musí počítat s určitým rizikem technických problémů, ale tohle?
Smartwings chtěl americká letadla. Tak je má. Mohli dát šanci jako klienti z Evropy Airbusu. 321neo, nebo 350-900 by otevřela další možnosti nabídky i spolupráce. To všechno si majitelé firmy musí zhodnotit sami…
Přemýšlím co to dá, ale smysl nákupu A350 mi uniká zcela, a smysl nákupu 321 jen malinko méně.
A350 je pro SW zcela nesmyslnou koupí.
Spousta aerolinek v Evropě Boeingy používá, namátkou ti největší :Ryanair, Air Europa, Lot, Norwegian, KLM. Kdyby býval byl problém s Airbusy, tak by se zase říkalo, proč nedali přednost Boeingu, takže vinit Smartwings, že vybrali Boeing, to rozhodně nejde.
Pane vy se jistě vyznáte. Pokud má dopravce flotilu Boeing, pro kterou má technické zázemí, proč by měl kupovat Airbus, to je finančně naprostý nesmysl.
Aerolinka prece MUSI kupovat takova letadla, ktera se mu libi. Ne ta, ktera potrebuje. :o))
Takovy „letecky sotous“..
Vzhledem ke zvyšující se poptávce po létání teď nezbyde Smartwings, než shánět Boeingy kde se dá, četně starších typů od leasingových společností.
Od leasingovek určitě brát starší Boeingy nebudou, maximálně na letní pronájmy od Swift Airu, Sunwingu aj.
Musí pochopit, že ………… Amerika může vše…..MY …to platíme.
Zato Russ je král, co? Rudej až za ušima…
Proto taky jmeno medved
Netusi nekdo z jakeho duvodu byla zaloba odmitnuta?
SW nejsou zrovna moji oblibenci, ale dovolim si rict, ze jejich zaloba byla vic nez opravnena. Zvlast, kdyz to Boeing zatajoval umyslne.
Kdo o uzemnění letadel rozhodl ? Leteckou dopravu až tak zevrubně nesleduji, ale proč se vůbec uzemnila ? Uzemnila se na základě pokynu, příp. chybě Boeingu ? …
A na zaklade chyby koho jineho nez Boeingu??
Ano, uzemnila se na zaklade chyby Boeingu. Resp. zatajovali dulezite informace, o kterych aerolinky a jejich piloti nevedeli a proto letadla havarovala.
za pruser s maxem boeing preci nemuze celit pouze zalobe od SW a LOT ne? zvlastni. vinik je zcela zrejmy, ale kdyby pripustili roztoceni kolotoce zalob a nahrad, tak by ten vinik mohl taky chcipnout. a to amici proste nepripusti. takze dostal pokutu (kterou da americkemu statu), neco malo obetem na zavreni huby a aerolinky maj smulu. ale konec jeste neni.
https://www.bbc.com/news/business-64390546
Tak ona je oprávněná selským rozumem, ale prokazování před právníky a porotou můžou být docela horké chvilky, Boeing si jistě vzal drahé ranaře, jde tam o dost peněz.
Na kterou čast roku se plánuje dodávka, těch 3 nových MAXů, ještě před letní sezónou nebo až na zimní pronájmy?
Nevíte někdo, jak probíhalo vyrovnání s ostatními dopravci? Případně, zda existují nějaké další rozhodnutí ve sporech Boing vs. aerolinky? Předpokládám, že SW a LOT nebyly jedinní dopravci, kteří se domáhali náhrady za uzemnění 737 MAX soudně. Případně prosím o zdroj (klidně v AJ). Tohle téma mě celkem zaujalo. Předem díky.
https://simpleflying.com/tui-boeing-737-max-compensation/
Nejvíc kompenzací se domluvilo v roce 2020. Boeing vlastně dost využil situace a aerolinkám nabídl spíše držhubný. Ty to vesměs braly aby přežili v covidu.
Chápete někdo, proč si vůbec od Boeingu ještě pořídili nějaké další letadlo?
Mají flotilu složenou komplet z letadel Boeingu (nepočítaje ten jeden Airbus A320 od ČSA). Přejít na jiný typ není snadné ani levné.
Protože přejít na jiný typ letadla je hrozně drahé (přispělo to hodně ke krachu ČSA), letadla stejné velikosti nejsou (v úvahu přichází jen Airbus a ten má objednávky na několik let), piloti SW mají typové zkoušky na 737, mechanici znají boeing do detailu…. a tak dále.
Je to drazsi, nez kolik je stala celkem tato kauza Boeingu?
A chteji v tom cestujici vubec letat?
Samotného by mě zajímalo, kolik stál přechod ČSA z boeingu na airbus. Peníze, o které SW přišel zdá se definitivně v kauze MAX, jsou ztracené a v situaci po covidu, kdy splácí půjčku garantovanou státem je změna flotily utopie, teď je hlavní přežít.
Kámen úrazu byl přece v tom, že MAX není stejný jako klasický 737, akorát se to předstíralo. Ušetřilo se na výcviku a mechanici by museli být obdobně proškoleni.
Mozme predpokladat kratsiu dobu dodania pri B737MAX oproti A320neo. Backlog cca 4300 oproti 6000. Ale kvalita a spolahlivost Airbusu je uplne niekde inde. Dufam, ze otvoria aj dalsie fabriky na uspokojenie zakaznikov. JV Azia, India, Afrika budu cakat na nove lietadla 🙂
Kvalita a spolehlivost Airbusu je plně a zcela srovnatelná s Boeingy.
Rozdíly v těcho ukazatelích mezi 32x a 737 jsou na úrovni statistické chyby.
737 MAX mal software vyvíjaný v Indii, ktorý nemal správne definované požiadavky a nebol správne otestovaný a čiastočne spôsobil 2 pády lietadla.
787 akože vlajková loď bola už dvakrát dlhšie uzemnená (batérie a kvalita dodania).
Boeing má skvelú históriu ale zjavne teraz v Boeingu nepracujú najzodpovedší pracovníci na svete. Airbus má síce problémy s „diamantovým“ zákazníkom Qatarom, ale zdá sa, že vyriešené
Boeing co fúzoval s McDonnel Douglas, tak už to není sláva jako kdysi. Do vedení Boeingu se dostali lidi z MD a jde to poznat. Více popisuje výborný dokument Pád: Kauza Boeing.
Dokument je známý a já doufám, že se poučili a vyvodili z toho radikální změny. Jen mám pocit, že je to bolelo málo, když je jejich soudy kryjí.
Tak to jsme videli, jak je to srovnatelne.
Přejít na jiný typ ve flotile je nehorázně drahé. Pořád je vyjde levněji kupovat Boeingy, než mít 30 (nebo kolik jich nyní mají) Boeingů a k tomu tři Airbusy (které by navíc dostali za šest sedm let).
Není náhodou 737MAX stejně úplně nové letadlo?
Není. MAX s NG sdílí kolem 70% dílů.
Což je, v porovnáni s rozdílem mezi Boeingem a Airbusem obrovská úspora.
K tomu pak je nutno připočíst i operativu – posádky mohou mezi MAX a NG točit dle libosti. U Airbusu ne.
Proč by nemohli posádky točit A320ceo a neo?
To sice mohli, ale žádný nemají. Ten jeden, který mají jako dočasné řešení ČSA nepočítám. Ten půjde brzy pryč.
Na to ze pujde pryc jste prisel jak?
.máš to trochu pomotané, viď?
Vašek: Ohledně typovek má pravdu, ne? Z NG na MAX 8 stačí jen rozdílová, dtto pro techniky, jestli jsem to správně pochopil při pivním hovoru se známým, který je v CATC pečený, vařený.
Co konkrétně není pravda?
Nedostat kompenzace od státu, nevysoudit nic za způsobené škody je zlé, další rozvoj aerolinky to určitě zmrazí (pokud nedojde k jejímu prodeji).
Nevíte, kdy dorazí ty 3 nové MAXy?
V USA trochu očekávatelné, kam může ten spor postoupit dále?
Asi moc nikam, opravné prostředky, jak je známe u nás, tam v podstatě neexistují
Nikam, s plebsem se páníček nebude už vůbec bavit na tohle téma.
Jestli to chapu spravne, porad bezi civilni rizeni Smartwings vs Boeing v Seattlu.
Přesně tak.