Slováci chystají velké škrty v jízdních řádech přes léto. Vysvětlují to slabší poptávkou i chybějícím personálem
Jednotka 861 na trati přes Váh mezi Leopoldovem a Hlohovcem. Foto: ZSSK

„Během léta je potřeba zabezpečit volno pro naše strojvedoucí a vlakvedoucí,“ uvádí dopravce.
redukcia ma hlavu a pätu ked sa opiera o realne data z predchádzajúcich období, ak je to len od stola tak je to začiatok konca..vnimam to ako šetrenie prevádzkových nákladov od ktorého očakávam v septembri kvalitnejšie služby….napr. sa teším na lepšie spojenia v Kralovanoch lebo teraz je to s vlakmi na Oravu a z Oravy ako naschvál…a možno to je naschvál 🙂
Slabší poptávka po osobní dopravě na železnici v létě? Hm, u nás je tomu přesně naopak.
Ano, jedna z věcí, ve které se Česko a Slovensko liší.
V pracovní dny ráno a odpoledne určitě ne.
V pracovní dny dopoledne naopak spíše ano.
Nicméně, na některých slovenských tratích už v pracovní dny dopoledne ani dnes nejezdí nic, takže to je jedno.
Samořiditelný vlaky na vás, vy holomci 😁
Jen aby pak někdo nepřišel s tím, že klesl počet přepravených osob a tak není nutné navyšovat počet vlaků.
A co LE na trase Bratislava – Dunajská Streda – Komárno? Ted má dost lidí a tam poptávka neklesá? 🙂
Ti su v smutku ze tu trat zobrali.
Dôvod?
Největší bizár na tom je, že dopravce žádá objednatele, aby mu dočasně snížil objednaný výkon. Tolik k „národnímu dopravci“.
Na druhou stranu to klidně může být jen fíkový list, aby se nemohlo říkat, ze Ficova vláda ruší vlaky a požádat o redukci dostali befelem.
Je to presne o alibizme a „krytí sa“, pretože vlakov je historicky najviac ako kedy jazdilo za ZSSK, ale reálne to nemá kto odviezť. A keďže sa ZSSK chce poistiť oproti blamáži v minulom roku cez prázdniny v lete a cez sviatky v zime, kedy sa vlaky odriekali a cestujúci na stanici 3 min pred odchodom sa dozvedeli, že vlak bol odrieknutý (lebo ho nemal kto odviezť – tá informácia už cestujúcej verejnosti nedoputovala…), tak sa poistia cez objednávateľa (MD SR), ktorý ak to schváli, všetko je ok :-). Na druhej strane, netreba to dramatizovať, aj tí rušňovodiči a vlakové… Číst vice »
Popsal jste to zřejmě zcela realisticky – stačilo by zdejší komentátoři trochu přemýšleli hlavou a většina jejich výlevů nemusela vůbec vzniknout – jenže to by si někteří nemohli plivnout na Slovensko, aby se mohli cítit jako že jsou lepší než Slováci. Ono ovšem něco podobného brzy čeká i Čechy: stačilo si dnes v 08:50 hodin poslechnout na ČRo-Radiožurnálu Boreckého, kterého jeho „optimalizační“ choutky zdaleka nepřešly, jen je chvíli tolik nezdůrazňoval. I v ČR je to podobné jako na Slovensku: organizátoři VHD se příliš rozmáchli a donutili dopravce nákladně investovat, ale teď už jim „jdou tlustý do tenkejch“ při financování provozu… Číst vice »
Nedávejte, je to jen reakce na situaci a finanční možnosti. Nás to ceka za pár let také., Praha už to má i teď, omezuje MHD v lednu, únoru a o prázdninách. Asi už nic jiného nezbývá. A krajům za chvili dojdou peníze taky , když je budou vyhazovat za provoz prázdných lokalek.
Když dojdou peníze objednateli, tak se to dá pochopit.
Nicméně zde rozhoduje/žádá dopravce o tu změnu.
Ano, dopravce nemá lidí, to ty naše čeká take v množství, které už nezvládnou. A o finanční úspoře se psalo i v článku..
Nicméně tu úsporu by měl uvážit ten, který platí – tedy objednatel.
Jinak, i některé vlaky už dnes mají omezení typu „nejede 1. 7. – 31. 8. a 23. 12. – 2. 1.“ apod.
Mozno platby od objednatela nestacia, a viac nechce platit?
To je snad smluvně zakotveno vč. případných inflačních doložek.
Navíc platby se snad odvíjejí od vozokm, ideálně dvousložkově. Tzn. se snížením objemu vozokm se sníží i platby (při dvousložkové úhradě jen ty variabilní).
No, a právě i z toho vychází dopravce a asi si spočítal, že se mu víc vyplatí raději snížit odváděné výkony než se vrhnout do předpokládatelného průšvihu.
hlavne je to o tom, že „nejsou lidi“. Aj rušňovodiči potrebujú oddovolenkovať a pri tých výkonoch, ktoré sú historicky najväčšie v tomto GVD proste narážajú na realitu. A než vlak odrieknuť pár min pred odchodom, radšej sa zruší dopredu a všetci s tým vedia pracovať. Samozrejme aj sa ušetria peniaze, resp. znížia náklady. Ale to je druhotné. Realita ja taká, že to nemá kto odviezť, keď aj prevádzkoví zamestnanci majú dovolenky
Tu úsporu musí zvažovat i dopravce: od objednatele víc peněz nedostane, ale personál víc peněz chce, takže pokud dopravce někde uspoří (třeba i na údržbě vozidel, která nenajedou tolik kilometrů, a na nákladech na energie), může ty nevynaložené prostředky rozpustit do odměn personálu. Jen to musí udělat opatrně, aby se to nestalo důvodem ke změnám v přístupu objednatele ke vzájemným vztahům.
To může, ale pořád v rámci toho, co u něj objednatel zasmluvnil.
Asi cítí, že by se do toho sjednaného rámce nevešel a potřebuje jej změnit. (aspoň na část období platnosti té smlouvy).
2 ze 12 měsíců je dost malá část.
Nicméně – jestli na to slovenské MD přistoupí, tak… aspoň se ukazuje, jak „silná“ je jeho role v objednávce dopravy (žel i té železniční regionální).
MHD o prázdninách snad omezují všechna velká města, ne í to nic nového.
Že přes prázdniny je někde slabší poptávka a některé spoje přes prázdniny nejezdí je normální. Ale není vůbec normální, že o to žádá dopravce a ne objednavatel a navíc v polovině června. To je naprostor absurdní.
Co je na tom absurdního? Dopravce zkrátka není schopen zajistit nasmlouvané služby v plném rozsahu, a tak se preventivně pojišťuje před tím, že by za to musel dostat pokutu.
Nicméně objednatel mu na to nemusí přistoupit.
Pokud ano, pak přichází absurdní situace, kdy o rozsahu spojů rozhoduje někdo jiný než kdo to… objednává a platí za to.
To nerozporuji, ale absurdní není to, že o snížení výkonů (zjevně preventivně) žádá dopravce, jak se tady kde kdo snaží tvrdit: dopravce se jen snaží vyhnout průšvihu způsobenému situací, do které se dostal.
Omlouvám se za reakci ale bylo možné tomu jednoduše předejít. A to ne úplným zaklínaním všeho a všech. Ale JŘ které by to omezení avizovaly tak nějak dopředu…
Jinde běžná věc…
S nastalou situací asi nikdo předem nepočítal, nebo si minimálně nechtěl předem připustit, že neejspíš nastane.
presne tak a hlavne posledný grafikon sa menil dosť na rýchlo pred Vianocami a bol z toho politický poplach, lebo sa rušili IC-čka a zároveň sa zavádzali hodinové expresy do Košíc. Zároveň vlakov chodí historicky najviac, ako kedy ZSSK vypravovala, ale realita dňa je taká, že cez dovolenky nemá kto voziť. Aj tí rušňovodiči potrebujú oddovolenkovať a nielen oni, takže sa využije prázdninový režim a niektoré vlaky v špičke sa proste zrušia legitímne dopredu (nie odrieknutím 5 min pred odchodom z východzej stanice), nepôjde Os z BA do TT každých 30 min ale raz za hodinu, nakoľko tam ide aj… Číst vice »
Omezení MHD v Praze o prázdninách se děje odjakživa. A omezení v Lednu a Únoru se děje už také spoustu let.
Záleží na tom, čemu říkáte spousta: minimálně počátkem 90. let minulého století se doprava omezovala jen podle prázdnin na základních a středních školách, ale nikoli spíše podle období výuky vysokoškoláků.
Tehdy možná nebylo tolik lidí studujících VŠ, aby se to výrazněji projevilo v celkových přepravených objemech.
To známe. Začne to tím, že o prázdninách, ale pak už je tak nějak zapomenou po prázdninách obnovit.
Vzor RŽD
V krajine ovládanej Putinofašistami to niekoho ešte prekvapuje ?
Přerozchodovaní hlavních tratí na 1524 mm se plánuje již na 30. léta. Vedlejší tratě se zruší.
K tomu nedošlo ani za dob, kdy byla ČSSR v područí SSSR.
Mmch. to vše by bylo hypoteticky možné, kdyby rusové (záměrně píši s malým „r“) ovládli Ukrajinu až po slovenskou hranici, že.
No, nezapomínejte na ŠRT a na vize o jejím prosloužení k Dunaji (a do Vídně): já vím, byla by to novostavba a ne změna rozchodu nebo dostavba splítek na stávajících tratích, ale průnik širokého rozchodu do prostoru „evropské civilizace“ už tady existuje, a podobně i v Polsku, kde je ještě větší než na Slovensku. A Fico přece dokonce i uvažoval o zavedení mezistátní osobní dopravy po ŠRT.
A terminál v Bohumíně. Joj, už bych málem zapomněl. Ale už si i vybavuji, za jakého premiéra (nápověda: s opo. smlouvou) to u nás bylo uděláno vč. základního kamene. 🙂
Až to tam zkrachuje, můžeme to připojit k ČR. Ale hlavní město bude Praha, vláda česká, prezident taky! Bereme hlavně území..
Děkuji ale nechci, současný stav mi vyhovuje
Ne, děkujeme. Svých exotů máme dost…
Přesně, my bychom se spíš měli snažit jejich import ze Slovenska omezit, případně ty největší vrátit zpět. Zdravím do Průhonic.
Bych jim spis dal i Brno a Ostravsko
Přesně proto nemá nikdo rád pražaky
A kdo by vám pak v té Praze vládnul? :-)))
importovaní Slováci z Průhonic
Na druhou stranu, don-Pablo-já-vám-vyperu-bitcoiny je z Brna, Alenka pávice odpustím-šéfovi-daně (skoro) taky, určitě se najde podobný exot i z Ostravska.
S obojím mám co do činění a za Moravu i Slezsko říkám NE!
Tak o tohle jde? Nepomůže, leda by Praha vystoupila ze Schengenu, ale tím si odřeže i vodovod. Doslova.
Většina firem by se vystěhovala, když byste jim sebral kvalifikované pracovníky ve prospěch … moment, to je až moc podobné tomu, co dělá Fico.
Zrovna to Brno už mají:
https://paralelnilisty.cz/2018/04/29/stalo-se-slovensko-anektovalo-brno-nikdo-si-toho-nevsiml/
(Snad redakci nebude vadit vtipná vsuvka.)
Nikdy! To raději Slezsko v Polsku než cokoliv z Uher…
To bych označil klasickým českým „z louže pod okap“. Vzhledem k tomu kdo se tam zase dere k moci a jak zrovna ve Slezsku Poláci volí.
😃,niekto sa roztahuje „ala“ Trump
Takže bude omezena téměř všechna regionální doprava kromě TEŽ
Vskutku originální. Tak jestli vyškrtnou i další spoje vedle těch, co jezdí jen ve dnech školního vyučování, tak to už bude vůbec na hraně použitelnosti. Turistické Slovensko… Silnice mizerné, vhd nepoužitelná, destinace drahé. To raději do Alp…
Ta zeme mi obecne pripada v posledni dobe cela v rozkladu, mladi a schopni mizi do ciziny, ta zeme ztraci veskerou perspektivu..
Nuz Fico vlada robi svoje
Největší slovenské univerzitní město je Brno…
Ale v Praze jich je taky dost, takže možná bude Brno až na druhém místě a Blava na třetím:-)
ešte je tu aj Zlín 🙂
U nás na divokém severu máme Slováků také dost i mezi akademiky včetně děkana.
V SK budú univerzity zrušené – Fico potrebuje veľa debil*ných voličov, nie inteligenciu.
Nějak si nepamatuji vládu, za které by Slováci neutíkali do ciziny – lepší to bylo jen když měli dráty na hranicích.
Což byl ale zločinný režim.
Tak mali sme tu aj svetlé časy v rokoch 1998 – 2006 za Dzurindu, keď sa z „Čiernej diery“ postupne stal „tatranský tiger“. No ale to už je tiež 20 rokov a ľudia sú žiaľ nepoučiteľní…Netvrdím, že bolo všetko „s kostolným poriadkom“ a kauzy boli tiež, ale teda nebolo nutné v tom čase nikam utekať a vyzeralo to že dobehneme aspoň ako tak tých, s ktorými sme boli +/- na rovnakej štarovacej čiare…Ostalo len pri zbožných prianiach, žiaľ…
Zrovna z pohledu železnice to byly jen další škrty, povětšinou bez souběžného zlepšení na důležitějších tratích.
Ale O. K., skandálů bylo zjevně méně a dojel se (mmch. v případě Slovenska vlastně odložený) vstup do NATO.
Škrty boli kvôli konsolidácii.
To hrozí aj teraz.
Vtedy je pochopiteľné, že sa nič nezlepšuje na dôležitejších tratiach.
Ale asi se to dá provést i jinak než v únoru 2002 (nebo kdy to přesně bylo), že se mimo jakoukoliv plánovanou změnu jízdního řádu prostě náhle zruší provoz na polovině lokálek v zemi. Postupně se to pak někde obnovilo, ale jen v těžko použitelném rozsahu a všechno jen v šukafonech.
Nějak ovšem všem při těch vzpomínkách na krizi železnice na Slovensku uniká, že v ČR hrozily podobné redukce za Bazaly a dalších „generálů“ také – jen se jim to tehdy naštěstí nepovedlo dotáhnout tak daleko jako na Slovensku. Ale škod tady tehdy napáchali také dost.
Od doby převedení objednávky regionální dopravy na kraje už to u nás „nešlo tak snadno“.
I když ještě někdy z roku 2007 si vybavuji, jak např. ČD oznámily Jihomoravskému kraji, kde všude zruší vlaky, když ten jim nepřidá.
Zkoušel jsem teď k tomu něco najít a toto https://www.denik.cz/ekonomika/drahy_kraj_20081115.html není ono; to o čem píšu výše bylo ještě starší.
Bylo to o rok později – 2003.
A přesně jak píšete – zrušeno např. i Žilina – Rajec, pak za pár týdnů obnoveno.
Trať de facto příměstského charakteru, stejně jako řada dalších.
Reálně ty vícenáklady vůči celkovému rozpočtu (viz zmínka o konsolidaci) byly velmi nízké (a bez snahy o alternativy jako např. soutěžení výkonů atd.).
Je to země na pomalé vymírání, které navíc chybí nějaká nosná idea, která by ji držela pohromadě. Slováci ji rádi nemají, Maďarům je cizí a Romové mají úplně jiné starosti. Co se v minulém století stalo s Židy a Karpatskými Němci radši zmiňovat nebudu. A do toho všeho ta inklinace k dezinformacím a adorace bolševismu (Husák a další). Takže kdo má všech pět pohromadě bere nohy na ramena a zdrhá pryč, dokud je čas.
No tie sluzby v CR su neni o nic lepsie. Hospitality horsia ako na SK…vsade len cash…platba kartou nic, celkovo niekde ako roky 80te. Vynimku ma Juzna Morava samozrejme.
„vsade len cash…platba kartou nic“ A to prosím kde? Já si nepamatuju, kdy naposledy jsem platila jinak, než mobilem/kartou.
Za chvilu bude festival ve Varech. Alča veme telefon a zase bude lepit na všechny sítě, že u stánku s trdelníkem neberou karty…
Tak treba ve Spindlerove Mlyne, odkud jsem se vratil pred par dny, chteli vsude hotovost.
To věřím, v takových těch největších pastech na zahraniční turisty (třeba Mariánky, různé obchody přímo na hranici) je to odmítání karet častější. Ale třeba oproti Německu se u nás dá obecně platit kartou mnohem víc.
V Německu se platí eurem, ne nějakejma stravenkama…
Jen technická: nevlastní to tam čistě náhodou Slováci (J&T)?
Ještě loni v prešovském kraji se na mně dívali jako na blázna, když jsem v autobuse chtěl zaplatit platební kartou.
…tam znají autobus?
Karta nebo cash je vcelku malý problém oproti stavu, že v celé zemi včera projedli to, co měli na zítra.
A to co neprojedli, to rozkradli. Neznám jinou zemi v Evropě, kterou by zakládali ve 20. století dvakrát a pokaždé by byli „otcové zakladatelé“ prachsprostí zločinci.
Však je využívat nemusíte.
„vsade len cash…platba kartou nic, celkovo niekde ako roky 80te“
To by se na Slovensku určitě nestalo 😛
https://tvnoviny.sk/ekonomika/clanok/962557-za-platbu-kartou-poplatok-jedno-euro-pre-transakcnu-dan-podnikatelia-ozivili-takmer-zabudnutu-metodu
Slovensko už dávno není turistické. Rozhodně ne víc než kterákoli z jeho pěti okolních zemí.
Není známo, jak velké by ty škrty měly být?
Hodně…letos je čekají emise dluhopisů za cca 20mld EUR. Kvůli horšímu ratingu nez ČR si už teď připlací proti ČR 0.5% na CDS (credit default swap). U ratingu mají navíc negativní výhled. Nicméně ty CDS se ještě v rámci emisí můžou dost změnit právě v rámci těch emisí.
Ten Řeckej scénář jako není daleko.
Veď to premiér hovorí denne: „So Smerom bude Slovensko čoskoro v putchi.“