Letecké společnosti Letectví

Piloti Smartwings neoznámili let s jedním motorem ani Rakousku. Firma odmítá vysvětlit, proč

Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings
Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

Posádka letu Smartwings QS1125 ze Samosu do Prahy minulý čtvrtek neinformovala ani rakouské řídící letového provozu, že letí pouze s jedním funkčním motorem a v nižší letové hladině, než je běžné. Firma takový postup odmítá vysvětlit.

Po již dříve oficiálně potvrzeném průletu maďarským vzdušným prostorem bez oznámení příčiny pohybu v nižší letové hladině je tak Rakousko další zemí, které potvrdilo nestandardní postup pilotů Smartwings.

AustroControl nebyl upozorněn ani nijak informován o mimořádnosti na tomto letu. Ani o důvodech, ani o výběru nižší letové hladiny,“ řekl mluvčí AustroControl Markus Pohanka. Stejně už informovalo maďarské řízení letového provozu. Problémy oznámila tuzemská posádka až českému Řízení letového provozu.

V případě tak závažného technického problému, jako je ztráta funkčnosti jedné ze dvou pohonných jednotek, zcela určitě není standardní, aby o této situaci velitel letounu odpovědné středisko řízení neinformoval,“ napsal ve vyjádření pro Českou televizi mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.

Let s jedním motorem přes půlku Evropy vzbudil velké pozdvižení i v jiných zemích v odborných kruzích. Podle manuálu pro letadla mají totiž piloti přistát s takovou závadou co nejdříve na nejbližším vhodném letišti. Jenže právě výklad tohoto pojmu může být zjevně různý.

Český Úřad civilního letectví uvedl v prohlášení, že „…nedošlo k přistání na nejbližším vhodném letišti tak, jak je to v zájmu bezpečnosti posádky a cestujících na palubě.Ředitel ÚCL David Jágr v České televizi uvedl, že jsou postupem pilotů šokováni a považují případ za bezprecedentní.

Co úřad, to jiné stanovisko

Evropská letecká agentura EASA není na rozdíl od prohlášení ÚCL tak striktní. „V situacích, jaká se stala během letu QS1125, neexistuje absolutní požadavek na to, že letadlo musí přistát na nejbližším vhodném letišti,“ uvedla včera EASA v prohlášení. Podle vyjádření je to kvůli tomu, že záleží na řadě proměnných faktorů, které mohou přistání ovlivnit, například stav dráhy či počasí. „Rozhodnutí je plně na pilotech letadla. Názor, jaké letiště je vhodné, se může u pilotů lišit, aniž by to ohrozilo bezpečnost letu,“ uvedla EASA v prohlášení.

Smartwings se k celému incidentu vyjádřily pouze krátce. V sobotu pro deník Zdopravy.cz mluvčí Vlaďka Dufková uvedla, že posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo. „Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila,“ řekla Dufková.

Na dotazy, proč piloti neoznámili řídícím letového provozu po cestě let na jeden motor nebo zda budou z postupu pilotů vyvozeny nějaké důsledky, firma od úterního rána neodpověděla ani po opakované urgenci.

Deník Zdopravy.cz má k dispozici dopis vedení firmy zaměstnancům, v kterých je varuje, před komentováním případu na sociálních sítích. Firma se současně odvolává na stanovisko EASA, které si vykládá tak, že rozhodnutí o tom, kde přistát, bylo na pilotech. „Smartwings provádí interní šetření průběhu letu, shromažďuje data a vyhodnocuje postup posádky. Na základě výsledků šetření budou společností přijata opatření, s nimiž budou seznámeni příslušní pracovníci,“ uvedly Smartwings v mailu zaměstnancům.

Dopis zaměstnancům Smartwings
Dopis zaměstnancům Smartwings

Cestovky v klidu

Případ zajímá i ministerstvo dopravy, bude chtít výsledky nezávislého vyšetřování. „Platí, že jsme si již mimo jiné ověřili, že předmětná událost bude prošetřena přímo nezávislým orgánem pro šetření leteckých nehod, kterým je Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod a že i Úřad pro civilní letectví bude této události věnovat náležitou pozornost. V případě porušení provozních předpisů bude postupováno řádně v příslušných řízení a přijímání opatření pro eliminaci podobných situací. Je nezbytné ale nejprve celou záležitost prošetřit a nepředjímat žádné unáhlené závěry,“ uvedla mluvčí ministerstva Lenka Rezková.

Cestovní kanceláře, které jsou hlavními zákazníky Smartwings, zůstávají v klidu. „Společnost Smartwings je naším partnerem více než dvacet let a za dobu spolupráce jsme nezaznamenali, nedodržení bezpečnostních postupů z jejich strany,“ řekl Petr Kostka z Exim Tours. „Bezpečnostní opatření letecké společnosti Smartwings podléhají pravidelným a přísným kontrolám. Se Smartwings spolupracujeme už mnoho let a nemáme důvod pochybovat o tom, že jsou veškeré standardy dodržovány. Momentálně Úřad pro civilní letectví shromažďuje veškeré informace a následně proběhne vyhodnocení situace. V této chvíli je věcí letecké společnosti a regulátora, aby danou situaci dostatečně prověřili. Nicméně na základě prezentovaného vyjádření Evropské agentury pro bezpečnost letectví v médiích je pravděpodobné, že postup pilota Smartwings nebyl v rozporu s pravidly,“ konstatovala mluvčí Blue Style Jana Ondrejechová.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
liberal shark
Host
liberal shark

Firemní úroveň kultury bezpečnosti je koukám velice nízká :-((.

Jirka B.
Host
Jirka B.

Ale jo, jen si hrajte na to, že se nic nestalo … Tak dlouho bude Smart Wings létají s 35let starými vraky od společností, kterým v jejich vlastním státě zakáže úřad létat a tak dlouho bude standardním stavem let na dovolenou na jeden motor v hladině 24 000 ft, až se pomyslné „ucho“ jednou utrhne a pak bude QS konečně „slavnou“ air company. Pozoruji, že nakročeno k tomu má již delší dobu :o(

Bob S.
Host
Bob S.

Hm.,27.8. bylo toto ero opet na spalkach. Ze by zase problemek,nebo jen udrzba motoru.Viz.Fl…..24.

j.c.
Host
j.c.

Vsechny aerolinky maji ve svem provoznim manualu urcene tzv Priority letu. Vetsinou to byva dle poradi: 1.Bezpecnost; 2. Dochvilnost; 3. Komfort cestujicich, 4. Ekonomika …. u nekterych aerolinek se maximalne prohodi druha a treti priorita. Travel Service, alias SmartWings maji stejne priority letu a radi se tim ohani navenek, ale uvnitr firmy vsichni vedi ze Ekonomika provozu ktera ma byt posledni, je realne na prvnim miste. Piloti jsou neprimym natlakem nuceni vzdy zvolit tu levnejsi cestu, ne tu bezpecnejsi .Neprimy natlak na rozhodnuti kapitana je nejprve hovor dispeceru tzv. operacky, posleze telefon od sefpilota a nakonec posledni hovor od p.… Číst vice »

AAA
Host
AAA

naznacuje, ze by mohl ciste teoreticky prijit o dobre placenou praci kapitana

…. tak o kapitána se zkušenostmi se dneska zájemci jen poperou, ne?

Bob S.
Host
Bob S.

Hm., a kam, za pár let se šedesátkou na krku létat v Emirátech nebo u Saudů??

Stanislav Fanta
Host
Stanislav Fanta

I když je to pravda, tak to není omluva. Protože ono to jednou nevyjde, to je matematická jistota. A SW jdou navíc štěstíčku setsakra naproti….

TomasG
Host
TomasG

Z příspěvku od J.C. jsem vycílil, že SW neomlouvá, jen nastíníl co si myslí o situaci ve SW.
Bohužel nasraných zaměstnanců je ve SW více než dost a to se může firmě vymstít. Silou někoho tlačit ke zdi chvili funguje, dokud ta zeď nespadne.
Nejsem zastánce stávek a odborů, ale myslím si že tady by byl na místě nějaký protest. Ti zaměstnanci tu firmu potřebují stejně jako ta firma ty zaměstnance.

pája
Host
pája

Máte to špatně, u sm(a)rt wings je to takto: 1. Ekonomika provozu, 2. Ekonomika provozu, 3. Ekonomika provozu, 4. Ekonomika provozu.

Petr
Host
Petr

Tak pokud jste insider a vite, ze to takhle v SmartWings chodi, tak to budete muset UCL sdelit, jinak komentar zde na webu zadny vyznam mit nebude.

Bob S.
Host
Bob S.

Asi tak jako komentáře ne většině disk. portálech.

V.N.
Host
V.N.

Rád bych, aby mi nějaký odborník vysvětlil tento dotaz. Ano, letěl nějaké 2000 km na jeden motor, což je problém. Měl dosednout na nejbližším možném letišti. Ale B737-800 létá (i létaly) i dlouhé štreky. Jak by se měl zachovat pilot , kdyby se naprosto stejný problém vyskytl na půli cestě mezi Teneriffe a Fortalezou , tedy uprostřed Atlantiku ? Dle mého laického názoru. Buď ta letadla jsou konstruována tak , aby byla schopna uletět x tisíc km na jeden motor anebo zrušme všechny zaoceánské lety , kde létají dvoumotorová letadla.

AAA
Host
AAA

měl by bumážku že může a tak by to bylo cajk

Stanislav Fanta
Host
Stanislav Fanta

To letadlo to zvládne, pokud se neporouchá ještě něco dalšího. Pokud žádné vhodné letiště pobliž není (nad vodou), tak holt to riziko podstoupím, protože mi tak nějak nic jiného nezbývá.

Pavel
Host
Pavel

Na takový let musí mít letadlo a posádka speciální certifikaci ETOPS. Znamená to, že letadlo musí procházet častějšími a podrobnějšími technickými prohlídkami, posádka musí mít speciální výcvik, atd., které riziko souběžné poruchy obou motorů snižují pod přijatelnou mez.
Toto konkrétní letadlo Smartwings certifikaci ETOPS nemělo.
Navíc ta certifikace je relevantní ve fázi plánování letu. Ve fázi poruchy stejně musí piloti dodržet „land at nearest suitable airport“.

Y.K.
Host
Y.K.

Čistě pro zajímavost, ETOPS certifikát či osvědčení musí mít. 1. Typ letounu (typ B737-800 s motory CFM56-7 má certifikát na ETOPS 180) 2. Aerolinka (AOC, ověření provozovatele, provádění údržby …) Smartwings má tento glejt 3. Piloti (jsou tam specifické postupy) 4. Letoun konkrétní imatrikulace, že je provozován v režímu ETOPS (OK-TVO není) – je tam sposta věcí, například údžba a opravy se u ETOPS provádí systémem pravá strana / levá strana, nikdy ne společně, aby se předešlo vnesení poruchy nebo závady na obě strany letounu, to se týká i motorů, časové odstupňování procedur. Většina provozovatelů drží v ETOPS režimu jen… Číst vice »

Zlámalík
Host
Zlámalík

Jednoduše – přistát na prvním letišti, na které se „vejde“ a které přijímá. Protože nevíte, jestli třeba není sajrajt v palivu a jestli vám nechcípne druhý motor během pěti minut. Nad oceánem holt může jen doufat, že to vyjde. Tady není co řešit.

Y.K.
Host
Y.K.

Jestli chcípne druhý motor do pěti minut, tak to budou plachtit tak jako tak, protože jen checklisty při vysazení motory jsou tak na 10 minut a provést se musí. Obvyklé přistání při vysazení motoru je tam mezi 30 – 50 minutami. To je sice rozdíl oproti letu přes dvě hodiny, ale stejně na něj někam doletět musíte.

Destičkové vázání
Host
Destičkové vázání

Co úřad to jiné stanovisko? Za celou tu dobu se jediný kompetentní úřad nevyjádřil vyloženě v negativním smyslu.
Netvrdím, že to bylo zcela košer, Smartwings mám rád asi jako vřed na sedací partii, ale to, páně Sůrovo, podprahově manipulativní volání po krvi (nejen v tomto případě), vyvolává podobné pocity, jako vyjádření tiskové mluvčí Difkové…

Pavel
Host
Pavel

I to nejpříznivější vyjádření EASA říká, že nelze jednoznačně matematicky od stolu určit, co je nejbližší vhodné (přesnější překlad by bylo vyhovující) letiště a že je potřeba ponechat prostor pro úsudek kapitána letu. To je zcela logické a kdyby řekli něco jiného, tak by si mohli zadělat na problémy v budoucnu při podobných incidentech. Tedy nejbližší vhodné letiště je takové, které si kapitán letu dokáže logicky obhájit. Například nejbližší letiště nemusí být to, které je v okamžiku poruchy přímo 10km pod letadlem, pokud je po směru letu jiné letiště ve vzdálenosti 30min (přestože je geograficky vzdálenější, lze se na něj… Číst vice »

Bob S.
Host
Bob S.

EASA sice reagovala rychle (asi nějaký uořada) ale v té době ještě nemohli mít všechny potřebně informace, i když svým způsobem především podrazila českého regulátora.

Bob S.
Host
Bob S.

Zřejmě zatím nemá nikdo zájem nechat si event. vyhrožovat právníky, v případě nějakého státního úředníka ještě rozporovat stížnost u MD – kvůli (například) kvůli poškozování „dobrého“ jména firmy dávající primárně obživu více jak 1000 lidem. Tak se zřejmě vyčkává závěrečné resumé ( do 6.září má firma dodat přísl.podklady na ÚCL). Ono to pravděpodobně všechno začalo již hodně dávno. Kdy u vznikající firmy začali létat různé celebrity , v té době zde ještě existovaly samostatné ČSA a Fischer – air. A neb „údajně“ co bylo dovoleno Bohovi, nebylo dopřáno volovi.

Gororo Tubero
Host
Gororo Tubero

Ohrozili nejen sebe, ale i ostatní letadla na celé trase do Prahy.

Stanislav Fanta
Host
Stanislav Fanta

Kdyby se chovali, jak měli a zapíchli to někde v Řecku, Srbsku, atd., sice by je to něco stálo, ale bylo by to mnohonásobně méně, než je to bude stát teď. Co čekali? Rádiovou korespondenci letadel poslouchá kde kdo, řada lidí má na ně pifku (údajně i včetně řízení provozu v celé Evropě) a řada zaměstnanců neumí držet jazyk za zuby (a v tomto případě se jim ani nedivím). Nejpozději v okamžiku, kdy ti dva vpředu ohlásili do éteru, co se děje, jim muselo být jasné, že je konec….

Jan R.
Host
Jan R.

Stando, děláte vůbec něco jiného než komentujete na internetu články a příspěvky? Co takhle nějaký sport?

Stanislav Fanta
Host
Stanislav Fanta

No, pokud se do sportu počítá i žraní a válení se, pak ano.

Jirka B.
Host
Jirka B.

Nebude je to stát nic, ces´táci s nima nelítají a koupákům je to jedno. Do další sezóny zapomenou a „Pepa s Máňou“ se pak zase proletí letadlem na vysněnou dovolenou s All inclusive

Jirka
Host
Jirka

Z pohledu zákazníka a cestujícího (naštěstí teda ne na tomto letu a se SW jsem letěl jen jednou a před již o 2 hodiny zpožděným letem se další hodinu hrabali v motoru): 1. velkou nedůvěru vzbuzuje jen samotné mlžení, spíš arogantní mlčení Smartwings 2. Piloti jsou jistě machři, ale pokud bych si měl vybrat společnost, se kterou letím, vyberu si tu, která místo machrování spíš pro bezpečnost letu udělá nejlépe něco ještě nad rámec základních povinností – tzn., že i když se to dá „v klidu doletět“ a možná se nakonec ukáže, že se tak mohli rozhodnout (i když pochybuju),… Číst vice »

lubor
Host
lubor

Naprosto souhlasím, jenom dodám, že způsob, jak na událost Smartwings reaguje, už firmě škodí víc, než samotné riskantní rozhodnutí pilota. Smartwings de facto říká, že podobná situace se může kdykokoliv opakovat a že piloti Smartwings se zachovají stejně. Reakce firmy znamená, že nešlo o selhání jednotlivce, ale systémový problém.

Lukas
Host
Lukas

Za mě v pohodě… Tleskám pilotům. Zase tolik se toho nestalo. A pokud by náhodou přestal fungovat i druhý motor? Letišt je po Evropě hrozně moc a na nějaké by to prostě doklouzal. Boeing 737 je dobrý i jako kluzák Nic se nestalo, zbytečný lynč na piloty. Měli by dostat pořádný bonus, za dobře odvedenou práci.

Jen tak
Host
Jen tak

verim, ze tohle je pokus o vtip .)

Bob S.
Host
Bob S.

Tak ty máš dost! B 737- …..má za ideálních podmínek teoretický klouzák 14-16:1. A to by neště musel za „kniplem“sedět bývalý plachtař a ne pilot strojník který získal licenci v USA přes letní prázdniny. Když se to ještě uznávalo.

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

Dobry den, pane Simane.

Zlámalík
Host
Zlámalík

Já se až divím, proč vlastně letadla nekloužou častěji? Při letu z Kodaně jsme začali klesat nad Berlínem, to by se přece ušetřilo paliva dost, ne? I Greta by byla spokojená 😀

Přemek
Host
Přemek

Sázka na ekonomické optimum při dotažení do cílové destinace tentokrát vyšla za cenu obrovského rizika.

Bazilis
Host
Bazilis

A co říkají cestovky? Bezpochyby zároveň největší prodejci letenek se nebudou stavět proti jejich monopolnímu dopravci. Třeba Blue-Style lítal ve 2016 s Air Cairo. Jenže Travel Service před krizí nejsou Smart Wings po krizi.

Bazilis
Host
Bazilis

Jestli si mám jako cestující vybrat, aby platilo, že kapitán dotáhne letadlo na servisní základnu přes půl evropy a nebo přistane na nejbližším, tak beru to nejbližší. Seru na kecy, že cestující byli vlastně rádi, že se dostali domů. Kdyby jim řekli, že poletí přes půl evropy na jeden motor a dotahnou to pod povinnou zasobou paliva, a když náhodou přestane dostávat šťávu i ten druhý motor, tak tu máme druhou velkou glider show za poslední měsíc, tak i ti nejtvrdší – „seru na to, spěcháme domů“ by ječeli, ať přistanou třeba v Soluni. Takže jestli má tohle možnost ovlivnit… Číst vice »

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Hele v pohode. U nas v Cesku si to samozrejme kluci mezi sebou vyzehlej. Ale doufam, ze od Nemecka po Slovensko jim zakazou vlet do jejich leteckyho prostoru. A pak at si SmartShits litaji jenom domaci linky 😀 Klidne bez motoru.

Dubican
Host
Dubican

Já sedět v tom letadle s rodinou, tak už mám podané trestní oznámení…. ať to dopadne jakkoliv, ten pilot ztratil kredit

...
Host
...

TO můžete podat i bez toho, abyste v tom letadle seděl.

Michal
Host
Michal

Trestní oznámení na co prosím vás? :)) za to že vás dopravili řádně do cíle? 🙂 dle předpisů se o žádné obecně ohrožení nejedná, a nenapadá mě za co jiného 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

a zase žvaníš.

podle předpisů se jedná o dost zásadní porušení předpisů, a obecné ohrožení tady bude nejspíše zcela na místě, nejpozději po vyšetření událostí.

XxX
Host
XxX

Na co? No, já to tedy přinejmenším vidím na obecné ohrožení z nedbalosti dle § 273 odst. 1, odst. 2 písm. b) TZ – a ty předpisy jsme tady probírali už mnohokrát. Jakkoliv tedy nejsem zastáncem kriminalizace incidentů v letectví, tak – pokud se jedná o osobu, o které se v souvislosti s tímhle majstrštykem v leteckých kruzích mluví – by to zřejmě bylo namístě. Ono totiž tenhle přístup top manažera má katastrofální důsledky na bezpečnostní kulturu v celé firmě a vzhledem k jeho odborné kvalifikaci (TRE) je to o to horší.

...
Host
...

Jestli je to vědomá nedbalost nebo nepřímý úmysl, není úplně zřejné, takže klidně je možné uvažovat i o §272/1.

XxX
Host
XxX

Tak já ještě pořád beru z hlediska zavinění v úvahu, že dotyčný (snad) není srozuměn s tím, že s letadlem případně v důsledku šetření nákladů souvisejících s odklonem havaruje (což by byl nepřímý úmysl). Tak špatně to ani u SW (snad) ještě není.

...
Host
...

Jenže pro naplnění skutkové podstaty tr.č. obecného ohrožení není nutné být srozuměn s tím, že letadlo havaruje, ale postačí, když je srozuměn s tím, že díky zvolenému postupu havarovat může (vysoce vzroste pravděpodobnost). Skutková podstata tr.č. obecného ohrožení totiž vysloveně nevyžaduje, aby škodlivý následek přímo nastal.

Y.K.
Host
Y.K.

Nicméně je třeba mít důkazy pro to, že ohrožení života skutečně nastalo. Nemůžete nikoho odsoudit bez neprůstřelných důkazů. A někde skrze soud říci, že let na jeden motor dvě hodiny je přímé ohrožení života by asi docela zvedlo obočí nejednoho odborníka, protože let na jeden motor je obecně považován za bezpečný, „jen“ chybí v letectví běžná redundance.

Pokud by to bylo tak, že PIC šel proti názoru FO, porušil CRM a tvrdě ze své pozice prosadil Prahu, pak by to bylo něco jiného, ale i tak by to bylo komplikované prokazování.

...
Host
...

Pokud se neví, *proč* ten motor selhal, je systémově špatně riskovat. Nikoli nadarmo se říká, že letadlo má dva motory, aby vás po selhání toho prvního ten druhý dopravil až do místa havárie. Kdyby ten motor svévolně vypli, protože by si chtěli vyzkoušet let na jeden motor, riziko bych tam neviděl, jenže tady těch neznámých prostě bylo příliš mnoho. B737 není B17, kde přehřátí a následné selhání motoru patřilo k běžnému koloritu.

Y.K.
Host
Y.K.

Vždycky je špatné riskovat. Nicméně na ten jeden motor musí letět půl hodiny i v úplně ideálním případě, že jim jdou čeklisty a příprava skvěle od ruky a hned mohou na přiblížení a dokonce jim musí umožnit udělat jednomotorový go around, což už je docela síla a přesto je to „normální“, takže jistá míra důvěry v ten zbývající motor tady být musí v jakémkoliv případě.

...
Host
...

A co když se v palivu objeví ledové krystaly jako u BA 38? Taky byste pak věřil motorům?

Y.K.
Host
Y.K.

Tak chcípnou oba… I to se stává. Většinou jdou níže nahodit.
Co nechápete na tom, že na ten motor musíte letět ještě přes půl hodiny hodiny tak jako tak? Prostě mu musíte věřit.

Zlámalík
Host
Zlámalík

A co bordel v palivu? Nebo něco, co „nerozmrzne“? Důvěra v motor ano, doufat, že to do Atén nebo Soluně doletí. Víc ani metr.

Y.K.
Host
Y.K.

A když to chcípne na finále, tak to budet lepší? Pokud by byl bordel v palivu, tak jsou nahraní tak jak jako tak.
To jste si ověřil jak, že se v Soluni dá s danou konfugurací přistát? Dráhy tam mají jen 2400 m.
Sofie, Bělelehrad mají delší dráhy, ale nevím jaké tam bylo počasí. Nehájím, že vybrali Prahu, ale zase se uklidnětě. Hodina letu je zde považovaná za normální.

Zlámalík
Host
Zlámalík

Vy jste marnej, nejste vy od nich? Neobhajujte neobhajitelné, to že to ještě letí, neznamená, že s tím můžu pokračovat a tvářit se, že se nic neděje. A nechytejte za slovo – „nejbližší vhodné“ letiště prostě nebyla Praha.

Y.K.
Host
Y.K.

Vy se mýlíte. Já vůbec neobhajuji jejich volbu. Rozporuji vás striktní verdikt, pro který neexistuje žádný skutečný důvod. Piloti po vysazení motoru 1. detekují závadu podle indikací, 2. zjišťují případná poškození (podle toho volí checklist), tzn. komunikace s cabin crew atp. 3. začnou pomalu klesat do nižší FL, aby se udrželi v letové obálce, 4. začnou procházet checklist (při mechanickém poškození motoru jsou místo toho memory items), který je relativně dlouhý (časově) – kde je nahození APU, zkoušení restartů motoru, než dojdou ke konci to už od vysazení uplynulo řekněme 15 minut. A při tom všem pořád letí původní trasu… Číst vice »

Zlámalík
Host
Zlámalík

Souhlas. Ale to netrvá dvě hodiny, to píšete sám. Tedy řekněme 20 minut zjišťování a zařizování a beru kurs na domluvené vhodné letiště, ať je po vašem. Pořád ještě Vám z toho vychází Praha? 😉

Hojakar
Host
Hojakar

Jak rekli odborníci letadlo mohlo na všech letištích bez problémů pristat- počasí bylo bezproblémové I délka dráhy vyhovuje….zdravíme marketingové oddělení tragedservisu

Bob S.
Host
Bob S.

To je na půl hodiny udělat např. nový okruh, i s usazením na ILS?? Když mu navíc dispečeři „udělají místo??“ I když v tomto případě to kleklo cca do 28 min. letu.Ale to jsou jen samé kdyby.

Y.K.
Host
Y.K.

Když si projdete zprávy k vysazení motoru v cruise, tak to není skoro nikdy pod 30 minut, bývá to různě 30 – 50 min. Nesledoval jsem to nějak daleko do minulesti, jaké jsou „rekordy“. Vždycky musí udělat checklisty, takže se někde zaparkují v holdingu a „hrabou se postupy“ i kdyby se vraceli. Není důvod klesat strměji než obvykle na idle a jen sestup sám o sobě dává kolem 20 min letu. Nejrychlejší návraty jsou ty urgentní spojené třeba s požárem motoru zejména po vzletu atp., kdy je často lepší přistát i za cenu rozbití letadla sjetím na konci z dráhy,… Číst vice »

Bob S.
Host
Bob S.

Woe, sice kopeš za „vychc… křídla“ hezky, ale tak nějak trapně. Řidič kamionu který v SRN při předjíždění dalšího kamionu ohrožil zájezdový bus s dětmi, tak byl z ČR vydán do Německa ke stíhání pro tr.čin pokusu vraždy. Nikomu se nic nestalo, dokonce to neodnesly ani špígly na vozidlech.Docela si dovedu představit, jak piloti celý let třeštili oči na motorové přístroje pracujícího motoru, s potem až na kostrči.

Y.K.
Host
Y.K.

Woe si nechte pro své známé, laskavě. Za SW nekopu, ale vy máte zcela evidentně problém něco hodnotit objektivně. Nebo snad chcete říct, že žádné důkazy nejsou potřeba? To vás asi šokuju, že soudy takto nefungují. Jinak nevím proč by měli třeštit oči na indikace motoru. Letěl jste někdy jednomotorákem? Taky mu musíte věřit. I kdyby přistávali na nejbližším letišti, musí tomu motoru dost dlouho věřit, pokud by byli nuceni opakovat, museli by mu věřit opravu hodně. A to jsou normální procedury. Nikde nepíšu, že letět do PRG byla správná varianta, ostatně co byla správná varinata prostě nemůžete ze židle… Číst vice »

Bob S.
Host
Bob S.

Sory za to woe, pri tom tvem angazovanem obhajovani SW.Ano letel jsem i s jednomotoraky(mam tech typu viz, obcas i na mene valcu nez mel motor),ale i s dvoumotoraky, kdy byl let na jeden motor ve vycvik.,osnove. Proto me s tim jednim motorem zrejme nikdy nepusti fotit nad Prazsky hrad( i kdyby to zrusili jako zakazany prostor).

Y.K.
Host
Y.K.

Tak to byla spíše řečnická otázka, ráčil jsem si všimnout, že něco s létáním společného máte. 🙂 Přesto lze Prahu na jeden motor přeletět, záleží na výšce, že. 😉 Zajímavé je, že jsem nikdy nikde nenapsal, že obhajuji let ze Soluně až do Prahy na jeden motor. Vždycky píšu v obměnách to samé. 1. let na jeden motor sám o sobě není považován za nebezpečný, ale z pravděpodobnostních příčin je vhodné přistát při první vhodné příležitosti, což je něco jiného než ASAP 2. kde to je, o tom rozhoduje velitel letadla, nikdo jiný. PIC může dostat po čuni, resp přijít… Číst vice »

Bob S.
Host
Bob S.

Ano, je treba hodnitit dukazy.Tak jako zatajovani nebo poznenovani dukazu( to myslin obecne) Leteli na jeden motor? Informovali o tomto problemu RLP statu na trase letu? Postavili se expost k tomuto problemu seriozne?Jedina svetla stranka veci je ze vsichni prezili! I kdyz je otazkou zda v nasem „trznim hospodarstvi“ pana profesora ekonomie“ lze o necem takovem jako je serioznost hovorit.

Y.K.
Host
Y.K.

Zatajování důkazů je momentálně v úrovni spekulace. Pokud by to tak bylo, je to nepochybně trestný čin. Jenže povídačky a realita mohou být dost odlišné. Není to (zatím) nic potvrzeného (UCL ústy svého šéfa napsal, že dostal předepsané oznámení SW o incidentu), CVR má maximální kapacitu smyčky 2 h, takže tam po přistání v Praze stejně nic zajímavého (z doby události a rozhodování) nebylo, i kdyby to stáhli hned a jeho přepsání se není nic trestného, je to jeho běžná funkce. A pokud má být nehlášení vysazní motoru ŘLP při průletu ve stabilní hladině zatajování, musí to bý v první… Číst vice »

pája
Host
pája

Může to být pokus trestného činu.

AAA
Host
AAA

pokus trestného činu z nedbalosti? no tvl…

Karel Jezbera
Host
Karel Jezbera

Kriminalizace létajícího personálu u leteckých incidentů a nehod všeobecně není vhodná, protože pak se nic nedozvíme, nikdo nespolupracuje a zabráníme tomu, aby se daný napravil. Zvláště v profesionálním letectví. Ten pilot/letuška zpravidla vždy jednají na příkaz nějakého manažera. Takže ultimátně je za to zodpovědný ten manažer, byť sedí jen někde v kanceláři. Z toho vyplývá, že je nutné kriminalizovat zejména management. Létající personál stačí pořešit mastnou pokutou, aby si pro příště zapamatoval, co je to „Safety Culture“. Problém je, že to možná ani kvůli přístupu managementu nevěděli. A protože ČR je malý rybník, tak každý kryje každého. Až na pár… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

to je pravda, a nedá se na to říct ani ň. je to naprosto správný přístup. jenže to se týká vesměs nedbalostních věcí.

nicméně tady toto je tak flagrantní záležitost, která není nedbalostí,

a ne, tohle není věc managementu (i kdyz celá tato věc svědčí o security kultuře ve smartwings). tohle je věc kapitána – on je ten, kdo je odpovědný, a on je ten kdo rozhoduje. navíc v tomto případě je tím kapitánem i tne „manažer“, který by měl být tím prvním, kdo bude stát za bezpečností provozu.

XxX
Host
XxX

On P.V. není zrovna řadovým zaměstnancem, že… Myslím, že jsem to zdůraznil dostatečně.

Herold
Host
Herold

Dnes existuje i trestní odpovědnost právnických osob, takže je klidně možné stíhat SmartWings jako společnost.

Tom
Host
Tom

Nevím co je na tom emailu skandální. Takto to funguje v každé korporátní a potažmo i jiné firmě. Poskytovat infirmace médiím mají pouze odpovědné osoby. A tečka. To jenom novináři by chtěli vyšťarat informace za každou cenu. Pokud byste byl vy na místě vedení firmy udělal byste to stejné….

XxX
Host
XxX

Asi bych to stejné neudělal v situaci, kdy je očividně zřejmé, že mám pod sebou nemálo lidí nasraných takovým způsobem, že leakují informace obratem ven, a že se ven tedy logicky obratem dostane i to výhružné memo, protože tím jen přitopím pod kotlem.

Tom
Host
Tom

Tak ono je rozdíl být na té pozici a něco jinýho tady psát do diskuse….

TomasG
Host
TomasG

Konkrétně v tomto případě (ve vztahu k dané osobě a události) je exemplární potrestání na místě a výstraha pro další „kovboje“.
Je potřeba brát v potaz, že ten člověk měl za sebou dalších 170-180 lidí za které rozhodoval a dalších x lidí a hmotné statky na zemi, které mohl svým jednáním ohrozit.
Takže za mě obecné ohrožení z nedbalosti dle § 273 TZ jak se píše níže.

liberal shark
Host
liberal shark

§ 273 Obecné ohrožení z nedbalosti (1) Kdo z nedbalosti způsobí obecné nebezpečí tím, že vydá lidi v nebezpečí smrti nebo těžké újmy na zdraví nebo cizí majetek v nebezpečí škody velkého rozsahu tím, že zapříčiní požár nebo povodeň nebo škodlivý účinek výbušnin, plynu, elektřiny nebo jiných podobně nebezpečných látek nebo sil nebo se dopustí jiného podobného nebezpečného jednání, nebo kdo z nedbalosti takové obecné nebezpečí zvýší nebo ztíží jeho odvrácení nebo zmírnění, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo zákazem činnosti. (2) Odnětím svobody na šest měsíců až pět let nebo zákazem činnosti bude pachatel potrestán, a)… Číst vice »

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

Ze cestovkynerek ou krivy slovo je pochopitelny. Kdyby pastikarum priznaly, ze je vozi nezodpovednej dobytek,asi by to nebyla dobra reklama. A menit prepravce pro uz naamlovany lety na zbytek sezony se nevyplati. Snad budou mit aspon nektery koule zacit litat s nekym serioznejsim pristi rok.

Honza
Host
Honza

Můžete jmenovat jedno dopravce, který by byl schopen konkurovat nebo dokonce i nahradit SW? Rád bych ho poznal.

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

Treba Aeroflot nebo Air Serbia.

Jen tak
Host
Jen tak

předpokládám, že to je sarkasmus ..? 🙂

Michal
Host
Michal

Tak tenhle vtip byl dobrej… 😀

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A proč ne rovnou Yak-Service?

Honza
Host
Honza

Včera jsem se na to ptal, proč nebyla dispečerům oznámena tato závada. Schytal jsem plno mínusů a vysvětlení, že je to v pořádku, pilot není povinen uvádět důvod letu v nižší FL. A dneska je z toho článek, který se tváří, že naopak by se to mělo uvádět vždy. Tak to fakt nechápu. Dále vidím zásadní pochybení v tom, že byl zveřejněn dopis, který se nemá objevit v prostředí internetu. Můžete se vymlouvat, že to poskytl lump zaměstnanec, ale umíte číst a neměli jste ho zveřejňovat. Říkejte si, co chcete, ale takhle se solidní novinařina nedělá, tohle už padá na… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

špatně si to pamatuješ… ty jsi mluvil o něčem jiném.

XxX
Host
XxX

„Společnost bohužel v poslední době prošetřuje hned několik hrubých porušení tohoto typu.“ – tím myslí soudruh letový ředitel, že to létání s jedním nefunkčním motorem je u nich zcela běžné, akorát je nemilé, že se to konečně profláklo?

Sůva z nudlí
Host
Sůva z nudlí

Timz soudruh myslí ty zaměstnance, co si pustili pusu na špacír 😉

XxX
Host
XxX

Možná, že by soudruzi manažeři své úsilí měli nasměrovat raději na zlepšení bezpečnostní kultury ve firmě než na pronásledování zaměstnanců, kteří se už na to nemůžou dívat.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Kdepak, to je totéž jako když se u Vyškova vysypal nákladní vlak do pole. Měli zavřít štreku i souběžnou silnici, celé to oplotit a toho novináře pověsit, za to, že si to dovolil zveřejnit. A pak by bylo jasné, že se žádná nehoda nestala. Spoléhjáme se totiž na to, že lidská chyba je nepřípustná, předpisy ji neumožňují a za nehodu může ten, kdo ji oznámil.

Tuaer
Host
Tuaer

Říká se, že data v EFA ohledně množství paliva při letu SMI-PRG jsou úplně shodné, jako při letu PRG-SMI, pokud má autor článku vnitřní zdroj, mohl by to ověřit?

Jen tak
Host
Jen tak

pro pana suru – opravte si nadpis. to ze leti v nizsi letove hladine, nez maji v letovem planku, ani tak sdelovat nemusí. to si mezi sebou komunikují řídící.

tomáš
Host
tomáš

Ty ses nám tu, Hujere, nějak rozdováděl

Bob S.
Host
Bob S.

Tak ta letová hladina FL240 zřejmě nebude ten největší problém. Jestli že létá víc letadel SW v této max.letové hladině, tak je to spíše na úkor ekomoniky provozu (technické problémy neřeším)

tomáš
Host
tomáš

Diskuze se zvrhává v lynč kapitána za každou cenu. Jděte do háje, milí Čecháčci.

Jen tak
Host
Jen tak

no .. nejsem priznivce lyncu – ty nikdy nevesti nic dobreho.

nicmene tady? adekvatni by bylo okamzite sesazeni z leve zidle, trestni stihani za obecne ohrozeni.

ostatne, trestnepravni odpovednost je dalsi stranka veci – doted se resi predpisova cast, cili to, jestli predpisy porusil, nebo ne… a v jake mire. nicmene pokud vysetrovani dojde k vysledku, ze predpisy porusil, tak se panacek muze tesit i na problemy v trestnepravni rovine.

Lenka
Host
Lenka

Ja nejsu zadny Čecháček… su z Moravy… ale prominte no musite uznat ze zde je kritika na miste.

Yirina
Host
Yirina

To, že pořád létá a není minimálně do doby, než to bude vyšetřeno, stažen z létání, ukazuje, jak moc odpovědně k tomu Travela přistupuje…

TomasG
Host
TomasG

Opravdu létá? nebo je to jen doměnka? Přišlo by mi to na hlavu postavené, kdyby ho SW nechal opravdu ve službě.

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

Jojo, Cechacci jsou hrozni, pamatuju jak na diskusich lyncovali polskyho kamionaka, co vjel ve Studence pred pendolino.

Lenka
Host
Lenka

Tady neni o cem… pilot ohrozil 170 lidi na zivotech. A je uplne jedno jak zkuseny pilot to je. Mohlo se stat cokoliv…. proste penize az na prvnim miste. Ted zaplati mnohem vice penez nez kdyby pristali na prvnim nejblizsim letisti.

Synek
Host
Synek

Plus nějaká ta žaloba

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll