LOT 3a leaderboard

Smartwings po dvou letech obhájily bezpečnostní audit

Boeing 737 MAX 8 registrace OK-SWA krátce před vzletem. Foto: SmartwingsBoeing 737 MAX 8 registrace OK-SWA krátce před vzletem. Foto: Smartwings

Letecká společnost Smartwings prošla v těchto dnech provozně-bezpečnostním auditem mezinárodní asociace letecké dopravy IATA. Firma ho absolvuje každé dva roky.

Zpět na článek
46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Ha Ha Ha, alespoň nějaké info mě dnes pobavilo

Januar

Pane Suro, budte laskave pokud mozno aspon trochu nezavislym novinarem a nekydejte tady porad jen spinu na ziskoveho dopravce, ktery odvadi spolu se svymi zamestnanci na danich miliardy, aby lide jako vy meli vsechny potrebne sluzby verejneho zivota. A pro ostatni brblaly: Jste nas*any, co? 🙂 Dopadli skvele, meli 2 nalezy. Pro srovnani, Lufthansa jich mela 15, CSA v historii nejlepsi vysledek 10. Pracuje tam spousta schopnych sikovnych lidi, o kterych slyset neni, v swg maji vynikajici kvalitu vycviku/prezkusovani, ale to vy nikdo nevidite, ptz resite jenom to, jestli jste dostali nazrat a jestli hajzlik vonel. Tak litejte s Turkama… Číst vice »

František

Pan Sůra nesahá kapitanu Veselýmu ani po kotníky, nechapu jak může psát o letectví, když na jediné české společnosti SWG nevidí v podstate nic pozitivního.

pája

Veselý, to je ten atentátník?

Marian

To ze je v panu Surovi hluboce zakorenena zast vuci Smartwings je zrejme nejen z jeho komentaru. Profesionalni novinar by se od toho mel odprostit. Ale srovnavat ho s kapitanem V. je uplne mimo

František

To je pravda, to srovnat opravdu nejde, ale kdyby dělal audit on, tak SWG nikdy neprojde.

Jája

Chlapci, nerad vám (Januar, František) to říkám, ale tímhle sobě ani SWG vůbec nijak nepomůžete. Vaše Smarwings mají takový nevábný image z vlastní viny, tvořený po léta mnoha drobnostmi i většími maléry. Veselého jednomotorový úlet je třešinka na dortu, bohužel zcela házející pozitivní body společnosti do popelnice. A Veselého kotníky jsou pro lidi pracující v civilním letectvím neměřitelnou hodnotou.

pája

Když už píšete ze Smartů, mohl byste se aspoň představit.

Jan

Lítají na jeden motor přes celou Evropu? Jasně, udělali to z ekon.duvodu a může za to 1 člověk na koho to hodí. A mluvčí 3 týdny říkala že je to v pořádku. Tak asi teda chyba dvou lidi :-). Od kolika lidi je to systémová chyba?

Chronosphere

Nedělejte vlnky,víte co takový výsledek stojí peněz?

Y.K.

Tisková mluvčí nemá s provozem nic společného a audit se jí jistě nijak nedotkl, ani na incident nemá žádný vliv.
Pokud kapitán porušil nastavená pravidla, tak to není chyba systémová, ale jeho. Možná si myslel, že ze své vlivné pozice to obhájí, neobhájil a ještě uvidíme co k tomu řekne závěrečná zpráva.

Majky

To , ze jeden clovek udelal chybu neznamena ze je spatna cela firma. Stejne jako kdyz jeden lekar udela botu tak neznamena , ze je cela nemocnice spatna taky. Audit IOSA je pod prisnym dohledem a sleduje skutecne parametry a trendy cele spolecnosti. Neresi jednotlivce ale celej system tak jak je v dane spolecnosti nastaven. Neni jednoduche obhajit tento audit. Auditori presne vi kam se podivat, na co se zeptat. Takovy audit trva i nekolik tydnu. To , ze ho Smartwings obhajil je dobra zprava. Gratuluji

Lemmy

V těchto věcech se nevyplatí bagatelizovat. Pokud šéfpilot udělá podobný ojeb základních bezpečnostních pravidel, tak bych to nemarginalizoval jako chybu jednotlivce, ale naopak to považoval za špičku ledovce. (Taktéž loni létalo nějaké letadlo týden či déle ve třech tisících…)
To samé prakticky celosezonní provozování charterů na naprosto nereálných (=a v reálu zpožděných tj. rozpadlých) letových řádech… to je taky poměrně relevantní bezpečnostní kontext…

Y.K.

Jaký bezpečnostní kontext má nadupaný letový řád? Pokud vím, limitujícím faktorem jsou pouze hodiny posádek, jestli letí na čas nebo mimo nehraje roli. Tohle jistě není příjemné pro cestující, ale na bezpečnost to vliv nemá, to není železnice, kromě slotů to na letový řád nijak navázané není. Ano, to že byl původcem incidentu šéfpilot je vztyčeným prstem, každopádně i šéfpilloti podléhají kontrole a ne nutně musel být při výkonu činnosti extra tolerantní a či dokonce k nezodpovědnosti nabádající (jiné podobné MU tomu neodpovídají). Spíše se u něj mohl projevit jeho osobní střet zájmů (ředitelokapitán), ale to nemůžu ohodnotit nemaje dost… Číst vice »

HonzaX

Ony se auditují interní směrnice a postupy ( rozuměj papíry), ne skutečná činnost firmy a jejich zaměstnanců.

Y.K.

Ono to je celkem obecná vlastnost jakýchkoliv auditů včetně ISO atp.

flyer83

Cely IOSA audit je len o postupoch a priruckach ci je napisane to.co napisane ma byt a nie o realnej a kazdodennej kulture prevadzky a bezpecnosti.To neskumaju.Su aj vyssue audity ako dvojrocnny IOSA audit.A v dnesnej dobe ho maju aj mnhe 3-4 lietadlove spolocnosti.Keby sa hodnotila realna kultura a aplikacia napisanych standardovtak by P.Vesely nemohol vykonavat funkciu TRE a cela vymena aj tak bola len proforma)))))

Honza

Fakt už mě tyhle kecy unavují. Všude, úplně všude se najde jeden “blbec”…takže pro mě je více vypovídající audit než jedna blbost… tomu se říká “human factor”

Tomas

Což je ale tak nějak smysl tiskové mluvky 🙂

Y.K.

Já si myslím, že záleží jak se uchopí krizová komunikace, někdy ještě podpořená nedostatkem informací pro tiskomluvky na začátku. Někdy dojde k uznání a k pokání, u policie tu na stole ležel dost nepříjemný důkaz, někdy je taktika zapírat, zapírat, zapírat, což byla evidentně taktika Smartwings. Já ji příliš neschvaluji, ale je mi jasné, že tisková oddělení, tohle dělají každý den.

flyer83

Lenze tu neide prave o zlyhanie lud.faktora u radoveho kapitana ,kde plati ,ze vzdy sa najde blbec.Tu zlyhal dlhorocny let.riaditel a examinator,ktory je voci kazdemu zodpovedny za dodrziavanie standardov a bezpecnost let.prevadzky a to je uz systemovy problem.Lebo on tvori ten system

Honza

Ale houby… selhal protože u něho v daný okamžik vyhrál ekonomický pohled nad pohledem letce. To se stalo proto že to byl člověk který seděl na vysoké židli. Řadový kapitán, a řadová posádka, si přečte v checklistu LAND ASAP (nebo podobně) a provede to, protože tak je to napsané a natrénované. Protože řadová posádka neřeší v danou chvilku ekonomický pohled. A klidně mi sem dávejte palce dolu. Všichni kdo kdy seděli za kniplem vědí že je to prostě tak jak jsem napsal.

flyer83

Mas pravdu de facto ale v slusnej spolocnosti sa to tak nesmie stat.Keby si nebol isty vsetkymi moznymi krytiami ,kontaktmi,vazbamu aa pod tak by ten ekonomicky pohlad bol az na daleko na 2 mieste za safety a zdravym rozumom))))

Honza

to se stane v každé společnosti, protože „co je povoleno bohovi, není povoleno volovi“ …to je prostě povaha některých lidí. A všichni víme že vysoce postavení lidé jsou vždycky „nějak zvláštní“ …to platí v lidské společnosti stále

flyer83

kazdy realne mysliaci clovek sa pod toto musi podpisat.Ale raz za cas pride aj na takychto.U nas Kocner.sice to trvalo ale….))))

Black

Audity probíhají i v provozu. Jako operující posádka můžu potvrdit, že na letech inspektoři létali. Konkrétně letos byl inspektor i na mém letu. Nejdříve si ověřujte informace, než se k něčemu vyjadřujete…

flyer83

Ale tie lety nie su vyberane nahodne a keby bol nahodou na tom lete napr.B class kapitan tak sa urobi operativna zmena posadky)))) a ako pri checku hra sa trochu divadlo s dodrziavanym vsetkeho)))

flyer83

Sam mam vycvik auditora tak trochu viem ako sa to robi))))Kazdy check je trochu divadlo to potvrdi kazdy pulot ked ma na jumpe za sebou niekoho

flyer83

a asi keby mal P.V . na tom lete za sebou na jumpe audit asi by nepreletel pol Europy na jeden motor))))

Thomas

To mne osobne prijde docela hezky, ze se snazi spolecnost za sveho zamestnance postavit a podporit ho. Minimalne do doby, nez budou prvni vysledky vysetrovani. Snad si nikdo nemyslel, ze par dni po incidentu bude tiskova mluvci znat vsechny aspekty, ktere k incidentu vedly a troubit je do sveta. Staci se podivat na nazory diskuteru a 🤢…

Jája

Neskutečné. Ještě rok poté stále tvrdošíjně SWG pozitivní tu totální zvrhlost obhajují.
Je naprosto jasné ze všech reakcí vedení SWG, že ta firma nerespektuje standardy které se jí nehodí a tudíž má zcela zásadní systémový problém.

pzag

To, že jste napsal tohle znamená, že to přesně chápete jak typický Čech, resp. kdokoli z východu. Je úplně jedno, co udělalo duo Veselý/B. To se prostě stát může, jakákoli chyba, ať už prostě hloupost nebo nějaké podělávka. To vůbec není problém. To, jak se k tomu celý SW stavěl a nakonec se točil, kam vítr tam plášť, je celý problém. To přesně značí ten přístup a kulturu té společnosti. To, takový přístup nikomu nevadí, že se to kryje, upřímně, protože bůh ví co v pozadí, atd. To je to, proč SW hnije.

RAF

Dle vasi diskuze nabývám dojmu ze jakekoliv pochybeni posadky, kdy posadka nerespektuje ci ignoruje platne postupy a predpisy a vedeli to k zavaznemu incidentu je to podle vas duvod k odebrání IOSA, licence a vlastně by takova aerolinka vubec nemela letat.

Ales

Az jim jednou spadne letadlo, coz jim vubec nepreju, tak pohadka o teto spolecnosti skonci ze dne na den.

Adam

jde o to, jestli ten jeden člověk,šéf pilot udělal chybu, kterou by neudělal ani v letecké škole nebo jestli se ozvala vysílačka …

Just!w

Bez komentare.

Ondra

Jen nám ho sdělte. Co dělají špatně ?

pája

To je směšné po té loňské události. To jsou ti auditoři úplně blbí nebo je to jenom nějaká komedie pro forma?

RAF

Hodnotí se standardy ne pochybení jednotlivce ze ktereho byly, mimo jiné, vyvozeny i patřičné závěry.
Nebo fakt máte pocit že v provozních postupech je napsano „pokud prijdes o motor hlavne nepristavej jinde nez doma“?

pája

No patřičné důsledky ještě vyvozeny nebyly, protože zatím jsem nikde nečetl, že by ten pilot seděl ve vězení.