Slovenské dráhy chystají nákup akutrolejových jednotek, plánují je pro dvě tratě

Nová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: AlstomNová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: Alstom

Dopravce chce jednotky BEMU nasadit i na sklonově náročnou trať Zvolen - Vrútky.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtech

Co lobbing ShAde. Pro Vás mladší. Ex prezident, v době, kdy byl premiérem ( cca 26-22 let zpět) Silně loboval za dovoz motorového skanzenu (i když nového ) za splátky ruského dluhu . Holt cestující museli přežít čtvrt století, aby se dožili nového výběrového řízení na náhradu tohoto šrotu (z Miščiny či odkud to vlastně je )

Alibaba

Marfuši na Slovensko nedovezli, ty skončili v Maďarsku. Takže dlabané ingoty z Mytišči si cestující přežívat nemuseli.
V ČR byla jednotka na zkoušku.

Tomáš

Podle požadavků dopravce má výrobce nabídnout dvousystémové jednotky s kapacitou do 150 míst a maximální rychlostí 160 km/h při jízdě pod trolejí a 120 km/v bateriovém režimu. Dokumentace zatím neřeší například minimální výkon.

Skvělé! Už teď je jasné, jaké soupravy tam budou nakonec jezdit. Že ŠT? Miluji tyhle okaté, předem vybrané dohody…

knedlo

Lobbing škodovky bude úspešný. Na 99% sa súťaž vypíše šitá na mieru.

Berhof

Lobbing aktuálně ani není potřeba. Škodovka jako jediná vyvíjela BEMU pro CZ/SK trh, který je specifický potřebou dvousystémových jednotek. To zatím žádný jiný výrobce neumí.

Mates

Aby si nebol prekvapený, čo vo Vrútkach za dverami vyvíjajú.

fofoformanek

Vrútocká pomsta 2 ? Snáď nie, dúfajme, že to vyhrá nejaký spoľahlivý výrobca. Aj keď, pri súčasnej vláde ….

Každý vlak, čo ZSSK kupuje ide cez niektorú ŽOS, proste, bez percenta pre oligarchov by ani Stadler, ani Škoda neuspeli.

Inak ten nápad s BEMU znie rozumne, toto sú trate, kde to dáva zmysel.

Patrick

Na elektrickú jednotku si doteraz netrúfli, ale je pravda, že keď im ubudla robota s postupne vyraďovanými Gorilami, tak je tu riziko, že sa budú príliš nudiť 😉

Permonik

No neni to dávno co se zde v diskuzi chvastali chlapi ze Siemensu, že taky dělaji BEMU pro CZ/SK trh….

Tomáš

CZ/SK trh je opravdu specifický! Ale dobrpu pověstí z pohledu Fair-Playe to opravdu nebude… 🤣🤣🤣

ČD4ever

Předpokládám využití nějakého dotačního programu nebo bezúročné půjčky. Označení „bezemisní vlaky“ bude fungovat. A komín je jinde.

Jiří Kocurek

Tak zrovna Slovensko je na tom relativně dobře, 55 % z jádra a 20 % obnovitelných, přičemž ještě finišují s dalším reaktorem, příští rok by měl jít do provozu.

peter

Takze rozostavane boli 3 a 4 blok Mochoviec. 3 blok Mochoviec nabehol na 100% vykon na jesen minuleho roku. Do 4 bloku Mochoviec by mali zavazat palivo na jar 2025.

MatejV

BB – Turčianské Teplice, tam dráty přes ty tunely jsou téměř nereálné, navíc ta trať je rychlostně pomalá.
Možná by bylo lepší buďto novostavba nebo se pokusit o novou trať BB – Ružomberok (původně trať do Vrútek měla vést do Ružomberoka)

Mates

Ty by si mal ísť za ministra. Máš ešte lepšie nápady ako ten súčastný.

MatejV

Jedná se o vizi a možnosti. Ale elektrifikovat současno, což bude znamenat investici, trať BB – Turčianské Teplice by bylo neskutečně drahé a je otázka, zda by nevyšla lépe novostavba nebo trať jiným směrem (směrem na RK přes Donovaly).

Tomáš Záruba

Přinejmenším BB – Martin jednoho dne stejně budou potřeba dráty, tady to je o návratu přímých Ex do Prahy (nebo minimálně Ostravy). Samozřejmě že je to zároveň úsek nejnáročnější, nicméně opravdu už se někdo seriozně zabýval otázkou těch tunelů z tohoto pohledu? Vždyť mnohé jiné stejně velké tunely dráty mají. Nebo aspoň, zdravíme do Ošelína, „trolejnici“…
Po konverzi Žiliny na 25 kV už bude chybět jeden jediný krok (Dubná Skala), aby nebyla ani potřeba nová napáječka…

Milan Dvořák

Je fascinující sledovat, jak po osekání nepoddajných větví v TV Markíza strom PPF na půdě Slovenska sílí a kvete. Až se obalí ovocem, bude sladké nebo trpké?

Jiří Kocurek

Ke? Vlaky od Škodovky tam jezdí už dlouhé roky, vždyť v okolí Košic odstavili Tornáda o hodně dřív než ČD. To mají lidi jezdit ve starých zgarbách, jen aby si náhodou výrobce vozidel nevydělal?

Mates

No a prečo si myslíš, že sa PPF podvolilo? Aby jazdili aj ďalšie. Mýto vieš kto u nás vyberá?

Pražák

Ten důvod je mýto, tam jde o větší peníze a taky fakt, že PPF musí hrát podle pravidel, které jste si vy sami svou volbou nastavili. Házet to na jiné je takové, no typicky východní.
Navíc PPF , jako obchodní korporace, logicky má demokracii v SK někde u pozadí.

Alibaba

Aspoň tu rampu z Martina do Čremošného by mohly zadrátovat, tam žádný tunely jako problém pro elektrizaci nejsou.

Jiří Kocurek

Stačí chtít, zadat a zaplatit projekt i následnou realizaci. Okolní obyvatelé to v akci Z (nezrušil někdo robotu?) nepostaví.

Mates

Nie. Treba radšej Moldavu.

Alibaba

Celý jižní tah by měl být pod dráty…
Pak bych si za Košický kraj dovedl představit BEMU do Dobšiné a Slavošovic (popřípadě i Medzev). Něco třeba zrychleného v prokladě rychlíků.

Twix

Tak jestli by to pomohlo optimalizovat ty baterie tak ano, ale jinak mi to velký smysl nedává, BEMU by tam musely jezdit tak jako tak na všem. Leda že by vznikl navíc nějaký turčianský S-Bahn ze Žiliny do Teplic, kde by pak stačily EMU.

Alibaba

Ano, asi v rámci optimalizace velikosti baterky, aby to z BaBy nahoru na Harmanec mohlo jezdit trochu svižněji.
Ve finále by mohly pro ten S–bahn do Prievidze mít taky nějaké to BEMU.

marek hudec

kolik je aktualni Vmax na beztrolejovych usecich?
ZV-MT a LE-NZ? diky za info

Kubrt

Kuk https://www.openrailwaymap.org/
Martin – Turčianské Teplice 100, Leopoldov – Hlohovec 100, Hlohovec – Šurany 80.

Jakub

Leopoldov-Surany 80 po novom

Mimi

Leopoldov – Hlohovec 90
Hlohovec – Šurany 80

Juraj

A protože to je ZSSK, tak prozřetelně bez 1. třídy, byť jediné spoje Vrútky – Zvolen jsou R Fatran…

Horizon

Aj Pantery obstarali bez ETCS a teraz im nemôžu jazdiť po core TEN-T koridoroch.

Mates

To už ale nenastane

slsp

A peniaze na ne im vyrastu na stromoch…

Cupra

Další ukázka myšlení Slováka. Jsem rád, že jste se trhli 🙂

marek hudec

trosku hnus z vasi strany – u nas v Evrope tomu rikame „pece radneho hospodare“……ale jestli takhle nakupujete hrnce a pujcky tak preju mnoho zdaru 🙂

slsp

No ak vam „nerozhadzovat peniaze, ktore po a nemame a po be, keby sme aj mali je na SK zelezniciach milion veci co horia viac“ pride ako nieco negativne… potom fakt neviem co vam povedat.

M19

A víte, že i na Slovensku je rozdíl mezi správcem infrastruktury a dopravcem? Nebo to platí i na silnici, že by dopravci neměli kupovat nové vozy, protože silnice ty peníze potřebují víc? 😉

slsp

A vy viete, ze obidve tie spolocnosti su statne, spadajuce pod rovnaky rezort a teda financovane z rovnakeho baliku penazi?

M19

A vy víte, to že ksou státní ještě neznamená, že si mezi sebou mohou přelévat penize jak se jim zlíbí? 😉

Karl vB.

Myslím, že pláčete na nesprávném hrobě.
Hlavně by to měl vědět autor textu, titulek článku zní: „Slovenské dráhy chystají nákup…“.
Možná by stálo za zamyšlení, co to vlastně je za firmu.
Z hlediska logického výkladu pojmu DRÁHY jsou koleje, stanice, zkrátka infra.
To, že v Česku máme poněkud pomatené označení státního dopravce „České Dráhy“, je věc jiná.

M19

Já? Asi jste se spletl, ne? Opravdu neschopnost porozumět textu a neznalost realií, či přímo projevy demagogie je chyba autora textu? Ne, spíše autora komentáře? 😉 😁

Karl vB.

„A víte, že i na Slovensku je rozdíl mezi správcem infrastruktury a dopravcem?“
To je váš dotaz, ne můj. 🙂

M19

A? Z toho plyne co? Že jste si něco dalšího domyslel? 😉😁

Horizon

Ale však nech kupujú nové vozy, to nikto nerozporuje.
Ale to čo skutočne potrebujú. Napríklad náhradu za požičané Vectrony, ktoré onedlho nebudú mať k dispozícii a nikto netuší, čím a ako ich nahradia…

Johnny Cash

No čím? Do Žiliny laminátkou na RR, do Košic 361 místo Prahy. Kusy 383.1 jezdící do Prahy obsadí Vectronem ČD.

M19

A to musíte vědět? Co třeba další zapůjčení? A ne, neexistují jen kedna možnost. 😉

Horizon

Pindáš podráždene jak baba s PMS… 😉

Ja netvrdím že je len jedna možnosť. Len všetky riešenia si vyžadujú čas…, lebo potom je to iba zúfalé plátanie.
Asi Ti niečo ušlo, ale ZSSK pripravuje vyhlásiť tender na nákup lokomotív. Dobre viem prečo píšem že nikto zatiaľ netuší ako tie Vectrony nahradia…, lebo ZSSK sa tvári, že do roku 2027 vyriešia financovanie, zbehne im VO a ešte aj niekto tie rušne vyrobí.

Horizon

Áno, potom budú na rýchlo riešiť požičanie rušňov.

Ešte keby sa aj dovybavenie Panterov s ETCS dalo nejako mávnutím čarovného prútika vyriešiť…

M19

To nemá s národností nic společného, to je způsob myšlení, to tu mají mnozí také. 😉

Permonik

Nebo v EU.

Twix

A jak dlouho ještě má na těch meziregionálních Fatranech jezdit brejlovec s vysokopodlažní klasikou částečně pod trolejí, aby se vyplatilo nic nekupovat?

Jan T.

Asi dokud se to nezačne rozpadat za jízdy. Ale to je úroveň Balkánu víc na jih, kde se jezdí na pár tratích a jízdní řád je jako noty na buben.

Addams

Nie je ta požiadavka na 120 km/h na trate bez troleja zbytočne prehnaná? Veď na uvedených tratiach sa i tak jazdí 40 – 80 km/h a investovať do ich modernizácie štát nechce.

Jiří Kocurek

Otázkou je, jestli to někdy pojede na koridoru při napětové výluce a kolik by se ušetřilo zpomalením na 80 km/h.

Pája

Víte se 100% jistotou, že po celou dobu jejich životnosti nebudou z jakéhokoliv důvodu 120 z baterií potřebovat? Tak to klobouk dolů….

Twix

Není náhodou z Martina do Turčianských Teplic už dávno stovka? Stejně tak z Nových Zámků na Nitru to jede slušně, ne? Těch 120 km/h je u vozidel nezávislé trakce dneska v podstatě minimum a nevím jakou úsporu by mělo poptávat to pomalejší.

Horizon

Je.
Ale Nitra – Šurany by mala byť iba 80

Alibaba

U té 80 bych řekl, že je to lenost (zabezpečovačka?, nutnost přechodu do vyššího rychlostního pásma a tím větší nárok na údržbu?)ŽSR to zvednout na něco vyššího, trať moc klikatá není, aby se na ní jezdilo tak pomalu.

Horizon

Hej, je v stave ako všetky regionálky na Slovensku, t.j. ako za cisára pána.
Na mnohých regionálkach by sa dalo toho dosť urobiť za pomerne málo peňazí.

Mimi

Nie, ŽSR v zásade rýchlosti na tratiach len znižujú, ako pred nedávnom Hlohovec – Zbehy zo 100 na 80.

Luboš Beneš

Nový polygon pro Škodu?

Nose Peak

Nebo Stadler….

noerf

Dvojsystémové jednotky s baterií, to ke jistá zakázka pro Škodu, obzvláště s jistým odběrem pouze 10 jednotek.

Permonik

Co mají slováci poptavat 5 jednotek na střidavinu, pak 5 jednotek na stejnosměr s postupným předělánim na střidavinu?

Jiří Kocurek

Nedávno vzail 4x Kiss od Stadlera, ne?

Tom

To bol kauf. Zrazu sme moderní….

Michal M

To nevím, ale v tomto případě nejste za kokoty, co platí za to, aby byli betatesteři Škody Plzeň,