umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Smartwings odkládají start 737 MAX s cestujícími. Umožní bezplatnou změnu do jiného letadla

Boein 737 MAX 8 registrace OK-SWA společnost Smartwings. Foto: Anna Zvereva / Flickr.com
První letadlo 737 MAX máme v plánu nasadit do komerčního provozu ještě během února. Do začátku letní sezóny chceme postupně uvést do provozu všech 7 letadel 737 MAX 8. U každého jednotlivého letounu budou před znovuzavedením do provozu provedeny ověřovací lety,“ dodala Dufková.
Aerolinka počítá s nasazením letadla hlavně na delší lety. Podle rezervačního systému s letounem začne létat také do Egypta.

(aktualizováno 18.2.) Letecká společnost Smartwings odsunuly plány na první let po uzemnění s Boeingem 737 MAX 8 Aerolinky umožní lidem až do konce června bezplatnou změnu rezervace, pokud s tímto typem letadla nebudou chtít letět.

V sobotu 20. února ve 12:00 ho se měl uskutečnit s tímto typem let QS2040 z Prahy do Las Palmas na ostrově Gran Canaria, firma ale nakonec nasadí jiný typ letadla. Není zatím tak jasné, který let bude nakonec první.

Letadlo je v rezervačním systému nasazeno ještě na lety na konci února a v březnu do Hurghady, Malagy, Marsa Alam nebo Tenerife. Smartwings už dříve uvedly, že chtějí letoun nasazovat hlavně na delší lety, kde více vynikne jeho nižší spotřeba.

Každé letadlo čeká ověřovací let

První letadlo 737 MAX máme v plánu nasadit do komerčního provozu ještě během února. Do začátku letní sezóny chceme postupně uvést do provozu všech sedm letadel 737 MAX 8. U každého jednotlivého letounu budou před znovuzavedením do provozu provedeny ověřovací lety,“ řekla v lednu po schválení letadla v Evropě mluvčí Smartwins Vladimíra Dufková.

Aerolinky na sociálních sítích zveřejnily záběry z přípravy na opětovný návrat do provozu. „Zprovoznění každého letadla zahrnuje proškolení pilotů, aktualizaci software a hardware a další činnosti dle požadavků EASA. Předepsaným výcvikem na simulátorech projdou postupně všichni piloti Smartwings,“ dodala Dufková. Půjde o více než 400 pilotů, návrat jednoho letadla zabere zhruba tři týdny. „Naší absolutní prioritou je bezpečnost cestujících,“ řekla.

Současně také spustily speciální stránku k letadlům 737 MAX. Na nich se snaží odpovědět na nejčastější dotazy, které se týkají návratu těchto letadel do provozu.  Firma umožní lidem, kteří s tímto typem letět nechtějí, bezplatnou změnu rezervace. „Ačkoli máme v bezpečnost letounů 737 MAX plnou důvěru, chápeme, pokud budete chtít využít alternativní let operovaný jiným typem letounu. Svou rezervaci v takovém případě můžete změnit bez poplatku,“ uvedly aerolinky. Úplně zdarma ale být změna nemusí: týká se pouze letů, které budou k dispozici za stejnou cenu a koupených do 30. června.

Všech sedm letadel 737 MAX 8 je od zákazu provozu 13. března 2019 odstaveno v Praze. Po celou dobu na nich probíhala předepsaná údržba podle předpisů Boeingů. Detailněji jsme se systému údržby věnovali loni v srpnu.

V Evropě zatím oznámil návrat letadel 737 MAX do provozu Icelandair, ten počítá s prvními lety v březnu. Letadla už běžně létají v Severní a Jižní Americe, minulý týden je do provozu vrátily United Airlines.

(změněn titulek v reakci za zrušení prvního letu)

Odebírat
Upozornit na
guest
56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
František Adolf

Mně nevadí letět Maxem, ale vadí mi, že není možnost volby a musí se letět nízkonákladovkou. Vybavení žádné, sedačky před obličejem, žádný catering, smutné. Já si tedy catering vždy objednávám. Ale ta nemožnost volby dopravce mě irituje.
Navíc mě vytáčí bordel v letadle. Od té doby, co není catering, letušky jen velmi sporadicky chodí po letadle a vybírají odpadky. Dokud catering byl, mělo to alespoň trochu úroveň. Hlavně že projedou s vozíkem letadlem a nabízí voňavky…. 🤣😭

bohyn

Co to mlete? Kdo Vám bere možnost volby dopravce?

Anonymus

On mysli zajezdy s ceskou cestovkou.

bohyn

Jo, to me napadlo, ale moh by to treba napsat. Kdyz si kupuju hotovej zajezd od A-Z, tak je jasny, ze nemam co kecat do volby dopravce. Ale nevidim problem v tom, koupit si pobyt bez dopravy, nebo se rovnou vykaslat na cestovku a rezervovat hotel/apartman a koupit letenku. Pak muze letet aerolinkou dle vlastniho vyberu, nebo klidne treba soukromym tryskacem. Pripadne cestovky existuji i v okolnich zemich a ty letaj zase jinymi lowcosty. Tim si sice oproti SW moc nepomuze, ale aspon muze hodit na instagram selfie s nemeckym/rakouskym letadlem.

Tomas

vote o tom, ze existuji i jine letecke spolecnosti? 🙂

Dorota

Když jedete někam 2,5 hodiny vlakem, tak si objednáváte též catering? To nevydržíte 3 hodiny nežrat?

Jirka B.

No tak se panovi, ostatne stejne jako me, styska nad atarymi casy, kdy v letadle byl standardem napoj a nejaky snack. A jen tak.mimochodem, s LC nebo dokonce ULC jako v pripade QS nemam problem, pokud bude odpovidajici cena, coz tady jaksi neni, ze?!

bohyn

Tak kupovat si samostatne predrazenou letenku od SW je samo o sobe perverzni. Ale to, ze na kratkych hopech po Evrope by melo byt jidlo standardem mi taky neprijde OK. Radsi se najim pred letem, nez dlabat cokoliv plastovym priborem z plastovy krabicky. To je fakt ekl a delam to jen v nouzi. Jestli to nekdo nestiha pred letem at ma moznost si to prikoupit, to je OK, vim do ceho jdu. Taky kdyz mam 2 skoky po Evrope, tak taky nechci 2x jidlo. U delsich linek necht je to soucasti letenky, tam vetsina lidi oceni pustit neco do sachty.… Číst vice »

Y.K.

Catering mimochodem je. Ale ne v ceně letenky.
Proč nemůžete volit dopravce, někdo vám to zakázal?
Pokud jste si něco na palubu přinesl, tak si zbytky odnesete, ne?

Kupte si byznys u aerolinky co jej nabízí a nemusíte si stěžovat na nedostatek služeb třídy co se překvapivě jmenuje EKONOMICKÁ. 😀

Bmo

Do toho bych nesedl ani zadarmo. Možná tak po pětiletém, zcela bezproblémovém provozu. Přeji hodně štěstí cestujícím!

Ondra

Tak takový provoz nemají žádná letadla – víte kolik je denně pokud není Covid nouzových přistání a poruch letadel ?

G700

Já bych se zeptal, když je to tak skvělej a bezpečnej stroj, kolik z dodaných MAXů má ještě původní oba motory, aniž by se sundavaly a posílaly do shopu na opravu kvůli limitním vzrůstům EGT? Tohle číslo se bude hodně blížit 0.

Dorota

Mám pocit, že po dodání v březnu 2019 do zákazu lítání cca měsíc létání šly na výměnu 3 motory.

Tomas

a co ma byt?

G700

Že se ty motory nemají svěšovat po 100-800 hodinách….

Tomas

a proč by se nemohly svěšovat po 100 hodinách? klidně at se svěšujou každej druhej den …

pokud to nletadlo nespadne, je mi to celkem šumafuk.

Jiří Kocurek

To nechápu, původní motory jsou špatně a jejich výměna taky?

P.M

Problémy byly s první sérií motorů, a výrobce je již upravil

Gajda

Začátky občas skřípají, je to vývoj a i když se snaží udělat maximum, někdy až provoz ukáže. Myslím, že počet letů s cestujícíma, kdy by došlo na nouzový přistání z důvodu jednoho nefunkčního motoru je taky 0 a přeci jen ty Maxy před tím uzemněním taky něco nalítaly. A to je asi důležitější nula.

Růža

Dobrá zpráva.

Ondra

Těším se až bude cestování alespoň trochu normální, mile rad tímto typem poletím, rad porovnam rozdíl mezi 737NG a MAX.

Dorota

Jako laik v podstatě nejsi schopen zaregistrovat žádný rozdíl, maximálně zaznamenáš pouze rozdíl ve vzhledu interiéru, motoru a koncové části kde je umístěno APU.

Ondra

Nejsem úplný laik, ale to je asi jedno.

Dorota

Píši obecně a pokud jste z TVS, dnes SW vystřídal jejich několik letadel, tak jste možná zjistil, že ani současné 800 nemají stejný interiér a výrobce sedaček a každá je jiná. Ta různorodost výrobců sedaček je poměrně špatná cesta co se týče náhradních dílů, ale už si to majitelé SW po 23 letech začínají uvědomovat.

Tuaer

Už jsem letěl 737 MAX Smartwings a není to nic moc. Nemají ani overhead obrazovky. Jsou sice trochu tišší, ale ve výsledku je to celkem jedno. Možná že u jiných aerolinek stojí za to.

Dorota

V EU není moc jiných aerolinek co má maxi, je to překabátěná 800.Face lift.

Myšpul

Taky jsem maxy Smartwings letěl a z pohledu cestujícího je největší změna sedačky bez kapsy, jen s takovou štěrbinou na letáky, ani malou láhev tak nikam nedáte. Jo a zvuk je jiný.

Y.K.

To zdaleka není výsada jen Maxů ani Smartwings. To jsou slim sedačky a chybějící kapsa vám přidává místo na nohy, což mi přijde jako solidní trade off (radši místo na kolena než kapsu).

Ota Z.

Swiss v A220 taky nemají kapsu 😀 jen dvě malé na mobil. Tím to hasne 😀

Michal

Je podstatně tišší za letu, má WiFi zábavní systém který si můžeš streamovat na svém mobilu nebo tabletu, sedačky jsou pohodlnější, ale chybí jim úložný prostor na věci, měl jsem pocit že jsou i větší rozestupy mezi nimi ale možná je to jen subjektivní, no a hezčí novější interiér a osvětlení je asi i ocekavatelne 🙂 jinak jako cestující víc nepoznáš 🙂

JuggoVuggo

Rozestupy sedaček připadají delší a to hlavně kvůli užším „slim“sedačkám. Palcový rozměr rozestupů je ale zachován

filo

Já teda s jedním MAXem SW kdysi letěl a 2,5 hodinový let byl zatím nejstrašnější, co jsem zažil, tahle nalámanej a zaraženej kolenama do sedačky přede mnou jsem zatím nikde nebyl. Slim to teda IMHO nebyla a místa minimum. Pak jsem byl zralej na chiropraktika.

ADAM

Letěl jste někdy WIZZEM?

Adam
Lukáš

90% ludi ani nevie s cim leti a ani ich to nezaujima a komu sa nepaci letiet s maxom nech neleti. Uz to vidim, ako niekori mudruju, ze to je lietajuca truhla hlavne ti co sa do letectva absolutne nevyznaju, iba uvidia niekde napisane MAX a uz su najmudrejsi 😀

Petr

To je problém naší národní povahy… 😉 z gauče a z toho, co si přečteme v Blesku rozumíme fungování vesmíru, jaderné fyzice a i kauze 737 MAX 😀

Ondra

Bacha i Covidu 🙂

kulhán

Stačí logicky uvažovat a nemusím být epidemilolog.
V buse hlava na hlavě po několik desítek minut a do obchodu pro boty nemůžeme ani po jednom???
Ať jdou od koryta ty xichti a estébák Bureš Babiš jako první!

Martin

Jsou veci resp. sluzby zbytne a nezbytne.
Nezbytne musi zustat zachovany a pri urcite mire rizika.
Tohle pravidlo plati at je ve vlade kdokoli.

kulhán

Jo ahá, seškrtat spoje busů aby v noch byla hlava na hlavě. Super.
Co tam máš dalšího?

kulhán

Moje 80 ti letá matka poťrebovala nové zimní boty, otekly jí nohy.
Bez odskoušení to nelze.
Nabila si držku na letních a teď leží v nemocnici a zabírá místo.

Josef

No zrovna to obleceni mi prijde nezbytny, nebo snad chodite ven nahej? A ano, ja vim, ze se to da koupit pres internet, ale proste jsou veci, ktery si potrebujete vyzkouset a existuje dost lidi, ktery nemaji na to, aby si objednali treba troje boty a pak vratili ty co jim nejsou, a kupovat to po jednom a cekat az se vrati penize to jaksi trva ponekud dele.
Muzeme pak dojit k tomu, proc nejsou zavreny radeji fabriky na par dni nez treba maly sluzby, protoze tam se nam to ted nejspis siri.

GPGP

Lidi to mě chcete říct, že těch 20 z vás volilo Babiše…
A víte že on je neschopný vést tuto zemi, kdyby se takto choval jakýkoliv CEO (šéf firmy) , tak ho představenstvo už dávno odvolá.
Fakt si příště rozmyslete koho volíte, je to lhář a dotační podvodník…

kulhán

Je to podvodník, lhář a intrikář. Chce ovládat lidi. Peněz má na xy životů, přesto chce vlastnit každou firmu, vládnout všemu a všem.

Tomas

proc? babis je magor a hovado, ale ulhanovo prispevek je blabol.

takze, kdo munda minus, nemusi byt nutne kobliha

Aleš

Jsou tu příspěvky, na které se prostě plus nebo mínus dát „musí“. A posledních šest slov toho příspěvku na na těch předchozích slovech nic nezmění. 😀

Tomas

prave, moc logicky neuvazujete.

kdybyste uvazoval logicky, tak to pochopite.

kulhán

Bohužel nejsem tak inteligentí.
Tak prosím o vysvětlení: proč se seškrtalo mnoho spojů abychom se stlačili několik desítek minut a promořovali a do velkého obchodu nemůžeme ani po jednom. Děkuji za vysvětlení!

Viki

To ti nevysvětlí.

Tomas

Protoze i ty seskrtane spoje jezdi poloprazdne . chapeme?

ad male obchody – uz ti tu nekdo vysvetloval . v malym obchode se sice s nejvetsi pravdepodobnosti nenakazis, ale do toho obchodu couras. a smyslem je, omezit pohyb, moznost potkavani apod.

proto zustava jen to nejnutnejsi . proto “nevadi” , ze se potkas s par lidma v autobuse, ale vsdi, ze by ses s nekym potkal na vleku apod

uz docvaklo?

Josef

A ze ten smysl v omezovani pohybu funguje ze? Jestli si nekdo mysli, ze kdyz vsechno zavre, tak budou lidi sedet doma na prdeli, tak asi zije v jinym svete. Kdyz srovnam ten priklad s vlekem a autobusem, tak na vleku se vetsinou potkam s lidma co znam/prijel jsem s nima autem/jsou ze spolecny domacnosti, s nikym jinym se tam prakticky nepotkam, zato v autobuse potkam spoustu cizich lidi. Prijde mi, ze se treba z toho lyzovani udelala hystericka zalezitost, pritom to riziko tam je minimalni, kdyz jsou hospody a ubytovani zavreny. Nakonec se muzete podivat na Rakousko, arealy otevreny,… Číst vice »

bohyn

Smyslem je omezit pohyb? Ty si asi rodicm upad na hlavu, ne?
Smyslem je snad omezit sireni viru. A tady bych rad slysel vysveleni, jak se nakazim v prodejne bot. I bez covidu sem si nevsim narvanych prodejen bot. Ale co, dejme tomu, ze budem regulovat pocet lidi v obchode. Ale ono to prej ani tak nejde. Ale proc, to uz nam vlada vysvetlit neumi. Proto kvici, jak nakopnuty podsvince, ze prijde o nouzovy stav a bude muset vysvetlovat narizeni. Proto je taky tolik nasranejch lidi a nemaj respekt k narizenim.

Samo

Problém nie je MAX, problém je (absencia) safety culture v Boeingu a FAA ktorá viedla k tomu že ten prúser vôbec vznikol.

Keďže pri recertifikácií sa Boeing pokúšal o to isté, moja dôvera v to že sa niečo zmenilo je minimálna.

dvojiteF

😀

Jiří Kocurek

Jedev to EASA stejně jako FAA? Ptám se, jelikož EASA ten MAX taky schválila.

Bmo

Těm lidem se nelze divit 🙂

Partneři

Škoda transportation
podcast