Piloti Smartwings neoznámili let s jedním motorem ani Rakousku. Firma odmítá vysvětlit, proč

Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: SmartwingsBoeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

Posádka letu Smartwings QS1125 ze Samosu do Prahy minulý čtvrtek neinformovala ani rakouské řídící letového provozu, že letí pouze s

Posádka letu Smartwings QS1125 ze Samosu do Prahy minulý čtvrtek neinformovala ani rakouské řídící letového provozu, že letí pouze s jedním funkčním motorem a v nižší letové hladině, než je běžné. Firma takový postup odmítá vysvětlit.

Po již dříve oficiálně potvrzeném průletu maďarským vzdušným prostorem bez oznámení příčiny pohybu v nižší letové hladině je tak Rakousko další zemí, které potvrdilo nestandardní postup pilotů Smartwings.

AustroControl nebyl upozorněn ani nijak informován o mimořádnosti na tomto letu. Ani o důvodech, ani o výběru nižší letové hladiny,“ řekl mluvčí AustroControl Markus Pohanka. Stejně už informovalo maďarské řízení letového provozu. Problémy oznámila tuzemská posádka až českému Řízení letového provozu.

V případě tak závažného technického problému, jako je ztráta funkčnosti jedné ze dvou pohonných jednotek, zcela určitě není standardní, aby o této situaci velitel letounu odpovědné středisko řízení neinformoval,“ napsal ve vyjádření pro Českou televizi mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.

Let s jedním motorem přes půlku Evropy vzbudil velké pozdvižení i v jiných zemích v odborných kruzích. Podle manuálu pro letadla mají totiž piloti přistát s takovou závadou co nejdříve na nejbližším vhodném letišti. Jenže právě výklad tohoto pojmu může být zjevně různý.

Český Úřad civilního letectví uvedl v prohlášení, že „…nedošlo k přistání na nejbližším vhodném letišti tak, jak je to v zájmu bezpečnosti posádky a cestujících na palubě.Ředitel ÚCL David Jágr v České televizi uvedl, že jsou postupem pilotů šokováni a považují případ za bezprecedentní.

Co úřad, to jiné stanovisko

Evropská letecká agentura EASA není na rozdíl od prohlášení ÚCL tak striktní. „V situacích, jaká se stala během letu QS1125, neexistuje absolutní požadavek na to, že letadlo musí přistát na nejbližším vhodném letišti,“ uvedla včera EASA v prohlášení. Podle vyjádření je to kvůli tomu, že záleží na řadě proměnných faktorů, které mohou přistání ovlivnit, například stav dráhy či počasí. „Rozhodnutí je plně na pilotech letadla. Názor, jaké letiště je vhodné, se může u pilotů lišit, aniž by to ohrozilo bezpečnost letu,“ uvedla EASA v prohlášení.

Smartwings se k celému incidentu vyjádřily pouze krátce. V sobotu pro deník Zdopravy.cz mluvčí Vlaďka Dufková uvedla, že posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo. „Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila,“ řekla Dufková.

Na dotazy, proč piloti neoznámili řídícím letového provozu po cestě let na jeden motor nebo zda budou z postupu pilotů vyvozeny nějaké důsledky, firma od úterního rána neodpověděla ani po opakované urgenci.

Deník Zdopravy.cz má k dispozici dopis vedení firmy zaměstnancům, v kterých je varuje, před komentováním případu na sociálních sítích. Firma se současně odvolává na stanovisko EASA, které si vykládá tak, že rozhodnutí o tom, kde přistát, bylo na pilotech. „Smartwings provádí interní šetření průběhu letu, shromažďuje data a vyhodnocuje postup posádky. Na základě výsledků šetření budou společností přijata opatření, s nimiž budou seznámeni příslušní pracovníci,“ uvedly Smartwings v mailu zaměstnancům.

Dopis zaměstnancům Smartwings

Dopis zaměstnancům Smartwings

Cestovky v klidu

Případ zajímá i ministerstvo dopravy, bude chtít výsledky nezávislého vyšetřování. „Platí, že jsme si již mimo jiné ověřili, že předmětná událost bude prošetřena přímo nezávislým orgánem pro šetření leteckých nehod, kterým je Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod a že i Úřad pro civilní letectví bude této události věnovat náležitou pozornost. V případě porušení provozních předpisů bude postupováno řádně v příslušných řízení a přijímání opatření pro eliminaci podobných situací. Je nezbytné ale nejprve celou záležitost prošetřit a nepředjímat žádné unáhlené závěry,“ uvedla mluvčí ministerstva Lenka Rezková.

Cestovní kanceláře, které jsou hlavními zákazníky Smartwings, zůstávají v klidu. „Společnost Smartwings je naším partnerem více než dvacet let a za dobu spolupráce jsme nezaznamenali, nedodržení bezpečnostních postupů z jejich strany,“ řekl Petr Kostka z Exim Tours. „Bezpečnostní opatření letecké společnosti Smartwings podléhají pravidelným a přísným kontrolám. Se Smartwings spolupracujeme už mnoho let a nemáme důvod pochybovat o tom, že jsou veškeré standardy dodržovány. Momentálně Úřad pro civilní letectví shromažďuje veškeré informace a následně proběhne vyhodnocení situace. V této chvíli je věcí letecké společnosti a regulátora, aby danou situaci dostatečně prověřili. Nicméně na základě prezentovaného vyjádření Evropské agentury pro bezpečnost letectví v médiích je pravděpodobné, že postup pilota Smartwings nebyl v rozporu s pravidly,“ konstatovala mluvčí Blue Style Jana Ondrejechová.

Tagy AustroControl QS1125 smartwings Top
214 komentářů