Sládek: Budování VRT izolovaně po francouzském vzoru je nešťastné řešení
"Myslím si, že do budoucna se nám tato izolovaná síť vymstí," říká šéf ŽESNADu.
Pomohou nákladní dopravě vysokorychlostní tratě? Na tuto otázku odpovídal výkonný ředitel Sdružení nákladních železničních dopravců ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek v rozhovoru pro poslední číslo měsíčníku Českých drah Železničář. Názor přináší deník Zdopravy.cz se Sládkovým souhlasem jako příspěvek do diskuse o budoucnosti české železnice.
V tomto ohledu zastávám menšinové odborné názory, a to i v rámci ŽESNADu. Vůbec si totiž nemyslím, že je správný francouzský směr budování vysokorychlostních tratí, tedy izolovaná síť pro separátní vlaky. Považuji to pro zemi naší velikosti za nešťastné.
Troufám si tvrdit, že jedinou vysokorychlostní tratí, která bude do budoucna zisková a úspěšná, bude paradoxně ta, která není na žádných mapách. Tedy RS3: Praha – Plzeň – Domažlice – (Mnichov) po dobudování berounského tunelu. Její síla bude právě ve smíšeném provozu, protože bez nákladní dopravy ekonomicky nevychází žádná nová nebo rekonstruovaná trať.
Úplně nejvíce by nám však v současné době pomohla naprostá priorita úseku VRT Přerov – Ostrava-Svinov, a to pro nutnou rekonstrukci Ferdinandky. Vybudování dalších dvou kolejí na Ostravu by přispělo jak ke stabilitě osobní, tak propustnosti nákladní dopravy bez stresů, které přinese plánovaná oprava s jednokolejným provozem.
Vysokorychlostní tratě dle současných plánů budou díky větším navrhovaným sklonům, které osobní dopravě stačí, sice při výstavbě levnější, ale univerzálně provozně nevyužitelné.
Myslím si, že do budoucna se nám tato izolovaná síť vymstí. Domnívám se, že rakouský model by pro nás byl daleko přínosnější, nicméně rozhodnuto už bylo.
—
Správa železnic představila chystanou podobu českých VRT před dvěma lety. Rychlost na nich se bude pohybovat nad 200 km/h, přičemž maximum bude 320 km/h. Pomalejší vlaky je nebudou moci využívat. České VRT tak budou určeny výhradně pro osobní vlaky a denní provoz. Noc bude vyhrazená údržbě.
Jde o obdobný model jako ve Francii, s jejímž správcem infrastruktury SŽ spolupracuje. Nákladní vlaky budou jezdit po současných koridorech. Zpravidla má být jediná výjimka, a to směr z Prahy na Drážďany, kde bude nižší rychlost a nákladní vlaky budou smět do Krušnohorského i Středohorského tunelu.