Slovensko omezuje parkování na chodnících. Změňte své návyky, vyzývají města řidiče

Parkovací novela na Slovensku v praxi. Zdroj: Facebook.com - Matúš Vallo má rád BratislavuParkovací novela na Slovensku v praxi. Zdroj: Facebook.com - Matúš Vallo má rád Bratislavu

Dosud tolerovaných 1,5 metru pro chodce nestačí. Na Slovensku tak půjde nově parkovat jen na vyznačených místech.

Slovenské samosprávy mají od začátku října novou povinnost. Platit totiž začal zákaz parkování na chodnících. Dosud mohli stát Slováci na jakémkoliv chodníku, pokud vedle auta zůstalo alespoň 1,5 metru pro chodce. To se nyní mění, parkovat bude nově možné jen na označených místech, které tak bude nutné vyznačit.

Aktuální změna vyžaduje nejen vodorovné značení na chodnících tam, kde to jejich šířka umožňuje, ale také stavební úpravy obrubníků.

Například město Košice doposud vyznačilo více než 500 parkovacích míst na těch chodnících, kde to bylo možné. Uvědomuje si však, že to stačit nebude. Řidičům, kteří byli na chodnících zvyklí parkovat, doporučuje změnit parkovací návyky. Napsala to slovenská agentura TASR.

Aby si řidiči na změnu návyků zvykli, chtějí také v Bratislavě. Tamní městská policie má sice podobně jako i v jiných částech Slovenska řešit neoprávněná parkování zatím primárně napomenutím, závažnější či opakované prohřešky už však budou prý řešeny pokutami.

„Chodníková novela je bezpochyby krok správným směrem, který pomáhá přinést pořádek do ulic a zvyšuje komfort a bezpečnost každého, kdo se ve veřejném prostoru pohybuje i pěšky. Nikdo nemá zájem zbytečně znepříjemňovat život obyvatelům, kteří prostě jen potřebují zaparkovat v okolí svého bydliště. Taková zásadní změna vyžaduje i změnu dlouhá léta zažitých návyků, což přirozeně také může trvat nějaký čas,“ napsal na Facebooku primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Změnu počtu parkovacích míst po začátku platnosti nového zákona není podle hlavního města možné vyčíslit. Auta, která na chodnících dosud parkovala, prý často nesplňovala podmínky na bezpečný pohyb chodců. Tamní radnice už informovala, že po vyhodnocení všech lokalit v její správě už vybrala několik lokalit, kde bude na chodnících možné stát legálně dál. Spoustu míst už navíc bylo vyznačeno v minulosti v rámci systému regulovaného parkování PAAS.

Kola, koloběžky a motocykly mohou na chodnících parkovat i nadále. Pro ně pravidlo 1,5 metru zůstává v platnosti.

Tagy parkovací novela parkování parkování na chodníku slovensko
83 komentářů