Slováci hledají dopravce pro linku Bratislava – Košice, zpáteční letenka vyjde maximálně na 3 646 Kč
Terminál Letiště Košice. Zdroj: Letisko Košice
Vyhraje ten, kdo bude od státu požadovat nejnižší částku na doplácení provozních nákladů.
Nič nebude, z toho čo je zverejnené (btw, kde sú celé súťažné podklady?) si neviem predstaviť že sa do toho niekto prihlási, ešte dupľom keď ten letový poriadok je nastavený tak že vyžaduje bázovanie lietadla v KSC a aj jeho pobyt tam v strede dňa, kvôli pár zúfalým letom týždenne. A ešte to chcú začať lietať už v marci, lol.
Tá miera nekompetentnosti je tu podobná ako pri tendri na GOT linku a začínam MD podozrievať že tieto produkty účelovo sabotuje lebo neexistuje aby tam nemali jediného človeka čo aspoň rámcovo rozumie letectvu.
Podobnost čistě náhodná. Na Slovensku holt „verejné obstarávanie“ asi umí…
https://www.cs-dopravak.cz/presov-poptava-ojete-trolejbusy-a-autobusy/
Obávám se, že platí obojí…
Keď sa chce, dá sa dotovať čokoľvek 🙂
Ja navrhujem pravidelnú dotovanú leteckú linku Košice – Poprad – Pešťany – Bratislava. Treba podporiť všetky regionálne letiská 😀
a Sliač 🙂 a Žilina 🙂
Sliac je momentalne uzavrety, Zilinu treba najprv rozsirit 😉
A POV jste nechal kde?
no nevím, vždyť je to 4,5h autem. Nebyla by rovnou lepší Košice-Vídeň
KSC – VIE provozuje pravidelně Austrian airlines
Nie je 40 miest raz denne málo ambiciózne, keď od nového grafikonu bude niekoľko stovák miest jazdiť tú istú trať každú hodinu? Chápem, že až na piatok a nedeľu asi nebude väčšina cestujúci z konečnej na konečnú a vždy bude veľká časť z nich jazdiaca zadarmo. Auto je asi významná konkurencia, ale bez podanej batožiny môže ten let vrátane času stráveného na letisku zabrať koľko? Tak 1,5–2 hodiny? To by oproti 4–4,5 hodinám v aute mohlo byť konkurencieschopné, aj keď sa ešte na oboch koncoch treba dostať z polí za mestom.
Takže namiesto poriadnej koncepcie vlakovej dopravy sa ide súťažiť letecká linka.
Slovensko je strašný bananinstan.
Tak jako přechodné řešení to není nutně špatné, ale ono to asi není přechodné řešení, že?
To není „na miseto“. Železniční infrastruktura se bude (někdy) budovat taky a bude stát 1000x víc. To je řešení do doby, než ta železnice bude na takové úrovni, že Košice-Blava bude za 2,5 hodiny.
edit: „na miesto“
Takže navždy
Už by sa ľudia mohli konečne naučiť, že jednotka dočasnosti je 1 furt.
V realite máme tonu takých príkladov “dočasných” riešení – napr. Brno hl. n.
Zajímavé informace k nepřipravenosti městské infrastruktury pro provedení přesunu nádraží v Brně:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-nadrazi-za-73-miliard-v-brne-o-termin-2028-mame-strach-zni-z-opozice-265948
Vůbec to nedělá dojem, že by se za 4 roky mělo s touto mega-akcí vůbec začít.
To leda přes Budapešť
Na železnici sa o 10 dní zavádza hodinový interval BA-KE.
To samozrejme viem, som zbehlý želeničný nerd. Hodinový takt nezachráni tragickú koncepciu kedy sa len veľmi pomaly rekonštruujú trate a to ešte na “závratných” 160km/h (v tom lepšom prípade, niekedy tam dajú 140/120 bez ladu a skladu) a tie súčasne sa ledva udržujú.
Výsledkom je úplne tragická doba cestovania v relácii BA – KE
Mě by dávalo docela smysl denně točit dvě éra BTS-KSC v hodinových interval tam i zpět, ideálně nějaká vrtule typu ATR72, 4 litry jedním směrem a myslím, že by si to klientelu najít i mohlo :), jak jedno, tak druhý letiště je malý, není tak tak velká buzerace a fronty na odbavení, takže by se to mohlo i vyplatit :), čili do 2 hodin BA-KE vč. návazné dopravy může být real.
já vím, že to je unreal, ale zajímavý by to bylo, letecký takt v praxi.
Takové věci fungují zcela běžně. Nejblíže k nám asi mezi MUC a FRA. Bylo to běžné i na trase BCN-MAD. Nebo LGA-BOS, nebo GMP-Jeju…
Hodinový interval letadel býval v části dne i mezi Lisabonem a Portem. Ale ve všech případech je aspoň na jednom konci linky opravdu velké letiště, létá to hlavně kvůli přestupům. Což úplně nesedí na Blava – Košice.
ateny solun
Nejaka hogo-fogo An-2 by za ty penize asi taky stacila.
Samozřejmě, pokud by někdo chtěl utratit pětinásobek na údržbu a náhradní díly a dvojnásobek za spotřebu paliva, tak i takto lze.
Proč dvě, není to málo?;)
S dvomi ATR to v hodinovom intervale lietať neviete, block tíme je tam okolo 50 minút. Imho by stačilo jedno v intervale 3 hodiny.
Dovolím si pár poznámek k tomuto tendru. Především je trošku podivné, že slovenské MD chce mít tendr uzavřený do začátku nového roku… pokud vezmu do úvahy, že zatím nebyly zveřejněné podmínky tendru, protože ty musejí být zveřejněné ve věstníku EU a nikdo neví, kdy se tak stane. Ale i kdyby to bylo ještě tento týden, tak si dost dobře neumím představit, že během 20 dnů bude možné zpracovat nabídky, zaslat je a ještě je seriózně vyhodnotit… Bohužel, je vidět, že toto na Slovensku ještě nikdy nedělali a proto si neumějí představit, co vše to obnáší. Nebavíme se totiž jen o… Číst vice »
Pokud tedy už není vítěz předvybraný…
S jistou znalostí věci mě po pravdě nenapadá, kdo by se mohl nechat předvybrat na tuto misi… Na Slovensku není subjekt, který by měl k dispozici techniku na takový provoz. AEX a Go2Sky jsou jinak zaměřené firmy které asi těžko půjdou do toho létat pravidelku a ostatní držitelé platného SK AOC jsou zaměřeni na business aviation nebo dokonce general aviation…
Treba vas prekvapi. Mozna si na to Fico sjednal Aeroflot – jako podporu valkou postizene zemi.
Predvybraty vitez je, dle zadani… tadaaa…. CSA s AT42, jako pred lety.
cely ten tender je jen na oko aby mohli rict, ze oni chteli, oni delali.
Víťaz určite predvybraný nie je, keďže v podobe v ktorej to ministerstvo vyhlásilo by to pre toho dopravcu bolo prudko stratové.
1) Aby linka dávala smysl pro tu cílovku, na kterou míří, musí se tito cestující dostat každý pracovní den ráno tam i zpět. Letový řád pondělí – středa – pátek je spíš pro linku typu Ryanair do Bergama. 2) Proč je obrátková doba letadla v BTS v podstatě vynucena na nejméně 60 minut?!? Přílety do BTS nejpozději 0830 a 1830, odlety z BTS nejdříve 0930 a 1930. Tak malé letadlo může mít obrátkový čas klidně 25-30 min a požadavek na 60+ nemá žádné opodstatnění (provozní, ekonomické, ani bezpečnostní) + jde proti zájmu dopravce mít čas na další využití letadla. 3)… Číst vice »
Cílovka, která do zaměstnání létá, tam nelétá denně a schůzky/porady si přesune na dny, kdy letí letadlo, třeba tak že to jen oznámí podřízeným.
Cílovka není homogenní a ne každá cílovka má ten luxus si určovat termín schůzek. Ten může určit podřízenému v Košicích šéf v Blavě (případně dotační/kontrolní úředník, finančák, banka, investor, akcionář), kterého letový řád nezajímá.
1) ano, s tím lze jen souhlasit… Vize SK MD kopíruje minimalistickou verzi provozu, kterou navrhovalo ČSA v roce 2019, kdy se poprvé zvažovala varianta PSO. 2) neznalost… Opět se vychází z dříve zpracovaných návrhů, které ovšem nebyly dobře pochopeny… Tento letový řád vychází z provozu dvou letadel, která by ovšem provozovala i jiné linky. 3) přesně to jsem komentoval také. Nicméně, větší problém je fakt, že kromě nalezení dalších linek je navíc potřeba vytvořit bázi, jinak to vůbec není reálné. 4) požadavek na 40 sedaček opět vychází z provozu ČSA AT4…jediný turboprop pro případný provoz GOT je Q400, ale… Číst vice »
2) mein Gott… 3) báze a další linky jsou spojené nádoby 4) já se obávám, že Q400 je příliš velká i na ten Göteborg, že tolik lidí se mezi GOT a KSC nepřemísťuje, ani přemísťovat nebude 5) mám podobné podezření, zažil jsem to v jiné zemi EU, kde se dělal tender na PSO (dokonce opakovaně) s podmínkami nezajímavými pro dopravce proto, aby vládce regionu všem dokázal, že to nejde, aby už firmy i cestující veřejnost daly pokoj a neotravovaly s nějakými linkami 6) požadavek €1,4 mil. ročně vůbec není přehnaný za 7 rotací týdně s E170, většina politiků (regionálních i… Číst vice »
Ad 3) ano, otázka je kam… A to není nikdo schopen ani jen specifikovat, natož aby se za tak krátkou chvíli daly zpracovat relevantní obchodní analýzy na takové linky.
Ad 4) podle názoru KSC tam prý potenciál je… Otázka je, zda to není wishful thinking…
Ad 5) ano, mám z toho stejný pocit, na Slovensku navíc je silná lobby, která je proti tomuto projektu, zejména mezi vysoce postavenými úředníky, kteří jsou pověřeni tímto projektem
Ad 6) pochopitelně, jenže vysvětlujte to někomu, kdo nemá ani tušení, ani snahu si to vysvětlit nechat
4. To je úplná magorina. Kto by to lietadlo do GOT akože plnil? Point-to-point dopyt tam bude úplne mizerný, a prípoje na oboch koncoch nulanič. Na GOT by stačil nejaký 19-seater a to už sme prehnane optimistickí.
Ad 1: Tupotina tohto konceptu je tiež že v podstate znamená že prílet do KSC bude najskôr 10:30, čo je už dosť neskoro. A návrat naspäť zas najneskôr 17:30 čo je zbytočne skoro. Ad 6: Letový poriadok sa dá meniť a často sa aj mení, to problém nie je. Problém je že to nijak normálne nejde spraviť lebo návoz na ranný let do BTS by musel ísť z WAW okolo 5:30, teda by nemal žiadne pripoje, a návrat z KSC do WAW by musel byť okolo 21:15, čiže opäť vo Varšave bez prípojov. LO potrebuje najmä ranný návoz z KSC… Číst vice »
Teda myslel jsem že slovenštině rozumím dobře, ale tahle kombinace najskôr, neskoro, najneskôr a skoro mi dala zabrat 😅
Ten koncept je logicky postaveny na tom, ze primarny smer dopytu je z KSC to BTS. Z BTS do KSC je to doplnkova zalezitost. Na to su optimalizovane tie casy.
(co nemeni vsetky ostatne prolbemy ktore to ma)
Úplně nevím jaký ČSA měli úspěch na té lince která je zmíněná, ale SmartWings by to mohli s tou A220 klidně zkusit, jestli to mělo i dříve smysl. Nemluvím teď úplně o těch podmínkách co SR zařídila ale obecně.
no, situace csa a sw je tu malinko odlisna.
dokud jeste csa litala rozumne destinace po evrope, litalo s tim dost (prakticky vsichni) tranzitnich cestujicich.
sw to nema cim feedovat.
No Kosice Ryanairu porad full 189 pax, sice jina kategorie a cenova ale fungune jim to teda slusne i bez feedu
Jenze Praha- Košice je časově víc jak 2x delší autem vzhledem k D1 u Brna
Já teda jezdím často Bratislava – Uzhorod a někdy Košice autem, a jednoznačně nejpohodlnější je trasa přes Budapešť
„Prakticky všichni“ je podle Vás procentuálně kolik? A jak se tento poměr měnil v čase (řekněme 2004-2014 – 2024)?
Z KSC byla velka vetsina pax tranzitni az do konce.
Ano, tato klientela se kompletně přesunula na linky z Košic do Vídně a do Varšavy. Ten přesun byl postupný — čím více rotací ČSA ubíraly, tím více se létalo přes jiné huby. Takže na tom konci už začali cestující point-to-point převažovat nad transferovými.
Znám osobně několik lidí, kteri se na trase KSC-PRG pohybovali a většina v PRG přestupovala dal….
Mozna na jednotlivych letech ano, ale celkove ani ne. Letaval jsem s tim hodne, byl jsem i na uplne poslednim letu. Odkoukat kolik lidi slo na vychod a kolik na transfer nebylo nijak narocne.
Tak ocekavam, ze se opravdu nikdo neprohlasi s takto striktnimi podminkami. To snad muze vymyslet diletant Robo
Skôr diletant Jožo (Ráž)… Ten toho už stihol za tú krátku dobu navymýšľať…
Tož hodně štěstí při hledání dopravce 😀
Bude druhé kolo, až jsem jim do tohoto nikdo nepřihlásí. A pak třetí a čtvrté.
Podle mě by to mělo létat s mezipřistáním v Budapešti a letecká společnost by se měla jmenovat Prorussair, Zradalines nebo tak nějak.
Jenže to by s tím nelitalo moc lidí z Bratislavy a Košic. Spíš by to mělo létat z Bánovců nad Bebravou, Magrecan a podobných p#delních destinací.
🤦♂️🤦♂️🤦♂️
Tolikrát mínus? To všichni, co to minusuji fandí Rusku? Nebo se jim líbí, co dělá Fico? Nechápu.
Nerozumiem, prečo by štát niečo také dotoval a peniaze radšej nevrazil do železnice, ktorá je v jeho vlastníctve.
Keby bola len jedna spoločnosť, ktorá to spĺňa, tak by som si povedal, že z toho budú mať províziu, ale asi sa im neprihlási nikto.
Opravte ma, ak sa mýlim.
Pretože úspešne pripraviť a realizovať infraštruktúrne projekty je ťažké.
Ale utrácať na subvenciách naopak zvládnu aj neschopní populisti.
Tak papalášící snad nebudou cestovat po zemi jako poddaný lid, ne?
Papaláši snad mají auta s houkačkou bez rychlostního omezení, které je snad odvezou od úřadu až k domu, ne? To by z Bratislavy po maďarské dálnici ke Košicím mohlo docela fungovat : – ).
Když už se jim nechce přes noc salónním vozem…
Opravdu může slovenský papaláš používat v Maďarsku legálně majáky?
Co já vím. I v Maďarsku jezdili papaláši. A Papaláš papalášovi oči nevyklove…
Zejména uherský uherskému… 😀
To mají jenom vybraní papaláši, ale co běžný poslanec NRSR? Ten s houkačkou jet nemůže, tak by chtěl letět letadlem. Takový poslanecký den v regionu, kde byl zvolen, je dřina, tak je potřeba mu to ulehčit:-)
Slovensko nema senat, neexistuje „region, kde byl zvolen“.
Zvolen! Tam je letiště. (Sice je to Sliač, ale proč si kazit vtip.)
Ano, potřebují odlehčit, nejlépe aerobní aktivitou minimálně 5x 45 minut týdně 🙂