Slovenské ministerstvo dopravy chce zdražit nákladní dopravu po železnici, omezí slevy
Podle dopravců dojde k dalšímu přesunu přeprav na silnici.
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky plánuje nový systém poplatků za dopravní cestu na železnici. V praxi má vést nový ceník ke zdražení přepravy zboží po železnici, což vyvolalo velkou kritiku jak u samotných železničních dopravců, tak u odborářů.
Materiál s názvem Nastavení udržitelné strategie poplatků za železniční dopravní cestu počítá se zrušením slevy za dopravní cestu v objemu 22,5 milionu eur ročně na 7,5 milionu eur za rok. V průměru to podle nákladních dopravců povede ke zdražení poplatku o 30 až 50 procent. Některé slevy mají skončit úplně.
Slovenská obdoba sdružení ŽESNAD.cz – Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS) – v tiskové zprávě odmítla celý materiál. Upozornila, že kvůli špatnému stavu infrastruktury a vysokým cenám už nyní řada mezinárodních vlaků Slovensko raději objíždí. „Další znevýhodnění nákladních železničních dopravců přinese přesun zboží na silnici a odklon tranzitní dopravy po železnici do okolních zemí,“ uvedl prezident AROS Ján Biznár. Proti návrhu se vymezili i železniční odboráři.
Ministerstvo dopravy ve svém vyjádření uvedlo, že nejde o zdražení, ale snížení slevy, které poskytuje dopravcům správce infrastruktury – Železnice Slovenskej republiky „To, že se prostředky nepoužijí přímo na kompenzaci snížených plateb od dopravců, neznemaná, že nejde o podporu dopravy na železnici, právě naopak,“ uvedl pro agenturu SITA Martin Petro z odboru komunikace ministerstva dopravy. Podle něj zůstane více peněz na financování údržby a modernizace tratí.
Slovensko se dlouhodobě potýká s nedostatkem prostředků na železniční infrastrukturu, tomu odpovídá i stav tratí.