umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Slovenské muzeum převzalo stoletý vagon z Kopřivnice, ještě nedávno sloužil na stavbách

Vůz Ggz 112-171 z kopřivnické vagonky z roku 1921. Pramen: ZSSK
Vůz Ggz 112-171 z kopřivnické vagonky z roku 1921. Pramen: ZSSK
Vůz byl naposledy nasazen při opravě železničního mostu přes Váh u Strečna v roce 2015

Železniční muzeum slovenských státních drah (ŽSR) má od minulého týdne nový výstavní kousek. Je jím téměř stoletý nákladní vagon, který v roce 1921 vyrobila Kopřivnická vozovka (Tatra) na objednávku Československých drah. ŽSR to uvedly v tiskové zprávě.

Vůz s výrobním číslem 44234 dostal označení Ggz 112-171. Po zařazení do provozu po několik desetiletí přepravoval náklad, v polovině 50. let byl vybaven elektrocentrálou a zařazen do stavebního vlaku pro stavbu mostů. Napájel celý vlak i stavební stroje.

Mostařský obvod Košice (složka ŽSR) vůz naposledy nasadil při opravě železničního mostu přes Váh u Strečna v roce 2015. Tehdy zaujal zaměstnance podnikového muzea, do sbírek muzea byl vůz převeden letos. Začátkem listopadu pak došlo k jeho přesunu do bratislavského depozitáře, kde projde renovací.

Železniční muzeum ŽSR v Bratislavě má ve sbírce skoro 2300 artefaktů, z toho je 285 vozidel (lokomotivy, vozy, kolejové jeřáby, drezíny, atd.).

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Od lesa

Mám dotaz: v čem je vůz tak výjimečný, že si zasloužil článek?

Od lesa

Nevím na co ty mínusy, slušně jsem se zeptal.

ros

Asi už bude jediný na světě.

Od lesa

Nevím, rád se poučím. Já tam vidím celkem tuctovou zetku s upálenou brzdařskou budkou, dost překopanou. Vůz v originále pěknej, ale dochovaných je jich že by to to dalo na slušnej vlak. Samozřejmě je dobře, že nešel do šmelcu, ale nějak mi nedochází, proč to dalo na článek. Majitele každý rok změní několik historických vozidel a nevzpomínám si, že by se to zde nějak zdůrazňovalo.

leviathan

Proto mám rád starší auta, nová mi nic neříkají, pohodlí jízdní vlastnosti ani ekonomika TCO nejsou u nových lepší. Za nízkou spotřebou se platí servisem.

Vít Jůza

A kdyby nezaujal muzejníky, tak mohl ještě řadu let na stavbách fungovat??

Jiří Kocurek

Beztak že jo.

Jerry

Prostě kvalitní výrobek..ne jako dneska šunt vedle šuntu

leviathan

V jednoduchosti je kouzlo životnosti.

Jiří Kocurek

Jojo, třeba dnešní motory. 200 tisíc natočeno a se*e se to. To by Škoda 120 bez generálky nevydržela.

Vašek

Ty dnešní tříválcové pumpičky? Ty jdou do kopru po 100 tis. Km.

Sova
Bram

Mohl by dále fungovat, ale je tu již opravdu jeden velký problém a tím jsou kluzná ložiska. Musí se dolévat občas olejem a při přepravě vlaku s tímto vozem je dobré občas zastavit a osahat ložiska, že nejdou horká (musí se na nich dát udržet ruka). To zejména po určité době, kdy vůz odstaven. Na toto se dnes už zapomíná, protože v běžném provozu na ČSD končily poslední vozy s kluznými ložisky někdy v první polovině osmdesátých let minulého století, čili před téměř čtyřiceti lety…

Roman

Na horké ložiska jsou v ČR na některých tratích čidla : )

Bram

Jednak čidla (indikátory horkoběžnosti) jsou jen na některých tratích. Dále četnost takového jevu u kluzných ložisek je výrazně větší než u valivých, také je třeba mít na paměti, že je před odjezdem vždy potřeba kluzná ložiska prohlédnout a občas i načechrat mazací polštář a prolít ho ještě olejem. A po několika kilometrech jízdy je dobré zastavit a zjistit, jak se ložisko chová. Předejdu tím nepříjemnostem, nehledě na to, že ani ASDEKem (indikátorem horkoběžnosti ložisek) ještě vůz ani nemusí projet… Prostě kluzná ložiska vyžadují péči a mám obavy, že v dnešní době na běžně používaných vozech je lepší už je nemít…