Skutečné emise elektromobilů 2025: Výroba baterií a elektřiny se na výsledcích podepíše

Výroba elektromobilů Volvo C40 v belgickém Gentu. Pramen: Volvo CarsVýroba elektromobilů Volvo C40 v belgickém Gentu. Pramen: Volvo Cars

Nejnovější čísla ukazují, že původ elektřiny dokáže zahýbat emisemi až o pět procent.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
CJH

5%? Spis tak 50%…

Pavel

Čím dál častěji slyším a čtu názor, často i od odborníků, jak je vlastně elektrický pohon neekologický. 100% bezemisní není samozřejmě nic, ani život neandrtálce. Ale tvrdit, že elektrické auto produkuje prakticky stejné emise jako se spalovacím motorem, ne-li vyšší, považuji za tendenční a manipulativní nesmysl. Jistě záleží na způsobu výroby elektřiny, ale i ty uhelné ekektrárny pracují efektivněji a čistěji než spalovací motor. Klasické auto navíc není jen o pouhém spalování paliva , ale také o těžbě suroviny, přepravě, rafinaci, to vše v obrovských množstvích a trvale. Přitom jde o proces nevratný, spálením se palivo zcela znehodnotí navěky. Akumulátory… Číst vice »

Petr David

„Akumulátory lze aspoň recyklovat, elektřinu rekuperovat.“
Souhlas, lze, je otázka do jaké míry se to projeví.

Martin

Trochu se ale zapomina na to, kde ta vyroba bude, pac pokud bude CR stale velmoci ve vyrobe aut, tak emise z vyroby v CR vyrazne stoupnou,…
To, ze pouzovani tech vyrobenych elektromobilu bude produkovat nizsi emise nepomuze CR v jejich snizovani, kdyz se tu proda zlomek vyrobenych…
To by take casem nekdo mohl prijit a rici, ze Evropa snizila produkci CO2, ale vy ve stredni evrope CR, Slovensko, Nemecko ne…

Martin

Cerpam z teto vety: Ačkoli se odhaduje, že elektromobily mají asi o 40 % vyšší emise z výroby než spalováky kvůli emisím z výroby baterií, tyto dodatečné emise jsou kompenzovány po ujetí asi 17 000 km během prvního roku nebo dvou let používání.

Petr

Elektroauto je ropák roku. Těžba lithia,výroba toxické baterie a její následná likvidace. Výroba samotného auta rovněž vyprodukuje emise a elektřina není rovněž „bezemisní“. V porovnání s autem na CNG nebude elektrické pro přírodu výhodnější ani po 1 milionu kilometrů!

Jiří Zýka

A ze kterého prstu si toto cucáte? Ne že by to zvyšovalo důvěryhodnost dat, ale tak pro zajímavost

Jmeno

Baterie toxické jsou, ale zejména ty vyhozené do směsného odpadu, dnes jsou v řadě věcí, které po chvíli letí do koše. Proti tomu baterie do EV se tězko vyhidí jinde, než v autoservisu a odběr k recyklaci bude skiro 100%. Recyklace je už zvládnutá a vrátí do oběhu okolo 90% materiálu baterie.

Milan

v ČR se nerecykluje….

SYN

Protože se jich v tuto chvíli nevrací dost na to aby se to vyplatilo… průměrná 5 let stará (elektro)autobaterie má ještě 75% kapacity a dá se využít ve statických úložištích elektřiny (kde váha není klíčová), takže se jedná o věc kterou dokážete ještě prodat za pozitivní cenu…
Teprve výrazně starší baterie (a poškozené) jdou k recyklaci, a těch je tak málo že se je vyplatí vyvézt do zemí kde je jejich recyklace vyvinutější…

Hans

K čemu jsou nám všechna ta data a studie, když pak nějaký lidový myslitel přidá pod článek takový komentář jako by žádnou z těchto těžce vydobitých studií ani nečetl. Vím, ono to totiž vyžaduje určité úsilí a překonat vlastní předsudky a to je opravdu těžké, zvlášť když je člověk po léta vychováván aeronetem.

Milan

blbý je, že za těch 20 let si musíte ty baterie taky jednou vyměnit…

při zahoření jde o ekologickou katastrofu. Elektro za déle než hodinu, do té doby hoří intenzivně

Pse

Za 20 let si musíte obvykle vyměnit celé spalovací auto, když do toho střepu něco moderního narazí tak vás budou vyměňovat taky. A to se vyplatí.
A že jich hoří hodně co 😀

Jmeno

Studie potvrzuje, co bylo nezaujatému laikovi zřejmé už dávno. Elektromobil je technicky jednoduchý, tichý a s vysokou účinností fungující vehikl. Na vstupu je výroba a přenos elektřiny, které jsou buď od oka nejhůř řekněme srovnatelné ale spíš jednodušší než celý proces těžby, zpracování, distribuce a tankování fosilní PHM. Studii jsem nečetl tak se omlouvám, ale jestlipak zohlednila zimní provoz vylágrovaného dieslu po tech 20 letech? Konec spalováků je nevyhnutelný, pokud se nechceme zadusit, je tam odpor jako u zákazu kouření v restauraci, ale za pár let si na spalovák v běžném provozu nikdo nevzpomene.

knedlo

Jazdím na elektrinu. Momentálne už na 2. elektropribližovadle (60 tisíc km, 4 roky). Nabíjam v rodinnom dome. Energetický mix je 60% jadro, ďalej asi 15% voda, potom nejaké občasné zdroje energie (OZE), biomasa a asi 10% fosílne palivá (plyn). Do mesta by som spaľovák už nikdy viac nechcel. Momentálne mám obdobie kedy jazdím extrémne málo autom, zato oveľa viac bicyklom. Mám aj spaľovák na dlhšie trasy, ktorý je zároveň veteránom (Škoda 130L). Štúdiu beriem, aj keď ma prekvapila. Očakával som, že ekologická návratnosť bude až po najazdení viac km. Myslím že by by bolo super mať nejakú interaktívnu tabuľku, kde… Číst vice »

cenda

A kolik má emise auto vyrobené v Číně. Jaký mají asi energetický mix. 🙂 To je to podstatné. Které bude jezdit v čr.
Jako ty emise podle té studie jsou celkem nízké. To je pravda.
Pokud elektromobil má třeba 70g co/km. Přece jen úsporný disel se může dostat podle údajů EU třeba ke 100.

jkjk

62 % fosilní paliva, 38 % obnovitelné zdroje nebo jaderky.
Studie u dieselu počítá s průměrnou spotřebou 5,8 l. Pokud má úsporný diesel 100g co2/km, jsou to jen emise ze spotřeby paliva, chybí tam emise z výroby auta i výroby paliva.

Jarda

elektromobil v provozu má emise CO2 0g/km..oproti tomu úsporný diesel těch vašich 100… ale pochybuju, že vám ten rozdíl dojde..

Y.K.

To opravdu neřeší.

Filip Jirsák

Navíc se zjistilo, že přibližně za polovinu mikroplastů ve vodě a půdě pochází z pneumatik.

mgr.pavel

Vážně? Můžete dát odkaz na takovou studii? (neříkám že není, jen mne to zajímá – přece jen plastů se používá strašně moc, a polovina mikroplastů jen z jednoho zdroje..?)

Jmeno

Tak z obrusu pneu už jaksi mikroplasty přímo vnikají a rozletují se do okolí, zatímco do lesa odhozená PET má stále šanci, že ji nějaký uklízeč najde a odklidí ještě před rozpadem.

Lukáš F.

Tady je to převyprávěné do laické řeči, i je tam odkaz na původní čínskou studii (ta je ale za paywallem, pokud nemáte akademický přístup): https://www.port.ac.uk/news-events-and-blogs/blogs/protecting-our-environment/car-tyres-shed-a-quarter-of-all-microplastics-in-the-environment-urgent-action-is-needed

Pse

Tak já bych tomu i věřil, přeci jen pár kilo obrusu každý z nás vyhází do vzduchu. Tuším že to taky začíná řešit Euro7 ne?
Obrus z brzd řešitelný je, viz MB a jeho brzdy integrované do pohonu, dokonce s využitím odpadního tepla.

Filip Jirsák

Studie je zde: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0301479725020353?via%3Dihub

Že jsou pneumatiky výrazným zdrojem mikroplastů zjistily už dřívější studie.

Míla

Nezapomeňte započíst do svých úvah efektivitu spalovacího procesu motoru a elektrického….kdy benzín vygeneruje jen 30% z potenciálu benzínu ale BEV že zásuvky více jak 90% 😉

vaaclav_r

Když uvážíte, že tepelná i atomová elektrárna má účinnost 30-45%, zbytek je teplo, a ani přeprava el. energie od elektrárny do zásuvky k nabíjení BEV není beze ztrát, tak Váš argument platí jen určitých případech.

Jiří Zýka

Když chcete počítat i účinnost elektrárny u EV, tak začněte i s výpočtem účinnosti rafinerie a distribuce PHM.

Y.K.

To pořád nevyjde, protože 30 % účinnost je termodynamická motoru, Mechanická na kolech je někde kolem 10 – 15 %, ten klimprcajk spalovacího motoru a převodovky není zadarmo. Těžba ropy, doprava a rafinace, taky nejsou „nic“.

A to nemluvíme o tom, že elektrárny se snaží jet maximální dobu v optimálním režimu, zatímco auto volnoběh, řazení, často nevhodný režim, nebo studený motor…

vaaclav_r

Nejspíš jsem to napsal blbě.

Šlo mi o to, že srovnávat tyto dvě účinnosti způsobem, jakým to provedl pan Míla, mi totiž přijde jako srovnávání jablek s hruškami. Protože zatímco v benzínu energie je, tak nějak z podstaty, tak v zásuvce tak nějak z podstaty není. Proto jsem do toho zahrnul i tu elektrárnu, protože primárním palivem BEV není zásuvka, ale palivo v elektrárně, která má též svou účinnost menší než 100%.

Pravda, těmi ztrátami v distribuci jsem argumentovat nemusel, protože ty jsou u klasických PHM taky.

Tož tak

eLzyx

energie v benzinu je tak z podstaty? Ne. za každým litrem benzinu se schovává 1,5–2,3 kWh elektřiny potřebné pro výrobu a distribuci.
Takže auto, co jezdí za 10L/100km by vlastně mohlo být nahrazeno výkonným EV a mohlo by jezdit za elektriku, která se ušetřila při tomto procesu.

noerf

Pokud teče potrubím, od vrtu k rafinérii, tak je to dobré. Pokud ji převáží mezi těmito dvěma zařízeními tankový po oceánu a kamiony po silnici, tak je to velmi špatné.

eLzyx

reálně tohle řeší tak desetina promile kupujících nových aut. Ale tak 20% diskutujících.

Náhodný Kolemjdoucí

Ve vyspělých zemích by to mohlo zajímat víc lidí.

eLzyx

s tím si nejsem tak úplně jist. V dobách, kdy tu nebylo tolik EV, tak jsem se bavil s majiteli Tesel na nabíječkách supercharger o tom, co byl důvod pro pořízení. Holanďané, Němci, Rakušáci, Norové, Dánové …
Někteří kvůli provozním nákladům, další kvůli takové „hladkosti“ jízdy, jiní zmiňovali technologie, výkon ve spektru, který by u spalováku neuživili, v pozdějších letech se k tomu přidaly dotace (Němci). A když už se někdo zmínil o ekologii, tak spíše ve smyslu „nesmrdí mi to v garáži“. Nikdo nepočítal CO2, nebo jestli jejich auto má víc nebo míň kobaltu.

člo

a o pravidelných nákladech na servis, jako je třeba výměna oleje apod. u EV vs. spalovací se Němci nezmínili?

eLzyx

Němec tu Teslu ojezdí do 150k km a pošle do ČR, takže ho žádný servis vyjma swapu letní/zimní pneumatiky vlastně ani nepotká.

Pse

Takže až na ten servis stejný postup jako se spalováky ne?

eLzyx

naprosto. Pro prvního majitele je EV geniální auto. Do 250k km se obvykle nemusí nic zásadního řešit.

Jan Sova

No to se ví. Hračka pro bohaté…druhé/třetí auto do baráku

mgr.pavel

Kulturní válka plná turbo-odborníků na výpočty emisí za 3, 2, 1,..

Kdo nemá předem vyhraněný názor a nepotřebuje jej jen obhájit, jako by zde nebyl 🙂

Náhodný Kolemjdoucí

Pozdě…

Panoramix

Nikde tam neuvádějí, zda do těch propočtů zanesli, že během plánované životnosti vozidla 20 let bude nutné baterii aspoň jednou vyměnit. To podle jejich tvrzení značným způsobem ovlivní celkové výsledky. Aneb stačí upravit metodiku a výsledky budou dost odlišné. Že by jenom další z případů statistiky vyrobené s jasným cílem, aby se ukázala výhodnost toho jediného správného pohonu vozidel? Nemám nic proti elektrovozům jako takovým a pro určitý typ použití opravdu dávají smysl, ale už mě fakt unavuje, jak se to neustále prosazuje jako jediná možná cesta bez jakékoliv alternativy. 🙁

eLzyx

proč by měla být potřeba vyměnit? Životnost baterií bývá kolem 500k km, což na těch 20 let většině lidí v pohodě vyjde. Co pak? To co se spalovákem s nájezdem vyšším jak 500k km. Sešrotovat.

Ignor

Tak to jste pobavil. Neznám nikoho, kdo by řekl o čemkoliv na baterku, co už má 5 let a používá to často a běžně, že baterku má ve skvělé kondici (1/4 životnosti), zato mám dost příkladů repasí baterie po max 5. letech. Je jedno jestli jde o elektrokolo, vrtačku, moped, skútr a dost výrazný příklad jsou telefony, kde je to zvláště s oblibou používaná výmluva k nákupu (když už to nejde svést na nedostatek výkonu, když to ten člověk v podstatě na nic mimořádného nepoužívá). Vždyť v obyč. autě dnes nevydrží aku více než 5 let. I když netvrdím, že… Číst vice »

člo

Mám EV sice teprve 3 roky, podle testu má baterie ještě 98% kapacity, zatím co u vysavače eta je KO už po roce. Zrovna tohle bych jako srovnávat moc nesrovnával …

Jarda

mám ntb z roku 2017, baterky interní a externí cca 85-90% a šlapou jak hodinky, stejně tak jsem donedávna měl mobil z roku 2018, denní nabíjení a baterka na 90%..stačí nekupovat asi nějaké šmejdy, krom toho v „šuplíku“ mám takové klenoty jako ntb z roku 2006 s původní baterií a hromadu starých mobilů, také fungujících s původní baterií, ale to už se nepoužívá denně samozřejmě

Y.K.

Srovnávat to s telefony nebo s nářadím je kravina, protože ty baterie jsou konstrukčně úplně jiné a také mají o řády jinou životnost v cyklech.

Jarda

hlavně v autě těch cyklů uděláte řádově méně, kdo udělá víc, tak oddělá do 20 let kompletně i spalovák resp. mnohem dříve..

eLzyx

to nebyl úmysl Vás bavit. Mohu přidat vlastní zkušenost – Teslu mám 10 let/260k km a baterie původní. Degradace 11%. Lidé, co jezdí více, tak měnili baterii až po ujetí 600k km. To je objektivní zkušenost.
Ano, baterie i stárne jen tak, proto jsem odečetl cirka 100k km životnosti u auta, co 500k km najede za 20 let.

Jinak baterie v telefonech nejsou chlazeny, ohřívány a jsou využívány v plném rozpětí vybíjecích a nabíjecích maxim. To u EV není.

eLzyx

a mohu dodat i zkušenost s bateriemi v noteboocích Dell. Tam kde jsme jako IT nechali možnost nabíjet do 100%, tam ty baterie chcíply do 4 let. Tam kde jsme nastavili maximum kolem 85%, tak přežily celý zamýšlený 5letý životní cyklus ve firmě.
Je to tedy hodně o zacházení. A to v nářadí, nebo telefonech opravdu není příkladné.

Primářek

„dost výrazný příklad jsou telefony“
Mám mobil z roku 2018 a původní baterka stále slouží uspokojivě. Stačilo se k ní chovat ohleduplně (tzn. nabíjet pomalu když se dá a raději nabíjet častěji než vybíjet až k nule). Spotřebiče „elektrokolo, vrtačku, moped, skútr“ dost trpí na „levnost“, kdy se šetří i na BMS. To u elektromobilu, kde se aktivně reguluje i teplota úplně neplatí…

Pse

A co teprve alkalická A, AA nebo AAA, to fakt nic nevydrží :-).
Ale vážně, to že se tomu říká baterka, ještě neznamená že je stejná chemie a že se o ni stará stejné BMS, má stejně limity a stejně se topí/chladi.
Možná bych doporučil nejdřív trochu Google před takovým postem který pak zcela jasně ukáže že nevíte která bije.

člo

předpokládám, že „během plánované životnosti vozidla 20 let bude nutné“ spalovák vyměnit celý. Z EV si tu použitou baterii na domácí fotovoltaiku klidně ještě rád koupím. I jednotlivé články se už opravují – na YT lze lehce vyhledat.

synergo

Celkově je nesmysl to počítat na 20 let, protože to se auto průměrně nedožije. Ani ICE. Ano, spousta důchodců a „nízkopříjmových“ jezdí s něčím starším, ale to není průměr, rozhodně ne přes najeté km. Z posledních 5 aut, co jsem měl, se podle záznamů STK nedožilo 20 let žádné. Reálný průměr by byl tak 15 let.

Pse

Myslím si, že spíš žádná jiná ekonomicky zaplatitelná alternativa osobní dopravy než BEV není. Vodík je nepoužitelný, v době až bude elektrická energie dostatečně levná na jeho výrobu bude značně lacinější jí nacpat do baterek aut, než tu energii s třetinovou účinností uložit do vodíku jehož skladování je jen na samostatný článek. Z hlediska HVO je skladování super, jen ta energetická efektivita je ještě nižší než u vodíku, který je k výrobě taky potřeba, navíc to ohřátí oleje na 400 stupňů taky něco energie sežere. O kapacitě výroby si můžeme nechat jen zdát, ono těch použitých olejů taky je k… Číst vice »

noerf

Prostě to muselo vyjít. Fakt, ze lithiové sloučeniny se v Evropě těží minimálně, zpracovávají se pomocí kyselin, převáží se loděmi poháněnými mazutem o tom není zmínka. Počítá se pouze CO2, nikoliv SOx, NOx či částice prachu, které jsou pro přírodu i lidi nebezpečnější.
Pokud dojde někdy ke skutečnému spočítání všech nákladů na výrobu a provoz a všech externalit, tak můžeme porovnávat.

mgr.pavel

Ale emise SOx, NOx se nepočítá ani u spalovacích motorů, kde při provozu budou celkem vysoké, ne?

Lodě převážející baterie vypouští emise – ale v přepočtu na životní cyklus jednoho vozu to bude zanedbatelné množství, ne?

Ale klidně to takto detailně připočtěte, férově pro věšchny typy pohonu.

Klidně udělejte lepší, přesnější, detailnější studii, já budu jen rád. Ideálně ale prosím bez předpojatých závěrů, které mi z vašeho příspěvku čiší (vadí vám marginálie s převozem baterií, ale nevadí podobné věci u spalováků? hm..)

Sebastian

Vy jste zprávu četl, že máte tak vyhraněný názor?
Kdybyste se alespoň podíval na odkaz, zjistěte že se nepočítá jen CO2, ale CO2e, tedy i ostatní skleníkové plyny. A počítá se podle metody LCA, kde se zohledňuje celý životní cyklus, třeba včetně těžby surovin.

Nejsem slepý příznivce elektromobilů, stojí mi před barákem tři měsíce starý benzíňak. Ale tyhle od ideologicky-demagogické výkřiky (na obou stranách) mě unavující.

Ale pokud jste zprávu četl a máte k tomu konkrétní připomínky, pojďme diskutovat…

MB.

Předpokládaný výrobní mix elektřiny je, po blackoutu ve Španělsku, neudržitelný. A tím je mimo tedy celá studie.

Dejf

no vzhledem ke klesající ceně takové té „malé“ domácí infrastruktury a hlavně úložišť se třeba taky dočkáme toho, že přes sezonu se značná část tý energie na provoz vezme tak nějak „mimo systém“ a ty 4 měsíce mimo sezonu to holt musí odtahat jaderky, ty celekem 4 bloky po zhruba 1500MW co je možné u nás v relativně dohledné době postavit si docela máknou. asi bude na čase začít hledat lokalitu pro třetí elektrárnu, dalších pár GW bude potřeba.

eLzyx

zrovna se připravuji na výstavbu vlastní FVE. Baterie jsou dneska už za pusinku. 15kWh za 1000€. Zvažuji začít s 30kWh a případně postupně rozšířit na 60kWh a odstřihnout se od sítě (20kWp by mohlo stačit).
Co v zimě? Zatím nevím, ale přemýšlím i o samodomo kogenerační jednotce. Starý diesel, co poklape na olej a odpadní teplo z něj bude vytápět barák. Trošku vadí hlučnost, ale asi by to šlo utlumit.
Auto mohu přes zimu případně dobíjet na Superchargeru.

Dejf

no tak pokud máte vhodné vozidlo, tak si tu elektriku můžete tím autem z chargeru navozit 😀
jestli máte přípojku na plyn, tak ta kogenerace může být krmená tím, do nějakých 50kW je ten povolovací proces snažší. plyn se dá nakoupit mimo sezonu, případně i cng je řešení. výhoda kogenerace je, že odpadní teplo se zužitkuje taky, je to dobrý zařízení.

Klabavátor

Nechci vám kazit optimismus, ale upozornit na rizika. Třeba si s tím nějak poradíte.
Samodomo kogenerační jednotku vidím jako problém. Pokud tedy nebydlíte na zámku nebo to nemyslíte pro celou bytovku. Malé motory v řádu jednotek kW bývají vzduchem chlazené jednoválce, z toho žádné teplo nevytáhnete. Větší motor by zase musel běžet na volnoběh, daleko od optima účinnosti. Navíc bude problém s rozsahem regulace výkonu pro konstantní otáčky. Výkon elektrický a tepelný budou závislé na sobě, takže jednoho vždy budete mít přebytek a vyžírat palivo zbytečně.

eLzyx

ona ta kogenerace bude stejně jen jako doplňková. Jak z pohledu elektriky, tak z pohledu tepla. Primární problém je v zimní měsíce vyrobit elektriku. Hlavně aby vůbec byla. Ideálně výrazně levněji, než roční paušální platby za přípojku. Tedy musím propálit méně jak 16000Kč v palivu. To platím za distribuci a služby. Což by mělo jít, protože to je asi 1,2MWh elektriky a to si troufám tvrdit, že mi zimu pokreje s přehledem a ještě ušetřím dřevo. Očekávám, že půjde méně jak 20kWh/den, kdy soláry nevyrobí nic. Počet takových dní – 60? Při zatížení cirka 25kW by ten motor měl vyprodukovat… Číst vice »

Jarda

řešit tohle kvůli 130 Kč měsíčně..no to by se mi fakt chtělo, ale jako jistým způsobem je to hezký to zase jo, ale ve výsledku je to přestě kravina

Bohumil Pokorný

Auta se spalovacími motory se sem a odtud loděmi nepřevážejí?.A ty lodě i nadále budou mít pohon na mazut?

Filip Jirsák

Na základě jakých dat tak soudíte? A jak poznáte to „skutečné spočítání všech nákladů na výrobu a provoz a všech externalit“ – tak, že to vyjde tak, jak vy si přejete?