Slovensko otestuje na D1 rychlost 140 kilometrů za hodinu, uvažuje o trvalém zvýšení
Tachometr společně s odometrem v osobním voze. Foto: Pixabaycom/eak_kkk
Slovensko v říjnu umožní řidičům na jednom úseku dálnice D1 mezi Popradem a Prešovem na východě země jezdit rychlostí až
Jde o méně vytížený úsek slovenské D1, takže tam by to vzhledem k profilu sneslo i 160 km/h. U nás je problém hustšího provozu a větší rozmanitosti vozidel s různou konstrukční rychlostí a řidičů s různými schopnostmi. Přesto lze vzhledem k již existující praxi klidně zavést rychlejší limity na většině dálnic, pochopitelně na přehledných úsecích se stabilním a kvalitním povrchem a při dešti a sněhu limit snížit – když dáme řidičák každému, pak se nedivme, že polovina není schopna vyhodnotit stav vozovky, aby mu přizpůsobila rychlost a stul jízdy.
V Rakousku, Německu a Itálii se na dálnicích a vícepruhových silnicích stejně jezdí jak to zrovna jde. Na nějaké rychlostní omezení skoro nikdo nebere ohledy, protože mu to dopravní proud prostě nedovolí. Bohužel se také upustilo od dodržování bezpečné vzdálenosti a užívání blinkrů, což mi na rozdíl od rychlosti přijde jako skutečný bezpečnostní problém :-(((.
Paradoxně zejména v Itálii ale jde zpravidla o pisty v perfektním stavu, zatímco v Německu se těžká nákladní doprava podepisuje na rychlé degradaci vozovek. Schade strecke s omezením je dnes na každém rohu a za ním radar. Německo jede ekonomicky do kopru.
Asi tak.. https://m.autorevue.cz/rakouskych-160-km/h-na-dalnici-se-osvedcilo
co je možné v Rakousku, není možné tady. Nemáme stejně kvalitní dálniční síť, ani např. silnice I. tříd. V případě SK to platí dvojnásob.
Nejakou dobu jsem zil a ridil ve Velke Britanii, kde je maximalni rychlost na dalnici 70 Mph (112.6 Kmh), a nikde jsem se necitil bezpecneji, jisteji a plynuleji. Vsichni jedou stejnou rychlosti, nemusite se bat magoru co se lepi na zadek pokud predjizdite dele atp. Neni divu ze v UK je jednou z nejbezpecnejsi zemi na svete (bezpecnejsi je uz jen Micronesie nebo napriklad Monaco). Nevidim zadny prinos ve zvysovani rychlosti – vetsi nebezpeci pro vsechny a spotreba taky, aby clovek usetril par minut :(. To ze to v nemecku celkem umi, neznamena ze my take, naopak po navratu ze… Číst vice »
110 na dálnicích jsme už u nás v minulosti měli.
Co chtějí testovat panebože. Na každé dálnici se dá jet v klidu 200 a nic se nestane. To ví všichni co nemají Fabie 1.0, ale trochu lepší auto a nejsou to strašpytlové co nikdy nejeli víc jak 90.
Dokud je široko daleko prázdno a žádné kruté díry tak ano… ale to je u nás naprosto výjimečně 🙁
Spíš by se měla rychlost snížit na 120 a kolem obcí a měst na 80. A pokud někdo způsobí nehodu nebo se stane účastníkem nehody a zjistí se, že jel rychleji, automaticky mu dát vinu.
Jasně, srazil ho kamion v protisměru, ale on jel 81,7 km/h!
A tobě by zase automaticky neměli dát řidičák, protože dle tvého komentáře nebudeš mít moc řidičských schopností.
Ročně najedu po Evropě 60 tisíc kilometrů. Po dálnicích jezdím rychlostí 100-120 kmh abych byl šetrný k přírodě.
No já taky najedu ročně třeba taky přes 20 tisíc a i po Evropě samozřejmě, ale nedělám tak kategorické soudy. Když nespěchám a chci jet na spotřebu tak jedu klidně i 80-90 za kamionama, to mě nevadí. Ale když spěchám, což je sice méně často, ale stává se to, tak umím jezdit i rychle a nebojím se toho, protože jsem si to už nesčetněkrát vyzkoušel, akorát člověk musí být víc ve střehu, soustředit se na řízení, předvídat chování ostatních a nezabývat se blbostmi, pak nedělá zbytečné chyby.
A co na to Greta? Se zvyšující se rychlostí roste spotřeba a množství vypouštěných emisí exponenciálně, nikoli lineárně.
A mimochodem, bude současně zvýšena povolená rychlost také pro autobusy a náklaďáky?
…nezní Vám ta exponenciála až moc dramaticky? Parabola by nestačila? 😉
Parabola je taky exponenciála 🙂
Není.
Nejvíc spotřebu zvyšuje neplynulá jízda. To ve městě může řešit elektrak s rekuperací (včetně hybridu).
Na dálnici se chovej jakobys vůbec neměl brzdy.
Za posledních 25 let, co jezdím po dálnici se rychlost určitě zvyšuje. V 90-tých letech bylo běžné, že se po dálnici zejména o víkendu pohybovala auta na pětku rychlostí 80 km/hod, aby ušetřila benzín. O 10 let později už se nedalo téměř narazit na někoho, kdo jel méně než 100 km/hod – samozřejmě pokud to umožňovala situace. V současnosti by mne zajímalo, kolik vozidel jezdí po dálnici aspoň 130 km/hod. Znamená to totiž mít u většiny automobilů na rychloměru cca 145 km/hod. Podle mne skutečných 130 km/hod kvůli zvýšené spotřebě a zvýšenému hluku využívá sotva 50% vozidel, takže 140 km/hod… Číst vice »
co to znamená stavebně na 120? že při vyšší rychlosti se dálnice nebo auto rozpadne? to byli komunisti takoví grandi že to stavěli na 120 když bylo povoleno 110?
Protože Škoda 120 a Honda Civic mají stejné jízdní vlastnosti, takže 120 km/h v roce 1980 je totéž, co 120 km/h v roce 2020 a platí to pro většinu osobních aut.
Znamená to, že dálnice byla trasována před II. světovou válkou a sklonově ani směrově neodpovídá dnešním požadavkům. Pro vyšší rychlost v úseku Praha-Brno nemusí být dle dnešních požadavků splněny rozhledové poměry a délky připojovacích a vyřazovacích pruhů. Neznamená to ale, že je tomu tak v každém místě. Dálnice v úseku Brno – Bratislava byla stavěna na návrhovou rychlost 150 km/hod.
Jenže v šedesátých letech byla přeprojektována a problémové úseky byly postaveny jinak. Proto tam mj. stojí ten dvoupatrový most. Prodloužit připojovací pruhy měli teď při rekonstrukci.
Zajeďte si do Itálie a uvidíte to trasování, polomněry a sklony. Přesto se tam jezdí 130, dokonce i v tunelech :-).
ostatně my jsme taky zvýšení ze 110 na 130 přežili i na D1
Sám plk. Zdeněk Bambas, když byl ještě šéfem dopraváků (teď už je na zbraních a střelivu, tam má zřejmě větší klid), se nechal v nějakém novinovém rozhovoru slyšet, že D1 se dá projet i 250…
vasek klausu tak taky jezdil do Krna na tenis…
a vrtulnikem se da nad ni letet i 400. a letadlem klidne 800. co tam mate dal?
Takže se začne jezdit 150km/h 😊
Nekdo urcite, jini kvuli novemu limitu nebudou zpomalovat 😉 A velka cast ridicu dnes poctive jezdi do 130, myslim, ze se neda cekat, ze by zacli jezdit pres limit.
IGCT: Klidně by mohla být neomezená rychlost. Na některých dálnicích se dá jezdit se zapnutým tempomatem na 150 km/hod. Na druhou stranu na některých úsecích například na D1 od 0 do cca 12 km je zázrak pokud se dá jet alespoň 110 km/hod i když není rekonstrukce.
Kdyby byla povolena neomezená rychlost, tak někteří jako ten expert z ÚAMK asi začnou argumentovat, že tu řidiči začnou překračovat rychlost světla…
V případě Slovenska nikoliv. Jenom se u Popradu rozjedete a už se brzdí v koloně před Žilinou. Jejich nesourodá dálniční síť je děs-běs.
A když se dá limit 150, tak se bude jezdit 160. A když se dá limit 180, tak se bude jezdit 190 i s Fabií. A když se dá limit 200, tak se bude jezdit 210 i s Fabií. A když se dá limit 300, tak se bude jezdit 320, samozřejmě i s Fabií. A když se limit zruší úplně ta řidiči začnou překačovat rychlost světla. I s tou obligátní Fabií HTP 40 kW. 😀
Mně 130 přijde akorát. Moc nechápu, v čem spočívá iniciální myšlenka této akce: Jsme lepší řidiči? Je menší provoz? Ubývá nehod? Nebo jenom prostě spěcháme?
Bez pochyby jsme lepsi ridici. Provozu je vice, pri vyssi rychlosti vsak z dalnice drive zmizi 😉 Na zaklade dlouhodobych zkusenosti z Nemecka a experimentu napriklad v Rakousku je zrejme, ze vyssi povolena rychlost na dalnici nevede k vice nehodam. Spechame. Vy rad travite na cestach vice casu nez je nutne, zejmena na dalnici, kde je jizda veskrze nudnou zalezitosti?
O souvislosti mezi počtem nehod a maximální povolenou rychlostí vyšel zajímavý článek. Nevím, jestli se sem smějí dávat odkazy na jiné servery, ale dejte si do vašeho oblíbeného vyhledávače „Před 42 léty ČSSR zrušila veškerá omezení rychlosti.“
Dekuji, clanek jsem drive necetl, ale ta historie je celkem znama, nicmene je to pomerne davna historie, tak jsem povazoval za lepsi poukazat na soucasne priklady z naseho okoli.
Odkaz na clanek, aby ho pripadni dalsi zajemci nemuseli dohledavat, snad ho moderator laskave schvali: http://www.autoforum.cz/fascinace/pred-41-lety-cssr-zrusila-veskera-omezeni-rychlosti-nemecka-dalnice-byla-vsude/
Ano, nehod ubývá. Nesmí se ale počítat absolutní čísla, ono je rozdíl, jestli v ČR jezdí 150.000 aut nebo 20x tolik. A od dob Škody 110 jsou také mnohem lepší auta. Zkuste jet 100 km/h tou Stodesítkou, Favoritem a nebo posledním modelem Oktavie. A zkuste zastavit z téže rychlosti.
Mimochodem, obujte na tu Škodu 110 diagonálky pneumatiky. Ony se i ty pneu dost zlepšily.
Nehod spíše přibývá, ubývá jen těch hlášených, lidé si častěji zvykají, že nemusí hlásit policii nehody bez zranění a škody na třetím majetku.
Jasně, když na parkovišti prorazím penumatiku o kus střepu, tak volat policajty, protože to je taky nehoda. Co natom, že jsem tu pneu prorazil na jízdním kole.
A není to celkem šumák pokud je to plechařina co si vyříděj pojišťovny?
Ne že si zvykají. Je to tak napsáno v zákoně, aby se policajti náhodou nepředřeli :-).
když neumíš bezpečně řídit, tak na dálnice nejezdi
Výborný nápad. Doufám, že se 140 dočkáme nejen na celém Slovensku ale i u nás. V Polsku je 140 běžná věc. Nemluvě o německé neomezené rychlosti. Nemyslím, že jsme horší než oni.
Napad je to dobry, i kdyz na muj vkus malo ambiciozni, ale pokud bude pokracovat klimaticka panika, tak bych se spise v blizke budoucnosti obaval posunu limitu opacnym smerem.
V Polsku není 140 běžná věc, platí tam jen pro některé dálnice, na ostatních je 120.