Slavné obklady z metra jdou do dražby. „Antiprsa“ se objeví i na limitované edici Lítačky
Kazety v barvě champagne jsou použity ve všech stanicích od Hradčanské po Floru.
Radnice Prahy 3 odstartovala dražbu šesti původních obkladů a světelného buttonu ze stanice metra Jiřího z Poděbrad. Městské části je daroval dopravní podnik během loni dokončené celkové rekonstrukce stanice.
Výtěžek z dražby radnice věnuje obecně prospěšné společnosti Asistence, která poskytuje sociální služby lidem s tělesným a kombinovaným postižením.
Vyvolávací cena v systému Dobrobot byla symbolicky nastavena jednotně na 333 korun.
Aukce končí 26. června, v době publikace článku se cena za zelený či champagne obklad vyšplhala už na 4 600 korun. Cena světelného označníku metra dosáhla dokonce 15 tisíc korun.
Obklady z metra se běžně v aukcích draží i za desetitisíce korun. Deník N loni v listopadu informoval, že při rekonstrukci stanice metra Jiřího z Poděbrad někdo ukradl téměř pět set kusů těchto ikonických obkladových kazet.
Škoda tak šla podle deníku do milionů. Dopravní podnik to ale tehdy odmítl – podle něj šlo o stavební materiál a hliníkový odpad, škodu tak vyčíslil jen na jednotky tisíc. Krádež vyšetřovala policie, pachatele ale nenašla.
Limitka Lítačky
Pro pražské metro typický designový prvek se objeví i na limitované edici Lítačky k 50 letům pražského metra.
Dopravní podnik cíleně vybral kazetu v barvě champagne, protože obklady v tomto odstínu jsou použity ve všech stanicích od Hradčanské po Floru, a tvoří tak spojovací linii.
Od pondělí 17. června si ji lidé budou moci nechat vystavit na zákaznických přepážkách Lítačky ve Škodově paláci a dalších sedmi prodejních místech dopravního podniku, která slouží i jako kontaktní místa Lítačky v Praze.
„Pro design limitované edice karty Lítačka jsme se inspirovali unikátními obklady stěn, které navrhl hlavní architekt pražského metra Jaroslav Otruba. Dlaždice zvané lidově ‚prsa‘ a ‚antiprsa‘ jsou charakteristické pro linku A. Tento design jsme vybrali jako reprezentativní pro kulturní a technické dědictví pražského metra,“ dodal k edici náměstek primátora Zdeněk Hřib.
Čistý design zůstane. Opravená stanice metra Jiřího z Poděbrad bude nastálo bez reklam
Pořízení karty se speciálním designem vyjde na 200 korun. „V současnosti bude k dispozici zatím 20 000 kusů, pokud bude zájem veřejnosti velký, zvážíme dodatečné navýšení této edice karet,“ doplnil Luboš Kratochvíl, generální ředitel městské společnosti Operátor ICT, která má provoz i rozvoj karty i aplikace Lítačka na starosti.
„Lítačka s designem ikonických eloxovaných hliníkových obkladových kazet z trasy A je vůbec první speciální edicí této karty, která je věnována nějakému výročí pražské MHD,“ uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski.
Další chystané limitované edice se budou týkat 150 let od zahájení provozu MHD jako takové a 100 let od zahájení provozu pravidelné autobusové dopravy, které se budou slavit za rok.
V minulosti vznikly limitované Lítačky například v rámci charitativní edice Maappi, kterou navrhl nadšenec veřejné dopravy Matěj Hošek. Velkou popularitu si získala také edice připomínající 100. výročí založení Československa, či edice věnovaná Zoo Praha, nebo místům Středočeského kraje.