Slovensko se po letech dočká vnitrostátní letecké linky, dotované lety zajistí Wizz Air
Airbus letecké společnosti Wizz Air v Bratislavě. Zdroj: Letisko Bratislava

Spojení z Bratislavy do Košic zahájí provoz ještě letos.
No, že by mi to bylo sympatické, to tedy není.
Ale popravdě to dává větší smysl, než dotovat dovolenkářům třeba lety z Brna do Malagy.
Dovolenkáře z Brna ale dotuje a.s. (Veletrhy), které jsou vysoce ziskové, takže ty peníze městu ani kraji nechybí. Asi každý alespoň s průměrným IQ pochopí, že je to značný rozdíl než když linku dotuje přímo město že svého rozpočtu 🙂
Útoky ad hominem? Ty svědčí spíše o IQ pisatele.
Veletrhy a.s. město složitě a draze oddlužovalo po Covidu a teď si to vybírá zpět, bohužel místo inkasování dividend dělá takové nesmysly, jako je dotování linky, se kterou firma nemá nic společného.
Pokud sis to IQ vztáhl na sebe, tak je to tvůj problém 🙂 veletrhy město nebo nijak neodlužovalo, bylo v zisku před Covidem i po něm. Ta ztráta za Covidu se pokryla ze zisku. Ze své praxe znám několik a.s., které vlastní město a žádné si nevybírá dividendy. Ono to nedává smysl, protože jsou v tomto případě dividendy zdaněný. Takže můžeš být v klidu, Brnu ty peníze nikde nechybí.
Představu, že se natiskne pár mega, šoupne se to letecké firmě a nikomu to nechybí, je roztomilá. Ostatní jen ukazuje Vaši neinformovanost, nebo hůř, víte to, ale jen kalíte vodu. Vztah města a jeho akciové společnosti je mnohem komplexnější a finanční pohyby mezi nimi třeba jen v souvislosti s multifunkční halou jsou ve vyšších sumám, než o kterých se tady bavíme.
Konkrétně jenom 35 milionů vyplacených městem Veletrhům Brno v roce 2021 na základě smlouvy o náhradě újmy by stálo za pořádnou diskuzi. Ale s Vámi diskutovat očividně nemá smysl.
Prorusti zradci evropy Fixo s Organem si placli a nahrabou se na SK verejnych penezich. Je nesmysl aby letenka stala stejne jako vlak.
o tom prvním tvrzení máte jistě nepopiratelné důkazy, kterých jsme tu všichni lačni – – bez důkazů jste jen směšným pisálkem (bez ohledu na to, o kom píšete či jak vám je či není politicky blízkým)
……..a co se týče té ceny – doporučuju srovnat letenky Praha-Brusel, Praha-Barcelona, Praha-Milano případně Praha-Amsterdam s cenou jízdenek na vlak
A co vnitro v Česku? Třeba ČB-Ostrava, Karlovy Vary – Ostrava? Zvedne nekdo hozenou rukavici? Kdo pred volbami na to slíbí dotaci?
Lítejte si to za svy a ne za naše.
Jaký je rozdíl v dotování letecké a jiné dopravy? Vlaky jsou dotovány běžně a všichni nad tím souhlasně pokyvuji hlavou.
ANO bude lépe. Dotovaná linka okolo ČR
Je to sice hloupost, ale pořád to dává větší smysl, než dotovat letecké dovolené jako v Českých Budějovicích. Tam loni byla dotace dokonce 4.000 na osobu.
V cesku je mozne lecos, ale na lecbu radeji sbirat vicka.
Vám na léčbu rád vickem přispěju
Kdybych o tuto cenu měl levnější dovolenou. Tak alespoň to poznám a řeknu si že to mám. Ale bohužel je to větší zisk pro CK. Podotýkám že nejsem z žádného kraje kde je tento typ dovolenych dotován
Nemyslim, ze je to vetsi zisk pro CK. Je to cena za pohodli, ale plati ji nekdo jiny, nez kdo si to pohodli uziva. Protoze on by ji platit nechtel.
Tohle splachovani penez do zachoda je fakt sileny.
A v Cesku dosud neni trestne, ve svete se dotuji letiste pro business, v cesku pro dovolenkare.
Zvrácené je svým způsobem obojí, pokud tím akorát zvyšujeme něčí soukromý zisk nad rámec společných potřeb.
Ty ranní lety v 6:30 z BA budou krásná příležitost, jak se proletět prázdným letadlem 😀 Jinak ta linka dává smysl, ale překvapuje mě, že je vůbec potřeba ta dotace.
Kdysi jsem do Košic létal z Prahy v pondělí v 6:00 a při mezipřistání v Bratislavě se klidně půlka letadla vyměnila
ATR s 320 bych nesrovnaval…
Jasně, pár lidí se najde, kteří poletí na nějaké ranní schůzky. Ale, že by jich bylo 200, nevím. Někoho ale třeba nízká cena naláká.
Tak asi bude pointa v cestě z Košic do Ba
to si nemyslím
Sam jsem zvedavy, ale za me tech lidi bude hodne, i s ohledem na tu cenu
Kdyby dávala smysl, tak ji dávno někdo léta na vlastní riziko ne?
Čo na to Ryanair ? Nebudú protesty ? Wizz to zobral len preto, že skončil v Abu Dhabí a narýchlo otvoril v BTS bázu, do VIE sa už nedostal. Wizz je podnikateľský subjekt a keď sa mu naskytne niečo výhodnejšie, odíde tam, Čo potom BTS-KSC ? V BTS dlhodobejšie pôsobí Smartwings, ten nemal o túto linku záujem ? Pôsobí tu hlavne preto, že veľa cestoviek má s ním dohodnuté chartre. To by dávalo väčšiu logiku.
Nevím proč by měl Ryanair protestovat, provozuje linky do jiných destinací než bude provozovat Wizzair (kromě Londýna) a dotaci od slovenské vlády dostane taky, jen se bude oficiálně jmenovat „marketingová podpora“.
1. Wizz ve VIE je a neni to zdaleka jeho nejuspesnejsi baze, takze presunovat tam dalsi letadla nedava smysl
2. Predpokladam, ze ta smlouva je na tri roky fix, tedy ze Wizz si to nemuze rozmyslet
3. QS ani FR s tim nemaji co do cineni, vyhodnotili ten tendr jinak, nez Wizz a je to jejich svobodne rozhodnuti
A pár smeráckejch poslanců z východu bude moct denně „dojíždět“ do práce. O to šlo ne?
Denne nie, ale ten pondelkový poobedný let bude asi využívaný najviac nimi (slovenský parlament štandardne rokuje iba od utorka do piatka)
Nápad fajn, no je to asi špička ľadovca. Nemyslím si, že je to vec, ktorá by zásadne chýbala. Určite si to zákazníkov nájde ale myslím si, že dané peniaze sa dali radšej nainvestovať do železníc, ktoré predsa len využije viac ľudí a dokáže obslúžiť aj mestá, ktoré sú po ceste. Tú zaostalosť už len za ČR je na tých železniciach citeľne poznať. Vlak z Ružomberka do Prahy, na Slovensku kodrcaním nízkymi rýchlosťami v niektorých úsekoch rýchlosťou kroku a max tak 100 km/h, zatiaľ čo na Českom území takmer stabilne 150 km/h. A tú sú hlavné trate, tie preživšie lokálky sú… Číst vice »
Kolik km koridoru postavíte za ty peníze?
No jo, někde ovšem v rámci honby za nejvyšší povolenou rychlostí přesouváme stanice od těch měst do polí, namísto třeba odbočky pro zastavující vlaky, takže tam naopak obsluha poněkud oslabí. 🙂 Jinak ano.
Dotace 10 Euro na sedacku. To vlastne neni az tak zasadne moc.
Není to zásadně moc, jen je to zbytečně moc… vlastně úplně zbytečné.
Je to asi jen o 10 eur víc, než by bylo vhodné.
Nic, co by se nedalo přirovnat k příplatku za první třídu ve vlaku z Prahy do Ostravy.
Budejky ci Pardubice umi vic na sedačku na dovolenou
10€ na sedačku dost málo. Vlastně je to tak málo, že kdyby to stát meditoval,tak to zákazník ani nepozná…. A to je asi 934. důvod, proč je celá ta dotace úplně špatně…
Ti Slováci jednou dopadnou jako Řecko. Stejný scénář. Přijetí eura a levnější úvěry pro stát v eurech motivují k rozhazování.
To by nebyl český názor, aby si nekopnul do eura. Vždy mě to pobaví. Až to jednou (jako poslední země EU) v ČR zavedou, tak půlce národa praskne cévka, až zjistí, že se nic nestalo.
Schválně jsem čekal, jestli se podobný chytrák ozve. Já jsem pro euro. Ale ta motivace k zadlužování tu u některých zemí prostě je, je to vidět. Když vám klesnou úroky na půlku, to se to půjčuje. Slováci šetřili naposledy před eurem.
tahle aktuální garnitura by si půjčovala, i kdyby úroky byly dvojciferné
Názor „Až se nic nestane“ mě vždy pobaví při vzpomínce na německou měnovou reformu kdy jim úspory převedli kurzem za dvě marky jedno euro a do roka byly ceny stejné. Měli jsme tam rodinu tak to mám z první ruky kdy si teta stěžovala že má poloviční důchod než před rokem ale ceny jsou stejné jako v markách.
A mohl byste mi a grafu německé inflace ukázat, kdy přesně to bylo?
https://www.researchgate.net/figure/Development-of-inflation-in-Germany-Inflation-in-Germany-1997-2023-Harmonized-index-of_fig1_379061620
Nějak tam nikde nevidím „100% peak“ – spíš naopak maximum 3 %.
Aktuálně tam probíhá “rozpočtová konsolidácia”. Nějak se to nedaří, ale zase důchodci maj rok o 13 měsících, dotovanej ruskej plyn a vlak zadarmo…
Keď sa za roky nevykonala v podstate žiadna reforma financií tak to hold tak dopadá. Vždy za všetko mohli Maďari, „Čechúni“ a teraz, keď už niet na koho hodiť túto mizériu tak sa to hádže na tú zlú EÚ,bez ktorej by sa tu nepostavil ani chodník v Hornej Dolnej, prípadne zlých liberálov a pod. A len si tu zalepujeme oči pred problémami.
Tesat do kamene!
VČR je to skoro to stejné, jen s lepší startovní pozicí.
Za všechno může zlý Brusel, který nás ničí, nic nám nedovolí a kvůli němu chudneme.
No a Polsko asi zjevně v EU není (je to země s největším nárůstem HDP za posledních 10 let na světě – o víc než 100 %)
A co, kdyby se to stalo u nás, tak jde koruna do )( podobně jako třeba na Islandu, ale euro se tak snadno odstřelit nedá (too big to fall), tak je budeme všichni zachraňovat, jako při poslední krizi jsme zachraňovali Řecko a několik dalších států, které mířili stejným směrem (mluvilo se snad i o Španělsku, což by nebyla legrace, Řecko, Portugalsko (stejně jako Slovensko), to jsou piďistátečky, ale Španělsko je z těch větších).
Taky jsme měli euro dávno mít, právě jaoko ochranu před takovým krachem.
mělo by se víc lítat i na kratší vzdálenosti, netvrdím, že nutně s dotací….
Proč?
konkurence vlakovým a autobusovým spojům
Ano, pokud chceme více emisí, více spotřeby zdrojů, můžeme závodit. V podstatě už to tak ale zhruba 25 let děláme jako politiku. A odpuštění daně z paliv je také svého druhu dotace.
abych byl upřímný, tohle je jedna z mála politik, se kterou za posledních 25 bez větších výhrad souhlasím…….tedy konkurence a – jak píšete Vy – závodění
Aby se na tom hodně prodělalo? Ano, a bez dotací, s tím souhlasím. Snad jediné, co bych do budoucna dotoval, jsou slevy na velkých letištích na méně frekventované časy.
Proč dotovat něco co není, až na výjimky, součástí základní dopravní obslužnosti? Tahle “dotační móda” je neskutečná.
ty slevy na velkých letištích souhlas, jinak by se mohlo lítat menšími vrtulovými stroji s kapacitou 50-60 lidí, kteří na to mají
95% společnosti si už uvědomilo, že nemá smysl s vrtuláky létat. Jen v Praze lze vidět jen Air Serbia, LuxAir, Braathens (Austria) a Croatia, což dělá dohromady asi 17 (!) letů týdně. Takže jednoduše ani není moc společnosti, které by to s vrtuláky létaly. A opět, jakmile by dotace skončila, „šly by o letiště dál“
krátké cesty mají nejhorší emise na km. Naopak by se měly co nejvíce omezit. Dlouhé lety vychází lépe…
přestaňme už, prosím, operovat s těmito absurdními kejklemi ohledně uhlíkové stopy….
„Lietadlo na toto spojenie je s kapacitou 230 sedadiel, bude to buď Airbus 321 alebo Airbus 320,“ informoval minister dopravy Jozef Ráž. Spojenie medzi Bratislavou a Košicami bude každý deň v týždni, v pondelok a stredu až dvakrát. „V priebehu pracovných dní a v sobotu to bude o 6:30 ráno z Bratislavy a 8:05 z Košíc . V pondelok a stredu ešte o 16:20 z Bratislavy a 17:55 z Košíc. V nedeľu je let trochu inak nastavený, je to vo večerných hodinách, to znamená o 21:00 večer z Bratislavy a 22.35 z Košíc,“ upresnil Jozef Ráž.
Vite ze to vsechno v textu je, ze?
Jsem asi slepej ale casy tam nevidim.
Tak to jsme slepí dva 🙂
Je to v přiloženém obrázku
V odkaze na tiskovku v psaném textu nic nevidím.
Kdo bude potřebovat létat v PD a so v 6:30 ráno z Blavy do Košíc? To už by snad bylo lepší, kdyby tam to letadlo přenocovalo? Ale MD to má asi podložené nějakým průzkumem přepravních potřeb?😉
Lietadlo bude bázované v Bratislave a nemyslím si, že by ministerstvo dokázalo presvedčiť Wizz Air, aby ho nechali nocovať v Košiciach. A ak by bola podmienka bázz v Košiciach, tak na to by už asi naozaj žiadneho ochotného dopravcu nenašli
Je mi to jasné, souhlasím s Vámi, ale o to zbytečnější mi ta linka za ty peníze přijde.
Tak kupodivu i pondělní Košice z Prahy jsou plné.
Z Prahy do Košic se ráno létá 2x týdně, ne 6x a na oba ty lety se celé září prodávají nejlevnější letenky ze všech letů PRG-KSC. Ale je možné, že se to plní na poslední chvíli. To nemohu vyloučit.
Tak samozřejmě do cenové politiky Ryanair nemáme šanci podniknout a poznat kdy se láme cena. Ale furt si myslím, že Košice narozdíl od Poznaně takový propadák nebude.
A když koukám ka ceny „metra“ mezi Londýnem a Irskem tak dost spojů uprostřed týdne také jedou velmi nízké ceny.
Naopak z Prahy těch ultra levných destinací tolik není.
No ti co nepojedou večer a přes noc v pátek z Blavy vlakem na východ a proletí se ráno letadlem 😀 😀 no a v neděli hezky zpět.
Problém je jinde, a to v tom, že lety Wizzu, plánované jako PSO, neodpovídají původně nastaveným podmínkám. A otázka je, jak se k tomu postaví společnosti, které se zajímaly o projekt v rámci původních podmínek.
Myslím, že jako vždy předtím je úplně jedno, kdo to vyhraje, ale spíš, jak dlouho bude trvat ta dotace, protože s jejím koncem přijde téměř okamžitý konec. Příkladem budiž polské vnitrostátní lety – samozřejmě, že se některé uživí i dnes, ale bavíme-li se o vzdálenostech např. Krakow-Gdansk a přihlédneme k aglomeraci obou měst, jedná se o násobky potenciálního zájmu v porovnání s BTS-KSC. Ač se nabízí nyní ke Košicím přičíst i potenciál Ukrajiny, všeho do časů, až půjde létat do Lvivu či Ivano-Fankivsku, tak i zde potenciál zmizí.
Návrat času Skyeurope? Bylo to tenkrát fajn, za par kaček na lince Blava – Košice.
Tenkrát, a jak dlouho? (Také jsem se s nimi z Prahy něco nalétal)
Košice létaly 7 let a Prahu 6let.
To je blbost a pekna
A kolik let byly v zisku?
Ani jeden.
Jo, absolvoval jsem s nimi téměř všechny destinace, až na Alicante, to už nestihly, šly do kopru
Sky měly denní rotaci z Prahy do Košic. Ráno tam, večer Praha .
Letěl jsem to 8.8. 2008 , to spadl most u Studenky
Tahle dotovaná veřejná doprava dává smysl. Pokud bude rozumný jízdní řád, tak věřím, že ty letadla budou slušně naplněna.
Historická zajímavost: v 60. letech minulého století byla linka z Košic (možná mezipřistání Poprad) do Bratislavy a Prahy. Studenti a učni měli nárok na několik letenek ročně, aby se mohli dopravit na svátky z internátů domů.
Studenti měli nárok i proto, že by jinak Il-18 a Av-14 vozily vzduch. To je jen nostalgie.
Dovolím si hádat, že nárok měli jen studenti se správným kádrovým posudkem. Ale jinak ano, slovenská situace připomíná doby minulé až příliš nápadně.
Žiadny taký učeň ani študent neexistoval. Drtivá část vtedajsej klientelu boli hospodarski pracovnici.
A koľko to teda bude stáť štát?
Pardón, už to vidím, nepozorne čítam.
Petice za Praha – Ostrava kdy?
To nedává smysl. Vlakem je to za 3.5 hodiny. Pokud k samotnému letu připočítám čas dopravy na/z letiště a čas nutný před nástupem do letadla…v Bratislavě a Košicích počítají jen se 40 minutami před odletem.
Kdybychom meli opravdoveho sitoveho dopravce se zakladnou v praze, mozna by to davalo smysl kvuli cestujicim, kteri v Praze dal prestupuji (stejne jako napriklad Austrian leta Praha-Viden, coz vlakem neni o moc pomalejsi nez Praha-Ostrava).
Tak například zasíťování Plzně a Karlových Varů na Ruzyni zvládá autobus bez dotací.
Ostavsko má síťového dopravce jinde … a to Katowice, Praha netřeba
No…Přesný počet cestujících mezi Ostravou a Prahou není v oficiálních statistikách ČD uveden, ale modelové odhady a analýzy odborných portálů a dopravců se shodují na tom, že se na této trase pohybuje ročně kolem 2,1 až 2,5 milionu cestujících vlaky všech dopravců… Navíc to má stoupající tendenci. Modelové výpočty Ministerstva dopravy a odborných serverů dlouhodobě potvrzují, že přepravní proud na relaci Praha–Ostrava patří mezi největší v Česku a trend je stále rostoucí díky konkurenci dopravců a modernizaci infrastruktury. Já si myslím, že by to mohlo být životaschopný projekt. Počty cestujících jen vlakem jsou velké. Samozřejmě, jak už bylo výše zmíněno,… Číst vice »
V Blavě a v Košicích asi moc nehrozí, že se zdržíte na bezpečnostní kontrole. V Praze na T2 to v létě můžou velmi ovlivnit koupáci, ve směru na OSR. Navíc některé aerolinky umí zavřít gate půl hodiny před odletem, takže v PRG musíte mít aspoň hodinu. K tomu 30 – 90 minut na to dostat se na letiště, 40 minut to letí a 40 minut v Ostravě z letiště do centra. A jsme přibližně stejném čase jako vlak. Přitom to letadlo má kapacitu 180 lidi, což jsou ve vlaku 3 vagóny a těch přímých vlaků jede asi 35 denně, takže… Číst vice »
Jednou jsem to absolvoval a je to dobrá komedie. Víc času na letištích než v letadle 🙈
„Stát to bude něco stát, je tam však významná úspora, než se očekávalo. Věřím, že dopad na státní rozpočet bude oproti přínosu zanedbatelný,“ aneb mohli jsme postavit fontánu ze zlata, ale postavíme ji ze stříbra. Ušetřené peníze se pak mohou rozdat na odměnách projektovému týmu.
Mezitím ZSSK zoufale nemůže zaplatit personál, ŽSR nemá na údržbu a na havarijní opravu neonatologie v Košicích se museli složit lidé na internetu.
Jinak je super, jak krásně to ignoruje páteční špičku.
V piatok večer pôjdeš ešte na pivo v Bratislave a poletíš v sobotu skoro ráno 😉
… v Blavě je v noci mrtvo
Je to ešte horšie. Ministerstvo ani nedalo dokopy správnu prezentáciu a už opravovali informácie z tlačovky. Tá stredajšia poobedňajšia rotácia poletí v piatok.
Co vy víte? Třeba to měli správně a WizzAir to už stihl změnit. U téhle aerolinky by mě to ani tak nepřekvapilo… XD
Jeden diskutér na Denníku N si po oznámení tých 13 nových destinácii dal námahu a vypísal sloty, keď má jedno z bratislavských lietadiel voľno. Poobede tam v stredu slot nebol, čiže zrejme šlo naozaj o chybu v prezentácii
Když cesta vlakem trvá 5 hodin, tak letadlo dává smysl. S dotovanými cenami náplní asi i tu 320.
Otázkou je, jestli by za ty dotace nebylo lepší zrychlit ten vlak
za 5M€ by zvladli tak studii o tom, jestli se to vyplati
Drobné, je třeba zmodernizovat skoro celý úsek Žilina – Košice.
Co konkrétně zvládnete za 5 mil. eur a jaký to bude mít dopad na jízdní dobu?
Jak dlouho bude trvat let?
Lákají na 35 minut
To je reálné.
Je, sky europe to tiež tak z Boeingom trvalo, ono je to vzdušnou čiarou ani nie 400 km.
jen cca 300 km
Jen rychlý výpočet. Za celé období bude uskutečněno 384 jednosměrných letů, dotace na každý let bude 330 000 Kč, tedy dotace cca 1400 (A321) – 1750 Kč (A320) na sedačku.
Ne, má to létat 9x týdně (tam i zpět takže *2) v období 2025 až 2028 (takže nějakých 125 týdnů?), takže je to asi cca 200kč na sedačku.
Moje chyba, neumím číst. Četl jsem, že linka bude do 25.3.2026, ne 2028. Díky za opravu, a teď do mě 🙂
Mě vyšla dotace na jeden let okolo 50 000 Kč.
Je to asi 881 dnů (otázkou budou Vánoce, Velikonoce, Dušičky a jiné církevní svátky), tedy asi 125 týdnů, nějakých 1132 jednosměrných letů (+/-10), takže při kapacitě 230 cestujících to vychází na baťovských 9,99€ na sedačku.
OPRAVA: 1132 zpátečních letů