Slovensko se loučí s Gorilami. Půlstoletí provozu připomene i bankovka

Lokomotiva řady 350. Foto: ZSSKLokomotiva řady 350. Foto: ZSSK

Všechny lokomotivy ZSSK vyřadí do konce roku 2027.

106 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk Ušel

Dobrý den.Jak se dá sehnat ta „bankovka“?

zd.st

Dobrý den, je možno řadu 350 ještě spatřit na nějakém výkonu směr Praha.
Děkuji všem za odpověď

Hřebíček

Pravidelně/turnusově už bohužel ne.

zd.st

Dobrý den, je možno řadu 350 ještě spatřit na nějakém výkonu směr Praha. Děkuji za odpověď

Petr

Tohle byl po bobine a laminatce třetí typ masiny, který se mi po designové stránce líbil 150/350…..

Povazan

Keď sa začali vyrábať stroje 380, tak som sa tešil, že tie budú ich náhradou a prevezmú ich štafetu. Tiež ich vyrobili len 20. žiaľ ako to dopadlo všetci vieme. Inak nevie niekto, prečo 350 vyrobili len 20 ks ? Nebol záujem o ne mimo Československa ? Lebo napríklad v Juhoslávii žiadne viacsystémové nemali a niečo také by sa hodilo na vlaky v Slovinsku a Chorvátsku.

Robert Pražák

Jugoši zájem měli, ale cena se jim zdála vysoká.

Flek

Jugoslávie zase tak rozvinutou železnic neměla, pár silných vícesystémových mašin by je tam nijak nespasilo.

B.W.B.

A tak se odstavují nadčasové stroje o výkonu 4MW, zatímco ČDC si ponechává řadu 130 o výkonu polovičním, naprosto neergonomickým stanovištěm, s řadou dalších nedobrých vlastností, a rve do toho ETCS…
Pochopím ještě provoz laminátek, řadu 130 asi nikdy (krom možná nějakého kšeftu s instalací ETCS…).

Ludva

Mám bohaté zkušenosti s řadou 350 i 130. Řada 130 je univerzální lokomotiva. byla konstruovaná pro osobní i nákladní dopravu. Lokomotivy 350 miluji, ale pro nákladní dopravu prostě nejsou vhodné. Hrbaté v nákladní dopravě odvedou ještě dost práce.

B.W.B.

Obávám se že odvedou. K nevelké radosti personálu.

Jeffer

Tak dala by sa na 350 urobiť výmena prevodoviek z tých na 160 na 100–120 (predsa len, rýchle napr. kontajnerové vlaky môžu využiť aj tých 120). Otázka, či by vychádzali dostatočne jemne jazdné stupne, aby to príliš nehrabalo pri rozjazde. U 150 podobná zmena nedáva príliš zmysel pre postupnú konverziu tratí na striedavý prúd a majú aj nižšiu hmotnosť na nápravu, teda viac adhézne obmedzenú ťažnú silu.

Hlavná otázka ale zostáva: Načo preboha?!

Filip

4MW výkon al

Filip

*ale trvalu taznu silu 126kN pri tom má 130 trvalú taznu silu 147kN

El Barto

To by šlo řešit změnou převodu, viz Jeffer výše. Ale do toho dnes asi těžko někdo půjde, není důvod.

vagonář

Vzdávám čest padlému stroji!

Jirka

Děčín 1986 – stojím na prvním nástupišti a chceme s Babi a Dědou a dalšími lidmi přejít na druhou kolej, kde stojí motoráček do Dolního Žlebu. Musíme však počkat….

Zleva (od hranic NDR) se totiž dává směrem na Ústí do pohybu Hungaria a na jejím čele „Gorila“. Je špinavá, oprýskaná, ale její zvuk při rozjezdu je nezaměnitelný. Dívám se na tu ohromnou, úžasnou lokomotivu, na její loukoťová kola a vím jasně – bude ze mě strojvedoucí!

No nakonec to dopadlo jinak, protože se mi zkazily oči, ale tenhle „iniciační“ zážitek s „Gorilou“ nikdy nezapomenu. Fenomenální stroj.

Ludva

Milý Jirko, v tom roce o kterém píšete jsem již jezdil jako strojvedoucí i když krátce. Měl jsem větší štěstí než vy. A začínal jsem jezdit i na těchto strojích. Máte pravdu je to opravdu fenomenální stroj Gorily i řady 150 151. Úžasné stroje. Děkuji skupině řízené panem Palíkem za ty všechny zážitky které jsem na nich prožil. Jen ten, kdo je někdy řídil , ví co píšu, ví o čem tyto stroje jsou. Měl jsem to štěstí jezdit na všem. Od Bobin až po Pantery a Vektrony. Mohu srovnávat. Řady 350 150 151 jsou opravdové legendy. Jsou to poslední… Číst vice »

Standa

Nevíte někdo, zda vyjde (nebo už vyšla) nějaká publikace o těch to strojích jako byla např. kniha Elektrické lokomotivy ES499.1 od nakladatelství Krokodýl? Děkuji za případné info.

Jeffer
Marťas

Tak podle první věty jsem nabyl dojem, že na Slovensku končí bodyguardi😅😅😅

v

Chtělo by to dát do muzea všechny. Není jen Blava, Košice, ale i Plzeň, Chomutov, v Praze by bylo i několik zájemců.

El Barto

Kdo má zájem, může si ty lokomotivy koupit, jako teď 001 a 018. Překážkou není ani to, že je lokomotiva dlouhodobě odstavená, jako je tomu v případě 001.

Motýl Emanuel

Mistrovské dílo pana Františka Palíka a jeho týmu. Nadčasový design, na tehdejší dobu skvělý výkon, legenda…

Stráťa

Máte trochu představu co tehdy jezdilo za hranicemi?

Motýl Emanuel

Hoďte příklad já se rád nechàm poučit a vy se poučte co bylo RVHP. 😉

Jirka

Ehm rychlá dopravu na Slovensku???? To jako fakt?????

banán

Přesně tak,vzhledem ke stavu infrastruktury na slovensku se nedá mluvit o nějaké rychlé dopravě.

astrablaster

Konečně.

Okoloidúci

Konečne.

Fajn lokomotíva, fajn výkon, výborný dizajn, ale už si zaslúži odpočinok. Svoje si už poctivo odpracovala.

Romino

Presne tak. Je to pekná mašina, ale už sa do nej za uplynulých 20 rokov napchalo kopec peňazí pri modernizáciách (pantografy otočené, podvozky doplnené o tlmiče, niektoré ETCS L1, x náterov), raz to muselo prísť. Ešte si odpracuje 2 roky a možno potom ešte ostatnú 2-3 kusy ako neplánovaný záskok, keď nebude nič po ruke v depe a Vectron „zdochne“, lebo elektronika. Ale netreba zabúdať, že v Česku voziia tesne po roku 2000 niekoľko rokov ako prvá mašina na korideore vlaky 160-tkou, pričom ČD ešte mašiny na 160 nemali, ešte ani 150tky v tom čase neboli prerobené na rad 151.… Číst vice »

Jiří Kocurek

„zdochne“, lebo elektronika.

Proč je vlastně potřeba záloha i za vozidla bez elektroniky?

Romino

No ak treba odviezť vlak a cestujúci čakajú, je dobrá aj laminátka aj gorila. V Čechách tiež 150tky dnes už vozia výkony nehodné ich dlhodobej histórie na diaľkové výkony (osobné vlaky, Sp vlaky do Kolína a pod.), ale radšej odviezť vlak hoci aj pomalšie, ako ho odrieknuť…

El Barto

Sp do Kolína resp. Kutné Hory brzy přejdou do režie panterů, takže 150.2 přejdou čistě do zálohy.

Petr Herbrik

Kovošrot je u vás zasloužený odpočinek? Ale vlastně máte pravdu, v hrobě si i člověk nejvíc odpočine.

El Barto

Do šrotu nepůjdou všechny. A všechny opravdu zachránit nejde, stejně jako to nešlo u parních mašin, Karkulí nebo Hurvajzů.

Addams

Už som videl Gorily aj na osoba’koch okolo Bratislavy …

El Barto

Kdyby jen tam, jednou v říjnu 2022 byla jedna (350.013) nasazena na osobáky na Ostravsku.

Zdroj: https://www.lokomotivy.net/zobraz2.php?rada=r350&loko=1308

Jeffer

Moje obľúbené exotické nasadenie bolo na osobákoch Košice–Hidasnémeti(–Miskolc), kam si zabehli v pauze medzi rýchlikmi 6xx. A úplne najlpešie bolo, keď tento osobák navážal do Hidasnémeti rušeň aj pre večerný IC Hornád. To sa potom objavila súprava z dvoch B a dvoch Es, alebo Esa a Gorily, alebo dokonca dvoch Goríl. Samozrejme, píšem o grafikone tak 2003/2004.

Patrik vlak

Není škoda je vyřazovat když mají některé ETCS?

Jan Z.

Nechápu proč ho vůbec instalovali, to neumí přemýšlet trochu dopředu?! Buď budou jezdit dál s ETCS nebo ho ani neinstaluju a nechám dojezdit na tratích bez. Lokomotivy pěkné, mají své historické místo, ale doba jde dál.

Patrick

To ETCS (L1) majú nainštalované už od roku 2010, keď začali na IC jazdiť 160 km/h

Jiří Kocurek

Což nám dává 17 let provozu …

Petr Šimral

Mají ETCS L1 v CZ nepoužitelný…

Dušan

No a co jako ? Proč do toho motáš CZ, to je jako kdybych já tvrdil, že tady nemůže jezdit jednosystémové ICE-čko:-)) Má to L1 a na koridor Bratislava – Žilina to plně dostačuje.

Operator

Tak snáď to majú v ZSSK spočítané koľko rušňov s ETCS bude potreba. Prišli 4 kusy EMU od Stadleru, do rady 361 sa už konečne tiež podarilo dosadiť ETCS mobilku a plánujú si prenajať ďalších 15 Siemensov. Udržať tie Gorily v prevádzke z dôvodu veku a nedostatku náhradných dielov tiež nie je najefektívnejšie a najlacnejšie.

Filip

Pri 361-tkách sa čakalo len na schválenie ETCS, resp. ešte čaká na schválenie V ČR.

Ivoš

Nechme stranou technologii, která je poplatná době svého vzniku v ČSSR tuším v r. 1973. Podle mého je to, co se týče vzhledu, nejhezčí lokomotiva, která naše koleje brázdila. To že její technické vybavení dávno zastaralo nic nemění na nadčasovém pojetí skříně.

Jeffer

Skriňa sa mi páči. V najnovšom nátere možno aj najviac a potom mám vždy miesto v srdci pre modrú so širokým žltým pruhom (a za ňou súpravu Amee/Bmee/BDmee v zelenej so žltým pruhom). Ale čo sa týka nadčasovosti… súčasné TSI rozhodne nesplní podobne, ako by Škoda 120 neprešla testami bezpečnosti. Hlučnosťou na stanovišti asi tiež nebude patriť medzi favoritov a klimatizácia bola tiež doplnená až relatívne nedávno.

Petr Šimral

Vzhledově s Vámi souhlasím.
Ale to je tak vše. Nemá to pevnost, nemá to prakticky nic, ale ty „krysí“ očíčka, to bych si jen kvůli tomu zaparkoval na zahradu 🙂

Tomáš Záruba

Super je hlavně píšťala. 🙂

qwertz

Fakt to nemá pevnost? Co ta 151, která ohnula spadlou mostovku ve Studénce, zatím co ochránila strojvedoucího ve strojovně?

JiP

Protoze tam sel naraz zespodu na ram. Jak dopadla 151 po narazu do vrtne soupravy, kde sen naraz na skrin? Ram je pevny, skrin je jak z papiru.

martin

platí i u nových loko, bez výjimky papír pokud to flákne do nějakýho X tunovýho ingotu

Jeffer

Na nových loko TSI požadujú pevný bezpečný priestor pre strojvodcu – hĺbka kabíny by sa „nikdy“ nemala zmenšiť na nulu, aj keď sa celá kabína môže posunúť o pár metrov dozadu.

Patrick

Z 20 vyrobených kusov 350 tri zažili nehodu, pri ktorej zahynul rušňovodič (009, 010 a 011)

Ingip

009: Nové Kopisty 10.11.1989
010: Bratislava hl. st. 28.6.1977
011: Liptovský Mikuláš 23.1.2013

Dfg

Neví někdo čím je chtějí nahradit?

Stočený elektromotor

15x Siemens Vectron na lease

ICE_Laco

Vectronmi, momentálne beží výberové konanie na 15 kusov, vybavených aj ETCS…..

Petr Šimral

ETCS L2….

Kubrt

Vectronama, už bylo vyhlášeno VŘ. Nejspíš od RSL, ale to je jen moje spekulace.

Dfg

A to mají vlastnit nebo pronájem?

Kubrt

Připouští se obě možnosti.

Dfg

Děkuji za informace 🙂

Addams

Najprv budú na leasing s možnosťou neskoršieho odkúpenia (ak bude za čo, čo určite nebude).

Edudant

Doufám že jednu koupí NTM do Chomutova.

Jiří Kocurek

Nespěchal bych, počkal na kus vybavený ETCS, čímž se vyřeší i nostalgické vlaky…

Stočený elektromotor

je v nich iba ETCS level 1

Mirek

Zajímá mě, jestli se to dá koupit elektronický a nechat si to doručit

tarten

Do datové schránky.

Os5600

Jsem rád, že článek je neutrální. Spousta lidí tuhle řadu vydává za lokomotivu světové úrovně. Z čehož nejsem nadšený, lokomotiva byla možná konstrukčně nejlepší ve východním bloku. Vůči vozidlům ze západní Evropy zaostávala. Jeden parametr za všechny, trakční motor na řadě 350 o výkonu 1000 kW vážil 4500 kg. Pro porovnání trakční motor na DB 103 vážil 3500 kg při výkonu 1240 kW.

Jiří Kocurek

Zlomený nos (řada BB 22200 SNCF) šel do výroby o rok později. Tyristorová lokomotiva. Příliš moc elektroniky …

FR Wiki k tomu uvádí: En 2022, neuf engins sont affectées au nouveau service „Ouigo Train Classique“ (22238 à 22240, 22323, 22324, 22332, 22335, 22340 et 22347), toutes déjà appartenant à Intercités

Což chápu tak, že v roce 2022 jezdily.

Martin

S prvn částí souhlas, ale u DC motorů nelze jen řešit výkon a hmotnost, je tam spousta dalších faktorů, které se třeba zohlednit, nebudu to rozepisovat, berte to jako poznámku pro příště:)

Twix

Není potřeba se omezovat jen na DC motory, hodně zjednodušeně je objem elektromotoru úměrný spíš momentu než výkonu (moment krát otáčky).

tm2

jak douho se bude bankovka prodávat?

Mates

Už je v zásade vypredaná.

Geralt

Ta bankovka se dá koupit kde?

Cupra

Jako, že by tu byla investigativni novinarina?

Rudolf

Konecne! Jsem rad, ze ty sroty jsem uz nejezdi. Do dnesni moderni doby to uz nepatri…

Jan

Co však rozhodně patří do dnešní doby, je slovník spisovné češtiny tobě do ruky….

Jiří Kocurek

Ne každý česky mluvící člověk má k dispozici českou klávesnici.

DST

To nebude klávesnicí…….

tarten

Nejde jen o diakritiku, ale to je fuk. V každém případě ty mašiny udělaly ve své době kus práce.

Bóbika

Škoda, že se nejde tak jednoduše rozloučit s některými hloupými lidmi…

ICE_Laco

My sme to s jedným urobil, bol dokonca u Vás ako premiér….

Kubrt

Ten odešel dobrovolně.

Karel

Neodešel. Podle platného zákona změnil občanství.

tarten

Dalšími nás prosím již nezásobujte…

ICE_Laco

Momentálne Vás zásobujeme normálnymi ľuďmi, ktorí tu nechcú žiť….

Romino

Ešte ich zopár na sklade máme 😀

Romino

Ale to by sme Vám už neurobili…:-)

Mirek

Pořád to jsou jedny z nejvýkonnější lokomotiva státních drah

tarten

Ten výkon už dnes žádná bomba není. Proto máme už desítky o víc než polovinu výkonnějších a po mnoha stránkách lepších, brzy jich bude stovka.

Průvodce původní Aleš

Hlavně že u nás na cargu jezdí Bobiny. Jste fakt mimo.

Pezos

České dopravní podniky i České dráhy jsou žabaři. Loučit se s lokomotivami, za které ani není dodána náhrada a budou pravidelně jezdit ještě další dva, tři roky…

Jan

Co mají lokomotivy ZSSK společného s ČD?🤣🤦‍♂️

Martin

On si prostě musel rypnout 😉

Pezos

Nic, ale právě že u ČD by takový hloupý nápad (loučit se s lokomotivami léta před koncem turnusového nasazení) snad neprošel.

Kubrt

Se 749 se loučily ČD opakovaně 🙂

Mates

Tam išlo o úplne niečo iné. A síce odovzdanie 001 a 018 ako prvé oficiálne vyradené kusy na múzeálne účely.

El Barto

Možná by nebylo od věci, kdyby tato informace byla uvedena v článku.

Jinak 001 je, pokud se nemýlím neprovozní, ne?

Hřebíček

001 už stojí delší dobu

Jiří Kocurek

“ ČD …. jsou žabaři“ a doplním „… oproti ŽSSK“.

ŽSSK totiž dělá rozlučku 10/2024 a na konci článku se dočteme že řada 350 „… dojezdí v roce 2027.“

Karl vB.

No tak to berte, jako začátek procesu loučení.
Kdo ví, co bude za tři roky a kdy bude ta definitivní tečka.