Sláva ve Štýrsku. Na stavbě tunelu Semmering došlo k prorážce u Mürzzuschlagu

Prorážka tunelu Semmering u městečka Mürzzuschlag. Pramen: ÖBB, EbnerProrážka tunelu Semmering u městečka Mürzzuschlag. Pramen: ÖBB, Ebner

U dolnorakouského konce stavbařům zbývá k prorážce posledních 750 metrů, což zabere zhruba dva roky.

Stavbaři úpatního tunelu Semmering mezi Dolním Rakouskem a Štýrskem si v pátek dopřáli malou oslavu. Po devíti letech od zahájení ražby provedli poslední prorážku na štýrské straně, a to na vyústění tunelu u města Mürzzuschlag. Z tunelu o délce 27,3 kilometru tak pokračuje ražba už jen u dolnorakouského konce, kde stavbařům zbývá k prorážce posledních 750 metrů, což zabere zhruba dva roky.

K první prorážce mezi dvěma staveništi (Göstritz a Fröschnitzgraben im Berg) došlo na stavbě loni v červnu. Celkem je stavba rozdělena na 14 úseků, sedm v každé troubě. Už od roku 2020 se buduje betonové ostění, které je k dnešku hotovo na téměř 25 kilometrech (z celkových 55 km).

Po dokončení betonového ostění přistoupí stavbaři k „vyzbrojení“ tunelu. Položí koleje, kabely, instalují zabezpečovací zařízení a další technologické vybavení. Datum otevření tunelu se v minulosti několikrát posunulo, už více než rok ale ÖBB drží termín 2030. Zahajovací ceremoniál se na stavbě odehrál v roce 2012, samotná ražba začala po přípravných pracích v roce 2014.

Nový úpatní tunel Semmering. Autor: Földhegy – Vlastní dílo, usingOpenStreetMap dataSTRM3 dataFile:Karte A Stmk.svg by AleXXw (PD)Some information from www.tunnel-online.info, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=74544272Úpatní tunel Semmering. Pramen: ÖBBProrážka tunelu Semmering u městečka Mürzzuschlag. Pramen: ÖBB, EbnerProrážka tunelu Semmering u městečka Mürzzuschlag. Pramen: ÖBB, EbnerProrážka tunelu Semmering u městečka Mürzzuschlag. Pramen: ÖBB, EbnerStavba úpatního tunelu Semmering. Pramen: ÖBB/EbnerPrvní prorážka v úpatním tunelu Semmering (červen 2022). Pramen: ÖBB/EbnerStavba úpatního tunelu Semmering. Pramen: ÖBB_Ebner

Tunel vzniká mezi městy Gloggnitz v Dolním Rakousku a Mürzzuschlag ve Štýrsku. Jeho otevřením se má odstranit úzké hrdlo, které na jižním koridoru představuje původní 160 let stará trať přes průsmyk Semmering. Ta je jednou z nejvyužívanějších železničních tratí v síti ÖBB, jezdí po ní i české Railjety při cestě mezi Vídní a Štýrským Hradcem.

Nový tunel má dvě trouby a je budován na rychlost 230 km/h. Cestu mezi Vídní a Štýrským Hradcem časově zkrátí o půl hodiny.

Stavbařům se přitom nevyhnuly potíže se složitým geologickým prostředím. Pauzu v ražbě musely udělat pod horou Grassberg nedaleko městečka Gloggnitz. ÖBB k tomu uvedly, že navzdory všem opatřením „tempo výstavby stále udává hora“. Náklady na tunel činí zhruba čtyři miliardy eur (cca 96 mld. Kč).

Tunel Semmering vytvoří spolu s novou Koralmbahn nové rychlé spojení mezi Dolním Rakouskem, Štýrskem a Korutany. Koralmbahn se má v celé délce 127 kilometrů otevřít v roce 2025, staví se na 250 km/h.

Tagy ÖBB-Infrastruktur Rakousko úpatní tunel Semmering
36 komentářů