Skupina k mýtu se rozpadla hned po prvním jednání, spor je o 900 kilometrů silnic
Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Jako nepřekonatelná se ukazuje názorová propast mezi ministerstvem dopravy a podnikatelskými svazy ve věci budoucnosti mýtného systému. Zástupci Hospodářské komory,
Tendr by měl být nastaven tak, aby do budoucna umožňoval výběr mýta na všech silnicích, včetně těch krajských.
Není systémově správné, aby se stavba a údržba silnic platila z výnosů z DPH nebo DzP. Není správné ani to, že vlaky musí platit za všechny koleje, zatímco auta jen za některé silnice. Není správné ani to, že náklaďáky musí platit za každý km, zatímco osobní auta a dodávky nemusí platit nic (vyjma dálniční známky). Není správné, že člověk, který ujede po dálnicích 500 km za rok, musí platit stejně jako člověk, který po nich za rok najezdí 20000 km.
Jak už jsem psal v odpovědi úplně dole: Systémově správně (spravedlivě a nejlevněji) by bylo platit stavbu a údržbu silnic ze spotřební daně z minerálních olejů. Už teď jde část této daně do SFDI (9,1 %), bývalo to 20 %, ale silnice nižších tříd přešly pod kraje (nenašel jsem, kolik teď mají ze spotřební daně kraje).
Osobní auta a dodávky samozřejmě taky platí spotřební daň, podle paliva 11-13 Kč/litr, což není zrovna málo. Navíc i z této daně se ještě platí DPH.
To by ovšem platilo za předpokladu, že jedinou dopravou by byla ta silniční se spalovacími motory a paliva se nepoužívala jinde. Nejjednodušší by to bylo, o tom není sporu. Pokud ale časem začne jezdit více vozidel na elektřinu (byť pro všechny jí zatím asi zdaleka nevyrobíme), přijde zase díra. Bude se pak platit spotřební daň i z ostatních spotřebičů? Proč ne, plýtvání elektřinou vede k devastaci krajiny těžbou, někdy spalinami, jindy zase zaplavováním údolí. Ale prosaďte to. 🙂
Vidím v tom účelové manipulace ze strany MDČR. Oni pořád že se něco nestíhá, přijdeme o tolik a tolik. Na těchto (neříkám že slabých) argumentech se utluče kde co. Např. se tím překryje nekompetenčnost a neschopnost osazeného personálu ministerstva (hlavně politicky dosazeného) v budově Nábř. Ludvíka Svobody (hádejte jak daleko se tyčí mrakodrap Kapsch?). Parametry tendru se naoko zadávají nekompletní, nebo špatně čitelné, a to tak, aby se tendr s jasným zadáním nerealizoval. Už jenom myšlenka, že budu zpoplatňovat I. třídy silnic, ačkoliv tyto ŘSD není schopna dostat do „informativně – aktuálního“ stavu v dopravních mapách (i na katastrech), tj.… Číst vice »
Já se zase divím, že MD ustupuje jedné zájmové skupině. Je pochopitelné, že silniční dopravci protestují. Musí se to ale řešit celkově. není možné mít neustále rozbité silnice vedle opouštěných železnic, špinavý vzduch, trvalý hluk. Zpoplatnění nemusí znamenat jen mírné zdražení výrobků (na jeden kus prakticky nepatrné), nýbrž i preferenci dovozu z bližších míst na úkor vzdálenějších, možná sem tam i motivaci oprášit železniční nákladiště či vlečku. Zájmem státní správy by mělo být směřování ke všeobecné harmonii.
Také záleží, kdo, jak a kdy se spojí s kapšem.
Tendr, který nepočítá se zpoplatněním všech silnic (i nesilnic, objíždění přes pole by nemělo být levnější …), by se skutečně rozhodně měl zrušit.
Jako že by jste vybíral mýto i za jízdu po soukromém pozemku ?
Pokud by se mělo vybírat mýto všude (a ne jen na vybraných rychlých silnicích, které šetří uživatelům čas a palivo), tak je nejlepší ho zrušit úplně a o korunu zvýšit spotřební daň na všechna paliva (vč. LPG, CNG…).
Výběr této daně by nestál nic (navíc), protože se už stejně vybírá, jen by se změnila sazba.
Jan: Tím vyberete „mýto“ i za jízdu po poli (pokud ji nedáte zpět jako vratku).
Martin V: A co paliva spotřebovávaná mimo silnice? Zrušil bych i poplatky za používání kolejí a zakázal motorové pily a sekačky! 🙂 Kromě toho bych z té daně už konečně začal platit následky znečištěného ovzduší. A mohl byste začít hledat další zdroje, nemluvě o již dnes zanedbané údržbě velké části dopravních staveb, přičemž se vesele projektují další a další. 🙂