Smartwings po dvou letech obhájily bezpečnostní audit
Boeing 737 MAX 8 registrace OK-SWA krátce před vzletem. Foto: Smartwings
Letecká společnost Smartwings prošla v těchto dnech provozně-bezpečnostním auditem mezinárodní asociace letecké dopravy IATA. Firma ho absolvuje každé dva roky.
Ha Ha Ha, alespoň nějaké info mě dnes pobavilo
Pane Suro, budte laskave pokud mozno aspon trochu nezavislym novinarem a nekydejte tady porad jen spinu na ziskoveho dopravce, ktery odvadi spolu se svymi zamestnanci na danich miliardy, aby lide jako vy meli vsechny potrebne sluzby verejneho zivota. A pro ostatni brblaly: Jste nas*any, co? 🙂 Dopadli skvele, meli 2 nalezy. Pro srovnani, Lufthansa jich mela 15, CSA v historii nejlepsi vysledek 10. Pracuje tam spousta schopnych sikovnych lidi, o kterych slyset neni, v swg maji vynikajici kvalitu vycviku/prezkusovani, ale to vy nikdo nevidite, ptz resite jenom to, jestli jste dostali nazrat a jestli hajzlik vonel. Tak litejte s Turkama… Číst vice »
Pan Sůra nesahá kapitanu Veselýmu ani po kotníky, nechapu jak může psát o letectví, když na jediné české společnosti SWG nevidí v podstate nic pozitivního.
Veselý, to je ten atentátník?
To ze je v panu Surovi hluboce zakorenena zast vuci Smartwings je zrejme nejen z jeho komentaru. Profesionalni novinar by se od toho mel odprostit. Ale srovnavat ho s kapitanem V. je uplne mimo
Není to tak dávno, co mi tu někdo nadával, že jsem placeným agentem Smartwings, tak si to prosím ujasněte:)
To je pravda, to srovnat opravdu nejde, ale kdyby dělal audit on, tak SWG nikdy neprojde.
Opravdu bych nerad sahal ani po špičku malíčku někomu, kdo riskuje životy 180 lidí.
Chlapci, nerad vám (Januar, František) to říkám, ale tímhle sobě ani SWG vůbec nijak nepomůžete. Vaše Smarwings mají takový nevábný image z vlastní viny, tvořený po léta mnoha drobnostmi i většími maléry. Veselého jednomotorový úlet je třešinka na dortu, bohužel zcela házející pozitivní body společnosti do popelnice. A Veselého kotníky jsou pro lidi pracující v civilním letectvím neměřitelnou hodnotou.
Když už píšete ze Smartů, mohl byste se aspoň představit.
Lítají na jeden motor přes celou Evropu? Jasně, udělali to z ekon.duvodu a může za to 1 člověk na koho to hodí. A mluvčí 3 týdny říkala že je to v pořádku. Tak asi teda chyba dvou lidi :-). Od kolika lidi je to systémová chyba?
Nedělejte vlnky,víte co takový výsledek stojí peněz?
Tisková mluvčí nemá s provozem nic společného a audit se jí jistě nijak nedotkl, ani na incident nemá žádný vliv.
Pokud kapitán porušil nastavená pravidla, tak to není chyba systémová, ale jeho. Možná si myslel, že ze své vlivné pozice to obhájí, neobhájil a ještě uvidíme co k tomu řekne závěrečná zpráva.
To , ze jeden clovek udelal chybu neznamena ze je spatna cela firma. Stejne jako kdyz jeden lekar udela botu tak neznamena , ze je cela nemocnice spatna taky. Audit IOSA je pod prisnym dohledem a sleduje skutecne parametry a trendy cele spolecnosti. Neresi jednotlivce ale celej system tak jak je v dane spolecnosti nastaven. Neni jednoduche obhajit tento audit. Auditori presne vi kam se podivat, na co se zeptat. Takovy audit trva i nekolik tydnu. To , ze ho Smartwings obhajil je dobra zprava. Gratuluji
V těchto věcech se nevyplatí bagatelizovat. Pokud šéfpilot udělá podobný ojeb základních bezpečnostních pravidel, tak bych to nemarginalizoval jako chybu jednotlivce, ale naopak to považoval za špičku ledovce. (Taktéž loni létalo nějaké letadlo týden či déle ve třech tisících…)
To samé prakticky celosezonní provozování charterů na naprosto nereálných (=a v reálu zpožděných tj. rozpadlých) letových řádech… to je taky poměrně relevantní bezpečnostní kontext…
Jaký bezpečnostní kontext má nadupaný letový řád? Pokud vím, limitujícím faktorem jsou pouze hodiny posádek, jestli letí na čas nebo mimo nehraje roli. Tohle jistě není příjemné pro cestující, ale na bezpečnost to vliv nemá, to není železnice, kromě slotů to na letový řád nijak navázané není. Ano, to že byl původcem incidentu šéfpilot je vztyčeným prstem, každopádně i šéfpilloti podléhají kontrole a ne nutně musel být při výkonu činnosti extra tolerantní a či dokonce k nezodpovědnosti nabádající (jiné podobné MU tomu neodpovídají). Spíše se u něj mohl projevit jeho osobní střet zájmů (ředitelokapitán), ale to nemůžu ohodnotit nemaje dost… Číst vice »
Ony se auditují interní směrnice a postupy ( rozuměj papíry), ne skutečná činnost firmy a jejich zaměstnanců.
Ono to je celkem obecná vlastnost jakýchkoliv auditů včetně ISO atp.
Cely IOSA audit je len o postupoch a priruckach ci je napisane to.co napisane ma byt a nie o realnej a kazdodennej kulture prevadzky a bezpecnosti.To neskumaju.Su aj vyssue audity ako dvojrocnny IOSA audit.A v dnesnej dobe ho maju aj mnhe 3-4 lietadlove spolocnosti.Keby sa hodnotila realna kultura a aplikacia napisanych standardovtak by P.Vesely nemohol vykonavat funkciu TRE a cela vymena aj tak bola len proforma)))))
Fakt už mě tyhle kecy unavují. Všude, úplně všude se najde jeden “blbec”…takže pro mě je více vypovídající audit než jedna blbost… tomu se říká “human factor”
Smartwings několik dní po této události opakovaně tvrdily, že postup byl naprosto v pořádku.
Což je ale tak nějak smysl tiskové mluvky 🙂
To si i úplně nemyslím, zvláště v takové situaci. Zkuste porovnat s nedávnou „kauzou“ zfackovane dívky městským policistou.
Já si myslím, že záleží jak se uchopí krizová komunikace, někdy ještě podpořená nedostatkem informací pro tiskomluvky na začátku. Někdy dojde k uznání a k pokání, u policie tu na stole ležel dost nepříjemný důkaz, někdy je taktika zapírat, zapírat, zapírat, což byla evidentně taktika Smartwings. Já ji příliš neschvaluji, ale je mi jasné, že tisková oddělení, tohle dělají každý den.
Lenze tu neide prave o zlyhanie lud.faktora u radoveho kapitana ,kde plati ,ze vzdy sa najde blbec.Tu zlyhal dlhorocny let.riaditel a examinator,ktory je voci kazdemu zodpovedny za dodrziavanie standardov a bezpecnost let.prevadzky a to je uz systemovy problem.Lebo on tvori ten system
Ale houby… selhal protože u něho v daný okamžik vyhrál ekonomický pohled nad pohledem letce. To se stalo proto že to byl člověk který seděl na vysoké židli. Řadový kapitán, a řadová posádka, si přečte v checklistu LAND ASAP (nebo podobně) a provede to, protože tak je to napsané a natrénované. Protože řadová posádka neřeší v danou chvilku ekonomický pohled. A klidně mi sem dávejte palce dolu. Všichni kdo kdy seděli za kniplem vědí že je to prostě tak jak jsem napsal.
Mas pravdu de facto ale v slusnej spolocnosti sa to tak nesmie stat.Keby si nebol isty vsetkymi moznymi krytiami ,kontaktmi,vazbamu aa pod tak by ten ekonomicky pohlad bol az na daleko na 2 mieste za safety a zdravym rozumom))))
to se stane v každé společnosti, protože „co je povoleno bohovi, není povoleno volovi“ …to je prostě povaha některých lidí. A všichni víme že vysoce postavení lidé jsou vždycky „nějak zvláštní“ …to platí v lidské společnosti stále
kazdy realne mysliaci clovek sa pod toto musi podpisat.Ale raz za cas pride aj na takychto.U nas Kocner.sice to trvalo ale….))))
Audity probíhají i v provozu. Jako operující posádka můžu potvrdit, že na letech inspektoři létali. Konkrétně letos byl inspektor i na mém letu. Nejdříve si ověřujte informace, než se k něčemu vyjadřujete…
Ale tie lety nie su vyberane nahodne a keby bol nahodou na tom lete napr.B class kapitan tak sa urobi operativna zmena posadky)))) a ako pri checku hra sa trochu divadlo s dodrziavanym vsetkeho)))
Sam mam vycvik auditora tak trochu viem ako sa to robi))))Kazdy check je trochu divadlo to potvrdi kazdy pulot ked ma na jumpe za sebou niekoho
a asi keby mal P.V . na tom lete za sebou na jumpe audit asi by nepreletel pol Europy na jeden motor))))
Já bych jen připomněl, že několik dní po celém incidentu firma vytrvale postup pana Veselého obhajovala…
To mne osobne prijde docela hezky, ze se snazi spolecnost za sveho zamestnance postavit a podporit ho. Minimalne do doby, nez budou prvni vysledky vysetrovani. Snad si nikdo nemyslel, ze par dni po incidentu bude tiskova mluvci znat vsechny aspekty, ktere k incidentu vedly a troubit je do sveta. Staci se podivat na nazory diskuteru a 🤢…
Osobně mi to přišlo jako naprostý úlet ho jakkoliv hájit a podpořit.
Neskutečné. Ještě rok poté stále tvrdošíjně SWG pozitivní tu totální zvrhlost obhajují.
Je naprosto jasné ze všech reakcí vedení SWG, že ta firma nerespektuje standardy které se jí nehodí a tudíž má zcela zásadní systémový problém.
To, že jste napsal tohle znamená, že to přesně chápete jak typický Čech, resp. kdokoli z východu. Je úplně jedno, co udělalo duo Veselý/B. To se prostě stát může, jakákoli chyba, ať už prostě hloupost nebo nějaké podělávka. To vůbec není problém. To, jak se k tomu celý SW stavěl a nakonec se točil, kam vítr tam plášť, je celý problém. To přesně značí ten přístup a kulturu té společnosti. To, takový přístup nikomu nevadí, že se to kryje, upřímně, protože bůh ví co v pozadí, atd. To je to, proč SW hnije.
Dle vasi diskuze nabývám dojmu ze jakekoliv pochybeni posadky, kdy posadka nerespektuje ci ignoruje platne postupy a predpisy a vedeli to k zavaznemu incidentu je to podle vas duvod k odebrání IOSA, licence a vlastně by takova aerolinka vubec nemela letat.
Az jim jednou spadne letadlo, coz jim vubec nepreju, tak pohadka o teto spolecnosti skonci ze dne na den.
jde o to, jestli ten jeden člověk,šéf pilot udělal chybu, kterou by neudělal ani v letecké škole nebo jestli se ozvala vysílačka …
Bez komentare.
Jen nám ho sdělte. Co dělají špatně ?
To je směšné po té loňské události. To jsou ti auditoři úplně blbí nebo je to jenom nějaká komedie pro forma?
Hodnotí se standardy ne pochybení jednotlivce ze ktereho byly, mimo jiné, vyvozeny i patřičné závěry.
Nebo fakt máte pocit že v provozních postupech je napsano „pokud prijdes o motor hlavne nepristavej jinde nez doma“?
No patřičné důsledky ještě vyvozeny nebyly, protože zatím jsem nikde nečetl, že by ten pilot seděl ve vězení.