cargo

Slibované lepší vlaky pro Olomoucký kraj nevyjely, první dva slibují České dráhy na leden

Jednotka Stadler GTW pro České dráhy. Foto: ČDJednotka Stadler GTW pro České dráhy. Foto: ČD

Cestující v Olomouckém kraji měli podle původních plánů už od neděle jezdit modernizovanými nízkopodlažními jednotkami Stadler GTW, které České dráhy

Cestující v Olomouckém kraji měli podle původních plánů už od neděle jezdit modernizovanými nízkopodlažními jednotkami Stadler GTW, které České dráhy koupily letos na začátku po Deutsche Bahn. Z dvanácti slibovaných souprav ale České dráhy nenasadily ani jednu. Nestihly je opravit.

O jednotkách se píše v květnu uzavřené smlouvě mezi Olomouckým krajem a Českými drahami. Kraj uzavřel smlouvu bez soutěže přímým zadáním. Jako jeden z mála krajů vůbec ani nezveřejnil cenu. Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka ze smlouvy přímo nevyplývá, že musí nasadit modernizované jednotky od změny jízdního řádu.

Podle zveřejněné smlouvy jsou vozidla řady 646 i v plánovaném rozpisu, kam mají být nasazeny. „Smlouva o veřejné drážní dopravě v Olomouckém kraji přesné termíny nasazení jednotlivých jednotek neřeší. Tato skutečnost je dána tím, že ČD musejí při zprovoznění jednotek postupovat podle platné legislativy, a nemohou zásadní skutečnosti související se zprovozněním jednotek ovlivnit,“ dodal Joklík.

 

ČD už v létě avizovaly, že kvůli průtahům s modernizací nestihnout nové jednotky zprovoznit. „ČD přesto přislíbily zprovoznit první dvě jednotky do konce ledna 2020 tak, aby následně mohly být nasazeny do provozu. Nasazení prvních jednotek se předpokládá v souboru Haná,“ řekl Joklík.

Celá modernizace nabízí ale dvě otázky: postupovaly České dráhy skutečně dostatečně razantně, aby je opravily a musely firmu na modernizaci soutěžit?

ČD přitom se soutěží nějak zásadně nepospíchaly: v lednu firma oznámila, že soutěž na modernizaci vypíše během několika týdnů. Nakonec ji vypsaly na konci dubna. Poté musely soutěž zrušit, protože se nikdo nepřihlásil. Vypsaly proto v srpnu takzvané tržní konzultace, kde zjišťovaly u vybraných dodavatelů podmínky. Soutěž nově dosud vypsána není.

Je navíc otázkou, zda musely České dráhy opravu soutěžit. Když modernizovaly pendolina, zakázku zadaly přímo své firmě DPOV bez soutěže, stejně tak první dvě jednotky připravují ČD nakonec ve své režii.

Kraj na dotazy k pozdnímu nasazení do uzávěrky neodpověděl. Už dříve se ale kraj ve svém vyjádření Českých drah zastal.  „Dopravce jako veřejný zadavatel je povinen opravy a dodavatele oprav soutěžit. Stejně jako v jiných odvětvích je i v tomto chování dodavatelů zcela nepředvídatelné. Z tohoto důvodu není v uzavřené smlouvě sjednána sankce, tato bude s dopravcem sjednána až po předložení harmonogramu nasazení vozidel, tento je možné sestavit až na základě úspěšně proběhlého výběrového řízení na opravárenskou společnost. Ani kraj a ani dopravce nemohou ovlivňovat průběh transparentního výběrového řízení,“ uvedla manažerka komunikace Olomouckého kraje Eva Knajblová.

Jednotky Stadler GTW chtěl původně koupit RegioJet pro provoz v Ústeckém kraji. V rámci opravy měly dostat jednotky nejen české zabezpečovací zařízení, ale například i nové čalounění sedaček, informační systém, wi-fi nebo elektrické zásuvky. Jde o jednotky řady 646 se 119 sedačkami a místem pro 80 stojících, vyráběly se v letech 2001 a 2002. Vozy jsou nízkopodlažní a klimatizované, jezdily původně na tratích kolem Berlína. České dráhy zaplatily za vlaky 190 milionů korun bez DPH. Modernizace měla vyjít na 300 milionů korun.

Tagy České dráhy modernizace Stadler GTW Olomoucký kraj Stadler GTW Top
166 komentářů