LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Skotský výrobce doubledeckerů se spojil na výrobu elektrobusů s čínským BYD

Elektrobus BYD ADL Enviro400EV. Foto: ADLElektrobus BYD ADL Enviro400EV. Foto: ADL

Skotská vláda chce postupně veřejnou dopravu zcela bez emisí.

Zpět na článek
28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
RARA

Pro mě za mě ať si vyrábí kdo chce co chce. Pokud tím neporušuje zákony. Co mi vadí, tak způsob jakým se elektromobilita tlačí mezi obecný lid. Jinak přeji tomu výrobci mnoho spokojených zákazníků.

Willy

Máte pocit, že vás někdo tlačí k pořízení elektromobilu?

RARA

Mě osobně zatím ne. Ale podívejte se prosím co se děje v EU. Jak se některé státy snaží o zákaz automobilů se spalovacím motorem. Jak některé státy nejrůznějšími prostředky od zákazů až po přímé dotace lidem cpou horem dolem eketroauta. Když se podívám na evropskou energetickou politiku tak začínám mít strach o mobilitu obyvatelstva.

Willy

V podpoře ekologičtějšího způsobu dopravy není nic špatného. To stejné platí v energetice při nahrazování uhelných zdrojů nízkoemisními nebo obnovitelnými zdroji.

RARA

Máte naprostou pravdu, že v podpoře ekologičtějšího způsobu není nic špatného. Jen to opravdu musí být ekologičtější, což se o obnovitelných zdrojích říci nedá. Solární panely jsou nyní velice špatně recyklovatelné a zabírají půdu. Větrné elektrárny hyzdí krajinu, zabíjejí ptáky a hmyz a svým hlukem ruší všechny ve svém okolí. Nehledě na tom, že aby mohli fungovat musí se do přírody navalit spousta betonu a oceli. Vodní elektrárny dle některých ekologů nevratně porušují biotop a vedou k obrovským škodám na přírodě. Biomasa je úplný zločin proti přírodě a zdravému rozumu, protože díky spoustě chemie pěstujeme plodiny, abychom je posléze spálili.… Číst vice »

Willy

5 největších omylů kolem recyklace solárních panelů
https://www.prumyslovaekologie.cz/info/5-nejvetsich-omylu-kolem-recyklace-solarnich-panelu

RARA

Nikdo netvrdí, že solární panely nejdou jako takové recyklovat. Jen se to zatím nevyplatí, takže jak skončí dotace na FVE šup s nimi na skládku. Pokud spočítáte kolik energie, surovin padlo na jejich vznik, transport tak jejich přínos je přinejmenším sporný. Pokud se podíváme na ekonomiku, tak ta je přímo katastrofální. FVE nás stojí ročně nějakých 30 mld. Kč ročně za což dostaneme něco kolem 2 GW. Každý si bez problémů spočítá na kolik nás ta „čistá“, „ekologická“ solární elektrická energie přijde.
Zdroj: https://www.ote-cr.cz/cs/statistika/statistika-poze/poskytnuta-podpora-2013-2019

SaulGoodman

Myslím, že tohle bude čím dál tím častější obrázek. Tlak na elektromobilitu je v EU větší, než co dokáže místní průmysl v takové rychlosti akceptovat. A tak se v rámci zelenějších zítřků budeme čím dál tím více vázat na Čínu…

Stejný příběh jako se „zelenou“ energetikou. Zavřeme uhelné elektrárny, nepochopitelně budeme odmítat jádro, a pak si postavíme další plynovod do Ruska, aby nás mohlo lépe vydírat. Smutný obrázek toho, co se děje, když ideologie a rychlá řešení převáží nad racionálním uvažováním.

SaulGoodman

To samozřejmě vím, ale uznávám, že jsem to asi měl nějak lépe specifikovat. Nicméně jde o jev celoevropský, avšak politicky tlačený především EU, konkrétně europarlamentem, který se snaží přesvědčit Komisi k ambicióznějším harmonogramům.

Pointou mého komentáře bylo, že si myslím, že evropský průmysl obecně není připraven na rychlost přechodu, jakou naplánovala EU. A že Čína toho bude umět využít, stejně jako toho umí Rusko využít v případě energetiky.

SaulGoodman

A já jsem někde napsal, že Skotsko tlačí na EU? Skotsko skutečně v EU není, to máte pravdu. Už pár měsíců se nemusí řídit legislativou EU, alespoň ve většině oblastí. Ale to nic nemění na tom, že zde existuje tlak na přechod na elektromobilitu, který z EU pochází. To se dotýká celého evropského průmyslu, většina výrobců se nelimituje čistě na EU trh (či naopak) a tím tedy dochází k jisté unifikaci trendů. Já jsem ale hlavně napsal, že si myslím, že tohle bude čím dál tím častější obrázek – s tím můžete samozřejmě nesouhlasit, ale moc nevím, jak to souvisí… Číst vice »

RARA

Pane redaktore, třeba má kolega predikční schopnosti a ví, že brzy bude ve Skotsku vyhlášeno referendum díky čemuž na mapě Evropy přibyde nový stát, který jistě Evropská Unie přivítá s otevřenou náručí.

Travegoist

Tesat do kamene. BYD a Yutong pěkně cvičí s evropským trhem ebusů, byť s tím můžeme ideologicky nesouhlasit, je to tak jediné, co s tím můžeme dělat…

Platón

Copak je na tom smutného? Je to normální vývoj věcí. Holt nám nic jiného nezbývá, elektromobily a zelenou energetiku nemůžeme přece jen tak odpískat, už vůbec ne v dnešní době. Naopak, musíme v tom pokračovat a vzájemně spolupracovat. Pokud je váš příspěvek pouze reakce na to, že jste v textu spatřil slovo Čína, tak je tato hysterie naprosto zbytečná. Vliv Číny prostě roste a bude růst, ať se nám to líbí nebo ne. Je to jedna z největších ekonomik světa, za chvíli bude možná tou největší, nějaké divení tomu, že ostatní s ní spolupracují, již naprosto není na místě. Navíc… Číst vice »

Toníček

Jde o to, že Evropa a potažmo možná i do budoucna USA dobrovolně dusí svou ekonomiku pod „zelenou“ vizí.
Vítěz tohoto je zejména Čína, která tyto politiky respektuje hlavně na oko a tato ekonomická sebevražda západu jí hraje velmi do karet.

SaulGoodman

Já se nedivím, že s ní spolupracuje soukromý výrobce. To je naprosto racionální a logické rozhodnutí. Já jsem ten poslední, kdo by chtěl nějak omezovat možnosti jiných lidí (resp. společností) rozhodovat o sobě. Stejně tak neříkám, že máme odpískat elektromobilitu nebo zelenější energetiku. Můj příspěvek je o tom, že si myslím, že uměle výrazně urychlený nástup elektromobility, potažmo čisté energetiky s vyloučením jádra, není z dlouhodobějšího hlediska pro Evropu výhodný. Vliv Číny pochopitelně roste, ale je snad přirozené, že bychom se tomu měli snažit konkurovat, ne činit kroky, které usnadní zvyšování tohoto vlivu. Je úplně jedno, jestli by šlo o… Číst vice »

RARA

Jen dvě poznámky. Skotsko zatím respektive již není v EU. Za druhé Rusko resp. SSSR ani v dobách nejhorší studené války nikdy nepřerušil dodávky na Západ. Rusko i když bylo na nože s Tureckem když mu sestřelilo stíhačku tak i nadále pracoval na stavbě místní jaderné elektrárny. Opravdu bych se nebál, že bychom měli kvůli Rusku zimu a nedostatek elektrického proudu. Jinak s Vámi v tom ostatním naprosto souhlasím.

SaulGoodman

To já si také nemyslím, že by to udělalo, případně že by to udělalo na dostatečně dlouhou dobu, aby to mělo nějaké příliš závažné důsledky. Jednoduše proto, že je na tom ekonomicky závislé. Ale problém je to, že to udělat může. Může to využívat jako páku v nejrůznějších politických jednáních. Stejně jako žádná země nepoužívá své jaderné zbraně, tak je to ale velmi dobré je mít, dosti to zlepší vaše vyjednávací postavení. Ohledně toho Nord Streamu jsem chtěl především poukázat na pro mě naprosto nepochopitelný postoj, kdy na jedné straně řešíme maličkosti typu Sputnik V, jeden jaderný blok apod., ale… Číst vice »

RARA

Dovolím si Vám oponovat. Pro Rusko nejsme nepřítel. Netvrdím, že dnešní Rusko je ráj na zemi, kde místní vládě jde o blaho občanů. Na druhé straně nemám z Ruska žádný strach. Čeho se mnohem, mnohem více bojím, tak naší ekonomické závislosti na Číně. Je mnohem jednodušší říci co z říše středu nedovážíme jak to co dovážíme. Navíc naší (myšleno EU) velice hloupou a krátkozrakou enviromentální a energetickou politikou tuto závislost jen a jen prohlubujeme. Co se týče výstavby jaderných elektráren, tak bohužel Rusko dnes patří k málo zemím, které dnes dovedou stavět tento typ zařízení včas a bez zbytečného prodražení.… Číst vice »

noerf

Co se týká jaderných elektráren, tak máme pět potencionálních firem z Jižní Koree, Číny, Ruska, Francie a USA. Americký Westinghouse je tuším v insolvenčním řízení, francouzské Edf staví jedinou jadernou elektrárnu Hinkley point C, což je ekonomicky a časově průšvih a to ještě mírně řečeno. A bohužel ruský Rosatom a čínskou firmu nechtějí pustit do tendru. A že výběrové řízení vyhrají Korejci není úplně jisté.

RARA

To máte naprostou pravdu. Je zde pět firem co dnes mohou postavit jadernou elektrárnu. Proto je velice špatnou jednu z nich předem vyřadit a vyřvávat, že by se měla vyřadit i ta čtvrtá. Co by udělali ty ostatní tři? Jistě by se nepředháněli ve slevách.
Podle mě by u takového projektu mělo jít politikaření stranou. Hlavní by měla být cena a pak míra zapojení našeho průmyslu, firem do projektu. Samozřejmě za předpokladu plného splnění zadávací dokumentace.

Lukino

Nejsem si jistý kolik je to přesně procent, ale mělo by to být kolem 50% toho co se musí dodat z EU pokud je to stavba v EU. Je téměř jisté, že pokud vyhraje Rosatom, tak zakázku dostane Škoda JS, která nyní patří pod OMZ. Stejně tak si myslím, že by se na tom podílel Framatome-Siemens, kteří dělají i ve Finsku Hanhikivi a v Maďarsku PAKS. Osobně bych byl pro dostavbu od Rosatomu a případné další reaktory (do budoucna budou třeba – dosloužení stávajících reaktorů, vypínání uhelných, rozvoj elektromobility), tak bych byl i pro variantu Korejskou abychom to namíchali a… Číst vice »

RARA

V tomto ohledu s Vámi naprosto souhlasím. Pokud chceme mít v budoucnu dostatek EE nezbývá nám nic jiného než urychleně budovat nové bloky JE.

pohledem realisty

Ono to ale nemusí být až tak úplně jednoznačné ani politicky, protože být závislý na jediné možnosti a na jediné zdroji nijak nediverzifikovaném nebezpečné může být. Zbytečná hysterie proti někomu jen proto, že patří někam (v daném případě proti Rusku a Číně) je pitomost, ale je třeba brát v potaz všechny vlivy, tedy i politiku, protože ona naopak také ovlivňuje vlastně vše.

RARA

Tady si dovolím oponovat. Pokud se do čistě technického rozhodování zamíchá politika skoro vždy z toho vznikne paskvil, který ve finále občan draze zaplatí. Pokud by naši energetiku řídili jen technici, tak dávno máme v provozu jak všechny JETE i JEDU a Blahutovice by se pilně připravovali. Asi pak bychom byli první v Evropě, kdo by vypnul své uhelné elektrárny.

Jiří Kocurek

Protože by se Rusko střelilo do hlavy, ty peníze z prodeje plynu i ropy nezbytně potřebuje.

RARA

Tak nějak. Tak jak my potřebujeme ruské suroviny, tak oni potřebují naše peníze. Klasická výhra – výhra.