Slovinské státní dráhy odsouhlasily prodej poloviny carga českému EP Holdingu

EffiShunter 1000 slovinských drah SŽ Tovorni promet během zkoušek. Pramen: CZ LOKOEffiShunter 1000 slovinských drah SŽ Tovorni promet během zkoušek. Pramen: CZ LOKO

Holding Daniela Křetínského ovládne 49 procent slovinského státního dopravce

Dozorčí rada slovinských státních drah Slovenske železnice (SŽ) odsouhlasila ve čtvrtek 29. října vstup strategického partnera do dceřiné firmy pro nákladní dopravu SŽ-Tovorni promet. Partnerem, který získá 49 procent v nákladním dopravci, má být Energetický a průmyslový holding (EPH) českého podnikatele Daniela Křetínského. Sdělil to šéf SŽ Dušan Mes v oznámení zákazníkům a obchodním partnerům.

„V souladu se slovinskou legislativou zůstávají Slovenske železnice majoritním vlastníkem SŽ-Tovorni promet s rozhodujícím vlivem ve společnosti,“ uvedl Mes. Firma nicméně podle něj potřebuje strategického partnera, aby zlepšila svou konkurenceschopnost.

„Díky rozšíření naší nabídky na klíčových zahraničních trzích a zrychleným investicím do modernizace kolejových vozidel budeme schopni ještě lépe splnit očekávání našich zákazníků,“ doplnil Mes. Od vstupu EPH, jehož součástí je i nákladní dopravce EP Cargo a půjčovna lokomotiv a strojvedoucích LokoTrain, si slibuje větší flexibilitu a efektivitu.

Smlouva má být podepsána po obdržení souhlasu od zastřešující státní struktury Slovenski Državni Holding, transakce má být završena do šesti měsíců. EPH bude podle mluvčího Daniela Častvaje celou věc komentovat „až po případném uzavření transakce“.

Cena nebyla zveřejněna, podle serveru Railway Gazette se neoficiálně odhaduje na 60 až 100 milionů eur (až 2,7 miliardy Kč).

Slovinská železniční společnost hledá strategického partnera pro SŽ-Tovorni promet od roku 2017. Mes několikrát zopakoval, že cílem partnerství má být vytvoření přední logistické společnosti v jihovýchodní Evropě, která bude konkurenceschopná nejen ve Slovinsku, ale také v severní Itálii, Rakousku, Chorvatsku, Maďarsku, Bulharsku, Rumunsku, Srbsku a na Balkáně. Do pěti let chce zdvojnásobit zisky.

Nové lokomotivy vectron pro EP Cargo. Pramen: Siemens

Nové lokomotivy vectron pro EP Cargo.
Pramen: Siemens

Tagy EP Cargo EPH Slovenske železnice Slovinsko SŽ-Tovorni promet
34 komentářů