Slovenské vládní Fokkery jsou na konci životnosti, po osmi letech provozu se hledá náhrada
OM-BYB letky slovenského ministerstva vnitra. Zdroj: Ministerstvo vnútra SR
Komponenty na letouny Fokker 100 se již nevyrábějí, náklady na opravu jednoho stroje převyšují hodnotu druhého.
Náhrada Fokkerů nebo vlády ????
Nevíte jestli se nechystá Slovenský prezident a premiér uctít památku obětí Katyňského masakru při příležitosti jeho 85. výročí příští rok?
Nikdy jsem úplně nepochopil, proč musejí mít na Slovensku vládní letku, čítající 4 dopravní letadla, když my si (aktuálně) vystačíme se dvěma stroji. Navíc, při minimálním náletu (počtu cyklů), který tyto stroje mají, by neměla být jejich údržba zase tak náročná. A pokud jde o náhradní díly, tak vyjádření, že se nevyrábějí asi také moc nesedí, když jsou v relativně velkém počtu provozovány na pravidelných linkách v Austrálii.
Prostě mladší sourozenec. Slováci se chovají v některých situacích podobně.
Asi by stálo za to zmínit i že Rakousko, které má 2x větší HDP na hlavu než Česká republika, vládní letadlo nemá žádné.
Mají Austrian, domácí aerolinku, kterou stát z části vlastní přes jiné subjekty (ÖBB). Slovakian Airlines … jsou na tom hůř než ČSA.
2 letadla nám samozřejmě nestačí a vykrejvá se to buď šílenou Casou, nebo komerčními linkami. Proto se teď čeká na Embraer C-390, jestli bude dostačovat, jinak se uvažuje o nějakém business jetu.
Co se týče Austrálie, i tam se zamráklo a např. Qantas je nahrazuje A220
Pro dopravu politiků snad dvě letadla stačí. CASA a v budoucnu Embraer jsou určeny na jiné úkoly v rámci armády, s tím problém nemám.
No být dvě, tak možná stačí. Ale reálně je často jen jedno (údržba, poruchy) a k tomu sem tam také přepravy nepolitiků – hasiči, vojáci, evakuace, sportovci… Dost často prostě chybí, léta se pak Cesnama, které na to nejsou absolutně koncipované.
Tak v tom případě je ale něco špatně. 319 ve vládní letce dělají podstatně méně cyklů než na běžných linkách a neumím si představit společnost, která by měla polovinu flotily na zemi z důvodu údržby.
Tak ona treba takova Luftwaffe taky nebyla schopna uservisovat sve A340ky, coz jeste dnes kdejaka „ne uplne premiova aerolinka“ celkem hrave zvlada.
No, při počtu 2 se asi těžko dosahuje aby jich byla „většina dostupná“ i v případě údržby… pokud tedy připustíme že se vůbec někdy nějaká údržba provádí.
Dvě poslední (z hlediska posloupnosti nákupů) Casy se kupují s možností „salonní úpravy“ použitelné právě pro dopravu veřejných činitelů…
Prave nevystacime. Dost ten jeden/ dva bizjety chybi. Pak to dopada tak, ze do Bruselu litaj CASY 🙂 Ja teda doufam, ze kdyz se budou kupovat C390, tak k tomu hodi i nejakej bizjet, mohla by tam bejt zajimava cena nebo sleva.
Bych rád, kdyby se úředníci naučili používat video cally a nebo aspoň komerční lety. Taky by pomohlo, pokud by do ciziny mohli jen ti, co umí aspoň anglicky.
Možná předešlé vlády lítaly dost, ale kam chce lítat tahle? Do Ruska přes Bělorusko? Írán?
Co to je za nesmsl ????
V tom horku jsem zaměnil vládu ČR a SR. Prostě už blbnu. Omlouvám se.
Dúfam, že sa pán Matúš Fúkaj Prášok bude riadiť geopolitickou dezorientáciou svojej koalície a bude vyberať z kvalitných ruských šrotov.
Snáď by niečo nechcel z “prehnitého západu”.
Asi ne. I Iránský prezident zahynul ve vrtulníku dodaném od největšího satana.
No jo, ale dodaneho v dobe, kdy nejvetsi satan byl jeste nejvetsi kamarad…:-)
No faktem je, ze uz kdyz je Slovaci kupovali, byla kolem toho docela bourliva diskuse: uz dlouho nevyrabeny model, priserne (v porovnani s jinymi typy) drahe opravy motoru RR Tay…Dulezitou roli hralo servisni zazemi AUA Technics v Bratislave (Austrian je v te dobe jeste taky provozoval).
Aktualne jich po svete podle Airfleets leta 97, z toho vice nez 60% na australskem kontinentu (tam jsou velmi oblibene pro svoji spolehlivost a moznost provozovat je i na hure vybavenych letistich s neprilis kvalitnimi plochami a nevadi az tolik vyssi provozni a servisni naklady).
Fokkerem 100 jsem neletěl, ale letěl jsem Fokkerem 70 s KLM a musím říct, že to byla asi moje nejlepší leteck zkušenost. Opravdu parádní svezení.
Totéž, s MALEV.
Za chvíli budou létat jen do Moskvy, Budapešť se dá vlakem. To jim impérium neposkytne jeden kus nějakého ruského šrotu bezúplatně?
Normální člověk by se asi na jejich místě ohlížel po nějaké A220… relativně levný provoz a dvojnásobný dolet…
A220 se olétané zatím neprodávají. A nové letadlo nechtějí.
Inu, to je ale omezení sebe sama, nikdo jim nezakázal koupit nové… leda snad že je delší čekačka, několik let.
I kdyby ho chtěli nové, tak termíny dodání jsou tam asi celkem dlouhé, spíš kdyžtak Brazilci.
Ale prodávají.
Co Embraer, vychází podobně, až na ten dole.
PArdon, vypadlo mi písmeno: *dolet.
Jak které, on Embraer už celkem dávno není jeden jediný typ… ten dolet bych u „vládních“ strojů viděl jako dost důležitý „bonus“ za nepříliš vysokou cenu navíc… s A220 doletí (díky nejmodernějším úsporným motorům) prakticky až do Číny, což by se při příští „rouškové“ krizi mohlo docela hodit…
Řada E2 je podobně nové letadlo jako A220 a s tím doletem se celkem blíží. Ale taky cenou, čekací dobou atd…
Možná by mohli mít se slevou Irkut MC21…..
Oni už to začali vyrábět?
Jojo, verzi s „domácími“ motory… několik jich vyrobili. Ruskou certifikaci kupodivu má 🙂
Ta se dává za karton samohonky a hrozbu smrti na kde co, ne? I na nelétající protyp.
To jste musel určitě hrubě nepochopit… „výhled z okna“… „proletět se“… to vše se jistě vztahovalo ke zkušebnímu letu certifikovaným strojem 🙂 🙂
Můžou si koupit Tu – 214, určitě jim jeden z Kazaně rádi pošlou, když zaplatí tvrdou měnou…
„Normálně“ bych si řekl ať koupí nějaké jeté Airbusy, ale vzhledem k orientaci SR na východ bych to viděl na SSJ100…
Letadlo je po osmi 8 letech na konci životnosti?? Asi jiná planeta 😱 Nebo se už někdo třese na pěkny bakšiš..
8 let létají pro SR. Jinak jsou staré 32 let!
„Fokkery nahradily u Leteckého útvaru Ministerstva vnitra SR sovětské Jakovlevy Jak-40. Oba letouny byly přitom v době zařazení do flotily již více jak 20 let staré. Aktuálně přesahuje jejich věk 32 let.“
Doporučuji nejdřív přečíst článek a pak se vrhnout na komentáře. Přesně v tomhle pořadí… 😀
Přitom se tváří že má trochu přehled… tak by mohl aspoň tušit že poslední kus tohoto typu byl vyroben „poněkud“ dříve než před 8mi lety… Nejmladšímu vyrobenému je dnes 26 let.
Produced: 1986–1998
Jo a ještě doporučení pro Blume – teď by se to dalo zamaskovat vzteklým útokem na téma „tak oni kreténi koupili typ co už se tak dlouho nevyrábí??“ a zdůraznit „já to věděl že v tom je nějaká křivárna“…
Doporučuju do toho ještě zamotat američany a doporučení koupit letadlo vyráběné v Evropě. 😉
Mimochodem dost hezká ukázka téhle „úchylné“ mentality, která se nám tady rozlézá – přečtu si jen titulek a hned začnu křičet něco o korupci…
Zrovna na Slovensku pro tu korupci nemusíte chodit nijak daleko
Tak ať zkusí z kopřiv vyhrabat ty Jaky a Túčka, možná zrovna oni by při současné vládní sestavě neměli se sháněním náhradních dílů pro tyto stroje takový problém…
jaký pán, taký krám
Su-100? To bych řekl je jasná volba!
No, já bych měl problém do toho nastoupit. Ale já zase nejsem slovenský vládní činitel.😀
To teda o moc dlouho nepřežily naše vládní Jaky 40.