Skutečné emise elektromobilů 2025: Výroba baterií a elektřiny se na výsledcích podepíše
Výroba elektromobilů Volvo C40 v belgickém Gentu. Pramen: Volvo Cars

Nejnovější čísla ukazují, že původ elektřiny dokáže zahýbat emisemi až o pět procent.
Jinak zajímavé je, že mnozí příznivci „ofce v dehtu pyčo“ dosud ekologii brali jako sprosté slovo a například ničení rozsáhlých oblastí těžbou ropy nebo saze v plicích jim vůbec žíly netrhaly, tak s nástupem elektromobility se z nich stávají přímo fanatičtí ekoaktivisté, ochotní za zdravější planetu i život položit😉.
Oba druhy dopravy samozřejmě produkují škodlivé emise. Mlátit se navzájem po hlavách vzorci a důkazy, který víc, nedává smysl. Já vnímám jako rozhodující faktor to, že zatímco spalovací motory servírují jedy přímo do plic lidí, tak elektrické mají lokální emise nulové ( samozřejmě vyjma otěru pneu a částečně brzd).a výroba elektrické energie je čím dál méně škodlivá. Zejména ve městech a při nižších rychlostech je výrazným prvkem také hluk, který je u elektrovozů nižší. Jinými slovy, kdybyste si mohli vybrat, zda budete žít ve městě plném spalovacích aut nebo stejně plném elektrických, co byste volili (pominu-li v tomto případě variantu… Číst vice »
A bohužel žádný typ pohonu neřeší velmi zásadní problém, tedy extrémní a místně zcela neřešitelnou prostorovou náročnost a gigantickou devastaci přírody a krajiny.
Navíc se zjistilo, že přibližně za polovinu mikroplastů ve vodě a půdě pochází z pneumatik.
Nezapomeňte započíst do svých úvah efektivitu spalovacího procesu motoru a elektrického….kdy benzín vygeneruje jen 30% z potenciálu benzínu ale BEV že zásuvky více jak 90% 😉
reálně tohle řeší tak desetina promile kupujících nových aut. Ale tak 20% diskutujících.
Ve vyspělých zemích by to mohlo zajímat víc lidí.
Ve vyspělých zemích…..🙄
Kulturní válka plná turbo-odborníků na výpočty emisí za 3, 2, 1,..
Kdo nemá předem vyhraněný názor a nepotřebuje jej jen obhájit, jako by zde nebyl 🙂
Pozdě…
Nikde tam neuvádějí, zda do těch propočtů zanesli, že během plánované životnosti vozidla 20 let bude nutné baterii aspoň jednou vyměnit. To podle jejich tvrzení značným způsobem ovlivní celkové výsledky. Aneb stačí upravit metodiku a výsledky budou dost odlišné. Že by jenom další z případů statistiky vyrobené s jasným cílem, aby se ukázala výhodnost toho jediného správného pohonu vozidel? Nemám nic proti elektrovozům jako takovým a pro určitý typ použití opravdu dávají smysl, ale už mě fakt unavuje, jak se to neustále prosazuje jako jediná možná cesta bez jakékoliv alternativy. 🙁
Prostě to muselo vyjít. Fakt, ze lithiové sloučeniny se v Evropě těží minimálně, zpracovávají se pomocí kyselin, převáží se loděmi poháněnými mazutem o tom není zmínka. Počítá se pouze CO2, nikoliv SOx, NOx či částice prachu, které jsou pro přírodu i lidi nebezpečnější.
Pokud dojde někdy ke skutečnému spočítání všech nákladů na výrobu a provoz a všech externalit, tak můžeme porovnávat.
Ale emise SOx, NOx se nepočítá ani u spalovacích motorů, kde při provozu budou celkem vysoké, ne?
Lodě převážející baterie vypouští emise – ale v přepočtu na životní cyklus jednoho vozu to bude zanedbatelné množství, ne?
Ale klidně to takto detailně připočtěte, férově pro věšchny typy pohonu.
Klidně udělejte lepší, přesnější, detailnější studii, já budu jen rád. Ideálně ale prosím bez předpojatých závěrů, které mi z vašeho příspěvku čiší (vadí vám marginálie s převozem baterií, ale nevadí podobné věci u spalováků? hm..)
Vy jste zprávu četl, že máte tak vyhraněný názor?
Kdybyste se alespoň podíval na odkaz, zjistěte že se nepočítá jen CO2, ale CO2e, tedy i ostatní skleníkové plyny. A počítá se podle metody LCA, kde se zohledňuje celý životní cyklus, třeba včetně těžby surovin.
Nejsem slepý příznivce elektromobilů, stojí mi před barákem tři měsíce starý benzíňak. Ale tyhle od ideologicky-demagogické výkřiky (na obou stranách) mě unavující.
Ale pokud jste zprávu četl a máte k tomu konkrétní připomínky, pojďme diskutovat…
Předpokládaný výrobní mix elektřiny je, po blackoutu ve Španělsku, neudržitelný. A tím je mimo tedy celá studie.
no vzhledem ke klesající ceně takové té „malé“ domácí infrastruktury a hlavně úložišť se třeba taky dočkáme toho, že přes sezonu se značná část tý energie na provoz vezme tak nějak „mimo systém“ a ty 4 měsíce mimo sezonu to holt musí odtahat jaderky, ty celekem 4 bloky po zhruba 1500MW co je možné u nás v relativně dohledné době postavit si docela máknou. asi bude na čase začít hledat lokalitu pro třetí elektrárnu, dalších pár GW bude potřeba.