Slovenské dráhy ukázaly první Kiss od Stadleru, má zajíždět i do Česka
Stadler Kiss pro ZSSK. Foto: ZSSK
Čtyři nové jednotky mají začít jezdit na Slovensku ještě letos.
Čtyři nové jednotky mají začít jezdit na Slovensku ještě letos.
Hmm, Palárikovo – Zvolen. To bude vypadat jako když nové ferrari jede po staré vozové cestě.
To nasazení je teda výstavni.
Ve skutečnosti to je pouze linka Bratislava-Žilina a pár doplňkových výkonů brzy ráno a pozdě večer.
Takto napsané to ale vypadá impozantněji.
Na trase Bratislava – Žilina to bude jazdiť „sólo“ alebo dve spojené jednotky?
Aj v dvojiciach.
Škoda že iba 4 ks a bez opcie. Ale tak to raz vymysleli a čo si o tom myslím to tiež nezmení. No aspoň niečo moderné. Nebudú ČD vyraďovať slony? To bolo niečo pre ZSSK do budúcnosti, keď fondy vyschnú.
Jo, prvních 13, nebo kolik, zkrátka ty bez vakuového WC. Ale až časem dojezdí na tratích bez ETCS.
Malo by to byť 16 slonov. Stačilo by odkúpiť vyradené vložené a riadacie vozne v počte 10 vložených a 10 riadiacich.
Modernizovať na nich WC a celkovo rekonštruovať interiér, s riadiaceho vozňa spraviť vozeň koncový. V koncovom vozni doplniť 1. triedu v rámci rekonštrukcie.
Dva takto modernizované vozne vložiť do súčasných push-pullov pre zvýšenie kapacity, lebo naozaj to jazdí narvaté.
Vznikol by tak push-pull v zložení 951 + 051 + 051 + 051 + koncový vozeň bez riadenia + lokomotíva.
To už sú ale také náklady na úpravy, že sa oplatí nové vozidlo. 071/971 ČD sú elektricky nekompatibilné s 951/051 ZSSK, sú tam iné dvere, iné riadiace jednotky, iný komunikačný protokol?
Z praktického hľadiska tie vozidlá sú len vzdialene príbuzné.
Tých pár 471 po GO by sa možno chvíľu uživilo na východe, ale aj tam dovtedy budú pantery.
Pravda, rozsah modernizácie by bol značný. V okolí Bratislavy by sa ale také kapacitné súpravy zišli. Otázka je, či ci treba hneď 10 ks.
V oblasti Bratislavy by boli potrebné 4-vozňové poschodové súpravy KISS v počte 12 kusov, ktoré by boli nasadzované na Os a REx vlakoch. V špičke by mohli jazdiť aj spojené. Výrazne by sa navýšila kapacita vlakov a mohli by sa okamžite vyradiť všetky klasické vozne aj s lokomotívami.
Pre tých, ktorí by sa pýtali odkiaľ vziať na to peniaze len sucho skonštatujem, že Slovensko nevyčerpalo 5 miliárd eur z eurofondov….
A ono je copak zakázané vyrobit něco nového? Přece do push-pullu (čili nemotorové) to nemůže být až takový zázrak vyrobit…
Načo by nám boli jednosmerné staré jednotky?
Uvažoval som iba nad vloženými a riadicimi vozňami, ktoré by sa modernizovali aby zvýšili kapacitu súčasných push-pullov. Nie som si istý či to dáva ekonomický zmysel, ale je to možnosť.
Asi takto: Doufejme, že tak špatně na tom Slovensko nebude.
Stále by to bolo lepšie ako honeckeráky, hnusné Bymeečka pre beznohých, po novom Bd(g)tmee. Niečo otrasné a ono sa to ešte aj modernizovalo! Keď sa vyhadzovali peniaze na to, tak modernizovať časť vyradených slonov pre zvýšenie kapacity v okolí Bratislavy, kde ešusy často jazdia doslova narvaté, vidím ako oveľa zmysluplnejšie. Aj keby sa nakúpili a modernizovali iba vložené vozne, bez riadiacich (a ich úpravy na koncové, ako som spomínal). Isteže, mať nové vozy, to by sme všetci brali. Ja tiež. Ale ekonomická realita tomu bráni. Eurofondy síce zachraňujú celý „Osten“, ale tie tiež nebudú donekonečna tak štedro rozdávané. Druhá vec… Číst vice »
V okolí Košíc by ešte nejakú dobu mohli pojazdiť, ale ich význam by bol jedine ak by tam bol problém s kapacitou
Zvenku ta jednotka nic moc. Vnitřek ale musím pochválit , hlavně ty sedačky se povedly.
V článku to nikde uvedené není, ale ta zmínka o Žilině znamená, že jsou jen na 25kV?
Ano. Jsou jen na 25kV.
Tohle by mohlo jit na trasu Praha-HB-Brno. V kratší verzi samozřejmě. Krásny, pohodlny a tichý vlak.
Nemohlo, Praha je stejnosměrná
Proč v kratší? Chceme dostat lidi do vlaku, ten vlak bude jezdit 30 let, když se to povede, pumpička stačit nebude.
Kratší protože objednatel poptává, myslím jednotky jen pro 300 lidí.
„Podle materiálu je kapacita vlaků zejména pro přepravní špičku nedostatečná v porovnání s klasickými soupravami lokomotivy a osobních vozů.“ To myslí soudruzi vážně? Aby vytvořili výrazně vyšší kapacitu, museli by těch vozů spřáhnout minimálně 10. To už je jednodušší spřáhnout dva kissy. S moderním dvoupatrovým push-pullem si proti kissu kapacitně nepomůžou.
Taky jsem ten jejich „argument“ nepochopil. Mě to teda přijde jako velice dostatečná kapacita.
Ono UHP zasa mudroval. Dnes jazdia na Rexoch do TN a ZA suprava 7 vozov každú hodinu a medzi to ešte Expres každé 2 hodiny s 10 vozňami do Košíc. Takže stačí. Ten posudok sa pisal v čase keď bol iný grafikon a chodil menší počet vlakov ako dnes.
Tak v silne dni, teda kazdy stvrtok piatok a pred sviatkami sa tych voznov naplni aj trinast a ludia stoja v ulickach, pretoze sa vo vlaku stretne bratislavske primesto a vsetci cestujuci domov na vikend.
Moc nechybělo, a jeden kiss mohl být minulý týden u Brodna…
Slovenské dráhy neexistujú, nechápem toto hlúpe prekladanie, naozaj chcete, aby mladší slovenčine už vôbec nerozumeli, však si iba pridávate prácu…
No ani to nie je o tom, žeby niekto nerozumel, ale hlavne je to blbosť a navyše je to odkaz na železnice za Slovenského štátu, takže úplne nevhodné. Navyše pán Súra by si mohol uvedomiť, že okrem toho že taká firma neexistuje, „dráhy“ sú vlastne správca infraštruktúry, čo nemá s dopravcom nič spoločné. Ono aj České dráhy sú vlastne zavádzajúce pomenovanie, ale teda je nám jasný histroricky kontext. Chápem, že autor chcel použiť akože „novinárske prirovnanie“, ale teda už by to nemuseli používať, lebo celé zle….
Keď Slovenské dráhy, tak potom Železničná spoločnosť České železnice. 🙂 Prekladať názov firmy je naozaj zaujímavý jav.
Lepšie by touto logikou bolo Želežničná spoločnosť Čiech a Moravy 🙂
…a Slezska
a Valašského království.
Slezsko je v Polsku….
Dočtete se zeměpis…
Chlapci, ako sa hovorilo u nás na Považí: chill out.
Nie je to pokus o preklad, ale všeobecné označenie. Je to ako napísať „španielske železnice“ namiesto Renfe (Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles). Každý pochopí, o čom sa bavíme.
Z kontextu tiež každý pochopí, že je reč o ZSSK, pretože iní osobní dopravcovia na Slovensku prakticky neexistujú. ZSSK je akurát extrémne nepraktický názov.
Když se vám ten článek nelíbí, tak ho nečtěte
vtipný
No, asi si ten text musí nejdřív přečíst a teprve pak k tomu může zaujmout postoj líbí – nelíbí.
Jak jinak by to podle vás měl poznat?
Rozpitvávat ale slovní spojení „Slovenské dráhy“ je to samé, jako např. se rozčilovat nad použitím názvu „Trenčianský kraj“ v českém textu, když je každému jasné, že se jedná o odvozeninu z názvu města Trenčín.
Doplním že jednotky se budou převážně vyskytovat po celém Slovensku tam kde se budou zrovna nacházet novináři, turisté, či jiné výše postavené osobnosti, tak aby jsme jim navodili pocit že je jich 20 krát tolik.
Inspirace od nás, forma putovní výstavky. Lepší čtyři opravdové Kissy než čtyři hypotetické Škodovky na baterie, které zatím svět neviděl. Ačkoli obojí je směšné tak bratři slováci mají rozhodně lepší základ.
Áno? A pod 3kV budú ako jazdiť pán chytrý?
Ano budou. Kdyby to měl tahat Sergej 🙂
Rovno dvojicky 131
Odkaz na zajímavou poznámku k tématu:
„Vlaky sú v kritickom stave, varoval NKÚ: Za 10 rokov štát modernizoval každý deviaty“
https://www.vlaky.net/zeleznice/kratke-spravy/38718-Vlaky-su-v-kritickom-stave-varoval-NKU-Za-10-rokov-stat-modernizoval-kazdy-deviaty//
Ta česká firma co vyrábí nafukovací tanky pro matení výzvědných služeb nepřátel by pro Slovensko mohla vyrábět nafukovací vlaky 😀
Kontrolní otázka. 552 + 30 je kolik? Ano, správně, 611. 😉
Zapomněl jste na 15 sedících na kole, 10 na záchodě, 2 vozíčkáře a 2 cestující, kteří s sebou náhodou mají židli, batoh se stoličkou atp. 😀
S tou stoličkou rybáři.
Takto je to v tiskové zprávě ZSSK. Předpokládám, že do sedaček druhé třídy nejsou započteny sklápěcí sedačky u prostoru na kola a kočárky.
Buďte rád, že neudali kapacitu včetně stojících lidí, jak je na Slovensku pěkným zvykem 😉
To jak keď ZSSK uvádza plat rušňovodiča vrátane príplatkov a nadčasov 😀
Na tom záchodě bude vážně koberec?
Nie. To sú jednorázové koberce natiahnuté v celej jednotke počas prác. Pri dodaní už tam nebudú.
Dokud Slováci nedokončí svou část mostu přes Moravu, tak se s tím do Břeclavi nepodívají.
Podobné našim push – pullům
Nebo rakouským. Taky co byste na dvoupatrové příměstské jednotce chtěl dispozičně a designově vymýšlet?
Vždycky můžete vymyslet nějakou blbost – jako třeba DB, co chtěli 1. třídu v NIM Expressu oddělit skleněnou stěnou stůj co stůj (takže jsou logicky dveře na konci schodů) a dopadlo to ergonomicky katastrofálně.
4 kusy?! To tam neni ani žádná opce?
Žiaľ len 4 kusy, je to náhradný projekt na dočerpanie končiacich eurofondov (z programového obdobia 2014 – 2020, ktoré možno využiť do konca roka 2023). Kvôli dlhej príprave stavieb by sa tie eurofondy nestihli vyčerpať na modernizáciu železničných tratí, ako bolo pôvodne plánované. Tak ich v roku 2021 dalo MinDop SR štátnej ZSSK na vlaky. Takto sa na Slovensku viac krát použili eurofondy na projekty, ktoré boli núdzovou náhradou pôvodne plánovaných. ZSSK žiaľ nemá dlhodobú jasnú koncepciu, aké vlaky (jednotky / súpravy vozňov) s akou kapacitou a akými parametrami chce do budúcna nakupovať. Opakovane tak vypisuje nové súťaže na vlaky,… Číst vice »
Děkuji za vysvětlení!
Proč žiaľ? Vždyť tady se preferuje mít co nejvíc různých strojů od jiných výrobců, případně ojetin z Německa. : – )
Nevyčerpali sme 5 miliárd eur. To by bolo nových súprav KISS….
Buďte úplně v klidu, u nás je to podobné a u ČD sice koncepci mají (tváří se tak), ale ta se mění každých 5 let nebo s nástupem nového ředitele.
Cechov sme predbehli uz o 2 dekady.
Aj ked jazda ich sukafonmi je zazitok
4 jednotky to nezachrání 😉 ani těch pár slonů.
Ano výstavka je putovní.
Je to poznat hned jakmile se překročí státní hranice…
Nestrašte, že k nám za 20 let taky dorazí slovenský dopravní koncept „na každou trať jedna souprava“ 😀
To je dobře , že jste čechy předběhli, zřejmě mladý Pribilinec. V čechách se už ale nějakou chvíli jezdí autem, vlakem nebo i létá letadlem. Ale fandím Ti, chůze je zdravá 🙂 zvláště když jí pokoříš nejen délku ale i čas 🙂 🏃♂️
Po zkušenostech z Ostravanů bych si hodně přál, aby na Slovensko prišli i jiné technické vymoženosti, třeba sluchátka.
To by byla náhrada za elefanty
Nebyla, náhrada za elefanty musí být aspoň dvousystémová aby měla smysl
vyrobit Kiss-ku v duálu je sranda. Ona ta 25kV je pro západ nestadart se kterým se musí poprat. Leoš to má s 3kV a jak mu to jezdí.
Docela mě zaujal koberec na záchodě. Jak asi bude po týdnu vypadat 🤷♂️👀
Když bude zamčený vydrží jako nový i několik let 🙂
Big Lebowski by řekl, že tam bude pochcaný tepich 😉
Nijak, pretože tam samozrejme nebude.
Výstavka je putovní…
Je tak zásadní cenový rozdíl mezi AC a AC/DC verzí? U nás se také kupují obojetné pantery i do krajů, kde se pod DC trolej nespíš nikdy nepodívají.
Nebol čas vymýšľať a navyše to ani nie je treba. Keď sa prepnaeŽilina, nebude treba jednosmerku. Ale hlavne išlo o čas a o peniaze. Stadler bol istota a hlavne to stíhal do konca tohoto roka.
Asi není, ale proč si tím komplikovat život? Jihozápad Slovenska až na Žilinu už pod AC je a jinam se nepodívají.
V ČR je to odevšud na nějakou DC trať kousek a ještě dlouho bude, panteři jsou univerzálnější, takhle se dají nouzově poslat kamkoliv po ČR.
Dvousystémový KISS neexistuje.
A z Lucemburska do Německa jezdí co?
Dvoufrekvenční 😉 Je otázka, jak se ta dvousystémovost definuje, zda pouze jako AC/DC, nebo i těmi frekvencemi. Já osobně bych nebyl tak přísný a souhlasím, dvousystémový KISS existuje.
Dvousystémový je složitější než dvoufrekvenční. DS má meziobvod na hladině ss napájení (a tedy i motory izolované na tuto hladinu), DF má jen odbočku na trafu a meziobvod na napětí, na které se nejlíp dělá, obvykle do 1 kV.
Co není, může být. Také ho ještě nikdo pořádně nepoptal.
Prave, ze je. Pokud chcete jen AC verzi, tak trasformator muze prevest napeti na mnohem mensi hodnotu (cca 500V … kazdy vyrobce muze mit svoji verzi). Mensi napeti znamena mensi izolacni narok na menic.
Pokud chceme verzi AC/DC tak je vhodne transformovat napeti na hodnotu 3000V, tedy menic musi byt schopen pracovat s velkym napetim. Takovy menic je mnohem drazsi. Pri jizde pod DC se pak muze jednoduse obejit transformator a privest el. proud primo na menic.
Jsou parádní, keby i my sme mali viac takých Stadlerov.
Čtyři soupravy na půl Slovenska, na to se nedá říct nic, než „putovní výstavka“.
Tak to je stejný jako 5 pendolín na celé česko 😂😂
už jen 4?
5
Jedno je na instalaci ETCS, nepojízdné jsou zatím jen dvě.
A stejně tak 7 Railjetů. A nedivil bych se, že Kissy budou mít stejný příběh. Až se zjistí, že jsou spolehlivé a lidi tím rádi jezdí, budou ZSSK složitě a dlouze objednávat další.
Ono je to hlavne blbo napísaná TS v štýle „Aha, ani na vás sme nezabudli“.
Kissy sú určené na vlaky 7xx Bratislava – Žilina, resp. 8xx BA – Banská Bystrica (do prepnutia Žiliny na striedavinu) čo sa nemení. Na ostatných tratiach budú zabezpečovať iba okrajové spoje v rámci svojho obehu. Už v minulosti napríklad sa takto využívala súprava z R do Bystrice na jeden večerný spoj do Kútov a ranný späť.
Proč „putovní výstavka“? Jak se píše, tak jsou určeny cílově pro R 7XX Bratislava hl.st. – Žilina. Podle mého laického odhadu na celodenní dvouhodinový takt na této lince s jízdní dobou dle stávajícího CP kolem 2:30 hod. (a myslím, že může být i pod 2:25) stačí 3 jednotky. Čtvrtá může sloužit na rozvolnění taktu přes den, příp. na pravidelnou údržbu (i když předpokládám, že tato nebo větší čištění se budou dělat v noci). Může to být takových 9 párů vlaků – každá jednotka na těchto v podstatě regioexpresech (průměrná vzdálenost zastávek 14 km) by udělala 905 km denního běhu –… Číst vice »