Slováci zvažují výstavbu paralelní silnice k přetížené D1, ožil by tak projekt R1 protažené až k Bratislavě

Slovenská rychlostní silnice R1. Zdroj: Ministerstvo dopravy SRSlovenská rychlostní silnice R1. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Silnice by umožnila směřovat tranzitu z Česka a Rakouska přímo na Nitru.

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
218

Když si člověk říká,že je u nás něco špatně (politika, infrastruktura, cokoli…),tak při pohledu na Slovensko se vždycky „uklidní“, že může být i hůř..

Michal Tvrdý

Až sa niekedy začne s touto stavbou, tak to už bude prebiehať rekonštrukcia VRT medzi Brelínom, Prahou, Brnom a Viedňou po 30-tich rokoch prevádzky ….

Démon

Nesmysl, až bude R7 a R2, nebude potřeba. D1 stačí 6 pruhů.
Současně až bude D55 v ČR, odvede tranzit ze SLK přes ČR.

Gunduľ neubiješ

Vlak. Novostavba. Lokálka alespoň na 200 km/h a rychlejší vrstva z TT, NR, TN, ZA a pod. Jo a není zač.

xyz

Však nejste první, kdo sem tuto myšlenku napsal. 🙂

I když jinak s tou myšlenkou souhlas.

Lukas

Jediné co Bratislava potřebuje je mimoúrovňové „metro“ (v jakékoliv formě) začínající na periferii s trasováním přes centrum. Další dálnice jen ještě více nesmyslně ucpe město další vlnou aut.

Jaaa

Autíčkáři si to nemyslí a sází vám jeden červenej za druhou. Prostě jejich perspektiva sestává pouze z pohledu zpoza volantu.

marek hudec

oproti vam jsem asi ten fujky autickar taky, ale jednak bych Bratislave metro pral (mesto rozhozene na dvou brezich veletoku si ho zaslouzi) ale na druhou stranu……….ja vim, je to asi jen drobnost, ……co penize?

Karl vB.

Myslím, že je to v pohodě, s největší pravděpodobností se bude jednat o pouhé bezkonfliktní téma k zaplnění mediálního prostoru.
Termín „zvažují“ je na úrovni zdvořilostní formulace: „…budeme studovat vaše návrhy.“
Pohled do státní kasy předjímá, co bude následovat.
Jak dlouho se např. „zvažuje“ udělat v Bratislavě něco s hlavním nádražím, nebo alespoň s tou odbavovací halou?

Jaaa

Vlak není na Slovensku priorita v jakémkoliv smyslu.

Nestavět

Rozhodně nestavět, je to zbytečná šílenost. Ty tisíce aut které by nová R1 v Bratislavě vychrlila by zničili všechno pozitivní co se v tomto městě podařilo vybudovat jako novou fontánu a hlavně oddělenou cyklostezku. Už jednou nám Slováci utekli a teď snad zase chtějí zpátky na východ.

Jirka

Utekli nám max. s tím, že mají euro, jinak co se dopravy týče vládne na Slovensku větší středověk než u nás.

Petr David

Tak zrovna úprk s eurem jim nezávidím.

Jozef chreno

Na Slovensku staví dálnice a tuneli v cz dokázal ministr. Postavit x dopravních značek ,,zákaz předjíždění po kamiony,,za několik mega ,tak muzem být v cz spokojeni si myslím.

padre

Co to plácáš joudo? Nauč se česky.

Michael

O tom kolik km dálnic a tunelů se v porovnání ČR a SR staví nebo postavilo bychom mohli polemizovat.

Granja

Zkuste to ve slovenštině, budeme vám rozumět lépe než v hentakej hatmatilke.

Vlastimil Kocurek

Ano, Slováci, pište zásadně ve Slovenštině. Já ani nepoznám, jestli čtu česky nebo slovensky, ale jsem starší ročník.

Patrick

Na Slovensku máme celoštátny zákaz predbiehania pre kamióny napísaný rovno v zákone

SYN

No, takže oproti ČR ušetřili za cedule 🙂

Michal Tvrdý

Áno, stavia sa na SVK skoro ako v ČR. Na SVK 2 km za 20 rokov, a v ČR 20 km za 2 roky …. Práve som sa vrátil z Prahy, a aj keď v ČR to má tiež ďaleko k ideálu, tak sú tam min. 20 rokov pred nami čo sa týka kvality ciest a značenia. Jediné, že čo by som niekomu v ČR riadne nakopal zadok je značenie obchádzok.

Jaaa

Slovensko je na tom ještě hůř než ČR i z hlediska dopravní koncepce. Jde o zcela absurdní nesmysl – nabízet pro denní dojížďku další pruhy pro auta znamená pouze další neefektivní zábor prostoru.

Petr David

Ten prostor nepotřebujeme, všechno se dá dovážet. (ironie)

Janči

V súčasnom stave infraštruktúry na Slovensku je to úplný nezmysel. Že tomu teraz majú potrebu vôbec venovať nejakú energiu. D1 vyriešili pred vyše 10 rokmi premaľovaním oranžovou na trojpruh bez krajnic, čo za ten čas už dávno mohla ísť d1 po trnavu v 4 pruhu. Nič. Triblavinu zabudli postaviť. A tú teraz snívajú o paralelnej dialnici pri Bratislave, zaťiaľ čo na polovici Slovenska diaľnica je vlastne neznámy pojem. Považoval som ho za toho zo schopnejších ministrov, ale teraz mám pocit, že sa asi zbláznil. Fotiť sa v Číne s TBM a teraz toto…

Slosor

Zpočátku mi to taky přišlo jako úplný nesmysl. Ale D1 BA – TT potřebuje rozšířit a když si vzpomenu, jaké utrpení teď zažíváme u Brna a ještě mnoho let zažívat budeme, už mi to jako takový nesmysl nepřijde. Samozřejmě jsou na Slovensku mnohem důležitější stavby, ale pokud je příprava v bodu 0, tak stejně mluvíme o vzdálené budoucnosti, tak proč trochu nepohnout s přípravou?

Janči

No ale zásobník potrebných projektov je mega obrovský, kapacity venujúce sa príprave obmedzené, tak venovať tomu teraz pozornosť nie je podľa mňa na mieste. V podobnom stave prípravy je aj D1 na Ukrajinu, teda stav 0. O železnici ani nehovorím. Nie to nejaké obchvaty miest či prelozky ciest alebo mostov.

Vlastimil Kocurek

Souhlas, + padající mosty.

SYN

Tak za předpokladu že zapomenu na „ostatní“ místa/projekty, a když si to postavím tak že porovnám jen výhradně varianty „rozšířit D1“ nebo „postavit (skoro) paralelní dálnici/spmv“ tak mi to příjde že varianta B znamená minimálně nějakých 20m „asfaltu“ (zcela minimalistická silnice 2+2 pruhy s uzoučkým „odstavným“ a provizorním středním dělicím) a kdyby to stejné „přidal“ k D1 (nebo i o něco míň) tak mají místo 3 pruhů 4 plnohodnotné a jakžtakž odstavný který tam teď není… Ale nevím co všechno by takové rozšiřování D1 znamenalo, kolik mostů rozšiřovat/postavit znovu, kolik křižovatek předělat… a zda by třeba uvažovaní spmv neobsloužila lokality… Číst vice »

Juraj

Jenže dokud nebude obchvat Bratislavy a dojezd i tranzit bude ústit do města, tak ani 12 pruhů neudělá VŮBEC nic.
Stejně tak nepomůže ani R1, pokud se nevyřeší, co s těmi auty dál. A protože tranzit je menšina a město nafukovací není, tak to vlastně úplně dobré řešení nemá.

Nicméně nová jakože socdem vláda jde zatím přesně podle očekávání – železnice totálně na okraji zájmu a místo toho megalomanské, nepodložené dálniční mokré sny.

To vše v situaci, kdy není dostavěna ani klíčová D1, kterou stejná strana slibovala dokončit v roce 2010…

Vlastimil Kocurek

Souhlas, jak jsem psal, toto je plácnutí do vody, aby se ukázala pol. aktivita. Jak jsem uvedl, pokusit se přibližně určit efektivnost pro provoz, třeba jak uvádíte, PODÍL TRANZITU. Bez této maličkosti, bych to smetl ze stolu. Tam bude potřebné nějaké hodně sofistikované řešení, zejména v okolí Bratislavy.

Jaaa

To není plácnutí do vody, to je populismus. Sedlák chce víc koní, bude mít víc koní. Co na tom, že vymysleli auto.

Gunduľ neubiješ

Lžete! Pan předseda Fico slíbil, že D1 z BA do KE bude hotova v roce 2010. A protože on vždy splní, co slíbí, tak hotová je. Vaše protistátní lži si určitě všimli slovenské orgány.

Jaaa

Utrpení u Brna zažíváte proto, že naše dopravní koncepce stojí výhradně na autech.

Ale vy zjevně nejste schopni pochopit, že i kdyby tam těch pruhů bylo 10, tak dopadnete stejně.

SYN

Utrpení u Brna má mnohem větší „rozměry“ proto že když se před 5-7mi lety opravoval (postupně) úsek Bohunice – Slatina tak se nenašly ani peníze, ani shoda na tom aby se to udělalo (klidně třeba aspoň bez mostů) najednou… takže uzavírky byly, a provoz zůstal pořád stejně omezený (jako ano chápu nový povrch t potřebovalo ale to rozkouskování proboha proč?). Dárečci jako vy tehdy taky prndali že „to nebude potřeba“ a „nějak se to vyřeší samo“ a „nebudeme zabetonovávat krajinu“ tak teď to vidíme, nakonec stejně na to došlo, jediná „výhoda“ toho dělání nadvakrát je že to bude dražší a… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Bude potřené si počkat, jestli je to vůbec realizovatelné, pak počkat na variantu, na přesné vysvětlení efektů, a zejména zakreslení do mapy. Toto je prozatím totální plácnutí do vody zs strany MD.

Samo

Predĺženie R1 až do BA nie je úplný nezmysel, ale muselo by naozaj byť vedené až do BA (zrejme ústiac do Galvaniho), nie sa useknúť pri nikam nevedúcej D4.

Jaaa

A dál?

xyz

… a železniční spojení z Nitry (a jejího okolí) do Bratislavy nadále nekonkurenceschopné, Totéž z okolí Zlatých Moravců (tam železničně zcela nepoužitelné) a do určité míry i z větší vzdálenosti v rámci R1 – tzn. z okresů Žiar nad Hronom, Zvolen a Banská Bystrica.

Nicméně toto je jen jeden směr – R1. Je tam i D1, podél které železnice vede. Nicméně přesto je souběžná dálnice přetížená (?)

mic

Když všechny tratě vedou vlastně kolmo na potřebný směr. Podél Váhu, Nitry, Žitavy a Hronu. Tam by se musela postavit úplně nová dvoukolejka. Jenže kudy? Nádraží potřebujete ve městě, zatímco dálnice stačí za humny…
Muselo by se hodně chtít…

xyz

Už jsem to tu psal v diskusi o (pro mě rovněž trestuhodné – ve věci, že se ten špatný stav nechal zajít tak daleko) úseku z Levic do Zvolenu – nová VRT s v(max) 320 km/h cca tudy (záměrně uvádím jen ten úsek, který by byl bez dlouhých tunelů + který by i tak byl vhodnou „1. etapou“ vč. propojek z VRT k Trnavě, resp. cca k Trnovci nad Váhom): https://mapy.cz/s/lenucunadu Přičemž tohle by mělo fůru přínosů: – zrychlení vlakového spojení z Bratislavy do Nitry, ale i kamkoliv ke Zvolenu, Prievidze atd. – v menší míře (srov. s rychlostí na… Číst vice »

Tomáš Záruba

Myslím, že pro začátek by úplně stačilo realizovat to, co mají v územních plánech = Trnovec – Nitra (parametrově odhadem na 160 km/h, i kdyby to mělo být 140 vzhledem ke slovenskému stanovení hranic „důkladnosti“ tratě) a „prostě nějak“ umožnit pokračování takového vlaku směr Zvolen (nové zaústění od Moravců do Lužianek buď velkoryse s možností napojení také směr Zbehy https://mapy.cz/s/cajedagake nebo holt alespoň minimalisticky https://mapy.cz/s/cebetazavo a elektrizace dané tratě, ideálně zároveň DOZ + ET do Prievidze). Neboli na lince BA – ZV vyměnit Šurany a Levice za Nitru a Moravce plus linkou směr BA z Prievidze a stejně tak i… Číst vice »

xyz

Do Prievidze by se přes Nitru jelo tak jako tak, tzn. i při existenci té tratě Trnovec – Nitra by tudy mohly jet tyto spoje, zato do BB nadále jet přes Levice. Ale O. K., případně je možné střídavé vedení každého druhého spoje přes Levice vs. opačného druhého přes Zlaté Moravce.

„Do budoucna“ by naopak trať Trnovec – Nitra ztratila využití, pokud by přišlo ke slovu VRTkové řešení (jako jediné znamenající časovou konkurenceschopnost autům), bez kterého by to do toho stejného budoucna znamenalo o to větší přetížení (resp. nemožnost navýšit počet příměstských/nákladních spojů) tratě Bratislava – Šala.

Jiří Kocurek

Jo takhle, novou tratí. Jen u NItry je to přímo středem hřbitova a pak obytnou zástavbou. To je neprůchodné.

Vlastimil Kocurek

To tady napište na 30 let. teď nejsou schopni v železniční dopravě udělat skoro nic. Ano rekonstruuje se uzel Žilina, atd., ale jde to všechno pomalu Zjeďte se někdy podívat na nádraží v Nitře, nebudete věřit, Samozřejmě před nádražím jeden autobus za druhým do Bratislavy.

xyz

Slovensko mám železničně projeté (věnoval jsem tomu volné léto 2016) a i v Nitře jsem samozřejmě byl.

I tady bych připomněl, že smysluplnost a celkovou přínosnost v takovéto VRT vidím podobnou jako u některých českých VRT.

A Slovensko na tom není ekonomicky o nic hůř než Česko (ba co víc – je v eurozóně), tzn. ani v tomto by neměl být problém.

Cokoliv ostatního je jen „otázka priorit“.

mic

To by urychlilo max směr Zvolen. Mezilehlá města by měla smolíka. Zajíždět do nich je nepřiměřeně zdlouhavé, takže by tam musely jezdit extra spoje.
Je třeba vymyslet trasu, která projede mezilehlými městy jedno za druhým. A to si myslím bude velmi obtížné…

xyz

Však to je účel VRT. Stejně jako „VRT Haná/Moravská brána“ nebudou mít žádné stanice na trase + sjezd budou mít jen u Přerova směr Olomouc + u Hranic směr Hranice.

Nicméně díky sjezdům v příhodných místech by to urychlilo směr Trnava (sjezd u Sence), Budapešť (sjezd za Seredí), Nitra/Prievidza (sjezd jižně od Nitry) + daly by se řešit i Zlaté Moravce.

Tzn. ano, jezdily by tam „extra spoje“.

Michal Tvrdý

To je to najmenej. Z Trnavy smer Sereď a ďalej do Nitry. Alebo trať zo Šale. Keď SŽDC dokáže postaviť prakticky komplet novú trať z Prahy so ČB tak hádam u nás by sa dalo pár desiatok km ….
Ale žiaľ na SVK je to tak, že väčšina financií by sa stratila v čiernej diere a tak by výstavba trvala desiatky rokov a riadne by sa predražila. A ešte by aj výsledná kvalita stála za ….

Jiří Kocurek

Záleží jak často příměstské vlaky jezdí, kam jede ten vlak v Bratislavě a kam jedou ti lidé.

Bratislava Hlavná stanica zrovna neoplývá kapacitou, Predmestie … vyzerá … takto: https://mapy.cz/s/kapelasahu
Čekal bych, že na Petržalku to pojede ve špičku po půlhodině, přes den po hodině.

Propojka Šala-Nitra by nebyla od věci. Jenže tak nějak všeobecně víme, že Bratislava – Dunajská Streda nemá ani trolej. Fakt tam mají co dohánět.

xyz

Já ale nepíšu o propojce Šala – Nitra (která by na stávající trať Bratislava – Šala poslala další vlaky – nad rámec existujících či „potenciálně zavedených“ vlaků nákladních i příměstských + bez oné samostatné VRT i dálkových). Bratislava predmestie je tak jako tak nádraží ležící mimo trasu směr hlavná stanica (resp. ledaže by řešením byl diametr vedoucí povrchově na filiálku a odtud pod centrem města). No a řešením omezené kapacity centrálního nádraží, jakož i maximalizací „dostupnosti různých cílů v rámci města“, je plně průjezdný model příměstské dopravy. Bratislava – Dunajská Streda v první řadě má jen jednu traťovou kolej (stav… Číst vice »

Michal M

Já nevím, jestli něco hulíte, ale podívejte se, jak na Slovensku vypadají železnice a jako bonus kdo tam aktuálně vládne.
Tam se bude dít všechno možné jen ne realizace podobných šotosnů…

xyz

Nehulím nic.

A v této věci jsou to plány srovnatelné s, dejme tomu, VRT Střední Čechy.

Ostatně, vlaky (Berlín -) Praha – Budapešť by jely po obou VRTkách.

PeterK

Takže dámy a páni, cítim potrebu uviesť veci na pravú mieru. Isté veci v minulosti posudzoval útvar hodnoty za peniaze (analytická jednotka ministerstva financií). V železničných prioritách min. dopravy sú uvedené viaceré projekty a jedným z nich je aj modernizácia koridoru z Bratislavy do Štúrova na 200 km/h. Potom sa rozmýšľa nad modernizáciou (200 km/h) z Palárikova cez Šurany do Zvolena. Ďalej je tam projekt modernizácie na 160 km/h z Bratislavy cez Dunajskú Stredu do Komárna – lenže vypočítali že celkové náklady tohto projektu sú odhadované na skoro 1 miliardu eur. V tejto veci som vééééééľmi zvedavý kde na toto… Číst vice »

PeterK

Taktiež v roku 2015 bola spracovaná štúdia realizovateľnosti na modernizáciu (120 km/h) a elektrifikáciu trate z Leopoldova cez Nitru do Šurian. Vtedy im vyšlo že sa to neoplatí. Potom sú tam uvedené také chuťovky, že ZabZar v jednej stanici je z roku 1930! a v staničných objektoch zamestnaných viac ľudí ako je potrebné (jednoducho – prezamestnanosť). Teraz, vylúčili z dôvodu ekonomickej nezmyselnosti výstavbu novej trate z Trnovca n/Váhom do Nitry. A hľa, ÚHP nedávno vypočítalo že modernizácia z Leo – Šurany sa oplatí :D.
(Link na štúdiu: https://www.zsr.sk/modernizacia-trati/studie-realizovatelnosti/zsr-elektrifikacia-optimalizacia-trate-leopoldov-nitra-surany.html)
(Link na žel. priority: https://www.mindop.sk/priority/zeleznice )

Tomáš Záruba

Pár věcí od ÚHP jsem četl a shrnul bych to asi tak, že z jejich závěrů bych nevyvozoval vůbec nic.

xyz

Bratislava – Šala na 200 km/h bez souběžné VRTky = další SNÍŽENÍ kapacity tratě (i když O. K., naopak oproti dnešku zvýšením by byla peronizace stanic), protože rozevření rychlostních nůžek.

Srov. i s trasou Brno – Rakvice, kde je 160 km/h a i tak je tam plánována nová VRTka (která v úseku od Hrušovan u B. do Rakvic IMHO bude mít nižší přínos než by měla VRTka od Sence dál na východ přinejmenším k Trnovci).

Michal M

VRT Střední Čechy má územní rezervu, je na nějaké roadmapě, má sestavený projektový tým, probíhá zaměření v terénu a přípravná fáze. Ono i když se nestaví a nemá to SP, tak ten projekt jede.
V tomhle stavu nic na Slovensku není, vaše nápady jsou formálně na úrovni Vysokovské spojky a fakticky o dost pod ní. (Je krátká a jednoduchá, jen nikdo nechce hejbnout prdelí a vzít to na CK MD.)

xyz

Mmch. jak je to s územní rezervou pro úsek Šakvice – Rakvice, případně i Vranovice – Šakvice, kde původní plán počítal s kratší VRTkou – od Brna jen k Vranovicím, později Šakvicím?

Nicméně zpět ke slovenskému tématu:
– O. K., bylo by logické, aby i Slovensko toto urychleně řešilo za účelem vzniku VRTek pro mezistátní trasy + ulehčení příměstské dopravě atd.

– Ta R1 v diskutované trase (viz tento článek) územní rezervu má či nemá?

PeterK

K tej R1 – zrejme nie. Zvažovať sa budú 3 varianty, každý z nich má rozdielnu vzdialenosť. Tuším že je to od 39 do 42 Km.