Slovensko chystá elektrizaci trati na východě až do Humenného
Železniční stanice v Humenném. Foto: Vojtěch Dočkal / Wikimedia Commons
Součástí akce je i zrychlení trati na 120 km/h.
Součástí akce je i zrychlení trati na 120 km/h.
dobry den – muze mi nekdo zasveceny rict, zda se bude i peronizovat stanice Humenne, anebo se jen nad stavajicim kolejistem natahnou draty z BnO do HE?
jel jsem tudy v utery 2.8. a zatimco z vychodu do BnO to svisti celkem pekne, tak stavajici elektrizovana trat je v dezolatu (zejm. vyh, Hriniste) a brutalni sileny oblouk v Nizna Mysla je minimalne……..k zaMysleni
Michalovce – ostrovne nastupiste + podchod
Stražske – ostrovne nastupiste + urovnovy pristup, delene navestidlami
Humenne – ostrovne nastupiste + podchod
Heh, 120. Tam jsou štreky jak když střelí, 160 jak nic…
Jak už je zmíněno níže, na Slovensku je rychlost 120 km/h možná bez VZ, vyšší rychlost by znamenala ETCS, což je bohužel pro MDS a ŽSR problém.
Jen do Humenného? Mohli se víc rozšoupnout a udělat to do Medzilaborce – mesto. Směrově by trať snesla větší rychlost než nyní a ušetřili by se Dunihlavy na jiné tratě. 😁
Na Medzilaborce by se to vyplatilo možná tak kdyby na své straně modernizovalo/elektrizovalo také Polsko a byl by zde zájem o výraznější mezistátní nákladní dopravu. Osobní doprava mi přijde silnější na Sninu.
Dráty do Medzilaborxe – mesto jsem myslel s lehkou nadsázkou. Ovšem dráty až do Polska je už sakra jiný level. Byť trať za R-U byla dvojkolejná a měla význam pro spojení Halíče s monarchii, v současné době tam přes hranice jezdí jen o víkendových prázdninových dnech po dvou párech motoráků. Toť vše. Jinak možná odklony, když to nejde přes Muszynu.
Seminář samozvaných elektrostratégů a projektantů se zvedá obočí nad 3kv SS v oblasti za Košicemi a neřeší, že v případě rozhodnutí i prodloužení Os vlaků LM -Poprad – Košice až do Humenného by byla potřeba dvousystémová vozidla, respektive jednotky, které nejsou k dispozici v patřičném množství. Nehledě k tomu, že technicky připravit napájení na 25kv je nepochybně zakomponováno, ostatně jako v ČR při podobných elektrifikacích.
A ano, na místě jsem nejednou byl. 😀
Tradiční diskutérské kverulanství místního stacionárního osazenstva je v kategorii principiálního, nikoliv odborně věcného.
Nerozumím tomu, že se má elektrifikovat ss proudem, když SŽSR pokračuje s přechodem na stř trakci
níže jsem za to byl pranýřován, ale v tomto projektu z roku 2021 je vysvětlení na stránce 8 https://www.mfsr.sk/files/archiv/68/Hodnotenie_ZSR_ELBAHU_20210311.pdf. Pokud nedojde k výstavbě nové měnírny ve Strážském tak se navíc zatím využije volné kapacity stávající el. sítě.
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-zakaziek/detail/444965?page=1&limit=20&sort=datumAktualizacie&sort-dir=DESC&ext=0&nazovZakazky=&cpv=&datumAktualizacie=&nut=&kriterium=-1&eurofondy=-1&obrana=-1&druhPostupu=-1&druhZakazky=-1&fin=-1&organizaciaId=2583
už je vypísaná zákazka
u nas v čechach na tom nejsme o moc lepe, drtiva většina železnic je stejně bez elektrifikace…
Máte pravdu, ale podobné je to i na Moravě. Snad jen Slezsko je na tom trochu lépe.
Trať moc dobře znám, proto je sklamáním že se zatím nepovedlo prosadit 160. 120 by naopak snesla trať z Humenného do Stakčína. Na druhou stranu zmizí jedna epocha. ještě cca 2010 zde vedlo souběžně neporušené telefonní vedení.
podmienka zvysenia rychlosti nad 120km/h v dnesnych podmienkach je ptreba mat v podstate ETCS. Do LVZ uz zeleznice nepojdu minimalne na SK. To znamena niekolko milionov € navyse. Tu je riziko ze CBA vyde ako projekt nenavratny a cele financovanie z fondov EU je prec. Takze stavba za statne je nerealna. Velky rozdiel medzi 120 a 160 na tomto useky nie je, pre cestujucich priam zanedbatelny uz dovodu ze vlak stoji na vsetkych staniciach a inak to zrejme nebude ani najblizsie desatrocia.
No tak Rexy zasa všede nestoja, ale áno je to pomerne často a zasa by sa tá 160tka asi nevyužila úplne. 3Škoda že sa nešlo aspoň na kompromis 140….Je to škoda, ale áno CBA by nevyšla. I tak sa to naťahovalo strašne dlho, v podstate zmeškali dve EU obdobia (2007-2013, 2014-2020 + 3roky). Ešte že bola tá pandémia a sú peniaze „navyše“. teda lán obnovy, lebo inak by sme ešte čakali na vyhlásenie súťaže mesiace, keďže stále nie je Partnerská dohoda s EU na 2021-2027 uzatvorená….Good idea, Slovakia….
pisem staniciach, nie zastavkach. Zastavka je akurat Brekov, kde vlaky stoja. Medzi 140 a 160 nie je vo financiach zoadny rozdiel, takze aj 140 aj 160 by si vyziadalo ETCS. Navyse obavam sa zvysenia rychlosti 120, kedze podla odbornikov ktory skumali spodok trate, mali zle vysledky s unosnosti zemnej plane. Bude potreba zrejme hutnit, kedze pred storocim pri stavbe trati platili ine poziadavky na podkladove materialy z titulu dynamickych tlakov ako v sucasnosti.
Ministerstvo financií chcelo, aby ŽSR preverili možnosť rýchlosti viac ako 120 km/h. ŽSR sa už k tomu nemali. Znamenalo by to realizáciu bohvie kedy.
To samozřejmě lze pochopit. Podstatné ale je, zda to stavebně bude připravené na to, kdyby se ETCS někdy dodělalo (aby se pak mohlo dodatečně zrychlit, třeba spolu s přechodem na 25 kV).
Se zpožděním 50 let, ale co uż, hlavně že snad už. Akorát tedy zrovna zde by 160 km/h nebyl problém za minimální vícenáklady. Bude to aspoň „připravené pro pozdější zrychlení doplněním ETCS“?
Doteď mě nenapadlo, jak špatně na tom Slovensko je….
To veru je.
Doporučuju na YouTube kanál Perinakx Videos, třeba teď tam je nově Košice – Trebišov, to je vyloženě nádhera.
Ja som to video videl, tá trať Košice – Trebišov je v katastrofálnom stave. Neviem aký má význam zrekonštruovať „malý ostrov“, keď náväzné trate sú v dezolátnom stave. Tam by bolo vhodné zrekonštruovať trate komplexne, to znamená: Košice – Trebišov – Humenné – Prešov – Košice, elektrifikovať a aspoň 140km/h
zasa by som to nepreháňal, ale katastrofa to je, hlavne úsek Košice – Čierna je v niektorých úsekoch celé zle. Ale zasa robiť úsek Strážske – Prešov je v elektrike zbvytočné, keď bude Humenné napojené (tak ako už aj je) na Košice cez Michalovce a Trebišov. Ale škoda že sa to už teraz apoň z tých Bánoviec po Humenné neurobí na 160, od Bánoviec je to v podstate rovina v poli. Ten vlak žiaľ „ujel“….
Práveže ja by som rekonštrukciu a elektrifikáciu z Prešova potiahol až do Sniny. Pokiaľ by sa ešte k tomu presunuli niektoré zastávky bližšie k dedinám mohol by to byť silný impulz k presunu ľudí z autobusov na vlaky.
Načo pôjde vlak z BnO do Humenného 160kou, keď z KE do Trebišova pôjde na polorozpadnutej trati. Teraz máme peniaze z EU a teraz je tá správna chvíľa ako dať infraštruktúru aspoň trocha do poriadku..
EU fondov toľko nemáš…
Primárne pôjdu na koridory na Záhorie, Kysuce, Zilina – Kosice a po novom aj Kosice – Presov – Polsko.
Tieto koridory EU zaujímajú. Na zvyšok idú omrvinky, z ktorých zázraky neurobíš.
ŽSR ide príkladom na znižovanie emisií,gratulujem k 33 kilometrov drátu,na pomery na SK sa to da nazvat ako „velestavba“🙃
za tie prachy sa mohli peronizovať žst Bánovce/n Ondavou,Michalovce aj Humenné,len sa obávam že všetko ostane ako je akurát bude visieť meď nad kalajou
A možná by zbylo i na modré zábradlí.
Nechte si to, jo.
náhodou, v Košiciach sa aktuálne „modernizujú“ nástupištia (pôvodná koštrukcia zo 70-tych rokov sa na komplet opravuje a dáva sa nové zatrešenie a podhľady, nástupište ako také sa komplet modernizuje do výšky 550mm s novou dlažbou a hranami). Boli kedysi hnedé, potom sivé a teraz sa vraciame do 80-tok a budú zasa modré a určite zvýši aj na zábradlie 😀
Tá modrá farba sa niekde vyrába veľmi lacno? Lebo na začiatku to zaujalo, ale teraz to vyzerá dosť bizarne…
Ak k tomu pridám hnusnú žltú, ktorou natreli Tvrdošovce a Palárikovo, tak strácam slová….
no ono je to nejaký taký železničniarky fetiš že „modrá je dobrá“, v podstate modrá bola vždy farba železničarov :-). V ČR to trocha prepískli s tými modrými zábradliami, ale už sa myslím poučili a pri posedných rekonštrukciách sa už používajú minimálne, resp. zábradla sa ladia do farieb tak, aby ladili s celkovým vzhľadom budovy. U nás sa zábradlia zásadne nenatierajú, takže majú potom prírodný „hrdzavý“ odtieň :-). Hold ekologická železnica 😀
Tak stále lepšie ako ružová na D1 pri Poprade 😉 (našťastie už NDS postupne prechádza na korporátnu oranžovú)
za tie prachy sa aj budu peronizovat stanice v ramci elektrifikacie, ktorých sa to tyka. Ostrovne nastupiste v Michalovciach s podchodom, ostrovne nastupiste v Strazskom s urovnovym pristupom a ostrovne nastupistia v Humennom s podchodom. Stanica Bánovce n/O sa viacmenej stavby tyka len okrajovo.
Koukam na profil trati, a 120 je hodně při zemi, to asi nechají původní skoro vše a přidají dráty jako když se elektrizovalo za totáče? 140-160 by tam šlo aniž by bylo nutno cokoli překládat, jen trochu ošudlat svršek v naprosté rovině. I ten oblouk v Michalovcích by šel trochu napřímit za pár šupů, skrz zarostlé koleje u fabriky.
Na SK není potřeba do 120km/h traťová část VZ, pokud se něco nezměnilo. V tom asi bude zakopaný pes.
Právě. ŽSR a MDS mi připomínají české praktiky před 20 lety. Včetně „nemáme dost peněz“ na pořádné rekonstrukce a modernizace, tak těch uděláme jen minimum a ostatní bude jen údržba jako za socíku. Takže některé dvojkolejky už jsou v jednokolejném provozu pro „nedostatek náhradních dílů“.
Někde na jižním tahu?? Díky.
Jo, prej nejde opravit dálkové řízení odboček TZD.
Tunel opravili, ale jinde to prý vázne.
https://aksignal.cz/zpravy/dalkove-ovladani-zabezpecovaciho-zarizeni-vyhybny-tunel
Otázkou je, zdali to má při zdejší intenzitě provozu smysl. Dnes by zde bohatě postačovala jedna kolej. To samé lze říci i o využití stanic typu Hrhov, Jablonov, Gemerská Hôrka atd.
Určite má a keďže na východe SK chýba aj dialničná sieť a ešte dlho nebude, tak mať trať aspoň čiastočne na 160 do Michaloviec, Humenného a Strážskeho dáva zmysel. Dnes idú z Košíc každé dve hodiny od rána do neskorého večera regionálne expresy a sú vyťažené, irónia je že majú nové vozne na 160 kmh a aby „šetrili“ čas, tak sa ide z Košíc pod drôtmi až do Bánoviec už niekoľko rokov okularniokm ktorýá na max 100 kmh (historicky sa vždy prepriahalo v Bánovciach a končili tam pražské 150/151 z rýxhlika Laborec, resp. neskôr Šírava). No ale keďže sa vyhovárajú… Číst vice »
Ano ale ty předchozí příspěvky byly spíš o tom jestli je potřeba zachovávat všechny ty dvoukolejné úseky na trati Zvolen – Košice… když tam jede pár rychlíků za den, osobáky v některých úsecích už neexistují a náklad taky asi žádná sláva.
no je to otázne, ale zasa trhať to už nito nebude. Teraz tam chodí viac rýchlikov ako donedávna, v podstate každé 2 hodiny, ale i tak je to bieda, v úseku Moldava – Jesenské žaidny osobný vlak.
Ano, protože je to pomalé.
Nechápu, proč 3 kV, když dnes už je na Slovensku mnoho dvousystémových lokomotiv/jednotek a když zde bude potřeba nějaká nová měnírna… Toto by byl ideální případ pro 25 kV už od počátku…
Nez Slovensko zmodernizuje severni cast, tak tahle trat bude zrala na modernizaci.
Asi si nechtějí dělat střídavý ostrůvek v moři stejnosměru. Než dojde střídaviny přes Žilinu, Poprad do Košic, to může být třeba 30 let (spíš víc). Za tu dobu už to bude pomalu zralé na rekonstrukci, na kterou by došlo i kdyby to bylo střídavé.
V Košicích už teď jezdí hodně dvousystemovych lokomotiv na čistě stejnosměrných výkonech, brzo tam přijdou dvousystemove pantery..
Kazdorocne sleduji provoz u SNV z tetina domu. Jediný stejnosměrný stroje jsou dvojička zsskc letos už viděno jen dvakrát šestikolo a na jednom páru 460. A persingy na osobakach.
Jak to s těmi Dvojčaty vlastně bude dál? Dojezdí na Slovensku nebo v Polsku?
O pár mesiacov sa bude prepínať Žilina, takže v osobnej doprave budú môcť jazdiť jednosmerné súpravy viac-menej od Popradu na východ. A v tej nákladnej to bude zrejme ešte dlho o dvojičkách 131, najmä na horských tratiach cez Štrbu a Slanec (a tom prípade by nebolo prekvapivé, ak by pod novými 25 kV drôtmi z Bánoviec jazdilo Cargo naďalej s dízlami)
No a tie 131 nebudú môcť aspoň po Tepličku? Myslím že tak nejako sa to asi počíta, teda že náklady skončia v Teličke pri Žiline v JS a odtiaľ v 363. Aj dnes už je to tak. Neviem pokiaľ bude streidavina, ale počítam že teda až za Varín, resp. po Varín, lebo za Varínom už sa od Vrútok pripája odbočka na Tepličku. Ale neviem detailne, len hádam….. A čo sa týka Bánovce-Humenné, tak tam som to pirapvuje tak, aby sa to mohlo raz prepnúť strihom, aspoň tak som si to prečítal v správe ŽSR na ich webe… Stavba C „ŽSR,… Číst vice »
Myslím že je zde volná kapacita díky velmi slabému vytížení trati Bánovce nad Ondavou-Velké Kapušany. Ani na úseku Trebišov-Výhybňa Slivnik ( dříve Červený Dvor) to není s náklady žádný zázrak nejsou li odklony k Plaveči. Do toho v úseku Strážske-Slivnik jezdí jen 4 páry vlaků osobních s cílem zde osobní vlaky přestat provozovat úplně., drtivá majorita cestujících raději autem zajede na rychlík.
Strazske – Slivnik jezdi vlaky prakticky nepretrzite. Jedina pauza je od 00:30 do 03:30 rano… navic od 06:00 je to v tomhle useku sparovano, kdyz az do 20:00 je krizovani v Banovciach, 22:00 v Michalovciach… nez napisete takovou hloupost jako 4 pary vlaku, zjistete si skutecnost…
Zřejmě jsme se nepochopili, těmi 4 páry jsem mělů na mysli pouze osobáky které staví na zastávkách typu Načina Ves.
že ReX, R a EN jezdí po hodině samozřejmě vím+ osobáky v úseku Humenné-Strážske. Těmi 4mi páry jsem opakuji myslel osobáky v úseku Strážske-Trebišov-pro jistotu jsem se teď na to koukl a koukám že už ani to ne a v tomto úseku již jezdí jen jeden. Kolik zde jezdí nákladů si klidně nechám vysvětlit.
…a usek Strazske – Trebisov, kde jezdi ten jeden vlak zastavujici taky v Nacine Vsi je jiny usek nez ten, kudy jezdi Rex, R a EN : Humenne – Strazske- Michalovce- Trebisov- (Slivnik – Kosice) ?🤦
je to sice projekt z roku 2021, ale na stránce 8 je odpověď https://www.mfsr.sk/files/archiv/68/Hodnotenie_ZSR_ELBAHU_20210311.pdf
Elektrizace tratí Bratislava – Dunajská Streda – Komárno stále nic, stejně tak se nekoná druhá kolej z Bratislavy do Dunajské Středy.
Je pochopiteľné, že tento úsek dostal prednosť, keďže sa tým skompletizuje rameno (dnes vlaky Košice – Humenné jazdia celú trasu na naftu, aby sa nestrácal čas preprahom v Trebišove)
Nepochopil jste to, ale to nevadí :-).
Od narodenia žijem na Slovensku, takže som si zvykol tešiť sa aj z takýchto maličkostí 😉
Ale pochopil. Táto stavba sa ale dlho pripravovala a mal byť realizovaná z EU fondov 2007-2013 (+ 2 roky). Nepodarilo sa lebo to nebola až taká priorita pre ŽSR a MD SR. Potom sa ŽSR tvárilo že to dajú z EU fondov 2013-2020 (+ 3 roky), nestihli, lebo analitcký útvar MF SR, Útvar hodnoty za peniaze (UHP) si dovolil „odhaliť“, že PD na stavbu bola ako inak „predimenzovaná“ a navrhovali sa nástupištia na 10 vozňové rýchliky v dedinách, kde už pomaly nestál ani osobák. Takže sa to zasa vrátilo a pozastavilo a bolo jasné, že z EU 2013-2020 do konca… Číst vice »
Tú elektriku poprosím až do Komárna. Rozbiť vlaky na dve časti je neprijateľné pre cestovanie ľudí z KN do BA. Aj keď prestup by bol pravdepodobne hrana – hrana, vždy ide o skomplikovanie dopravy…
Projekt nešiel z OP II, lebo nebol pripravený.
Dĺžka nástupíšť sa nezmenila, ŽSR to odmietli, lebo podľa nich by prekreslenie stavby znamenalo odloženie stavby, t.j. nefinancovala by sa z Plánu obnovy.
NEbyť Plánu obnovy, UHP by zrejme viac do nich búšili… Tak isto navrhovali aspoň preveriť rýchlosť viac ako 120 km/h, ale ŽSR to taktiež odignorovali.
Nemá co dostávat přednost, mají to dělat klidně současně. To jsou jen debilní praktiky MDS. Tomhle tempem nestihnou prostou obnovu infrastruktury. Jednou za cca 25 let je nutno vyměnit celý svršek (u nizkozatizenyvh lokálek třeba za 50), jednou za 50 let radikálně opravit většinu umělých staveb spodku. Trakční zařízení vydrží tak max 40 let. KBD potřebuje kompletní obnovu ještě častěji. Tak si vydělte délku sítě žsr počtem let životnosti a máte počet kilometrů, který je nutno každoročně vyměnit. A ZZ je na Slovensku kromě „koridorizací“ už všude zastaralé. To taky zastará morálně tak za 20 až 30 let životnost fyzická… Číst vice »
Na koridorech je ZZ v některých ohledech morálně ještě zastaralejší. Nahradit autoblok automatickým hradlem s mnohakilometrovými úseky, to chce kumšt.
To není zastaralost, nýbrž nevhodnost. Předpokládám, že tam mají poslední typ ZZ z doby modernizace.
„Plácate“ úplne presne a ono to tak“nejako“ ide samo od seba. A kým sa nič nepokazí, tak proste funguje, občqas sa niečo opraví a tak. To je pohľad správcu infraštruktúry ŽSR :-). Ja niekedy žasnem, že ta „dráha“ ešte drží. Samozjreme niečo sa urobilo, koridor BA – ZA (20 rokov 200km!!!!), ale toho do Košíc sa už asi ja nedožijem a to ešte nemám ani 50. Ale teda pred 30 timi rokmi som si naivne myslel, že to dáme. Nedáme….žiaľ. Lebo sa nechce. Keby sa chcelo, tak to ide. Lenže ako moja babka vždy hoverievala, ono keď sa nechce, to… Číst vice »
Samozrejme že sa určujú priority, ktoré projekty realizovať skôr.
Elektrifikácia do Komárna je nepripravený projekt. Nie je ani na úplnom začiatku prípravy. MDV SR si nechalo vyhotoviť štúdiu realizovateľnosti, ktorá je nepoužiteľná.
3kv je skvelej napad, gratulujeme.
Zvlášť, když je stejnosměr všude okolo a ještě dlouho bude.
A ono je zakázané současně s touto stavbou přepnou vše od Slivníku / Michaiľan na sever na 25 kV. Stačila by na to nejspíše jen 1 napáječka nněkde u Michalovec/Trbišova. Stejně budou muset postavit další měnírnu, tak proč si levnější napáječkou nevyřešit celou oblast. Obdoba je ve střední Francii mezi Dijonem a Švýcarskem, kde jsou střídavé ostrovy.
velmi jednoduchy pohľad na vec, ale beriem. Nezainteresovaný občan ma na to právo. Zaintresovanejší to vidí trochu komplexnejšie. Už len základ prepripojenie napájačky pre 25kV AC je pripojenie do distribučnej siete 110kV. Nehovoriac o tom , že všetky nové TM na tejto trati budú zhotovené ako kontajnerové, ktoré môžeš raz krasného rána zbaliť na kamión a odviezť podľa potrieb do íného regiónu. Buď ako zálohu počas výluky, trvalú náhradu, alebo využitia niektorej z ćasti. Modulárne riešenie. Nič nevide nazmar ani po prípadnej zmene trakcie, ktorá by v súčasnoti bola skôr negatívom ako prínosom v danej lokalite a za daných podmienok.
Ako je riešené napájanie ŠRT? Má vlastné meniarne alebo spoločné so klasickou traťou?
aj aj. Tam kde je to mozne je TM spolocna. Tam kde je trat ŠRT mimo trate NR abola potrebna meniaren z dovodu energetickych podmienok je meniaren vlastna pre ŠRT. Napriklad TM v Ložíne je len pre ŠRT.
Vďaka. Čiže to prepínanie navrhnuté Platamonom už vôbec nedáva zmysel
Přepnutí jako takové asi je jednoduché, ale musíte mít obojetná vozidla.
V Šumperku by mohli vyprávět…