Slováci otevírají železnici konkurenci, vysoutěží až 35 tratí. RegioJet má zájem, ČD váhají
Vlak ZSSK v Prešově. Foto: ŽSR
Slovenské ministerstvo dopravy chystá druhý pokus o soutěže na provoz vlaků, na jejichž provoz přispívá. Monopol státního dopravce ZSSK dosud
Tak bratislavské BID je svou strukturou dost podobné IDSJMK, jízdenku lze koupit i ve vlaku, platí na vlak, autobus i MHD, tak zase až tak špatné to není. Na IDSJMK v oblasti návazností ale nemá ani žádný český IDS, jediný PID mu trochu konkuruje. V Žilině a okolí to je ale paskvil, je to jen součet tarifu MHD a vlaku pouze tratě do Rajce, ale není to společné, jednou jízdenkou vůbec vůbec nic neušetříš. To soutěžení vítám, ale…. Perspektivní trať Blava -. Banská Bystrica z toho raději vyhodili, byť tam by určitě kdokoliv byl levnější než ZSSK. K těm tratím… Číst vice »
Na slovensku treba vykoreniť štátnu zlodejinu až tak sa niečo pohne dopredu….
Až na pár výjimek jsou to trháky, které by mohly oslovit tak možná Railway Capital nebo KŽC… 🙂
No.. Myslím, že nemáte pravdu… Mít provoz hrazený z rozpočtu po celou dobu bez ohledu na obsazenost je pro dopravce velmi výhodné a jistě se přihlásí hodně hráčů.
No České dráhy mají co dělat, aby zvládly obnovu vozového parku u nás. Tedy provoz dalších tratí někde na Slovensku není podle mě dobrý nápad. Obecně nevím jak dobře fungují na Slovensku dopravní systémy (jako IDSJMK, ROPID). Doufejme, že to bude mít pro cestujícího především pozitivní dopady. Základem je uznávání jízdného a rezervy vozového parku. Za těchto podmínek si umím konkurenci velmi dobře funkčně představit.
Nějaké IDS je prý v Bratislavě, ale s IDSJMK bych ho nesrovnaval ani po peti dvanactkach.
IDS v pojetí, jak je známe (byť na různé úrovni) z už asi většiny oblastí v ČR, na Slovensku zatím v podstatě nefungují: nějaké pokusy se už v mírně dávnější minulosti udály v Žilině (MHD + „Rajčanka“) a nově se teď rozjíždí první větší aktivita v Bratislavě a okolí, ale vše je dosud spíše teprve v začátcích a s ČR to zatím vůbec nelze srovnávat.
Tatranské železnice mi příjde jako hodně špatný nápad. Tak fungující věc s novými vozy.
A budou mít státní jízdné? Bude státem určené jízdně nebo systém vyber z nich max?
Tak tam to bude jezdit TEŽ určitě dál, jen to nebude přímo, ale na základě soutěže. Pochybuji, že by se tam někdo jiný přihlásil.
U tratí kolem Košic a okolí Bratislavy se určitě přihlásí víc zájemců a ČD bude určitě zajímat okolí Kútů, protože to má přes čáru kousek.
LE pak možná okolí Čadce, kde jezdí s vlaky do Košic a je to kousek za čárou a Arrivu určitě přes Vlárský Průsmyk, kde teď jezdí do Nitry na vlastní triko.
Taky mě to trochu překvapilo… ale ona to právě fungující věc moc není. 🙂
Nevím, kdy jste tam byl naposledy, ale systém „vyber z nich max“ tam už funguje od totáče a v režii ZSSK byl významně vylepšen odstraněním průvodčích.
Možná by tam souprava několika obousměrných tramvají nadělala víc užitku než ty obludný krabice, co si tam hrajou na vlak teď.
Dobrý den
Možná špatně koukám ale TEŽ v tom seznamu nevidím, podle mne jde o normálně rozchodnou trať z Popradu s odbočkou v Černém potoce, která končí v Tatranské Lomnici na společném nádraží z TEŽ. Když jsem byl v Tatrách naposled, pendlovala tam nějaká lehce modernizovaná M152.
Zkus se mrknout na čtvrtý řádek 🙂
Romanero. Ty krabice jsou téměř Stadlery. A mají narozdíl od TSI vlaků perfektní váhu.
Taky se musím krabic zastat – kromě ultrahnusných čel, mizerného laku, polic na zavazadla a automatu na jízdenky jim v podstatě není co vytknout.
Vzhledem k rychlostem na TEŽ bych řekl, že crash odolnost je adekvátní rychlostem, určitě lepší než u laminátových vlaků z ČKD.
Tam už je teď deregulované jízdné, aspoň usuzuji z toho, že je mnohem vyšší než u ZSSK a nahrává tomu i fakt, že tam neplatí mezinárodní jízdenky a také tam už existují komerční nabídky – 24 hod. síťový lístek, 7 denní, sms apod., což u běžných vlaků ZSSK není.
Zajímavé, jak to ale skončí nikdo neví. Jak by to vypadalo u nás kdyby se začaly vyměňovat dopravci na tratích které nevytvářejí zisk? Třeba by se chytlo, ale je možné že ne a nebo by k tomu vůbec nemohlo dojít. Takový úsek Kúty – Holíč – Skalica (když otevírají) by so mohl přihodit do IDS-JMK. Autobusy už do Holíče i Skalice jezdí.
Myslím, že zisk žádná lokálek nevytváří, každá je ztrátová, některé více, některé méně. Jde jen o to, který dopravce bude požadovat jaké dotace a všichni vědí, že státní ČD požadují mnohem více peněz než kdokoliv jiný a u ZSSK to asi bude stejné. Ano, máš pravdu, to zaintegrování by bylo krásné, ale otázka, jestli by to takhle fungovalo. Ten Tvůj zmíněný autobus linky 910 můžeš využít pouze při cestách z ČR do SR nebo naopak, ale např. z Holiče do Skalice s ním jet nemůžeš. Za to ale nemůže IDSJMK, ale státní úředníci, kteří jsou stejně byrokratičtí na obou březích… Číst vice »