Slovensko se po letech dočká vnitrostátní letecké linky, dotované lety zajistí Wizz Air

Airbus letecké společnosti Wizz Air v Bratislavě. Zdroj: Letisko BratislavaAirbus letecké společnosti Wizz Air v Bratislavě. Zdroj: Letisko Bratislava

Spojení z Bratislavy do Košic zahájí provoz ještě letos.

Odebírat
Upozornit na
guest
90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal82

A co vnitro v Česku? Třeba ČB-Ostrava, Karlovy Vary – Ostrava? Zvedne nekdo hozenou rukavici? Kdo pred volbami na to slíbí dotaci?

Taros

Lítejte si to za svy a ne za naše.

Jan S

Je to sice hloupost, ale pořád to dává větší smysl, než dotovat letecké dovolené jako v Českých Budějovicích. Tam loni byla dotace dokonce 4.000 na osobu.

Honza

V cesku je mozne lecos, ale na lecbu radeji sbirat vicka.

Taros

Vám na léčbu rád vickem přispěju

Karol

Kdybych o tuto cenu měl levnější dovolenou. Tak alespoň to poznám a řeknu si že to mám. Ale bohužel je to větší zisk pro CK. Podotýkám že nejsem z žádného kraje kde je tento typ dovolenych dotován

Mat

Ty ranní lety v 6:30 z BA budou krásná příležitost, jak se proletět prázdným letadlem 😀 Jinak ta linka dává smysl, ale překvapuje mě, že je vůbec potřeba ta dotace.

ToMa

Kdysi jsem do Košic létal z Prahy v pondělí v 6:00 a při mezipřistání v Bratislavě se klidně půlka letadla vyměnila

Honza

ATR s 320 bych nesrovnaval…

Mat

Jasně, pár lidí se najde, kteří poletí na nějaké ranní schůzky. Ale, že by jich bylo 200, nevím. Někoho ale třeba nízká cena naláká.

Karol

Tak asi bude pointa v cestě z Košic do Ba

Ivan_pha

to si nemyslím

Stano

Čo na to Ryanair ? Nebudú protesty ? Wizz to zobral len preto, že skončil v Abu Dhabí a narýchlo otvoril v BTS bázu, do VIE sa už nedostal. Wizz je podnikateľský subjekt a keď sa mu naskytne niečo výhodnejšie, odíde tam, Čo potom BTS-KSC ? V BTS dlhodobejšie pôsobí Smartwings, ten nemal o túto linku záujem ? Pôsobí tu hlavne preto, že veľa cestoviek má s ním dohodnuté chartre. To by dávalo väčšiu logiku.

Dominic

Nevím proč by měl Ryanair protestovat, provozuje linky do jiných destinací než bude provozovat Wizzair (kromě Londýna) a dotaci od slovenské vlády dostane taky, jen se bude oficiálně jmenovat „marketingová podpora“.

Zvědavec

A pár smeráckejch poslanců z východu bude moct denně „dojíždět“ do práce. O to šlo ne?

Patrick

Denne nie, ale ten pondelkový poobedný let bude asi využívaný najviac nimi (slovenský parlament štandardne rokuje iba od utorka do piatka)

Jaroslav

Nápad fajn, no je to asi špička ľadovca. Nemyslím si, že je to vec, ktorá by zásadne chýbala. Určite si to zákazníkov nájde ale myslím si, že dané peniaze sa dali radšej nainvestovať do železníc, ktoré predsa len využije viac ľudí a dokáže obslúžiť aj mestá, ktoré sú po ceste. Tú zaostalosť už len za ČR je na tých železniciach citeľne poznať. Vlak z Ružomberka do Prahy, na Slovensku kodrcaním nízkymi rýchlosťami v niektorých úsekoch rýchlosťou kroku a max tak 100 km/h, zatiaľ čo na Českom území takmer stabilne 150 km/h. A tú sú hlavné trate, tie preživšie lokálky sú… Číst vice »

Rarife

Kolik km koridoru postavíte za ty peníze?

Vojta

Dotace 10 Euro na sedacku. To vlastne neni az tak zasadne moc.

MartinS.

Není to zásadně moc, jen je to zbytečně moc… vlastně úplně zbytečné.

Juraj

Je to asi jen o 10 eur víc, než by bylo vhodné.

N.N.

Nic, co by se nedalo přirovnat k příplatku za první třídu ve vlaku z Prahy do Ostravy.

PetrH

Ti Slováci jednou dopadnou jako Řecko. Stejný scénář. Přijetí eura a levnější úvěry pro stát v eurech motivují k rozhazování.

Istvan

To by nebyl český názor, aby si nekopnul do eura. Vždy mě to pobaví. Až to jednou (jako poslední země EU) v ČR zavedou, tak půlce národa praskne cévka, až zjistí, že se nic nestalo.

PetrH

Schválně jsem čekal, jestli se podobný chytrák ozve. Já jsem pro euro. Ale ta motivace k zadlužování tu u některých zemí prostě je, je to vidět. Když vám klesnou úroky na půlku, to se to půjčuje. Slováci šetřili naposledy před eurem.

Nose Peak

Aktuálně tam probíhá “rozpočtová konsolidácia”. Nějak se to nedaří, ale zase důchodci maj rok o 13 měsících, dotovanej ruskej plyn a vlak zadarmo…

Jaroslav

Keď sa za roky nevykonala v podstate žiadna reforma financií tak to hold tak dopadá. Vždy za všetko mohli Maďari, „Čechúni“ a teraz, keď už niet na koho hodiť túto mizériu tak sa to hádže na tú zlú EÚ,bez ktorej by sa tu nepostavil ani chodník v Hornej Dolnej, prípadne zlých liberálov a pod. A len si tu zalepujeme oči pred problémami.

karel_treti

Tesat do kamene!

marek hudec

mělo by se víc lítat i na kratší vzdálenosti, netvrdím, že nutně s dotací….

PetrM

Proč?

marek hudec

konkurence vlakovým a autobusovým spojům

Ondřej

Aby se na tom hodně prodělalo? Ano, a bez dotací, s tím souhlasím. Snad jediné, co bych do budoucna dotoval, jsou slevy na velkých letištích na méně frekventované časy.

PetrM

Proč dotovat něco co není, až na výjimky, součástí základní dopravní obslužnosti? Tahle “dotační móda” je neskutečná.

marek hudec

ty slevy na velkých letištích souhlas, jinak by se mohlo lítat menšími vrtulovými stroji s kapacitou 50-60 lidí, kteří na to mají

Ondřej

95% společnosti si už uvědomilo, že nemá smysl s vrtuláky létat. Jen v Praze lze vidět jen Air Serbia, LuxAir, Braathens (Austria) a Croatia, což dělá dohromady asi 17 (!) letů týdně. Takže jednoduše ani není moc společnosti, které by to s vrtuláky létaly. A opět, jakmile by dotace skončila, „šly by o letiště dál“

Petr Frýdlant

„Lietadlo na toto spojenie je s kapacitou 230 sedadiel, bude to buď Airbus 321 alebo Airbus 320,“ informoval minister dopravy Jozef Ráž. Spojenie medzi Bratislavou a Košicami bude každý deň v týždni, v pondelok a stredu až dvakrát. „V priebehu pracovných dní a v sobotu to bude o 6:30 ráno z Bratislavy a 8:05 z Košíc . V pondelok a stredu ešte o 16:20 z Bratislavy a 17:55 z Košíc. V nedeľu je let trochu inak nastavený, je to vo večerných hodinách, to znamená o 21:00 večer z Bratislavy a 22.35 z Košíc,“ upresnil Jozef Ráž.

Dominik

Vite ze to vsechno v textu je, ze?

Vojta

Jsem asi slepej ale casy tam nevidim.

Jiný Petr

Tak to jsme slepí dva 🙂

Zbyněk

Je to v přiloženém obrázku

Petr Frýdlant

V odkaze na tiskovku v psaném textu nic nevidím.

MartinS.

Kdo bude potřebovat létat v PD a so v 6:30 ráno z Blavy do Košíc? To už by snad bylo lepší, kdyby tam to letadlo přenocovalo? Ale MD to má asi podložené nějakým průzkumem přepravních potřeb?😉

Patrick

Lietadlo bude bázované v Bratislave a nemyslím si, že by ministerstvo dokázalo presvedčiť Wizz Air, aby ho nechali nocovať v Košiciach. A ak by bola podmienka bázz v Košiciach, tak na to by už asi naozaj žiadneho ochotného dopravcu nenašli

MartinS.

Je mi to jasné, souhlasím s Vámi, ale o to zbytečnější mi ta linka za ty peníze přijde.

Kamil Novotný

Tak kupodivu i pondělní Košice z Prahy jsou plné.

MartinS.

Z Prahy do Košic se ráno létá 2x týdně, ne 6x a na oba ty lety se celé září prodávají nejlevnější letenky ze všech letů PRG-KSC. Ale je možné, že se to plní na poslední chvíli. To nemohu vyloučit.

Kamil Novotný

Tak samozřejmě do cenové politiky Ryanair nemáme šanci podniknout a poznat kdy se láme cena. Ale furt si myslím, že Košice narozdíl od Poznaně takový propadák nebude.
A když koukám ka ceny „metra“ mezi Londýnem a Irskem tak dost spojů uprostřed týdne také jedou velmi nízké ceny.
Naopak z Prahy těch ultra levných destinací tolik není.

Petr Frýdlant

No ti co nepojedou večer a přes noc v pátek z Blavy vlakem na východ a proletí se ráno letadlem 😀 😀 no a v neděli hezky zpět.

Apex

Problém je jinde, a to v tom, že lety Wizzu, plánované jako PSO, neodpovídají původně nastaveným podmínkám. A otázka je, jak se k tomu postaví společnosti, které se zajímaly o projekt v rámci původních podmínek.

Ondřej

Myslím, že jako vždy předtím je úplně jedno, kdo to vyhraje, ale spíš, jak dlouho bude trvat ta dotace, protože s jejím koncem přijde téměř okamžitý konec. Příkladem budiž polské vnitrostátní lety – samozřejmě, že se některé uživí i dnes, ale bavíme-li se o vzdálenostech např. Krakow-Gdansk a přihlédneme k aglomeraci obou měst, jedná se o násobky potenciálního zájmu v porovnání s BTS-KSC. Ač se nabízí nyní ke Košicím přičíst i potenciál Ukrajiny, všeho do časů, až půjde létat do Lvivu či Ivano-Fankivsku, tak i zde potenciál zmizí.

Petr Frýdlant

Návrat času Skyeurope? Bylo to tenkrát fajn, za par kaček na lince Blava – Košice.

Ondřej

Tenkrát, a jak dlouho? (Také jsem se s nimi z Prahy něco nalétal)

Petr Frýdlant

Košice létaly 7 let a Prahu 6let.

Honza

To je blbost a pekna

Ondřej

A kolik let byly v zisku?

kajman

Ani jeden.

Pavel

Tahle dotovaná veřejná doprava dává smysl. Pokud bude rozumný jízdní řád, tak věřím, že ty letadla budou slušně naplněna.

Historická zajímavost: v 60. letech minulého století byla linka z Košic (možná mezipřistání Poprad) do Bratislavy a Prahy. Studenti a učni měli nárok na několik letenek ročně, aby se mohli dopravit na svátky z internátů domů.

Ondřej

Studenti měli nárok i proto, že by jinak Il-18 a Av-14 vozily vzduch. To je jen nostalgie.

N.N.

Dovolím si hádat, že nárok měli jen studenti se správným kádrovým posudkem. Ale jinak ano, slovenská situace připomíná doby minulé až příliš nápadně.

Jano

Žiadny taký učeň ani študent neexistoval. Drtivá část vtedajsej klientelu boli hospodarski pracovnici.

Peter Sabol

A koľko to teda bude stáť štát?

Peter Sabol

Pardón, už to vidím, nepozorne čítam.

Dominik

Petice za Praha – Ostrava kdy?

Pavel

To nedává smysl. Vlakem je to za 3.5 hodiny. Pokud k samotnému letu připočítám čas dopravy na/z letiště a čas nutný před nástupem do letadla…v Bratislavě a Košicích počítají jen se 40 minutami před odletem.

Matfyzák

Kdybychom meli opravdoveho sitoveho dopravce se zakladnou v praze, mozna by to davalo smysl kvuli cestujicim, kteri v Praze dal prestupuji (stejne jako napriklad Austrian leta Praha-Viden, coz vlakem neni o moc pomalejsi nez Praha-Ostrava).

N.N.

Tak například zasíťování Plzně a Karlových Varů na Ruzyni zvládá autobus bez dotací.

Rdx

No…Přesný počet cestujících mezi Ostravou a Prahou není v oficiálních statistikách ČD uveden, ale modelové odhady a analýzy odborných portálů a dopravců se shodují na tom, že se na této trase pohybuje ročně kolem 2,1 až 2,5 milionu cestujících vlaky všech dopravců… Navíc to má stoupající tendenci. Modelové výpočty Ministerstva dopravy a odborných serverů dlouhodobě potvrzují, že přepravní proud na relaci Praha–Ostrava patří mezi největší v Česku a trend je stále rostoucí díky konkurenci dopravců a modernizaci infrastruktury. Já si myslím, že by to mohlo být životaschopný projekt. Počty cestujících jen vlakem jsou velké. Samozřejmě, jak už bylo výše zmíněno,… Číst vice »

MartinS.

V Blavě a v Košicích asi moc nehrozí, že se zdržíte na bezpečnostní kontrole. V Praze na T2 to v létě můžou velmi ovlivnit koupáci, ve směru na OSR. Navíc některé aerolinky umí zavřít gate půl hodiny před odletem, takže v PRG musíte mít aspoň hodinu. K tomu 30 – 90 minut na to dostat se na letiště, 40 minut to letí a 40 minut v Ostravě z letiště do centra. A jsme přibližně stejném čase jako vlak. Přitom to letadlo má kapacitu 180 lidi, což jsou ve vlaku 3 vagóny a těch přímých vlaků jede asi 35 denně, takže… Číst vice »

Juraj

„Stát to bude něco stát, je tam však významná úspora, než se očekávalo. Věřím, že dopad na státní rozpočet bude oproti přínosu zanedbatelný,“ aneb mohli jsme postavit fontánu ze zlata, ale postavíme ji ze stříbra. Ušetřené peníze se pak mohou rozdat na odměnách projektovému týmu.

Mezitím ZSSK zoufale nemůže zaplatit personál, ŽSR nemá na údržbu a na havarijní opravu neonatologie v Košicích se museli složit lidé na internetu.

Jinak je super, jak krásně to ignoruje páteční špičku.

Patrick

V piatok večer pôjdeš ešte na pivo v Bratislave a poletíš v sobotu skoro ráno 😉

Ivan_pha

… v Blavě je v noci mrtvo

MeKE

Je to ešte horšie. Ministerstvo ani nedalo dokopy správnu prezentáciu a už opravovali informácie z tlačovky. Tá stredajšia poobedňajšia rotácia poletí v piatok.

Tuaer

Co vy víte? Třeba to měli správně a WizzAir to už stihl změnit. U téhle aerolinky by mě to ani tak nepřekvapilo… XD

Patrick

Jeden diskutér na Denníku N si po oznámení tých 13 nových destinácii dal námahu a vypísal sloty, keď má jedno z bratislavských lietadiel voľno. Poobede tam v stredu slot nebol, čiže zrejme šlo naozaj o chybu v prezentácii

Ondřej

Když cesta vlakem trvá 5 hodin, tak letadlo dává smysl. S dotovanými cenami náplní asi i tu 320.

Matěj V.

Otázkou je, jestli by za ty dotace nebylo lepší zrychlit ten vlak

UGL

za 5M€ by zvladli tak studii o tom, jestli se to vyplati

Roman

Drobné, je třeba zmodernizovat skoro celý úsek Žilina – Košice.

Rarife

Co konkrétně zvládnete za 5 mil. eur a jaký to bude mít dopad na jízdní dobu?

Tele

Jak dlouho bude trvat let?

Apex

To je reálné.

Romino

Je, sky europe to tiež tak z Boeingom trvalo, ono je to vzdušnou čiarou ani nie 400 km.

Jirka

jen cca 300 km

Zbyněk

Jen rychlý výpočet. Za celé období bude uskutečněno 384 jednosměrných letů, dotace na každý let bude 330 000 Kč, tedy dotace cca 1400 (A321) – 1750 Kč (A320) na sedačku.

Dominic

Ne, má to létat 9x týdně (tam i zpět takže *2) v období 2025 až 2028 (takže nějakých 125 týdnů?), takže je to asi cca 200kč na sedačku.

Zbyněk

Moje chyba, neumím číst. Četl jsem, že linka bude do 25.3.2026, ne 2028. Díky za opravu, a teď do mě 🙂

Ivan

Mě vyšla dotace na jeden let okolo 50 000 Kč.

MartinS.

Je to asi 881 dnů (otázkou budou Vánoce, Velikonoce, Dušičky a jiné církevní svátky), tedy asi 125 týdnů, nějakých 1132 jednosměrných letů (+/-10), takže při kapacitě 230 cestujících to vychází na baťovských 9,99€ na sedačku.

MartinS.

OPRAVA: 1132 zpátečních letů