Sláva ve Štýrsku. Na stavbě tunelu Semmering došlo k prorážce u Mürzzuschlagu
Prorážka tunelu Semmering u městečka Mürzzuschlag. Pramen: ÖBB, Ebner
U dolnorakouského konce stavbařům zbývá k prorážce posledních 750 metrů, což zabere zhruba dva roky.
750m tunelu za 2 roky? Očekával bych tak 2 měsíce…
2 měsíce určitě ne, ale 2 roky je taky moc.
Poprosím autora o opravu i/y:
Stavbařům se přitom nevyhnuly potíže … Pauzu v ražbě musely udělat…
Ti stavbaři, tedy měkké i, museli. Prosím!
Když šel náš synek před několika lety do první třídy, tak paní učitelka napsala na tabuli: „Žádám, aby si děti přinesli 20 Kč, na kterých jsme se domluvily na úvodní schůzce“. Málem mne omývali, ale bylo mi vysvětleno, že dnes je jiná doba a už se na tom tak nebazíruje. Za komunistů by ovšem za tohle ovšem propadl i žák, natož učitel.
Evidentně se paní učitelka domluvila jen s holčičkami, že platit budou jenom kluci.
Děti jsou děti, tečka. Paní učitelka se očividně dohodla jen s maminkami.
Mohl by mi někdo kdo tomu rozumí víc než já říct, proč ten tunel je tak zakroucený místo toho aby vedl přímo nejkratší trasou? Neřekl bych že to bude ani kvůli stoupání protože i kdyby tunel vedl nejkratší trasou tak sklon bude okolo 10 promile což není moc.
vyhýbá se geologicky nepříznivému území a vodním zdrojům
Přímou trasou by to bylo spíše 12,5‰ a k tomu si přičtěte odpor tunelu, tedy celkem cca 15‰, což už je dost omezující, pokud by to byl největší sklon na trase…
Až bude hotová Koralmbahn a tohle, tak to bude docela rychlá varianta pro cestu do Rijeky, ne?
Vídeň – Klagenfurt má být 2 hodiny 40 minut. Jen ten zbytek z Klagenfurtu do Rijeky.
Koralmbahn nie je do Rijeky rozhodujúci. Priamejšia trasa je cez Graz, Spielfeld a Maribor.
Jenže na železnici není nejkratší trasa vždy ta nejrychlejší. Až bude Koralmbahn, bude to z Grazu do Lublaně rychlejší přes Villach, i když je to oklikou. Stejně jako z toho Mürzzuschlagu do Lince je to už dávno rychlejší přes Vídeň než přes Leoben.
Před pár týdny jsem navštívil návštěvnické centrum této stavby v Gloggnitz. Je volně přístupné každý den a stojí to za to.
Ano, mohu potvrdit. Velice povedená expozice, navíc s výhledem na severní portál tunelu. Škoda, že sem do fóra nejdou nahrávat fotky.
https://www.rajce.idnes.cz/petrvocedalek/album/2023-04-17-semmering-tunel-aut-portal-gloggnitz
Také doporučuji, výborný nástroj pro komunikaci s veřejností (jeden z několika).
Ví někdo, proč ten tunel nevede přímo?
napadá mě(možná zcela špatně..)není to kvůli sklonu? na přímo mi to vychází na ~12‰..
Víte co je komínový efekt? Proč asi…
Jakože křivej komín tohle vyřeší jo?
Co se chalupoidy Semmeringu týče, tak byly nějaké modrogumní dogmata i skrze jeho vyústění, nějaké urban legends říkaly něco ve smyslu, že dráhy nechtěly minout jejich MuN v Mürzzuschlag… Takže je tam ostrý oblouk i v jejich MuN, který by v případě nedogmatického přístupu neexistoval. Ale proč je jako had celej tunel, to nevysvětluje, tak třeba někdo přijde s něčím (byť by pak mohl být i pozvolnější sklon, kdyby minuly rakušáckej MuN).
Silniční tunely se také nedělají rovné. Proč asi? Nějaké relevantní argumenty krom dogmat byste neměl?
Únava řidiče, který dlouho nehnul volantem, to tady nejspíš nehrozí.
Jestli nesehrálo roli i to, že u Mürzzuschlagu se tunel začal razit již před několika desetiletími, ovšem pak byla stavba zastavena. Leč detaily nevím.
Ne, tam se před desítkami let vrtaly maximálně průzkumné štoly. A tehdy byl tunel plánovaný příměji. Je to kvůli geologickým podmínkám.
Je to kvůli geologii. Tunel se vyhýbá vodním zdrojům (nebo něčemu takovému).
Těch důvodu je samozřejmě více. Přímé tunely,až na extrémně krátké objekty, se nestaví. Má to dost důvodů, ale některým to nevysvětlíte.
kousek na jih u Štýrského Hradce ten silniční tunel vede dost dlouho úplně přímo.
Sklon. Výškový rozdíl mezi portály je 239 metrů, cílem byl max. sklon 8,5‰ (hlavně kvůli nákladním vlakům). Prý ale také zapůsobili politici z Mürzzuschlagu, kteří chtěli, aby se jim trať nevyhnula (takové netradiční YIMBY).
Koukám, hlavně tradiční JPP.
JPP povídá třeba i v Die Presse:
https://www.diepresse.com/756390/bilanz-ein-krummes-ding-am-semmering
No tam to zcela potvrzuje MuN nádražáckou teorii… A zásadu č. 1) že v MuN všechno staví a 2) všechny cesty vedou přes MuN
Tak hádám, že asi nechtěli přijít o railjety do Vídně a Štýrského Hradce. Nejspíš si spočítali to, že by to obci uškodilo a způsobilo odliv obyvatel.
Ono by se ani moc neušetřilo, kdyby byl portál půl kilometru na jih od města a tam zastávka u dálnice.
Mürzzuschlag obyvatele výrazně ztrácí už asi 50 let, holt bývalo to ocelářsko-železničářské město. Ale tenhle tunel z něj de facto udělá předměstí Vídně. Ta zastávka tam byla plánovaná vždycky, existovaly i varianty s vyústěním tunelu až dál pod městem a zastávkou v tunelu, a la metro. Důvodem trasování tunelu je geologie.
Ne, geologie. Se zastávkou v Mürzzuschlagu se počítalo vždycky, jen některé varianty ji měly hluboko pod městem.
Geologické podmínky. Původně (tak před 20 lety) se plánoval výrazně přímější, ale jsou tam geologické zlomy nebo takové věci. Takhle je prostě jednodušší ho postavit.