Sleva Railplus na cestování vlakem končí, nahradí ji používanější jízdenky

Railjet v Praze před odjezdem do Grazu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRailjet v Praze před odjezdem do Grazu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Sleva skončí v prosinci letošního roku.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Košičan

Realita podpory ekologické a udržitelné dopravy v Zelené EU… Kecy, kecy a zas jen kecy!
Hádám, že když využití slevy klesalo, asi nikoho nenapadl opačný postup; tj. místo zrušení slevy zkusit slevu navýšit např. na 20% a začít ji mezi cestujícími lépe propagovat.

Robert Šalda

Naopak, ta sleva byla před několika lety snížena z 25 procent…😫

David

Nějaké nesystémové slevy opravdu nejsou podporou udržitelné dopravy. Mnohem větší podporou by bylo zrušení mezinárodního tarifu a jízda dle kilometrických tarifů jednotlivých zemí. Není přece normální platit za 28km (20 min) 105,- (Lideč – Púchov), zatímco za relace ValMez – Lideč (37km, 40 min, 78,-) a nebo Púchov – Žilina (43km, 32min, 2.4 EUR = tj 57 Kč.)

oja

Smysl by to dávalo, ale nejsem si jistý, že jsme s datovým propojením jednotlivých národních (neřku-li soukromých) dopravců tak daleko, aby např. Poláci byli schopni prodat jízdenku za kombinaci polského, českého a rakouského tarifu – když cestující pojede třeba (bez přestupu!) z Krakova do Vídně.
Navíc, tohle je problém „východní Evropy“, v té „západní“ se národní tarify dost podobají tomu mezinárodnímu, takže tam je to moc netrápí. Jo, pokud vím, jednotlivé státy si ještě účtují nějaké příplatky v řádu jednotek eur za překročení hranice, u těch má samozřejmě smysl požadovat jejich zrušení.

Radek Janata

Žádné příplatky za překročení hranice ta nejsou a nikdy nebyly. Cena je daná součtem jednotlivých národních relací. Což samozřejmě vychází relativně nejdráž při krátké přeshraniční cestě – to je ale dáno sčítáním dvou tarify, kdy každý má nějaké první pásmo. Ne speciálním příplatkem.

oja

Nemáte pravdu.
Jen namátkou, jak my vysvětlíte, že např. u ÖBB stojí jízdenka (základní tarif s VorteilsCard) z vnitrozemí do Břeclavi railjetem asi o 7 eur víc, než když z Vídně do Břeclavi přestoupím na regionální vlak? Přitom vnitrostátní rakouské jízdné je v railjetech stejné jako v regionálech.

Radek Janata

Ten rozdíl je menší, cca 3 EUR.

A je to dané tím, že u osobáku rakouské dráhy počítají za český úsek nějakou svou obdobu nabídky „MPS EURegio Rakousko“ od ČD.

Zatímco v Railjet jízdenka EURegio neplatí, a tak vám ÖBB naúčtují plné NRT jízdné, které je za ten kousek 3.20 EUR.

Samo

„Mnohem větší podporou by bylo zrušení mezinárodního tarifu a jízda dle kilometrických tarifů jednotlivých zemí.“ – Však ono to tak mimo východnej Európy aj je, NRT tarifa zhruba zodpovedá domácej flexibilnej tarife. Len postsocialistickí dopravcovia majú pocit že „hranice nie sú korzo“ a treba „medzinárodnú“ dopravu extra spoplatniť.

Gajda

ta sleva je z tarifu NRT, v tom dnes koupí jízdenku jen masochista – podívej se kolik tam stojí jízdenka. Z Prahy do Vídně 1234 korun, tam by ti těch 15% stejně bylo šumák.

Robert Šalda

Jenže z tarifu NRT jsou odvozeny i snížené ceny v česko-slovenské přepravě a z nich se dala s R+ cena dál snížit. Stejně tak u různých City Starů do dalších zemí. Takže ta sleva nebyla úplně k ničemu, byť připouštím, ze s rozmachem různých včasných jízdenek její využití pokleslo. Ale jejich výhoda byla podstatně lepší flexibilita.

Samo

Celkovo vnímam dosť negatívne tento prechod k nefexibilným tarifám a nutnosti bookovať cestu dlho dopredu. V strednej Európe je to jedno, tu aj plné cestovné stojí zanedbateľné sumy, ale ak človek potrebuje realizovať normálnu „bežnú“ cestu (nie dovolenku plánovanú mesiac vopred) napr. po Nemecku, tak vlak stojí šialene veľa peňazí a je lepšie letieť, alebo ísť autom. Tak isto za starých dobrých čias CityStaru ÖBB si človek vedel pár dní vopred kúpiť napr. spiatočku na day trip do Grazu, zostať tam koľko chcel a vrátiť sa ľubovoľným vlakom. Dnes si treba vopred vlak vybrať a zaviazať sa že ním človek… Číst vice »

Gajda

Jenže OBB i DB už i s tímto jízdným nedokáží vytvářet zisky. A jelikož jim ty vlaky jezdí plný, tak nemají důvod cokoliv měnit. Pro domácí cenově senzitivní mají deutschland ticket nebo klima ticket a výlety lidí z východní Evropy jsou jim naprosto šumák. S tím nikdo nic neudělá.

Clovek

Mohli by se misto toho treba domluvit a vystavit data tak, aby byl umoznen vznik neceho jako Skyscaner, Azair nebo Kiwi pro vlaky v Evrope. Bez toho je mezinarodni zeleznice jeste hur konkurenceschopna oproti letadlum.

Samo

Nejaké plány na železničný GDS existujú, ale ešte to má od implementácie hodne ďaleko.

Juraj

Existuje na to technický standard (OSDM), několik dopravců už to i má (i pár českých), jen chybí plošná podpora a snaha.

Dom

vlakem.net nestačí? :–)

Vojtěch

Narovinu, to je slabý odvar a zrovna není moc dobrý pro hledání výhodných nabidek

Petr Jetelina

Staré časy pomalu odchází. Jízdenku S Rail+ jsem naposled kupoval v roce 2019 do Čadce, od té doby ani jednou.

Jméno.m

Děkujeme za statistiku!

Jakub

Mohu lehce nesouhlasit, nabídka Railplus se využívá, primárním využití je Slovensko

Uvedu 2 nejčastější příklady:

1) Při cestě kousek za hranice (Kúty, Čadca, Žilina, Púchov)

2) Při nákupu jízdenky do zahraničí na poslední chvíli (např. v pátek na Slovensko) se vyplatí zakoupit jízdenku se slevou Railplus v kombinaci s aplikací na IN Kartě oproti Včasné jízdence, která mnohdy v exponované dny není v nabídce.

A. Mikulka

Na Slovensko si kupuji CityStar, o jeho rušení se nepíše. A do Kútů už není MPS?

Robert Šalda

CityStar šlo ješte průkazem Rail+ více zlevnit a při cestě ve skupině stačilo aby měl průkaz jen jeden. Alespoň to tak bylo před lety, nevím jak je to dnes. Je fakt, že CityStar spolu s R+ byla dobrá v dosažení rozumné ceny bez nutnosti kupování dlouho dopředu a vázanisti na konkrétní spoj.

Radek Janata

Do většiny zemí Railplus jízdenku CityStar vůbec nezlevňuje. Myslím, že nějaká sleva je pouze pro Chorvatsko (a je to pozůstatek po Jadran Expresu).

Petr Jetelina

Minimálně do Kútú (nevím jak ostatní přechody) lze cestovat na MPS v EC.

Jakub

Ano, na MPS lze z Břeclavi do Kút cestovat i ve vlacích EC, což je pouze dočasné opatření po dobu přerušení osobní dopravy v tomto úseku.
Nicméně, Kúty Gr. – Kúty stojí cca 43 Kč (bez slevy) a Břeclav – Kúty 63 Kč (na MPS)

Tomāš

Jak koupíte jízdenku od Kúry Gr.?

Jakub

Na kterékoli mezinárodní pokladně ČD

oja

Ona se asi obecně vyplácí na trasách kousek za hranice, kde se většina trasy jede na vnitrostátní tarif s příšlušnou slevovou kartou a na ten kousek za hranici máte RailPlus.
Když jiná sleva není k dispozici, tak je samozřejmě toto lepší než nic.
Já ji používal snad jen na jízdenky z Vídně do Břeclavi, když jsem měl českou In a neměl ÖBB Vorteilscard. Z Břeclavi dál jsem jel na nějaké vnitrostátní jízdné ČD. A to už je dobrých 10 let zpátky. Dnes asi vyjde levněji právě nějaká ta Sparschiene resp. Včasná Evropa.

Stráťa

Myslím že naprostá většina lidí o těchto nabídkách vůbec neví a proto je ani nemůže využít.

Okoloiduci

Keď cestujem reláciu CA – Ostrava, tak kupujem Čadca – Navsi a Navsi – Ostrava. Častokrát je to cenovo rovnaké a cez Muj vlak dostanem ešte zadarmo miestenku, ktorú by som nedostal pri uceleným lístku.

Dachs

Tyhle RailPlusy a CityStary byly svého času super, oproti autu výrazně výhodnější pro cesty na Slovensko (i právě jedničkou) nebo vycházely až překvapivě pěkné ceny pro cesty do rakouských Alp. A nemusela se honit včasnost!; teď ani dva týdny dopředu zázračné zvýhodnění se nekoná. A vtip na konec: s rodinou Rakousko autem je nyní výrazně výhodnější (se započtením všech nákladů, tedy vč. dálniční známky), Slovensko pro nejtypičtější cíle (Fatra, Tatry, Slovenský ráj) už taky a jednička na nějakou včasnost nehraje, často ani dvojka, hraje se podle exponovaných a méně exponovaných dnů v týdnu. U jednotlivce je to co do nákladů… Číst vice »

LiborV

Při nákupu 2 – 3 měsíce předem jsem kupoval Včasnou jízdenku Evropa za skvělou cenu do Rakouska i na pátek.

Roman

Bohužel, od 250 km začíná být cesta vlakem dražší než cesta autem (a pomalejší) i pro jednoho člověka (nepočítám slevy IN).

oja

Pomalejší? Přesně naopak, čím dál tím vlakem jedete, tím to vůči autu časově vychází lépe, protože Vám u auta rychle roste čas strávený pauzami a naopak u vlaku se více „rozpouští“ cesta na a z nádraží!
Dražší… záleží na tom, ve kterém státě a na jaký tarif, ale dost pochybuju. V autě se včetně veškeré amortizace, která při delších cestách nabývá na významu, nedostanete pod 5 Kč/km. to je třeba v Rakousku zhruba základní jízdné bez jakýchkoliv slev. Přičemž speciálně vnitrostátní rakouské jízdné má to kouzlo, že cca. nad 300km už cena téměř neroste.

Twix

Záleží na tom, jak velký ten rozdíl v pomalosti je, ale u delších cest jednotlivců je právě výhoda vlaku i v tom, že ten čas za volantem už je i tak dlouhý. Z Prahy do Norimberka jedu autem protože si vážím svého času. Z Prahy na západ Německa (přes Norimberk) jedu spíš vlakem protože si vážím svého času.

oja

No to je presne ono: Praha – Norimberk se autem jeste da ujet bez vetsich pauz a vlak je tam pomaly. Kdyz jedete autem dal, uz Vam rostou ty pauzy. Vlakem naopak z Norimberku dal jedete vyrazne rychleji a cas ztracite jen pripadnymi prestupy.
A zatimco za dvouhodinivou cestu vlakem laptop leckdy vubec nezapnu, za 5 hodin uz stihnu leccos udelat – ve srovnani s autem.

oja

Jinak tedy pocitam s tim, ze na dlouhych cestach vlakem urazim prevaznou cast trasy po hlavnich tratich, kde je vlak minimalne stejne rychly jako auto. Kdybych vychazel z toho, ze cista doba jizdy vlakem je na libovolnou vzdalenost dvojnasobna oproti autu, tak ten vlak nevyjde nikdy. Porad radsi pojedu 6 hodin autem nez 12 vlakem (+cesty na a z nasrazi).

bakiy

Moje zkušenost, stará cca dva měsíce je, že cena vůbec neroste a netýká se to jen vnitro. Kupoval jsem jízdenku Linec – Budapešť (zpáteční) a když jsem začal řešit parkování v Linci, tak mě napadlo zadat Summerau – Budapešť a cena úplně stejná. Do Summerau se autem muselo, odjezd byl před příjezdem prvního vlaku z Česka (stačil by mi nástup v Kaplici)…
Obdobně i kolo, tentokrát do Villachu. Úsek ze Summerau do Lince opět zadarmo…

oja

Ale na jaky tarif? Predpokladam, ze Sparschiene, ja mluvil o zakladnim vnitrostatnim. S nim rozhodne Summerau – Villach bude o neco drazsi nez z Lince. I za Sparschiene ta cena roste, ale ve vetsich skocich. Z me zkusenosti napr Praha – Köstenmarkt am Wallersee stejna cena jako do Golling – Abtenau, ale do Villachu uz by to bylo drazsi. A pred par lety Praha – Villach na Vcasnou Evropa 19€, o zastavku dal do Veldenu 39€ – ocividne skok do vyssiho pasma…

Tomāš

Kde jsou ty časy, kdy šlo (ještě v roce 2020) koupit jízdenku Praha – Brusel tuším za 750 Kč bez slevy? Stejná cena jako do Frankfurtu/Kolína/Cách, nedávalo to smysl 🙂

Vojtěch

Klasika, chci o tom taky neco napsat

Vojtěch

Mě stojí auto reálné náklady Tj 4 Kč km za palivo a 6,5 Kč za km nájem, takže kam je to autem levnější než vlakem či letadlem? A toto jsou reálné náklady a je jedno, zda mate 15 lež starou ochcavku nebo nového golfa. U premiovek je to ještě více

oja

No, to tedy jezdíte dost draho. Mě kilometr s mojí starou Octavií TDi vycházel hrubým odhadem tak na ty 4Kč (rozdíl mezi pořizovací a prodejní cenou / nájezd = 1,50 + nafta při dnešních cenách 1,80 + servis a pneu velmi hrubým odhadem 0,70), hádám, že nějakou Dacií to za podobné peníze půjde i dnes. Časové výdaje jako pojištění a dálniční známky nepočítám, protože ty nezávisí na ujetých km.
Samozřejmě s „lepším“ autem (ať to znamená cokoliv) to bude výrazně víc.
A samozřejmě to počítá s tím, že cena času cestujícího autem je nula.

Libcha

Tato sleva šla vtipně využít i na vnitrostátní cesty zahraničí, například ve Francii, Belgii… Vtip je v tom, že sazba tamního jízdného a NRT je tam stejná, takže když si našinec s inkartou koupil jízdenku už v naší mezinárodní pokladně, mohl trochu ušetřit.

Robert Šalda

Tak sleva 15 procent už žádné terno nebyla, zvlášť s postupným ústupem od využívání tarifu NRT. Několik let zpátky byla sleva Rail Plus 25 procent. Její významné snížení byl první krok ke zrušení s odůvodněním nízkého využití.