Slovensko zvedne ceny dálničních známek, za 365denní si lidé připlatí 10 eur

Nový úsek D3 u Čadce. Foto: StrabagNový úsek D3 u Čadce. Foto: Strabag

V příštím roce u našich sousedů postupně skončí prodej dálničních známek určených pro konkrétní kalendářní rok, veřejnost si je prý často pletla s 365denními.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PeS

A co jednodenní dz – bude ? V celé Evropě ?

Jan

A dvouhodinovou byste nechtěl?

PeS

Evropská unie schválila zavedení jednodenní dálniční známky ve všech členských státech nejpozději do roku 2024. Vyslyšela tak volání evropských motoristů, kteří danou zemí pouze projíždějí a nechtějí zbytečně utrácet za několikadenní viněty.

KarelI

Tak to jsem zvědav na tu cenu, když třeba ve Francii není problém utratit přes 2000 za jednu cestu. Kolik si asi řeknou za denní známku?

Daniel Růža

Má to být maximálně 9% z ceny ročního kupónu.

Kamui

Dápniční známka v ceně poloviny natankované nádrže nedává smysl. Buď ať jí zdrraží na desetinásobek, nebo naopak stávající cena je zkonvertována na silniční poplatek, který se musí zaplatit z každého vozidla jezdícího po veřejných komunikacích.

Kandelábr

Tak existuje silniční daň. Známka naopak dává smysl, že ji platí jen ti, kdo chtějí dálnice využívat.

Kamui

Ale cena tomu neodpovídá. Buď má dálnice být prémiová služba za prémiovou cenu (známka za 15k ročně), nebo má být dálnice pro všechny, aby nejezdili přes obce, a pak má smysl ať platí všichni rovnou.

Karlos

Jakmile známku máte, využíváte trasy po dálnicích na maximum, i kilometricky delší. Každý má priority nastavené jinak. V porovnání stojí roční jako kartón cigaret, který při troše snahy vyletí komínem za pár dní.
Ovšem ve srovnání se Slovenskem…níže je zmiňovaná poloviční dálniční síť, já bych ubral skoro na třetinu – aktuálně 1355/500 km…je cena ročních známek hodně rozdílná.
Může v tom mít svoji roli i doprava autobusová a nákladní, ceny mýtného porovnat nemohu, snad někdo zasvěcenější…

PetrN

Co je to za blbost? Cenu známky nelze určovat podle délky dálniční sítě a velikosti země… Slováků je polovina a v případě poloviční sítě, stejného provozu a poloviční ceny za známku by měli ze známek čtvrtinové výnosy. Obdobně dvakrát větší/lidnatejší země s dvojnásobnou sítí a dvakrát dražší známkou by měla výnosy čtyřnásobné, to je taky pitomost že???
Pokud známka tak podobná cena jak v sousedních zemích zohlednena maximálně délkou sítě k velikosti země (rozloha,obyvatele)…

Patrick

Celkovo máme na Slovensku 765 kilometrov D a R, ktoré sú podľa dopravného značenia diaľnicami

Patrick

Plnoprofilových D a R som teda myslel

Libcha

Tak či tak mají stejně nespravedlivý systém s nabídkou jen 10/30/365. Mě to štve dlouhodobě, jsem sváteční řidič a dálnici potřebuju využít jen několikrát v roce, najedu přitom po ní kolem 1000 km, ale ať to předplatím, jak to předplatím, vždy zaplatím jen za známky přes 1000 Kč. Toužím po nějaké „jednotlivé jízdence“. Paradoxně, kdybych místo osobákem jezdil kamionem, asi za mýto zaplatím při tom nájezdu míň. Naopak nevidím důvod, proč by pravidelní uživatelé dálnic, kteří najezdí desetitisíce km, nemohli platit několikanásobně víc, přecejen dálnice není levná sranda.

Otto

Naprosty souhlas, mela by byt moznost jednodenni znamky (myslim je na to i narizeni EU). Ja naopak vyuzivam dalnici obden a nemam problem platit treba 3000/rok

Clovek

Tak napište na MD a třeba zavedou mýtné i u osobáků. Akorát, že v zemích kde mýtné je, se za jednu delší cestu po dálnici dá zaplatit i víc, než v Čechách nebo na Slovensku stojí roční známka.

Otakar

Pokud najedete kolem 1000 km, tak kamionem byste zaplatil násobně více. Jen jedna cesta Olomouc – Praha (jednosměrná) před časem vyšla kolem tisícovky pro EURO 6, aktuální cenu v hlavě nemám, ale je na netu kalkulačka.

Kebab

Je to podobné jako cena MHD v Praze. Když jedu jednou za čas, tak je dost drahá. Pro pravidelné uživatele je skoro zadarmo. Ani mně se roční známka nevyplatí, protože tak často zase po dálnici nejezdím, navíc jedu skoro každou jízdu jiným autem, ale co cesta, to klidně 30 % nákladů navíc za známku. Desetidenní je v poměru k té roční nesmyslně drahá a ani se nedivím, že spousta lidí placené úseky objíždí přes obce. To ale jde poněkud proti smyslu výstavby dálnic.

Jan

Však o odráží situaci, kde jsou vysoké fixní náklady. Ta síť MHD je provozu 24 hodin denně. Ale roční je podle mě taky hrozně levná, klidně bych to zvednul 2x až 3x.

PetrN

Jednotlivá jízdenka toho stejně moc pro vás nevyřeší, jednodenní známka bude stát tak 150,- méně to být ani nemůže.. No a nebo pak spravedlivě mýto po vzoru zemí jižní a západní Evropy, ale tam si zaplatíte 2Kč/km, u nás bych si dokázal představit tak 1Kč/km.. V tomto kontextu zlatá dálniční známka že? 😀

Kebab

U té krátkodobé ani ne. Podle mapy jedu za jednu cestu po dálnici necelých 210 km a známka stojí 310,- Kč, čili 1,50- Kč za kilometr. Na to, že je každou druhou jízdu někde problém, je to poměrně dost.

peter

Polsko. Myto na A1 – 2 Kc/ km
A2 – tam maju rozdelena na 2 useky, kde na kazdom je ina cena a ceny su tam 2 Kc/km a 4 Kc/km

Jirka

Slovenská dálniční síť je oproti té České poloviční….

Radim

No to víme. A taky nemají, stejně jako my, hotovou D1. A dál?

mlokXCM

V ČR by se roční známka měla zdražit o 50 %, lépe však o 100 %.

Kebab

A cigarety a alkohol o 500 %, negativní dopady pochopitelně zanedbáme.

Poudy

Ty vysoké gabionové zdi na fotce se zbytečným žlutým zábradlím jsou jen o trochu méně nesmyslné než ta protihluková zeď nad nimi. To je síla 🥲

Gajda

Projektant projektuje, stavitel staví a hodná vláda to celý platí.

Pezos

Dejme tomu, že taky jsou za PHS aspoň nějaké domy
https://mapy.cz/s/kufehaturu

Na stejném úseku jsou i větší perly, třeba protihluková ochrana rozvodny a průmyslové zóny
https://mapy.cz/s/dozumojafo

Jiří Kocurek

Kde to je?

Jiří Kocurek

https://mapy.cz/s/pogohecugu Je to ono?
On projektant na Slovensku musí dodržet slovenské normy, ale jestli si je na slovensku nastavili nesmyslně (i na to zábradí), tak projektantovi nezbývá než … a nebo jít na vlastní nohu.

Pezos

Ano, to je tam, o kousek jižněji chrání protihlukovkou třeba trafostanici 🙂

Jiří Kocurek

Tu jsem asi našel, vedle a blíž k dálnici taky dům. Asi to nešlo udělat tak, že by chránili jenom ten dům a ne tu trafostanici, hádám.

Radim

U Čadcy, je to tam napsané 😀

Pezos

D3 na pomezí Čadce a Svrčinovce.

David

To bude zase nějaká „norma“ alá SŽ.

Lysimachia

Gabiony tam budou asi kvůli snížení záborů a výkupů. Otázka, jestli se to vyplatí. (A navíc když je oplocení dálnice = hranice pozemku o dalších 10 m dál.) Co se týče PHS, tak z obou stran dle mapy jsou tam nějaké domky (jen to není na fotce vidět). Zábradlí nahoře gabionů by mělo být, na těch mezistupních je to spíš nesmyslné.