Letecká společnost Smartwings musí řešit výpadek letadel 737 MAX 8 ve své flotile. Kvůli uzemnění tohoto typu evropskou agenturou pro bezpečnost letectví EASA bude muset firma nejspíše zrušit některé lety. Včerejší náhlý zákaz firmě výrazně zkomplikoval návrat letadel do Evropy. Dva stroje musely nakonec přistát neplánovaně mimo Evropskou unii. Rázem ji vypadlo sedm strojů.
Šlo o linku z Kapverdských ostrovů do Prahy a z Dubaje do Prahy. Obě letadla odstartovala těsně před tím než EASA vydala zákaz letů. I když se původně zdálo, že se stroje dostanou do Prahy nebo alespoň na území Evropské unie, nakonec po více než hodinovém kroužení přistály v Tunisu a Ankaře. „Původně jsme měli povolení přistát na Maltě, ale bylo zrušeno,“ vysvětlila kroužení včerejšího letu z Kapverd nad Středozemním mořem mluvčí Smartwings Vlaďka Dufková.
Cestující z Kapverd jsou už doma. Smartwings vypravily okamžitě náhradní letadlo z Lyonu do Tunisu, v Praze přistálo v 5:01, tedy šest hodin po plánovaném příletu. Cestující z Dubaje zatím zůstávají v Ankaře. „Zajistili jsme jim ubytování, vypravíme pro ně náhradní letadlo,“ upřesnila Dufková. Přesný čas zatím nechtěla uvést. Vzhledem k tomu, že firmě chybí aktuálně kvůli uzemnění sedmi strojů letadla, půjde nejspíše o návrat až večer.
Firma podle ní bude muset provést optimalizaci letového řádu kvůli chybějícím strojů. Jakých letů se opatření dotkne má firma rozhodnout během dnešního dne. Pro firmu může mít uzemnění letadla zásadní důsledky: zatím má MAXů jen sedm, dalších 40 strojů může létat. Do léta ale počítala firma s celkem 16 novými letadly.
Smartwings chtějí během dne dopravit svá letadla Boeing 737 MAX 8 zpět do Prahy. Mluvčí Úřadu civilního letectví Vítězslav Hezký dnes Radiožurnálu potvrdil, že prázdný přelet bez cestujících je u těchto letadel po zákazu provozu možný.
Kromě jednoho MAXe, který je v Praze od 26. února, jsou zbývající také mimo Prahu. Jeden je na Kanárských ostrovech, další v Tel Avivu, Vilniusu a Katovicích.
Náhradní stroj musely řešit i společnost flydubai, která létá do Prahy z Dubaje většinou s 737 MAX 8. Na linku dnes poslala starší Boeing 737-800.
Zákaz provozu letadel 737 MAX vyhlásila EASA včera jako preventivní opatření kvůli dvou nehodám tohoto typu letadla v Etiopii a Indonésii, při kterých zahynulo přes 300 lidí. Dosud se nepodařilo prokázat, že spolu nehody souvisí, obě mimořádné události ale nastaly při vzletu.
Provoz letadel zakázala už většina zemí, vzdorují USA a Kanada. Boeing znovu zopakoval, že si stojí za bezpečností svého stroje.
Dobrý den, 26.2. jsem letel se Smartwings z Kodaňe do Prahy.. po nalodeni na palubu v 8:45 a asi hodině pokusu letadlo opravit nás vysadili a čekali sme do pul druhe na opravu letadla.. leteli sme tim stejnym strojem ze ktereho nás vysadili.. a tady v článku píšou, ze od 26.2. stojí jedno letadlo v Praze.. ze by to naše? 🙂 nevite kde zjistím kterym letadlem sme letěli?
Když mi řeknete číslo letu, tak určitě zjistíme.
OK505.. ale netusim jestli to byl MAX.. nevyznam se v letadlech.. jen me zaujal ten datum.. 🙂
OK-SWT, 737-700, to není zrovna nový stroj:)
Celý průběh letu máte zde: https://www.flightradar24.com/data/flights/ok505#1fa04665
Tak super.. 🙂 díky 🙂
A jaky je tam přesný čas přistání? Me to vic jak sedm dni nepustí.. diky 🙂
Nešlo „náhlý zákaz“, ale o očekávatelné preventivní opatření, jako reakce na nehody letadel z poslední doby s fatálními následky. Kromě toho, zákazu letů těchto boeingů nad Evropou předcházel zákaz jejich letů např. v Číně.
Tak už do té Ankary letí OK-TVT z Varšavy
OK-SWF dopoledne odstartoval z Vilniusu
Důvod, proč v USA tato letadla stále létají je především obrovská lobby Boeingu. Současná ministrině dopravy (nadřízený orgán FAA) je Elaine L. Chao https://www.transportation.gov/mission/meet-secretary/secretary-elaine-l-chao Tato žena je manželkou vlivného republikánského senátora Mitch McConnella https://en.wikipedia.org/wiki/Mitch_McConnell Tento muž je jedním z posledních silných podporovatelů Donalda Trumpa v rámci Republikánů. Takže v tomto politické prostředí je velice těžké i pro FAA jít proti takové politické přesile. Donalda Trump už na mezinárodní scéně prakticky nic nesmí, takže se realizuje pouze na domácí politické scéně a podpora domácího průmyslu je pro něj klíčová. Takže tady se bude čekat s případným uzeměním až do poledního okamžiku…… Číst vice »
Velké společnosti jako Lufthansa, Air France, British Airways, Japan Airlines, dokonce i Delta neprovozují žádný 737 MAX 8. ŽÁDNÝ ! Proč asi ?
Proč, to by mě zajímalo:-)
a … smysl vaší otázky? 🙂
velké společnosti jako čínské aerolinky, a pak společnosti jako american airlines, Continental , Southwest, Air Canada je provozují a mají je již po desítkách (a objednaných ve stovkách)..
co teď s tím, mudrlante? 🙂
Tak Jirko, proč je tedy nemají?
Zatimco male spolecnosti jako treba… *checks notes* Southwest…
to je snad jasný, ne? Žádný si neobjednali…
Nevíte někdo jak je na tom teď Ryanair ? Těch letadel 737 Max8 má taky dost nebo to má jiný typ ?
Ryanair nemá zatim ani jednoho maxe. Teprve je dostanou. Maji 737-800 starsi modely.
Ryanair nemá maxe, první měl být dodán v dubnu.
Ryanair only use Boeing 737-800 aircraft. …Currently we have 183 Boeing 737 -800 on order and we have an option for another 100 Boeing 737 MAX 200.
https://www.ryanair.com/gb/en/useful-info/about-ryanair/fleet
Nemá ještě ani jeden. Má jich hodně objednáno a první má být ve flotile v dubnu.
dle informaci, ktere jsem cetl jinde, jich mel pouze hodne objednanych a prvni 737 Max mel slavnostne uvadet do provozu v prubehu mesice…coz se odklada na buhvi jak dlouho