Šlapací drezíny na soukromé trati u Žacléře nebudou, vyjedou ale zážitkové vlaky
Hlavním dopravcem na trati bude turnovský Kolej-klub.
Na soukromé železnici Žacléř – Královec na Trutnovsku šlapací drezíny jezdit nebudou. Měly být atrakcí pro turisty, ale majitel železnice, společnost TMŽ podnikatele Martina Dvořáka, od projektu odstoupil kvůli nevyhovujícímu sklonu trati. Ve spolupráci s turnovským spolkem Kolej-klub má v plánu trať oživit zážitkovými vlaky a do budoucna nasadit na trať i motorovou drezínu pro převoz cestujících, řekl dnes ČTK Dvořák. TMŽ trať o délce 5,6 kilometru koupila v roce 2022 od Správy železnic (SŽ).
„Navázali jsme úzkou spolupráci s Kolej- klubem. Domluvili jsme se, že na trati budou provozovat turistické vlaky. Ve středu 1. května tam jejich první takový vlak jel. Tento rok bychom spolupráci chtěli vyzkoušet. Přáli bychom si, aby klub byl hlavním uživatelem trati,“ uvedl Dvořák.
Hynek Posselt ze spolku Kolej-klub vnímá lokálku Žacléř – Královec jako trať s turistickým potenciálem. „První jízda byla úspěšná, zájem byl velký. Zatím další jízdy na této trati máme v plánu 5. července, kdy je v Žacléři jarmark a pak 28. října a 30. listopadu. Pravidelný provoz turistických vlaků zatím na stole není. V červenci a říjnu nasadíme motorový vůz 810 a v listopadu historickou motorovou lokomotivu,“ řekl ČTK Posselt.
Šlapací drezíny měly jezdit v úseku mezi Žacléřem a Lamperticemi. „Původní záměr se ukázal jako ne zcela proveditelný, výškový sklon trati je tak velký, že by to nebylo bezpečné. Nenalezli jsme schůdné technické řešení, aby se drezína nerozjela nad danou rychlost,“ řekl Dvořák.
Záměr drezín ale zcela opustit nechce. „Jasné je, že drezíny nemohou být šlapací. Uvažujeme o projektu motorové drezíny. Kolej-klub takovou má, je potřeba ji ale opravit. Letos se to určitě nestihne,“ uvedl Dvořák. Podle Posselta se jedná o historickou motorovou původně pracovní drezínu Tatra Vm 14/52. Kolej-klub uvažuje ještě i o pronájmu stejného typu drezíny.
Na podkrkonošské trati nejezdí pravidelné vlaky od roku 2009. Samotná trať je ve velmi dobrém stavu, řekl Dvořák. Investice v řádech desítek milionů korun jsou ale potřeba do dvou nádražních budov, jedna je v Žacléři a druhá v Lamperticích, které k trati patří.
Ve staniční budově v Žacléři je v plánu muzeum trati a na přilehlých pozemcích stání pro obytná auta. Budovu v Žacléři by společnost chtěla využívat také jako zázemí celé trati. Společnost TMŽ chce při opravách nádražních budov spolupracovat s místními samosprávami.
„Co se týče budovy v Žacléři, tak v první řadě je potřeba vyřešit problém se spodní vodou, pak se můžeme pustit do rekonstrukce. V dobrém stavu není ani budova v Lamperticích, snažíme se investovat do základních oprav,“ řekl ČTK Dvořák.
Provoz na trati Žacléř – Královec začal v roce 1882, šlo o odbočku od dříve postavené trati z Trutnova do polské Lubawky.