Skutečné emise elektromobilů 2025: Výroba baterií a elektřiny se na výsledcích podepíše

Výroba elektromobilů Volvo C40 v belgickém Gentu. Pramen: Volvo CarsVýroba elektromobilů Volvo C40 v belgickém Gentu. Pramen: Volvo Cars

Nejnovější čísla ukazují, že původ elektřiny dokáže zahýbat emisemi až o pět procent.

Mezinárodní think-tank ICCT (International Council on Clean Transportation) vydal aktuální analýzu porovnávající celkovou produkci emisí CO2 u vozidel s různými pohony. Zahrnul do ní vozidla středního segmentu prodávaná na evropském trhu v letošním roce.

Souhrnná produkce emisí přitom nevychází pouze ze spotřeby paliva či elektřiny, ale týká se celého životního cyklu vozu. Přičítají se tak emise ze samotné výroby vozu, z výroby jeho baterie a přidává se i údržba auta během jeho životnosti. K tomu se odhadnou ještě emise z výroby paliv a z recyklace auta.

Srovnání zahrnuje vozidla se spalovacími motory (ICEV), hybridní elektrická vozidla (HEV), plug-in hybridy (PHEV), klasické bateriové elektromobily (BEV) a auta s vodíkovými palivovými články (FCEV). Životnost aut se přitom pro výpočet nastavila na 20 let.

Výsledky ukázaly, že i přes započítání všech těchto externalit jsou emise během životního cyklu bateriových elektrických vozidel v Evropské unii o 73 % nižší než emise benzinových vozidel se spalovacím motorem.

Přehled celkových emisí ukazuje graf:

Emise skleníkových plynů během životního cyklu osobních automobilů středního segmentu prodávaných v EU v roce 2025. Zdroj: ICCTEmise skleníkových plynů během životního cyklu osobních automobilů středního segmentu prodávaných v EU v roce 2025. Zdroj: ICCT

Analýza u elektromobilů vycházela z předpokládaného průměrného výrobního mixu elektrické energie v EU v letech 2025-2044. U něj se odhadují emise skleníkových plynů během životního cyklu na 63 g CO2e/km. Emise benzinových vozidel provozovaných na průměrnou směs benzinu a etanolu se odhadují na 235 g CO2e/km.

Do dvou let je vyrovnáno

Ačkoli se odhaduje, že elektromobily mají asi o 40 % vyšší emise z výroby než spalováky kvůli emisím z výroby baterií, tyto dodatečné emise jsou kompenzovány po ujetí asi 17 000 km během prvního roku nebo dvou let používání.

V porovnání s analýzou z roku 2021 klesly emise životního cyklu elektromobilů o 24 % procent. Podepisuje se na tom stále větší podíl zelené energie v EU. Při použití pouze elektřiny z obnovitelných zdrojů byly u elektromobilů odhadnuty emise životního cyklu na 52 g CO2e/km, což je o 78 % méně než u benzinových vozidel.

Analýza také ukázala, že hybridní a plug-in hybridní vozidla mají o 20 %, resp. 30 % nižší emise než benzinová vozidla. Zároveň jsou však třikrát vyšší než u čistých elektromobilů.

Dieselové automobily vykazují během životního cyklu podobné emise jako benzinové automobily. U vozidel na zemní plyn se pak odhadují emise pouze o 13 % nižší.

Hypotetický scénář pro optimistické využití pokročilých biopaliv v průměrné směsi benzinových a naftových vozidel ukázal, že emise životního cyklu spalovacích vozidel by se mohly snížit o 0,5-0,6 % u benzinových, hybridních a plug-in hybridních vozidel a o 3 % u naftových vozidel,” uvádějí autoři vědecké práce.

Buď milion elektromobilů, nebo další zelenání tekutých paliv. Česko hledá cesty ke splnění cílů EU

Elektromobily s palivovými články mají podle odhadů nízké emise během životního cyklu pouze v případě, že používají vodík z obnovitelné elektřiny. Ten však zatím není v Evropské unii široce dostupný.

ICCT je nezávislá výzkumná organizace. Zpracovává technické a vědecké analýzy regulačním orgánům v oblasti životního prostředí.

Emise počítalo i brněnské VUT

K podobným výsledkům loni dospěli i vědci z brněnského VUT. Jejich studie ukazuje, že emise z výroby vozidel jsou kromě hmotnosti vozidla a velikosti baterie závislé především na emisních faktorech z jejich výroby.

Brněnští vědci zkoumali skutečné emise elektromobilů. Připočetli i výrobu baterií a elektřiny

Výroba elektromobilu v Česku produkuje přibližně o 40–70 % více emisí v závislosti na velikosti akumulátoru ve srovnání s ekvivalentním benzinovým autem.

Podle výsledků elektromobil vynuluje svůj produkční emisní dluh po ujetí přibližně 32 184 km v případě 64 kWh BEV a po 17 801 km v případě 39 kWh BEV.

I v Polsku, kde má energetický mix vysoký emisní faktor, bude tento emisní dluh vynulován do 50 000 km.

Tagy elektromobilita paliva spalovací motory syntetická paliva vodíková mobilita
28 komentářů