Dopravci Železnice Železniční průmysl

Slibované lepší vlaky pro Olomoucký kraj nevyjely, první dva slibují České dráhy na leden

Jednotka Stadler GTW pro České dráhy. Foto: ČD
Jednotka Stadler GTW pro České dráhy. Foto: ČD

Cestující v Olomouckém kraji měli podle původních plánů už od neděle jezdit modernizovanými nízkopodlažními jednotkami Stadler GTW, které České dráhy koupily letos na začátku po Deutsche Bahn. Z dvanácti slibovaných souprav ale České dráhy nenasadily ani jednu. Nestihly je opravit.

O jednotkách se píše v květnu uzavřené smlouvě mezi Olomouckým krajem a Českými drahami. Kraj uzavřel smlouvu bez soutěže přímým zadáním. Jako jeden z mála krajů vůbec ani nezveřejnil cenu. Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka ze smlouvy přímo nevyplývá, že musí nasadit modernizované jednotky od změny jízdního řádu.

Podle zveřejněné smlouvy jsou vozidla řady 646 i v plánovaném rozpisu, kam mají být nasazeny. „Smlouva o veřejné drážní dopravě v Olomouckém kraji přesné termíny nasazení jednotlivých jednotek neřeší. Tato skutečnost je dána tím, že ČD musejí při zprovoznění jednotek postupovat podle platné legislativy, a nemohou zásadní skutečnosti související se zprovozněním jednotek ovlivnit,“ dodal Joklík.

 

ČD už v létě avizovaly, že kvůli průtahům s modernizací nestihnout nové jednotky zprovoznit. „ČD přesto přislíbily zprovoznit první dvě jednotky do konce ledna 2020 tak, aby následně mohly být nasazeny do provozu. Nasazení prvních jednotek se předpokládá v souboru Haná,“ řekl Joklík.

Celá modernizace nabízí ale dvě otázky: postupovaly České dráhy skutečně dostatečně razantně, aby je opravily a musely firmu na modernizaci soutěžit?

ČD přitom se soutěží nějak zásadně nepospíchaly: v lednu firma oznámila, že soutěž na modernizaci vypíše během několika týdnů. Nakonec ji vypsaly na konci dubna. Poté musely soutěž zrušit, protože se nikdo nepřihlásil. Vypsaly proto v srpnu takzvané tržní konzultace, kde zjišťovaly u vybraných dodavatelů podmínky. Soutěž nově dosud vypsána není.

Je navíc otázkou, zda musely České dráhy opravu soutěžit. Když modernizovaly pendolina, zakázku zadaly přímo své firmě DPOV bez soutěže, stejně tak první dvě jednotky připravují ČD nakonec ve své režii.

Kraj na dotazy k pozdnímu nasazení do uzávěrky neodpověděl. Už dříve se ale kraj ve svém vyjádření Českých drah zastal.  „Dopravce jako veřejný zadavatel je povinen opravy a dodavatele oprav soutěžit. Stejně jako v jiných odvětvích je i v tomto chování dodavatelů zcela nepředvídatelné. Z tohoto důvodu není v uzavřené smlouvě sjednána sankce, tato bude s dopravcem sjednána až po předložení harmonogramu nasazení vozidel, tento je možné sestavit až na základě úspěšně proběhlého výběrového řízení na opravárenskou společnost. Ani kraj a ani dopravce nemohou ovlivňovat průběh transparentního výběrového řízení,“ uvedla manažerka komunikace Olomouckého kraje Eva Knajblová.

Jednotky Stadler GTW chtěl původně koupit RegioJet pro provoz v Ústeckém kraji. V rámci opravy měly dostat jednotky nejen české zabezpečovací zařízení, ale například i nové čalounění sedaček, informační systém, wi-fi nebo elektrické zásuvky. Jde o jednotky řady 646 se 119 sedačkami a místem pro 80 stojících, vyráběly se v letech 2001 a 2002. Vozy jsou nízkopodlažní a klimatizované, jezdily původně na tratích kolem Berlína. České dráhy zaplatily za vlaky 190 milionů korun bez DPH. Modernizace měla vyjít na 300 milionů korun.

166 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Panda

Bohužel v ČR není žádný zodpovědný objednavatel, který by řešil VŘ a kontrakty v předstihu a také pak vymáhal podmínky. MD: Pozdní vypsání (a část jen na 3 roky) nebo přímé zadání; nedodržování standardů od Arrivy, ČD i RGJ; problémy s NAD (RGJ) i s novým JŘ (obrat v Púchově); nedodržení slibů ohledně konce Béček… StČK/MSK/KHK/Olomouc: Přímé zadání s velmi pozdním podpisem kontraktů; téměř nulové investice do vozidel (víceméně jen „lepší“ údržba); nedodržené sliby (motoráky na Kladno a v Olomouckém kraji); nedostatečný výkon vozidel na mnoha tratích (810, 854, 814)… LBC: Pozdě vypsané a podezřelé VŘ s vítěznou Arrivou; strojvedoucí… Číst vice »

Axel

K tomu „nevymáhání“ smluvních pokut… U nás ve Zlínském kraji předpokládám bude Zlínský kraj vymáhat. Otázka má-li Zlínský kraj solidní důkazy. Protože zhruba 60% vlaků jezdí podle smluv, které odstartovaly v neděli, takže nevím jestli kontroloři Zlínského kraje stihli zachytit všechny pondělní školácké chyby Arrivy. (Zbytek vlaků jsou rychlíky, které si má kontrolovat Ministerstvo dopravy)

Panda

Uvidíme, Zlínský kraj zatím vypadá celkem odhodlaně a to, že kontrolují jen některé spoje lze pochopit, 100% vymahatelnost by asi byla drahá sranda, resp. na to asi ani nejsou lidi. Ale bohužel nemám úplně vysledované, jestli třeba v minulosti ČD dostávaly pokuty. Jinak Valašsko bude rozvracet krátký obrat v Púchově (spolu s výlukami na trase Ex2), tam moc velké zlepšení ve spolehlivosti nečekám…

Haha

Plzeň to zvládla (P2). 🙂

jan

Toto je prostě peklo na kolejích..

jan

Za rozdíl 1,5 kč/ vlako km.

xyz

Nutno dodat, že až dle druhé nabídky ČD. V „prvním kole“ (resp. ono ani žádné druhé kolo být nemělo) byl rozdíl nabídnutých cen ČD vs. Arrivy okolo 50 Kč/km.

generální mandatář

A mají to ověřené, že neumí česky?

Ferenc Futurista

navíc bulharština je oficiálním jazykem železnice, aspoň mi to tak často připadá. 🙂

dvojiteF

hanba ČD

Hubert

nevim proč. ČD nemá s Arrivou nic společného. Hanba Arrivě, když jejich zaměstnanci jsou na sundání a toliko se chvástajíci dopravce, se zbrusu novými 20 let starými z Německa maj problémy jezdit.
Liberecký hejtman je strašně chtěl a tedˇ je kárá. Hezky to jde. Zlatě bylo ,když byla dráha dráhou se státním znakem na Lokomotivách!
A tedˇ do mě klidně, zatím je totiž všechno krokem zpátky.

kix

20let starý desira zatím jezdím naprosto bezproblémově, to jestli jim to vydrží ukáže až arrivácká údržba, horší je to s těmi vozidly 30+, tam spolehlivost a provozní problémy bohužel jsou

Georg

ano, kun je jednou hribetem, clovek dvakrat ditetem. to, co na sobe pozorujete, je proto normalni…

Samuel Novák

Je velmi smutné, že ani ČD se nezmohou na nic jiného než natírání zablešených ojetých šrotů z německých kopřiv. Toto by měla býti doména progresivních soukromníků. ČD by měla jít směrem nákupu nových vozidel, jejich dominance je taková, že by neměl být žádný problém vysoutěžit zajímavou cenu a nakupovat výhradně nové vozy.

Dominik

Jenže, když objednavatel to nechce zaplatit?

Tronda

ČD přece mají na účtu 6,6 mld Kč, za které chtěli ze svého koupit nová vozidla pro JMK. Teď, když je JMK odmítl, mohou klidně nakupovat jinde a nemusí se zaštiťovat objednateli, protože volných peněz mají dost.

Dominik

Na druhou stranu, proč bych měl dotovat objednavatele, a dávat něco, co nechce zaplatit (zvláště, když se někteří chovají, tak jak chovají, a hodlají omezovat můj tarif)? To spíš bych použil na komerční linky, když bych o nich uvažoval?

Y.K.

Přesně tenhle styl zatvrdlého drážního myšlení je důvod, proč se v Evropě liberalizuje železnice. Neobchodní, nezákaznický, ve stylu „oni mají nějaký přehnaný nároky“. Proto vznikají soutěže. Zadavatel může chtít nová vozidla, nebo nemusí být nová, ale musí být nízkopodlažní atp. a je na nabídkách dopravců jak se s tím vypořádají a na kraji jak to zaplatí.

Ferenc Futurista

Mě se líbí páně Dominikova představa, že objednatel by měl dodavateli (pokud tím dodavatelem budoou ČD, jinak ne) pořídit vercajk a pak ještě platit za jeho pronájem.

Dominik

Já neřekl, že ta vozidla koupí objednavatel, ale bude to zohledněno v ceně za Kilometr, a samozřejmě, kterémukoli dopravci, nejen ČD. A když holt kraje nechtěli platit víc, tak holt budou starší vozidla, když si pronajímáte auto, tak Felicie taky bude levnější, jak Audi A5.

Y.K.

Problém je, že jediný dopravce vždy řekne „je to málo, musíte se spokojit“ a nezmůžete nic. Soutěž je o tom, co za balík konkurenti nabídnou a vzhledem k tomu, že konkurenti vzájemně neví co nabízí, musí se poněkud snažit nabídnout něco zajímavého. Tím se zjistí kde jsou limity dané ceny – ne že někdo řekne od válu a bez invence „to asi nejde“.

Leinad

Preference komerčních linek v principu beru. A není to každá linka kde je jízdné ziskem dopravce?

jan

A proč by měla tato společnost zase a dále dotovat ztráty a nahrazovat neochotu politiků platit, nakupovat. Pořídit adekvátní vlaky 21.st.

Leinad

Neříkal si u diskuse o „výběrku“ na Slovensku, že si dopravce má koupit vozidla předem, a pak je případně použít? 😀

Dominik

To jsme se bavili o soukromých dopravcích, ČD je společnost vlastněná státem a jako taková by měla primárně plnit funkci zajišťovatele ZDO. Takže od toho se musí odvíjet i nákup vozidel.

Hubert

jenže ČD maj výkony po celé republice, kdežto soukromníci jezdí sotva pár vlaků
a ještě maj problémy se soupravami.
tím líp by měly mít vše v glancu.
ČD modernizují na výbornou a hned to nejde, musí se postupně.

Axel

Pro Huberta – mám na Vás dotaz. P rotože chceme na jaro prodat auto (kterým jsme každodenně dojížděli, tj. zůstanem nám pouze záložní auto, které používáme leda o víkendu) a chceme se spolehnout na dojíždění s Arrivou, tak mě zajímá jestli konkrétně Arriva má „problém s vlaky“. Ptám se Vás na vlaky Arriva ve Zlínském kraji a zajímá mě jaké konkrétní závady existují a jaké hrozí = tj. brání něco, aby se cestující (jako já) mohli spolehnout na vlaky Arriva v ZLK při každodenním dojíždění? Prosím konkrétní detaily. A zajímají mě fakta (tj. to čemu Vy věříte). Nezajímají mě příběhy… Číst vice »

Hubert

tak moment vydrž, zajdu si pro křišťálovou kouli a hned se ti budu věnovat….mno ale pokud jsi plnoletý, poradˇ si sám, život se s námi nemaže a nejlepší rada je vždycky ta vlastní.
Nebo se zeptejte ředitele arrivy, ten si tě velmi rád vyslechne.

Axel

@Hubert… Pardon, pane Hubert To vy jste tvrdil, že soukromníci „maj problém se soupravami“. Jaké problémy mají? Nebo jste jen tak „žvanil, aby řeč nestála“?

Heki

Jojo,takovych uzvanenych modrych gum je tu bohužel víc jak je zdrávo…

Medvěd

Blíží se výplata ročních prémií . Zaslouží si vedení ČD něco ? Asi pořádný průvan…………copak tam dají za dalšího joudu?

Pavel

Chápu ze smlouvy dobře, že z linky do Kout zmizí Regiopanteři???
Vidím tam 460 nebo 163+3Bt …..ANO bude líp

Pavel

nezmizí, jen byli uvedeni v jiné tabulce – dotace ROP.

Rajče

Sice máme papírově 3 regiopantery. Ale většinou stojí někde na opravě a místo nich jezdí retro 460 nebo 163+3Bt. Takže v podstatě jako bysme je neměli 🙂

Kubrt

Ale nepřehánějte. Máte tři pantery, turnus – našlapaný – taky na tři. V téhle konstelaci vlastně jezděj dost dobře.

X 1

Olomoučtí Panteři jsou jako ta pohádková jitrnice. Jakou svět neviděl. 😉

Jarda V.

Asi je rozumnější jednotky řádně rekonstruovat a mít pak nějakou jistotu že se to nevysype hned a bude na to alespoň nějaký spoleh než udělat nějakou halabala „Arriva rekonstrukci“ a pak shánět „Retro vozy po celé střední Evropě jako zálohu. V tomto si myslím že CD dělá dobře a to že chce po někom aby se zaručil že to bude tak a tak tehdy a tehdy jinak nedostane zaplaceno není v našich luzích a hájích až tak úplně zvykem.

AAA

Tak. Času Dost!

michal

Vždyť ani nevíte, jaký rozsah té rekonstrukce u vozidel dělají.

Axel

Jarda … co konkrétně myslíte, když tvrdíte „Arriva rekonstrukce“? Včera a dnes jízda s Arrivou Bojkovice-Staré Město u UH (zpět nevím, jeli jsme autem): Dojeli jsme, nevím že by vlak měl nějakou poruchu. Ohledně funkčnosti, aby Arriva dodržel jízdní řád: včera 2 minuty zpoždění, dnes nevím ale jestli jo, tak max. o minut dřív nebo později. Máte prosím nějaké odlišné zkušenosti? Ptám se na Vaši osobní zkušenost… neptám se na údajné zkušenosti „internetových hrdinů“, pokud je neznáte natolik, abyste za jejich pravdomluvnost se chtěl zaručit. A pokud fakt jste zažil problém kvůli „halabala“ rekonstrukci vlaku, tak o co šlo… tj.… Číst vice »

Jarda V.

No vzhledem k tomu že jsem od Budejovic mám zatím jen jednu „oranzovou DB“ zkusenost, myslím že je to zhruba to samé jako před měsícem s hydrou … Jak to jezfi jinde nevím ale z Prahy do Budějovic se zatím tak.nejak nedaří , naslybovali hory doly a zatím někde občas lakovali (na modro – někde tomu říkají limetková). Ale zas retro jízda v lednici by byla pěkná škoda že jsem to nestihnil ale určitě budu mít s Bertou nebo Brejlovcem šanci. Jinak jiný dopravce se stejnou technikou měl ty začátky mnohem hladší…….

Axel

Promiňte, mohl byste mi to napsat česky? Jaký konkrétní problém jste Vy jako cestující zažil, když píšete „halabala Arriva rekonstrukce“? Jakým typem vlaků Arrivy jste jel?. U nás na Zlínsku jezdí vlakový typ 845 a typ Lint (nevím jestli má nějaké číselné označení).

Jerry

Vlakový typ ? To je co?

Axel

Pro Jerry: Vlakovým typem myslím typ vlaků. Arriva ve Zlínském kraji jezdí s vlakovým typem 845 a vlakovým typem Lint…. Snažím se rozlišit od vlakového typu se kterým dosud jezdily regionální ČD: Regionova, 854, 460 a výjimečně RegioShark…. Tj. má někdo prokazatelné info o „halabala rekonstrukci Arriva“ u vlakového typu 845 a Lint? Pokud ano, tak jaké konkrétní problémy z toho vyplývají nebo co hrozí, že se stane nepěkného (myslím z pohledu cestujícího)? Díky.

Cyklista

Nezapomeňte, že reagujete na informaci tiskového mluvčího. Z tohoto vyjádření není jasné kde je skutečně problém.

Martin z Moravy

Ten název článku měl spíš být: Železniční krize pokračuje už pátým dnem. 😀

Jerry

A v kterém kraji jezdí nové motorové vozy od soukromníka? Tyto vozy co dovezli z Německa jsou nízkopodlažní a novější než ty popelnice r.845 u arrivy.jo jediný nás výrobce mot. Vlaku vagonka ve Studénce byla zlikvidována.kraje to mají v paži .. šetří za každou cenu tak nové motoráky nemáme.

Y.K.

Nové motoráky jsou objednané RJ třeba pro ústecký kraj.

pozorovatel

Dotaz ovšem zněl „v kterém kraji jezdí“, ne pro který kraj jsou objednány!

Y.K.

Ono jaksi nejde vyrobit vlak za půl roku nikde na světě. Takže se na ně čeká.

Jarda V.

Motoráky určitě ne, RJ má objednané elektrické jednotky, teď z hlavy nevím ale.mam za to že jde o LINT 3 EU či jaké to má označení.

Kubrt

PESA.EU

Y.K.

Ano, máte pravdu.

Y.K.

Jsou to ELFy od PESY

Kubrt

Výroba motorových vozů ve Studénce nebyla zlikvidována, ale přesunula se do Vítkovic. Že z nich od časů Dm 12 (a mentálně od raných 90. let) nic nevypadlo, a dvorní odběratel nic nepoptal, je věc jiná.

Jerry

Vždyť říkám to už byl v podstatě jiný výrobce ..jinak s dm12 jsou Fini spokojení.

Kubrt

Fyzicky výroba proběhla jinde a pod jinou značkou, ale lidi, výrobky a „know-how“ byly stejné.

Y.K.

Tak ona jaksi fabrika nemůže přežít s tím, že je někdo historicky spokojen s pár kusy. Musí vyrábět, inovovat, soutěžit, jinak dojdou peníze. Jako dojdou vám bez výplaty.

Georg

fini jsou spokojeni hlavne s cenou – dostali to za suche z nosu. dalsi serie dm12 se uz nerealizovala, protoze za ne chteli skodovaci vic a to uz finove nedali.

Twix

Možná by výroba motorových vozů ve Studénce neskončila, kdyby ještě těsně před rokem 2000 neprodukovali vozy řad 843+043+943, tedy vysokopodlažní vozidla meziválečné koncepce, rozdělené celkem nadbytečnými vnitřními dveřmi na oddíly včetně již nepotřebného „zavazadlového“, se záměrem že motorový vůz je „lokomotivou“ za kterou se připojují vlečňáky – které zde byly navíc zbytečně krátké (protože někdo to tak navrhl „aby to nahradilo Bixy“), ovšem musejí mít komplet UIC spřahovací ústrojí apod. Jinde ve světě už se prakticky ve stejné době vyráběla Desira a LINTy, což jsme tady trochu zaspali. Takže na první otázku odpovídám, že v Libereckém, Pardubickém a Zlínském kraji… Číst vice »

Jerry

To určitě popelnice r.845

Twix

Tuto reakci jsem úplně nepochopil, psal jsem o nízkopodlažních Desirech a LINTech v daných krajích. A jestli 845 jsou popelnice… no nevím, u různých dopravců jsou v různém stavu, teď je třeba vídám na trati 173 a vzpomínám na to, jak tady ještě minulý týden jezdila denně 754+B+BDs s koženkou a práskacími dveřmi, a nebo jak 854+Bdtn+Bdtn vyjížděla táhlé stoupání…

Jerry

Že těch desir a lintu tady jezdí.

Dominik

Zlatá 843 s 043.

Twix

Já je mám taky celkem rád, v tom co u ČD jezdí to určitě není nejhorší, i když na Os z Liberce do Paky (nebo jak se to tehdy škrábalo na Harrachov) to ideální nebylo. Chtěl jsem tím jen říct že ve Studénce nebyl ani náznak toho, že by se hodlali přiblížit modernější koncepci, která se jinde vyráběla už od 70.-80. let a prodávala se například i do Jugoslávie (Fiaty, Mercedesy, Macosy).

Tronda

Myslíte tu 843, která se svého času pár krát řítila nebrzdící z Kořenova do Tanvaldu stovkou a bylo velké štěstí, že někde nevyletěla? Jj, to je ta správná a hlavně bezpečná kvalita – taky se jim příznačně říká rakev.

Dominik

Tak 843 tam ujela jen jednou nebo 2x, a nebylo to chybou stroje, ale chybou strojvedoucího. A přezdívka pochází z tvaru stroje, ne spolehlivosti. Navíc tyto stroje tam i přesto nadále jezdily, až do nástupu Štádlerů. Jinak je to na svezení docela pohodlné a v zimě i dobře topící, dobře, velký oddíl je trochu hlučnější.
Navíc v historii najdeme více případů, kdy nějaký vlak ujel, a nejen u Kořenova. I když za války se tam stejně řítila parní lokomotiva, ale i tehdy to bylo chybou člověka, který tam nakázal jet s lokomotivou bez ozubeného ústrojí.

MartinS.

Jen jednou nebo 2x?!?! To myslíte vážně? Použít v této souvislosti příslovce „jen“ Vám přijde v pořádku?
I jednou je o 100 % víc než by se to mělo a smělo stát.

Tronda

A taky, jak je možné, že takové strojvedoucí vůbec dopravce pustil do provozu, to je na odebrání licence dopravci, jako bysme to v posledních dnech pořád neslyšeli.

Dominik

To je na prošetření a maximálně přezkoušení či případného odnětí licence strojvedoucího, jestliže by se prokázalo, že strojvedoucí zásadně něco porušil, i když to by nebylo tak jednoduché, protože to nefunguje ani při projetí návěstidla, jelikož o trestu rozhoduje dopravce (a jak víme, jeden dopravce, vůbec strojvedoucí zpočátku za tento přestupek netrestal, nechal je i daný vlak dojet, jelikož jich měl málo), a projetí návěsti pro elektrický provoz neřeší skoro vůbec.
O licenci dopravce se mluvilo v souvislosti s tím, že dodali do systému číslo na strojvedoucího, na které se nedalo dovolat.

Standa

Tronda buďte někdy i trochu objektivní strojvedoucí ČD byl v té době samozřejmě patřičně ,,odměněn“ a až do přezkoušení stažen ze služby.

Filemon44

Shodou okolností téměř přesně ve stejný den,kdy sjela „neřízená rakev“ z Kořenova do Tanvaldu,projel taky vlak RJ sklonově mnohem příznivější stanici Hranice na Moravě..jak to hodnotíte tam???

Dominik

Jistě, stát se to nemělo, ale Tronda to napsal, jakoby jim to tam ujelo 15x.

Ferenc Futurista

Takže 843 fpoho, ale hlavně proboha žádnej ojetej o deset let mladší šrot z Německa!

kix

úplně bych to na chybu strojvedoucího neviděl, ano měl být jiný postup, jenže ten postup byl vynucem právě chybnou 843, proto se tam dělalo co dělalo a nemohlo se jezdit s tím vozidlem normálně..kdo jel normálně tak to pak právě dopadlo jak dopadlo..

Dominik

843 chybná nebyla, dokonce všechny, které tam jezdily, měly upraveny brzdy.
Testy DÚ prokázaly, že při dodržení technologie se dá vozidlo bezpečně zastavit. Ano bezprostřední příčinou byl led na brzdách, ale jako zásadní příčina bylo uvedeno, nedodržení technologie brzdění. Takže asi tak.

Olda

Chlapi… Zkuste to vidět i trochu z jiného úhlu 🙂 . Ten podvozek a chodové vlastnosti 843-ky zase nejsou tak úplně mizerné a 036-ka není tak zbědovaná, když to přes několik výměn prokalil jako s osobákem na silničním limitu. Co kdyby se správci trochu odvázali a posadili některé rychlostníky o trochu víc, na 40 – 50, podle místa.

Tronda

Dotaz mimo mísu a téma článku, které je nepřipravenost ČD na nový grafikon. A to jsme furt četli, jak tento dopravce je maximálně připraven a zatím vyjel prastarými popelnicemi místo slibovaných ojetých šrotů z Německa.

Dominik

Zato se schopnými stroji a topícímí, ne jak jiní, jednomu se motor v kopcích zadřel, druhý si zas pronájme loko, které neumí topit.

AAA

Tak. Buďte rádi že něco vůbec jede.

§1 Vždycky se to tak dělalo

Tronda

Schopnými stroji? To myslíte ty odřeklé Sp do Kladna, odřeklý R z Veselí nad Lužnicí do Budějovic nebo tři hodiny zpožděný EN 442 pro poruchu mašiny? A to je jen výběr z posledních dnů u toho správného dopravce.

Filip

U soukromníka aspoň něco jezdí, z toho co přivezli 🙂

Cyklista

A ve kterém kraji jezdí nové motorové jednotky od státníka? Je třeba si objektivně přiznat, že čas, který byl, nenahrává tomu sehnat nové jednotky. Jediný, kdo mohl toto nabídnout, jsou ČD, které i v případě nevyhrané soutěže může nové vozy uplatnit kdekoliv jinde. ČD však samo o sobě žádné nové vozy nepořizuje. Vždy čekají, že jim je někdo zaplatí. Každá společnost ale musí fungovat tak, aby si sama vydělala na výrobní prostředky. To znamená, že když mám stroj, který má životnost 50 let, tak hospodařím tak, abych mohl za 50 let pořídit nový a ne jít na sociálku pro příspěvek… Číst vice »

Vlastik

Tak v rámci objektivity, by jste se měli začít navažet i do ČD, když vám to tak krásně jde do alternativních dopravců. Ale na to tady asi moc „koule mít “ nebudete.

Xaver

Tak vzhledem k tomu, že tu většina diskutujících náleží do modré armády, tak to nelze očekávat.

Vlastik

To máte pravdu, na to že tyto stránky navštěvuji hlavně kvůli železnici jen krátkou dobu, jsem si v těch pár článcích té modré armády už všiml.

IGCT

Opravím Vás:“modré a oranžové armády“ 😊

David

Oranžové? To jako popeláři? 😂

kakov

spletl jste si barvu žluté armády 😀

Filemon44

Pane Vlastíku,ale tom jen vy tak chcete vidět.Pokud jsou nedostatky,neřeším,jakou má vlak barvu.Závada je prostě závada.A že se v těchto dnech řeší více závady nových dopravců než ČD je hlavně vina MD a krajů,od kterých jsme slyšeli,jak za nižší peníz zajistili vyšší kvalitu.Navíc u těch ČD asi opravdu moc závad nebude,když se ještě včera závady především Arrivy „odpinkávaly“ dvěma zrušenými nedělními vlaky ČD z Prahy na Kladno…….takže asi tak.

Pražák

To víte, zaměstnanec ČD, který nenapíše alespoň jeden nenávistný komentář na konkurenci nedostane letos od odborů čokoládovou kolekci, ti, kteří jích napíší více, dostanou dvoupatrovou. A ten kdo jich napíše nejvíce, dostane ještě 10 metráků deputátního uhlí 🙂

Paddy

Myslíš že je to vtipné ?
To ukazuje na tvojí inteligenci.

Pražák

Potrefená husa? Vtipné na tom je, že bych nebyl překvapený pokud by to bylo pravda.

Ferenc Futurista

A nekritizuje snad tenhle článek zrovna ČD?

Honza D.

Holahola, kde jsou bijci nafty pod dráty? Kolik ostrých reakcí člověk přečetl s souvislosti s ML v Praze a zde zatím jen dva velmi mírně příspěvky? Snad se za dopoledne polepšíte. 😀

Cestující

Myslíte ten úsek ZnM – Šumperk? Nebo jeden z mnoha spojů po koridoru?

Honza D.

Trať 270, úsek Olomouc – Zábřeh.

Cestující

To je právě jeden spoj na celem koridoru.

Dáda

Takže to shrneme.
S novým jízdním řádem nesplnil ŹÁDNÝ dopravce to, co měl a co se od něj očekávalo s VÝJIMKOU AŽD.
Krása.
Takže nejen soukromníci, ale ani ČD si nabralo víc, než zvládlo. S jejich velikostí a zkušenostmi je to velmi ale velmi znepokojující, zvášť když zohledním, že část jejich práce přebrali soukromníci, tj uvolnili jim „ruce“ které se mohly o to lépe věnovat zbytku trhu, který mají ČD zasmluvněn.

Bludný Elektron

Záleží na pohledu…ve smlouvě kraje s ČD toto není podmínka nutná k určitému datu, takže to není zásadní problém a není to neplnění závazné smlouvy, ale pouze neplnění slibu z kategorie slibem nezarmoutíš…narozdíl od některých soukromníků jinde. Ale ano, jediný, kdo splnil všechny sliby = AŽD.

Dáda

Proto ona věta že nesplnil to co měl a co se od něj očekávalo. OD ČD se po jejich veřejném „příslibu! očekávalo že vyjednou „novými“ soupravami (které zde na jsou označovány jako „německý šrot“)

Lukáš

No a není to tak lepší? Pokud nejsou ještě připravené? Alespoň se nestane že vyjedou v německém nátěru s německým infosystémem a reklamami na Bavorsko. A v poslední řadě snad po pár ujetých km nepadnou na závadu. Nechci se zuby nehty zastávat ČD ale v tomto případě je to rozumné.

Y.K.

Na druhou stranu není rozumné, když si kraj neklade podmínky. Pak to vypadá, jak to vypadá, že leckde jezdí šrot a nikdo s tím nehne – protože to přeci nikdo nevyžadoval.

Dáda

Obecně vnímám jak oproblém, že kraje ve výběrkách mají každej jiný podmínky. Bylo by spravedlivý, kdyby podmínky pro všecky dopravce ve všech krajích byly stejné.

Y.K.

A tak já si zase nemyslím, že všude musí být stejné, jsou různé potřeby, různé požadavky. Hlavně by měli být vypisované hodně dopředu a s kvalitativními kritérii (ne jen cena), aby se dopravci měli čas adekvátně připravit, případně objednat vozidla a nehonilo se to vše v půlroční panice.

Ferenc Futurista

Tak tak. Německej nátěr, to je největší zlo, který může cestujícího potkat.

Dáda

Kdepak!! Nejhorší jsou trpaslíci. Ty potvory vám vleyou všude.

Dominik

A taky je chytáte?

Dáda

Udělaj jsem si na ně takovou past.

Dominik

A co s nimi děláte, když je tu takhle chytáte?

Modré zábradlí

Já jsem od ČD neočekávalo nic a moje očekávání se naplnilo.

Pavel

Ale kdyby toto udělal soukromý dopravce, tak se udělují pokuty, hází špína a hejty.

tonda

ten soukromník nemusí soutěžit,ale to se do příspěvku nehodí. Že jezdí bulhaři,kteří neumí česky se taky nehodí. Až se stane nehoda a umřou lidé,protože se nelze domluvit se strojvedoucím – nebo nerozumí rozkazu, budou se všichni strašně divit.

Dáda

že jezdí Nemci, kteží neumí česky, že jezdí Poláci kteří neumí česky….

Ferenc Futurista

soukromník nemusí soutěžit? a jak se tedy na ty koleje dostal?

Honza

Nemusí soutěžit opravu, zkuste přemýšlet.

Filip

Akciovky taky nemusí soutěžit své zakázky. Jen u čd se to víc řeši jelikož majitelem je stát.

Vít Jůza

Píší ti, co umějí česky, „umí“, nebo „umějí“?

Romanero

Stane se každému, ale ČD aspoň mají co vystavit že zálohy. Alternativní dopravce se potácí někde mezi odřeknutím, autobusem, zpožděním 60+ minut nebo netopící soupravou úplně jiného subjektu.

Jožka Šošolák

No, já vám nevím. Jsem z toho rozladěn. Zde na Hané jsme se těšili na nové vlaky. Holt to bude opžděný vánoční dárek.

David

Na Hané máte na 10 let utrum. Kraj nesoutěžil, tak nečekejte žádný velký pokrok.

Hynek

A na soutěžených linkách jezdí snad něco hi-tech? Zatím jsem jel historickým Bc, stejně moderním ojetým Lintem, humanizovanou 845, kde byly zásuvky jen na okrasu a žlutě polepenými lehátkovými vozy že Švajcu.

Karel

Myslím,že Tronda bude diskutovat.Včera se neobjevil na diskuzi.Asi převážel vozíkem nabarveným na žluto cestující přes Rousínov.

Tronda

Neboj Kájo, na rozdíl od tebe mám na práci taky jiné věci, než celé dny diskutovat na netu, i když jsem rád, že na mě neustále myslíš, když už nejsi schopen vymyslet přijatelnou výmluvu, proč ten správný dopravce nebyl připraven na nový gvd a místo se 646 (které, ale stejně jsou ojeté šroty) jezdí s popelnicema z přelomu 70. a 80. let.

Cargo

Když to chtěl koupit Regiojet, byl to strašný šrot… Jak to má ČD jedná se o úplně nové vozidlo….. No jo, barva dělá svoje…..

svojsin

Cargo: Stejně zatím nejedou ani u těch ČD. Zdá se , že si vzal tento dopravce příliš velké sousto……

X 1

7 ks dovezli z Německa teprve minulý týden.
Ta organizace ne-uvedení do provozu silně připomíná soukromé dopravce.

Cestující

Stojí v Olomouci. Včera jsem je tam viděl, když jsem Rousínov objížděl přes Českou Třebovou.

svojsin

Cestující: Ti bystře uvažující stihli zarezervovat Arriva Ex do Přerova nebo Regiojet bus do Holomóca 🙂

Cestující

Jel jsem do Brna z Hranic odborníku.

svojsin

Cestující: Z Přerova se nelze dostat vlakem do Hranic, odborníku?
AN je hned vedle vlakovýho.

Cestující

Co nechápete na spojení Hranice na Moravě – Brno? O Přerovu tu nepadlo ani slovo a nejrychlejší spojení bylo Ex 142 a rj 79.
Takže doporučuji se naučit číst a hlavně MYSLET.

svojšín

Cestující: Chápu spojení Brno – Hranice, já psal o tom, že docela pravděpodobně(záleží na času) mohlo být rychlejší nadjet si busem, než jet vlakem přes ČT.
Co na tom nechápete?? To pochopí děti na základce, MYSLITELI….

Cestující

Psal jsem DO Brna Z Hranic. Jestli to chápete obráceně, jste prostě….

svojsin

Cestující: Platí to i z Hranic do Brna, jestli to nechápete, jste prostě …..

Cestující

Snažíte se z toho nějak vykroutit, ale v dané časové poloze NIC rychlejšího nejede.
Není mojí chybou, že vám to rychleji píše než myslí, co jsme tu viděli včera u příspěvku diskutera Ups.

Dáda

Jasně že jede. Auto!!

Cestující

To jedině. 😀

svojsin

Cestující: Já ale psal, že záleží na čase, nevím z čeho bych se měl vykrucovat.
Reakce na Ups byla na jeho neschopmost odjet z Vyškova dřív, než jeho zmińovaných 9:16, přestože byl fyz. u dřívějších autobusů směr Brno.
Na tom neokecáte nic vy, i když se o to už dva dny snažíte…

Cestující

Zatím tu ze sebe děláte mudrce, přičemž jsem časovou polohu uvedl.
Vy jste akorát blábolil z cesty cosi o Přerovu.

svojsin

To jste uvedl až později, reakce na vás a psaní o Přerovu bylo ještě před tím. Ale jezděte si třeba přes Plzeň.

Cestující

Kde jsem mluvil o Přerovu? Citaci.

svojšín

S váma je opravdu těžká řeč, tak to zkusím trochu jinak:
Cestující
Stojí v Olomouci. Včera jsem je tam viděl, když jsem Rousínov objížděl přes Českou Třebovou.

svojsin
Cestující: Ti bystře uvažující stihli zarezervovat Arriva Ex do Přerova nebo Regiojet bus do Holomóca 🙂

Cestující

Stojí v Olomouci. Ale ty jednotky proboha! To jste tak natvrdlej?

svojšín

Cestující. Sorryjako, ale natvrdlej jste vy, já reagoval na to, že byla nejspíš rychlejší cesta , než kterou jste použil přes ČT, nenapadlo mě , že tak jednoduchou věc nepochopíte

Cestující

Cesta přes Přerov mimo Rousínov pouze přes Břeclav.
Proto jsem sem se mu vyhnul přes Třebovou, jelikož Ex byl nejbližší spoj a ten Přerov míjí.
V Hranicích na Moravě vymyslíte akorát kulové.
Když vám to nemyslí, máte opakovaně potíže s pochopením textu, tak vůbec nic neřešte.

Martin K.

Připomínat může, ale je tu jeden rozdíl. Soukromník otáčí obvykle každou korunu a v českých podmínkách dělá často začátečnické chyby. To jsou věci, které bych u obchodní společnosti de facto kryté státem nečekal.

FildaS

Minimálně 2 už ale fyzicky jezdí vlastní silou. Dokonce nedávno byly vlastní silou na zkušebce do Šumperka a zpět, ve dvojčlenném řízení. A úspěšně to dojelo. Ale je na chlapech z dílny vidět, že jim to dává zabrat.. Co taky čekat, když před vás postaví mašinu, kterou neznáte a všechny dokumenty jsou k ní německy a vedení jen řekne:,,Rozhýbejte to.“
Takže vzhledem ke zprovozňování v polních podmínkách a kanibalizaci toho zbytku to je celkem úspěch. 😁

Radek

Nejspíš DPOV nemá kapacitu, aby repasovalo všechno. Tak proto externí zakázka a pak ty dva z nouze.

xyz

Stejně to jsou secondhandové šroty, které navíc mají výšku podlahy o poznání výše než jsou česká byť modernizovaná nástupiště.

ČD tímto přispívají k zavalení českého trhu druhořadým německým zbožím; takovým, které Němcům už nebylo po chuti. 🙂 🙂 🙂

LKW

Koukam, pan je znalec. Muzete nam hloupejsim laskave sdelit, ktere nemecke/svycarske zbozi je Nemcum po chuti? A ktere motorove jednotky si pro provoz v CR predstavujete?

X 1

Pokud pomineme nové a drahé stroje od výrobců Pesa a Alstom, tak v současnosti na trhu ojetin není moc na výběr.
Snad starší motoráky z Francie. V Německu se větší soutěže, při kterých mají být nahrazeny nízkopodlažní vozy typu Bombardier Talent 1 či Siemens Desiro, teprve chystají.

xyz

„Muzete nam hloupejsim laskave sdelit, ktere nemecke/svycarske zbozi je Nemcum po chuti?“
Takové, že jsem na konci svého předchozího komentáře záměrně napsal tři smajlíky. 🙂

Pepa z depa

,,Takové, že jsem na konci svého předchozího komentáře záměrně napsal tři smajlíky.“
Doporučuji nepoužívat smajlíky, když nevíte jak.

David

Česká nástupiště jsou irelevantní. Tyto soupravy budou jezdit na Moravě.

xyz

– Moravská „normovaná“ nástupiště jsou stejně vysoká jako ta v Čechách.
– Pojem „český/česká“ používám výhradně pro přídavné jméno odvozené od pojmu „Česko“, nikoliv od pojmu „Čechy“.

Ferenc Futurista

Tak hlavně aby nedejbože nezabrousily do Šloňsku, kdoví, jak to maj s nástupištěma tam.

BoH

Co to … je? Pominu-li, že na trati 270 mezi Olomoucí a Zábřehem je uvedena jednotka 646 (o kousek dál jsou v duplicitním záznamu již reálnější jednotky), tak kde sakra jsou jednotky 640? Vidím tam jednu alternaci mezi Šumperkem a Zábřehem a to je jako vše? To skutečně ve smlouvě není o nich pořádně ani zmínka a ČD tam jezdí s nimi z dobré vůle a jakmile se naskytne problém, tak „Panťáci“ (a že jich tam je) vyrazí opět ve velkém stylu do boje? Opět se mi potvrzuje, že náš kraj je složen z nekompetentních diletantů :/

BoH

A když vidím počet 810, opět se mi zvedá kufr :/

Honza D.

Co se divíš, v Praze je také retrolinka – tramvajová a má snad číslo 23. Na železnici jsou dál, několik retrolinek je snad v každém kraji a jak se zdá, vydrží to tak ještě několik desetiletí.

BoH

No jo, kdyby několik linek, ale při zběžném pohledu to celé vypadá tak nějak retro 🙂

Jiří

Taky jsem se těch dieselů pod trolejemi zhrozil, spíše myslím, že to bude nějaká chyba, protože kapacitou by nedostačovaly ani náhodou, a pálit naftu na koridoru není úplně to pravé.

Dáda

No zhrozil. Kdyby jezdily jen diesely, nebyla by včera mimořádná událost.

Pavel

640 jsou uvedeny v další tabulce – vozidla ROP. Každopádně je tragédií, že kraj platí staré krámy a nezmůže se na vyjednání ničeho lepšího. Tak co čekat od solárního barona na místě hejtmana. S rozhledem ze střední hnojárny vám i 460 přijde lepší než Zetor….