Slovinci prorazili svůj nejdelší železniční tunel, zkrátí cestu k Jadranu

Proražení tunelu Lokev. Ilustrační foto: 2TDK.siProražení tunelu Lokev. Ilustrační foto: 2TDK.si

Nový tunel výrazně zrychlí a zkapacitní dopravu do přístavu Koper.

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Objektivně

A kdy udělají něco s tratí do Mariboru? Nebo spojeni 2 největších měst na Slovinsku je jen vedlejší záležitost?

Odpadlik

Pěkné. A co chorvati, dělají něco pro železnici, nebo na to z vysoka….?
V současné době je cesta na Jadran po železnici spíše pro šotouše. Většina lidí tam jezdí autem.

Kamui

No snad už se nějak začíná dělat koridorizace (včetně zdvojkolejnění) Karlovac – Zagreb – Novska.

Vrták

Split – Dubrovník po železnici by bylo fajn, ale tuším, že se zatím neplánuje.

Objektivně

Tak ona se už dávbo postavila kratší a rychlejší trať na Jadran přes Bosnu. Jen se nepocitalo s válkou…

Tom

Kratší přes Bosnu a Hercegovinu? Chorvati by měli něco udělat s tratí Zagreb-Split, protože současný stav je dost špatný (cesta přes šest a půl hodiny je peklo) :(. A ideálně protáhnout trať do Dubrovníku, ale toho asi už nedožiju :(.

Objektivně

Ano, trať přes Bihac vede až do Kninu.

Neznámý.

Bude mít tato nová trasa nějaký význam také při cesty směr Rijeka či Split?

Petr Šimral

Ne. Podívejte se do mapy.

Objektivně

Otevřít mapu je dneska už moc náročné… 😀

Roman

Slyšel jste někdy o mapách?

Rušňovodič Peter

len v pripade zeby ste vyuzili pre dovolenku pri mori niekolko km pobrežie, ktoré Slovinsko má 🙂

Objektivně

Jedině, že by postavili Slovinci i přeložky v úseku z Pivky do Lublaně, tedy někam po závlek do Borovnice. Na Openrailwaymap je navržena celá řada přeložek v tomto úseku, otázkou je, zda je to jen něčí fantazie nebo skutečný návrh. Pak by vám to Rijeky cestu zrychlilo. Do Splitu je to zajímavá šotomyšlenka, jet přes Pivku a Rijeku. 😀

58g
58g

Přikládám link na mapku 😀
https://photos.app.goo.gl/HTvjHDMauHwHUNn56

Tom

Asi blbej dotaz, ale cesta do Záhřebu se tím tunelem nějak zkrátí?

Pako

Ne. Slovinci se potřebují dostat na pobřeží. Z Ljubljaně do Koperu. Záhřeb jsou Chorvati.

jiný Petr

Ano, cesta po železnici z Koperu do Záhřebu se tím zkrátí.

Roman

Dalším, co se neumí podívat do mapy…

Objektivně

Ty se snad dneska množí…

Rušňovodič Peter

Jedny z najlepších železničných máp celej Európy poskytuje Bueker, žiaľ niekoľko rokov neaktualizované, ale stále pre prehľad dobré. Sú to podrobné mapy, čo sa týka potrieb fanúšikov železníc. V súčasnosti dostupné už len autorizovaným uživateľom, ale cez stroj času sa dajú pozrieť aj bez toho : https://web.archive.org/web/20230602042737/http://www.bueker.net/trainspotting/maps.php

mimochodom čo sa týka spravcov infraštruktúry jednotlivých krajín, je Dobrá Správa (SŽ) s celým diapazonom svojich máp možno celosvetovo top. A kvalitnú šotomapu majú aj ÖBB infra.

a8n
Roman B.

Ano, blbej dotaz – resp. spíše blbej tazatel…

Geralt

No jsem zvědav, jestli to bude znamenat že do Koperu začnou opět jezdit osobní vlaky v nějakém rozumném počtu a bude zrušena permanentní NAD z Divači.

Twix

Tak to je jedním z hlavních cílů. Už před výlukou tam „rozumný počet“ osobních vlaků moc nebyl, jakmile projelo asi v 11 hodin „Pohorje“ (v 7 z Mariboru), nejelo tam dolů nic asi do 17. hodiny.

Gawain

Jak se stavebně řeší, když tuneláři narazí na jeskyni?

Martin V.

Spoustou betonu, po geologickem pruzkumu

Jiří Kocurek

V Chorvatsku postavili most, fotka jeskyně na předposlední straně: http://www.huka.hr/v2/objekti/publikacije/hr/2006_09.pdf

Panda

Zvažoval se delší tunel, aby se tam nemuselo dělat takové esíčko?

Bobek

Esíčko je potřeba kvůli sklonu, Divača má 431 m.n.m. a při těch max. 17 promile už na 27 km není moc kde krátit.

Panda

No proto píšu delší tunel, tzn. ne do Divače, ale např. Rižana – most přes řeku Pivka před Postojnou (30-35km tunel s přerušením u Škoflje) nebo extrémní fantasmagorie až k městu Vrhnika alá alpské úpatní tunely.

a8n

Jsou rádi, že vůbec ufinancují to co se staví.
Mluvilo se o fantasmagoriích typu výtah.

58g

Divača je křižovatka, proto zřejmě tam a ne jinam 😀

oja

Začátek a konec té novostavby jsou vzdušnou čarou vzdálené cca. 20km. Takže to esíčko to prodlouží o třetinu. To myslím není vůbec strašné, když alternativou by byl o 25km delší tunel, který by přitom zcela minul odbočku z Divači do Sežany a dál.

Dušan

Jenže podle TEN-T by sklon měl být max. 12,5 promile a ne 17..fakt tam vychází těch 17 ?

Jiří Kocurek

Není tam něco ve smyslu „v odůvodněných případech“? Matně si pamatuju 18 promile.

Rušňovodič Peter

Toto zdvojkoľajňovanie je nesymetrické, čize nová koľaj nie je vedená v súbehu s tou pôvodnou. A sklon tejto novej koľaje 17 promile je oproti sklonu tej starej ešte veľmi mierny 🙂 viď. odkazovaný web projektu v článku.

zdeněk

no jo, skora jako tunel do Berouna 😀

Michal M

Zaplať Pánbůh, že aspoň něco v té železnici dělají… ať se to podaří a narovnají i něco směr Rakousko a moře…

Mates

Aspoň niečo? Rekonštruujú a zdvojkoľajňujú trať od Spielfeldu do Mariboru, od Pragerska na Celje prešla trať rekonštrukcioiu, to samé aj na Zidani Most od Celje, pracuje sa na úsekoch medzi Zidani Most a Ljubljanou, nakúpili desiatky nových jednotiek, teraz obstarávajú nové osobné vozne a dvadsiatku nových lokomotív. To je apsoň niečo?

Michal M

Já tam jezdím od Faaku, kde ty úspěchy nejsou až tak patrné, ale bezva…

Alibaba

Tady dostala trať z Jesenice do Lublaně generálku s drobnou přeložkou. Tunel pod Karavankama je taky po rekonstrukci (zjednokolejněn, ale profil pro kombinovanou dopravu).

a8n

Jen rekonstruují, nezdvoukolejňují. To až v příští či popříští sedmiletce.

Tomáš Záruba

No ale propojka Pragersko – Krapina bude furt chybět.

a8n

“ Zítra, mám to v zítřejším plánu, bod 34 hned po „naučit se portugalsky“.“
Tolik k prioritě z pohledu Slovinska.

Dušan

No celá ta Jugoslávie je vlakové katastrofa, některé tratě po válce ani neobnovili. Ani se nedivím, že to Jančura vzdal. Tak se to konečně začalo po těch letech hejbat.

Twix

Tady je dnes hodně výrazná hranice mezi Slovinskem a zbytkem bývalé Jugoslávie.

rogo01

Ještě furt se musí měnit lokomotiva v Dobové na těch pár kiláků do Záhřebu?

Twix

Samozřejmě, a v Šapjane taky, což se tam dělo i dokud tam nebyl styk soustav. Nevím jestli tomu i tady pomůžou nové Flirty.

Alibaba

Tak dokud nepořídí dvousystémové stroje tak ano. Neslyšel jsem, že by Slovinci plánovali konverzi a Chorvati ji mají za sebou.

Twix

Vždyť Slovinci do té Dobovy jezdí už skoro 20 let třísystémovými Taurusy, stejně tak tam jezdí (jezdily?) rakouské Taurusy a nově snad i Vectrony. Teď mají SŽ třísystémové Flirty.

Alibaba

A ty mají povolení (schválení) k jízdě do Chorvatska? Slovinsko – Chorvatsko bych očekával stejný zabezpečovač, ale kde je opravdu probnlém (EMC?) netuším.
Flirty klidně můžou být první krok, ale bez úředního šimla to nepůjde.

a8n

Má některý z nich chorvatský 1600mm sběrač? Mám za to, že ne. A slovinské taurusy by se na výkonech SŽ PP neměly turnusově objevovat.

Michal M

Ještě by Slovinci mohli zvážit konverzi, no…

a8n

Na tu byla příležitost po žledolomu, ale nevyužila se. Ale pro začátek by stačilo, kdyby byl na 25 kV aspoň diskutovaný úsek, což nebude.

Jan

Koper byl vždycky kontejnerovou kapacitou jen chudým příbuzným severoněmeckých přístavů. Hlavní překážkou kapacitnější železnice byly a jsou hory ve Slovinsku….

qěcy

A proč jinde hory v Alpách překážkou nejsou? Či jsou, ale již překonanou několika základnovými tunely paralelně vedle sebe?

Kamui

Proč, když už dělají takový megaprojekt, tak pouze jednokolejně s tím že původní jednokolejka zůstane zachována, místo toho aby udělali dvojkolejku a původní trať zrušili?

A vůbec mi přijde zvláštní, že takovouhle relativně novou trať (původní trať do Koperu je z roku 1968) udělali tenkrát bez přípravy na druhou kolej, když navíc ta trať na dvojkolejku navazuje. To si mysleli, že to bude stačit na vždy?

Projektant

Petr Šimral možná upřesní, jak tam od té doby narostl objem dopravy (hlavně kontejnerů z Asie). Osobně tipuji několikanásobek.

Petr Šimral

A proč vám tam asi pan Sůra dává ten odkaz?
https://drugitir.si/neustreznost-obstojece-proge/

Projektant

No já jsem měl na mysli porovnání s tím rokem 1968, resp. s dobou, kdy se rozhodlo a stavbě staré trati…

Zlámalík

V roce 1968 ještě ani nebylo hotové vypořádání o území mezi Itálií a Jugoslávií – celá oblast kolem Koperu (Capodistrie) byla původně italská a spory se táhly dost dlouho. A do Terstu vede kapacitní trať ze severu. A další přístav kousek vedle je Rijeka, za tehdejší Jugoslávie ve stejné republice.

a8n

Londýnské memorandum bylo podepsáno 1954.

Petr Šimral

Tak dobrý ale opravdu nejsem 🙂

a8n

Výkony přístavu (na železnici tedy připadá jen část): 1959 0,1 milionu tun zboží, 1968 1,1 milionu, 1969 1,9 milionu, 1979 2,5 milionů, 1988 5,1 milionů,1998 8,6 milionů.

Projektant

Na odkazovaných stránkách se píše o přípravě na možnost zdvoukolejnění. Pravděpodobně je myšlena možnost přeražení únikové štoly na profil pro druhou kolej.

Projektant

Edit: únikové štoly jsou raženy v plném železničním profilu. https://drugitir.si/wp-content/uploads/2022/07/DJI_0253-scaled-1110×500.jpg

qěcy

Přerážet štolu v druhou troubu je při provozování jediné trouby dost riskantní.

platamond

Třeba jen uvažovali, bez politických souvislostí, v širším pojetí. Do Terstu vedou přes V.Opicinu 2 tratě, z toho jedna do pořádného přístavu. Třeba uvažovali, oni Jugoši nebyli zrovna moc dogmatičtí, o všech přístavech. A díky Koperu by si mohli vyjednat v Terstu lepší ceny, když máte zálohu, tak vás nemohou držet pod krkem.

a8n

Celý koperský přístav byl tak trochu trucpodnik. Současná trať se tehdy stavěla coby vlečka do přístavu, neboť slovinská část JŽ házela plánu klacky pod nohy.

58g

Zdá se mi, že se mýlíte.
https://photos.app.goo.gl/HTvjHDMauHwHUNn56

mgr.pavel

Zajímavé je to „esíčko“ v západní části trasy. Předpokládám, že právě z důvodů nevhodných geologických podmínek pro trasování podél dálnice..

Martin58

Nebo potřeba vystoupat (sjet dolů) téměř 450 výškových metrů?

Petr

Spíše je to z důvodu převýšení.

Zlámalík

Kdybyste tam někdy jel, tak esíčko je i na dálnici a hučíte dolů jak po skluzavce. Prostě je to k vodě z kopce.

hroch.obojzivelny

Aha. A já už myslel, že už ve světě tolik proslula naše chalupoida.

Honza R.

„Dojde tak k výraznému zvýšení trati…“ To je myšlena kapacita trati? Nebo průjezdný profil?