Parní návrat do Brna po třech letech. Šlechtična prošla opravou a dostala nový tendr

Parní lokomotiva 475.101 (Šlechtična) Českých drah. Pramen: České dráhyParní lokomotiva 475.101 (Šlechtična) Českých drah. Pramen: České dráhy

Lokomotiva byla vyrobena v roce 1947 v plzeňské Škodě, po ukončení parního provozu sloužila jako kotel

Brno má od víkendu opět svou parní chloubu. Parní lokomotiva Českých drah 475.101 (Šlechtična) se vrátila po třech letech domů. Za sebou má náročnou opravu, do Brna přijela vlastní silou.

Nejdůležitější a zároveň nejnáročnější byla oprava tendru. Fakticky totiž nešlo o opravu, ale o výměnu starého za nový. „Po zjištění stavu původního tendru nebyla oprava v pravém slova smyslu možná, proto se přistoupilo ke stavbě zcela nového tendru s využitím opravených částí původního,“ uvedl mluvčí ČD Robert Pagan.

Nový tendr byl vyroben v Přerově a následně přepraven do Lužné u Rakovníka. Lokomotiva si vyžádala i další práce, například opravu levého napaječe, armaturní hlavy či zpětnou montáž ojnic, které byly demontovány pro přepravu lokomotivy z Brna do Lužné. Tyto práce provedli pracovníci Centra historických vozidel Českých drah v Lužné u Rakovníka.

Lokomotiva 475.101 byla vyrobena v roce 1947 v plzeňské Škodě. Po absolvování zkušební jízdy v úseku Choceň – Pardubice, při níž dosáhla maximální rychlosti 115 km/h byla 10. prosince 1947 v České Třebové předána tehdejším ČSD a přidělena do depa v Praze.

„V průběhu provozu vystřídala řadu dep u nás i na Slovensku, až zakotvila v tom brněnském, kde byla v roce 1979 vyřazena z provozu a převedena na vytápěcí kotel. O deset let později byla opět zprovozněna již jako muzejní stroj. Od této doby se objevila v čele řady nostalgických vlaků u nás i v zahraničí,“ doplnil Josef Vendolský z Centra historických vozidel Českých drah.

České dráhy mají nyní dvě parní lokomotivy řady 475, jde o zmíněnou 475.101 v Brně a 475.179 v České Lípě. Obě jsou v provozním stavu.

Tagy České dráhy Parní lokomotiva 475.101 Šlechtična Top
50 komentářů