Letecké společnosti Letectví

Smartwings a ČSA musí platit pražskému letišti dopředu, aerolinkám se to nelíbí

Boeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings na Letišti Praha. Foto: Smartwings
Boeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings na Letišti Praha. Foto: Smartwings
Podle Letiště Praha jde o standardní postup.

Letiště Praha už několik měsíců vyžaduje po Českých aeroliniích a Smartwings platby za své služby dopředu. Na nepříliš obvyklou praxi upozornil server Seznam Zprávy.

Obě letecké společnosti jsou do neděle v takzvaném ochranném moratoriu před věřiteli a to pro řadu dodavatelů znamená nejistotu, kdy své peníze za faktury uvidí. Letiště Praha proto přistoupilo k systému takzvaných předplateb, kdy nemá problémy s vymáháním pohledávek.

„To je mechanismus, který používáme dlouhá léta. Za těch 7 let, co na letišti pracuji, si pamatuji na čtyři letecké společnosti, které se občas dostaly do tohoto režimu. U některých je to ale úplně normální a standardní postup v rámci platných obchodních podmínek, uplatňujeme ho transparentně a po vzájemné domluvě. Nikomu neulevujeme, nikoho nezvýhodňujeme,“ řekl předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Smartwings: Jde o nestandardní opatření

Podle něj určitý typ zajištění požaduje letiště aktuálně po zhruba polovině dopravců. „Jestliže s nějakou společností již spolupracujeme delší dobu, či nám platí normálně v termínu za služby, které jako letiště poskytujeme, tak finanční zajištění nepožadujeme. Jakmile to tak u nějaké firmy není – jakékoliv letecké společnosti –, tak nějakou formu zajištění požadujeme,“ podotkl Řehoř.

Vztahy mezi Letištěm Praha a skupinou Smartwings v minulých týdnech výrazně zhoršil spor o nezaplacené faktury společnosti Czech Airlines Technics, které vedly k dočasnému zabavení dvou letadel ATR 72. Soud nakonec letadla předběžným opatřením uvolnil.

Skupina Smartwings je pro Letiště Praha největším zákazníkem mezi aerolinkami. „Společnost Smartwings nemá u společnosti Letiště Praha žádné závazky po lhůtě splatnosti, a proto placení předplateb považuje za problematické a nestandardní,“ uvedla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Npor.Patel Vodsloñ

Zatím lze na Ruzyni pēstovat obilí a pícniny.

Podvojín šturmbannfúrer JÁ

Jistě. Současně navrhuji hromadnou výrobu sedmi Sněhurek a jednoho Trpaslíka do Osmipáru.

Npor.Patel Vodsloñ

Splnili plán:snížení závislosti letištē na ČSA!

Frequn

Válka gangů-Sratwings a letiště

Gwann

už to na sebe podali sami, takže prolhaná vladěna i den před výbuchem bude pořád mlžit a mlžit a plakat

Pepa

Podalo to na sebe CSA. LP ale chce předplatby i po Smartwings. Ale Gwann bude pořád mlžit a plakat

Leinad

A nemělo by chtít od matky krachující firmy?

Dorota

Co se jim na tom nelíbí, já též platím zálohy elektřiny dopředu.

RAF

No vidíte Dorotko a já třeba v hospodě platím 7 piv a guláš až když je vypiju a guláš sním. Avšak nechápu proč by vaše zálohy na elektřinu či moje zážitky z výčepu měly sloužit jako analogie pro fungování obchodního vztahu letiště x dopravce. Doroto buď te lásky a ušetří nás takovýchto pavlacovych heků.

Tomas

Ehm… opravdu platíš zálohy elektřiny dopředu?

ty snad v průběhu zúčtovacího období elektřinu nespotřebováváš?

kanafasik

Pokud je firma v pořádku, jak neustále paní Dufová říká, tak co je na platbě předem problematického? Letenku taky zaplatlo mnoho lidí předem a ted mají v ruce místo peněz kus papíru. Nestandardní? Ovšem v některých případech standardní. Pokud máte s někým zkušenosti, tak občas požadujete platbu předem, případně zálohu. Ono to bude zkrátka trochu jinak, než se paní Dufková snaží lakovat.

Tomas

i pro firmu, která je „v pořádku“ může být platba „předem“ problémová.

záleží na objemu.

kanafasik

Souhlasím, ale tento postup ze strany letiště má jistě nějaký důvod. Můžeme tu spekulovat jaký. Minimálně na něco to poukazuje.

Tomas

o tom zadna, ten postup jenzcela ok .

Jimbo Jones

Game over.

medvěd

Pokud mi nezaplatíš fakturu včas a máš u mě dluh, příště platíš zálohu v výši minulý faktury na stůl. Přeci tě nebudu zadara živit a ty mi nezaplatíš a já krachnu místo tebe ?

Jano

Vy Češi ste podivný národ. Máte tam jedinú aerolinku o ktorej predpokladám , že tam nechala na letisku roky pred tým miliardy a teraz sa tešite ako malé deti , že vám ta aerolinka zkrachuje. Odvody z miezd dobre platených ľudí je tak isto nezanedbatelná vec. Živnostníci to zo svojich daní neťahajú. Šimáně a spol sú určite svojim majetkom milardáry, ale cash tak -to urcite nemajú na to aby to zatiahli. Je to ťažký biznis. Věštci okolo nafasovali( myslím aerolinky v okolitých zemiach) nejaký suppor. Len u vás blbnete a ako vy hovoríte“ žvanit” – tak tento výraz je dost… Číst vice »

Vilém Baczko

ČSA „nechaly na letisku roky pred tým miliardy“ …a jako protihodnotu od letiště dostaly služby přistávání, odbavení a údržby letadel v hodnotě miliard. Jiné miliardy si zase od státu (Osinek) a od Letiště Praha (Aeroholding) vzaly a už nikdy nevrátily.

bohyn

Ja jsem pro zachranit CSA, ale co se tyce SW, tak tam se i vlastnici stavi dost pofiderne k pripadne pomoci. Kdyz to bylo se SW na jare nahnuty, tak by to cinani prodali za korunu, ale kdyz stat podal ruku, tak cukli, ale prispet na pomoc odmitli, zatimco zlej Simane byl ochoty tam penize nalejt. Pokud si dobre pamatuju, tak tam to skoncilo na statni zaruce na pujcku, kterou nedostali, protoze banky na statni zaruky cumeli jak prase po prvni rane (a to neni jen problem SW) a dale posuzovali navratnost podle zajetejch kolejich. Partnera si vybral Simane a… Číst vice »

noerf

Ekonomicky krachnou ČSA, Smart wings pravděpodobně přežije s ořezanou flotilou.
Linková doprava není nic extra a vydělávat bude přes léto akorát charter, pokud se bude moct cestovat (letadla platí cestovní kanceláře).

Roman

No jen bych podotknul, že tyhle Číňany si SW nevybral. A dřívější snaha se jich zbavit vyšla na prázdno.

kanafasik

Ale vybral si jiné a to už jde na jeho triko, pokud si situaci a kondici budoucího podílníka dostatečně neprověřil.

beija

Přesně tak, bylo to jejich podnikatelské riziko.

Samo

Je to úplne normálny postup voči firmám u ktorých existuje pochybnosť či budú schopní záväzok uhradiť. Nie len v letectve (hoci aj v ňom by sme našli desiatky príkladov). Biznis sa neriadi nacionalizmom a tým ktorá aerolinka je „naša“.

Smartwings Group je utrpenie už niekoľko rokov a okrem nostalgie nebudú chýbať zrejme nikomu. Pokiaľ bude existovať dopyt po lietaní, trh ich bez problémov nahradí inými spoločnosťami.

gajda

Pokud má ta aerolinka v plánu platit, tak jak se odkazuje, že vždy dělala, tak o nic nejde, jestli zaplatí předem a nebo pak. A že vy Slováci jste se nesložili na SkyEurope – ty přeci dělaly to stejné a na rozdíl od SW vás vzaly kamkoliv po Evropě za hezkej úsměv a pár centů k tomu

Jimbo Jones

Nacionalismus nemá v byznyse místo. Je to jen splachování peněz do hajzlu kvůli pochybnému „dobrému úmyslu“.

nedulezite

kvalitou komentáře jste se kvalifikoval na pozici „seniorní žvanil – specialista“, blahopřeji

Dorota

Ty by ses hodil velice dobře jako organizátor hry Letadlo. Taky dostali vybraní jedinci zhodnocené své zisky a zbytekpak zaplakal. Je divné, že tě netrápí slovenské aerolinky.

Petr

My se snad ani netesime, jen nam to je tak nejak jedno. CSA je svoji velikosti spis aeroklub, v nicem nad ostatnima nevycniva… Treba budeme mit stesti jako v Madarsku. Nechali padnout skomirajici Malev a ted maj jednu z nejvetsich aerolinek v Evrope.

RAF

Asi mas na mysli wizzair. Je to velká radost jenom maďarské vládě trochu kalí radost ze fakticky sídlí ve Švýcarsku kde platí daně (viz výroční zprava) …. pokud se nepletu tak i odvody zaměstnanců nekončí v Maďarsku Takže samo pokud tu nebude CSA a SW bude tu někdo jiný, jen ze zisku toho dopravce státní kasa neuvidí ani vorla The income tax expense for the year was €9.8 million (2016: €8.5 million) giving an effective tax rate for the Group of 3.8 per cent. (2016: 4.2 per cent.). The main components of this charge are local business tax and innovation… Číst vice »

beija

No, nezapomínejme, že i Smartwings a Unimexgroup daní všelijak. Tady je odkaz, aby zas nebyla nějaká obvinění.
https://www.e15.cz/nazory/komentar-jaroslava-bukovskeho-stat-podporuje-simaneho-roky-jeho-fond-dani-smesne-nizko-1370369#

RAF

Dobře napsáno. No tohle je vzorek asi tak tuctu internetových trollu, kteří tu straší od jara 2020. V te době jsme se snažil argumentovat obdobně jako vy. Mel jsem mylnou představu ze tohle formu je apoliticke a plne nadšenců do létání. Jak jsem se mýlil. Opanuje to tady par trolu a stejně jako u všech ostatních podobně malomocnych diskuzi ma platnost jen jedno …… nekmit trolla

kakov

Vy Slováci jste ještě divnější, chcete být samostatní a pak nám furt do něčeho kecáte 😀

Ales

Janko, CSA neni 100% vlastnena spolecnost ceskymi vlastniky. Proc sikmooci nenasypali do sve investice 49% pomoci. Asi moc dobre vi, ze to neni perskeptivni. Proto nema smysl podporovat potapejici se lod, ktera nema sanci konkurovat spolecnostem jako LH, LO, LX, AF, KL, atd. S temi par stroji a hrstkou destinaci opravdu nemaji co delat na tom nebi.

Axel

pro Jano … ne, my pouze nechceme mimořádné dotace, které přes SW/ČSA doputují k irským půjčovnám letadel (většina letadel totiž není v majetku SW/ČSA, ale jsou najaté a to vesměs z Irska).
irské půjčovny letadel, ať dotují irští daňoví poplatníci… Ani haléř z kapsy českých daňových poplatníků

RAF

Axeli zlato, kdepak jsi se toulal? Tvůj pateticky strach o kapsy českých daňových poplatníků to bylo kořením místních diskuzi, jako fakt Ti při současném schodku furt leží v žaludku CSA a smartwings ….. neboj ještě nic nedostali můžeš být úplně klidný

zdeva

Doslo na moje slova…

Javert

A vy jste kdo? A co jste říkal? 🙂

zdeva

Priblizne 6 stran zpatky v diskuzi… a jsem obcan CR.

Kakulo

Tak ať létají z Letňan, když se jim nelíbí platit…

M. G.

Letňany by neprošly, ale LKVO jednou bude dost zajímavá varianta (pokud bude tedy…)

Gwann

gratuluji letišti praha k rozumnému přístupu!

chápu, že smrtwingsto poněkud zatěžuje, ale kdyby neplakaly už skoro rok, jak bez státního dosypu za týden zkrachují…tak možná nejsou tam kde jsou.

to je takové dilema,..když jsem chudinka a začnu plakat, že nic nemám, tak buď dostanu almužnu nebo naopak po papuli.

zde to je po papuli. inu, špatná volba, pánové. to se vychytralým kouskům stává….

vybrali si sami. jak jinak by to vypadalo…“Šimáně se rozhodl půjčit své firmě až 2 mld“ (stačí titulek, nemusí je ani půjščit) než š“imáně chce po státu až 2 mld, aby nezkrachoval“

Raketak

ty jsi jelito .)

beija

Ty půjčky Šimáněho byly poněkud neprůhledné – bylo by to na kopec odkazů, něco je na Wikipedii u Smartwings.

Kandelábr

Standardní postup vůči rizikovým zákazníkům. Vůbec se letišti nedivím.

Petr5

Já jim letenku také musím zaplatit dopředu (tedy, pokud bych s nimi létal). A vůbec nemám záruku, že poletím.

Josef Král

Je to ostuda. ČSA je tradiční značka, národní dopravce, výkladní skříň našeho státu. Bohužel dopadla jak dopadla: paktování se se soukromou firmou zde nese výsledky.

Filip

Oni se nepaktovali. Oni pouze přihlíželi, jak se stát a Korean Air zbavil svých podílů v nich ve prospěch Smartwings.

Bob

Výkladní skříň našeho státu? Pokud vím, tak je skoro z poloviny vlastní čínský stát.

Se soukromou firmou? Skoro poloviční vlastník CITIC je státní firma vlastněná čínskou vládou.

Martin Csabo

Ale lítá v ČR daně platí taky v ČR, CITIC tam má sice skoro poloviční podíl ale jestli to správně chápu tak nehodlá vůbec se SW komunikovat jen je v tabulkách napsáno že vlastní 49,9%

bohyn

A ani nehodla prihodit zadnej susen na zachranu. To jsou ty Zemanovy a Luftjardovy slibovany cinsky investice. Jitrnice jakou svet nevidel.

gajda

Pak je docela blbý, že výkladní skříň má v Praze daleko míň letadel jak Finnair, kterej tam odstavil část svý flotily, akorát ČSA jí tam mají celou.

Samo

Ale no, Česko na tom rozhodne nie je tak zle aby jeho výkladnou skriňou boli ČSA.