Skotský Aberdeen má první vodíkové doubledeckery na světě
Podle provozovatele First Bus jsou patrové autobusy na vodík schopny ušetřit na kilometr 1 kilogram CO2
Pilotní programy testující autobusy na vodíkový pohon nejsou v poslední době žádnou novinkou. Přesto i v této oblasti lze stále dosáhnout dílčí prvenství. Skotské město Aberdeen zahájilo jako první na světě provoz ikonických dvoupodlažních autobusů (doubledeckerů), které pro svůj pohon využívají vodík.
Motivace je podobná, jako je tomu u jiných programů zaměřených na vodíkové technologie: prozkoumat možnosti vodíku jako alternativy ke klasickým zdrojům energie a jeho potenciál na zmírnění globálních změn v klimatu. Aberdeen k tomu ještě připojuje lokální cíl, kterým je snížení hluku.
Podle provozovatele First Bus, který mimo doubledeckerů zajišťuje i další autobusovou dopravu ve Skotsku, jsou patrové autobusy na vodík schopny ušetřit na každý kilometr přibližně 1 kilogram CO2 v porovnání se standardními autobusy. Další jejich výhodou je fakt, že autobusy na vodík jsou výrazně tišší.
Aberdeen nasadil celkem 15 patrových autobusů na vodík. Doubledeckery s kapacitou 60 míst k sezení obsluhují linku č. 19. Byly vyrobeny britskou společností Wrightbus, která sídlí v Severním Irsku a v současnosti je hlavním dodavatelem vozidel pro Aberdeen.
Samotný projekt si vyžádal investici 8,3 milionu liber (cca 250 mil. Kč), zhruba 500 tisíc liber (cca 15 mil. Kč) připadá na jedno vozidlo. Finance pocházejí z více zdrojů, vedle města a skotské vlády přispěla také Evropská unie. Ta poskytuje finance skrze program JIVE, jehož cílem je podpořit uvádění vodíkových autobusů do běžného provozu. Ze zmíněného programu jsou krom Aberdeenu financovány také obdobné projekty v Londýně, Birminghamu, ale i v Dánsku (Herning), Belgii (Charleroi), Itálii (Bolzano) a v Německu (Rhein-Main).
Není náhodou, že právě Aberdeen je městem mající prvenství ve využití vodíkových doubledeckerů. Město se totiž výzkumu na poli vodíkových technologií věnuje dlouhodobě již od roku 2015, kdy došlo k otevření první britské čerpací stanice na vodík spolu se stanicí na jeho výrobu. Obdobně jako tomu je i u vodíkových patrových autobusů, i v tomto případě je hlavní motivací identifikovat environmentální, ale i ekonomické výhody spojené s vodíkovými technologiemi.