Školení debatou, tento výkres vidím poprvé. Inspektoři ve zprávě odhalili kulturu (ne)bezpečnosti na lanovce
Nehoda lanovky na Ještěd. Pramen: Hasiči Správy železnic
Vyšetřování ukázalo, že přednosta před nehodou již začal řešit možnost instalace automatické brzdy.
To jestli dával někomu někdo fouknout a jak vedl papíry to je směšné. Zakrývá to jeden fakt. Za rok úřad nebyl schopen předejít nehodě. Já bych očekával, že tam naběhnou a začnou kontrolovat. A hledat ve spolupráci s provozovatelem problém, Komunikovat s italy.. I kdyby nekomunikovali. I z médií bylo patrné. Kde lano prasklo v Itálii. A co se stane, když není v provozu brda.. A nic.. Nic se nestalo.. Nechali to spadnout. Pokud byla příčinou koroze… Opravdu v místě.. Meli ji snad ti diletanti najít. A místo pravidelně kontrolovat. A ne napsat do zprávy.. No sorry. V tomto místě… Číst vice »
V letech 1990-2010 byl přednostou lanovky na liberecku populární Pavel Vursta. Autor knih, dražitel, sběratel atd. Po tragédii mluvil o skryté vadě jako možné příčině. O automatické brzdě ani slovo. Zajímalo by mě, zda ho policisté také vyslechli a co případně k brzdě řekl. Tedy zda se sundala za něho nebo ještě před jeho nástupem.
Ryba smrdí od hlavy a tady ta hlava smrděla a smrdí.
Tak dodnes jsem si myslel, že pokud zjistím závadu, která může způsobit nehodu, musím zajistit okamžité zastavení provozu do odstranění této závady. Zřejmě paralelní vesmír.
Je docela síla to číst. Jsem zvědavý, jak celá záležitost dopadne.
Nebyl čas řešit co brzda a kde. Rozkaz zněl jasně – vozit lidi.
Tohle bude souboj těžkých právnických vah na všech stranách…..jen víc takových článků!!!
České dráhy byly odjakživa semeništěm netáhel a zlodějů, co pamatuju a že už toho pamatuju – proč by to dnes mělo být jinak, kradlo se z vagonů, chrápalo se na výhýbkárně i u výpravčích – jedním slovem bordel, a občas to holt někdo odnese…, o současné kvalitě managementu se snad ani nemá cenu bavit.
Netáhlo? To se mě dotklo. Jakožto bývalý zaměstnanec ČD vám házím rukavici
Že vy zrovna jste táhnul neznamená že netáhla nebyla ve stavu a že nejsou ve stavu i teď. Koukal by jste, a nevěřil vlastním očím.
Tak to zhrňme, nikdo nic neporušil, ale člověk zemřel (naštěstí jen jeden…).
Naprostá klasika.
Provozovatel toho porušil dost stejně jako revizni technici. A dokazování u soudu bude nepochybně zajímavé. Zajímavější je, že odbory místo aby požadovali dodatečné kontroly různých pracovních postupů u ČD, aby se předešlo potencionálně dalším karambolům s ohledem na zdraví a životy zaměstnanců, tak mlčí.
Jojo, vzpomínám na to mlaskání tady, jak je ten provoz skvěle ziskovej. A taky jak je super, že na něm platěj režijky a určitě by se to naše český národní stříbro nemělo prodat zlejm kaptialistům z TMR (fůůůj), když to je krásnej příklad jak stát něco umí dobře sám kvalitně provozovat… 💀
To není o tom jedtli je či není něco státní. To je o přístupu a popravdě v soukromé sféře se s tím dá setkat též.
Nicméně je to o tom, že není důvod k tomu, aby železniční dopravce provozoval lanovku, která pro něj je zcela okrajová věc…
Hezký oslí můstek. Ne, k ničemu takovému to není důvod, jen záminka. Ta podstata je ve firemní kultuře a způsobech řešení problémů, odpovědnosti atd. Ne v tom, zda je to či není okrajová činnost.
Samozřejmě že je. Provoz LD je natolik technologicky odlišný, že veškeré postupy jsou jiné. Ale souhlasím s tím, že se tomu měli adekvátně věnovat – nebo to prodat.
Tak jsou jiné technologické postupy. No a? Opravarenství má také jiné technologické postupy než vlastní provoz. A to ještě mnohem více podstatěji.
No to budete překvapen až zjistíte, že několik železničních společností provozuje i autobusy.
Provozujou autobusy z roku 1975?
… a s demontovaným zámkem dveří?
Ponechme stranou, že zámek dveří nezastaví vozidlo, i tak je ale je bezpečnostním mechanismem.
Myslím, že tohle je jen špička ledovce a ukazuje na mnohem hlubšího systémový problém v přístupu k bezpečnosti na drahách u nás. Pardubice bez zabezpečovače jsou prakticky to samé co lanovka bez automatické brzdy.
Jo, viz též nový Železniční magazín – prorezlé díry u vozů RJ byly OK, protože údržbový manuál původního vlastníka nestanovil řešení koroze.
„Drobné proreznutí je následkem použití pravého železa a není na závadu výrobku.“ (Ironie.)
Myslíte jako, že je to vlastnost – nikoliv závada?
A když nahlásil možnou konstrukční vadu na ERA, tak byl za bonzáka, protože … modrý ji přece potichu opravil, tak to měl žlutý udělat taky.
To není jen na drahách. V IT můžete 100x upozorňovat že na aplikaci určitě někdo zaútočí, ale dokud není konkrétní škoda tak nikdo zabezpečení platit nechce.
Obvykle to ale nezabije zaměstnance firmy. Tady to ale smrťák byl, to bych nebagatelizoval.
To není jenom o drahách…. lemplovina vládne každým oborem…
Desátý článek o lanovce a už stacilo, ne? Věnujme se zase železnici.
Já myslím, že je důležité analyzovat příčinu, která se zatím zdá jako kombinací systémového selhání a lidského faktoru. Pokud to správně nezanalyzujeme a neaplikujeme nápravu, tak jak se z toho můžeme do budoucna poučit?
Tohle je server zdopravy nebo zželeznice?
Server Zdopravy, kategorie Železnice mám dojem
Taky by se ta sekce mohla jmenovat Dráhy, že?
Problém je, že to je (byla) jedna firma, co jezdí i s vláčkama. A pokleslá kultura bezpečnosti tu firmu prolezla skrznaskrz – tu chybějící automatická brzda, tam chybějící blokování dveří…
Je to jeden z největších průšvihů v posledních letech a je k němu spis odhalující závažná systémová pochybení napříč všemi patry největší dopravní organizace u nás. O čem jiném by se mělo psát, než právě o tomhle? Nebo snad máte nějaký osobní důvod si přát, aby se o tom nepsalo?
Copak, na GŘ je bolí hlava jak se to neustále řeší?
Když dovolíte, budeme se věnovat tomu, co uznáme za vhodné my. Díky za pochopení.
Už jsem dost alergický na tyhle výkřiky. Když mě to prostě nezajímá, tak to nečtu. Nechápu, čeho tím chtějí dosáhnout. Nebo chtějí jen pozornost?
Falešné dilema.
Nestačilo, ta věc se zkrátka řešit musí. Jestli vám tenhle článek vadí, tak ho nečtěte a věnujte se železničním článkům. Nebo jste je už všechny přečetl?
nojo, ČD a vše kolem, hrozný hnůj. Do nedávna běžná realita. Nyní už se to posouvá jinam, ale víme jak to bylo…vagóny neblokované dveře, lítající špalky od brzd, hořící vagóny apod…
Jojojo. Tohle by se snad mělo udržet jako skanzen pro ukázku toho, jak věci za totáče fungovaly.
Všechny ostatní kabinové lanovky z totáče (s výjimkou Lomničáku po zahraniční generálce koncem 80. let) šly už hodně dávno do háje – a sedačkové až na cca. 3 výjimky u nás taky…
Tu brzdu bez náhrady odmontovali a následné revize bez důsledků prováděli kdy? Jen pro přesnost, tím nehájím šlendrián jiných období.
Není pravda. Kupř. lanovka ke Krakonošovi (v Mariánkách) pořád jezdí. A ta lanovka na Ještěd by klidně mohla jezdit dál dalších 20 – 30 let, kdyby někdo problém s brzdou neřešil stylem „není brzda, není problém“.
Očividně velkorysá vyjádření o bezpečnosti u čd jsou jen slova. Ještě by to chtělo přenést do reality.
Dělalo se to tak vždycky a nikdy to nespadlo, tudíž je to absolutně bezpečné. Od revizáka máme podle předpisu doklad, že je všechno v pořádku, a není předpis na to, že revizák musí znát výkresovou dokumentaci. Pro umístění ruční brzdy je nejdůležitější, znemožnit cestujícím, aby jí zneužili, automatickou nepotřebujeme, protože se to tak nikdy nedělalo.
To je bohužel mnohem více přesné shrnutí než nadsázka, takto tady žijeme.
Samozřejmě, že na to je předpis. Zákon 100/1995.
Pokud to má být sarkasmus celé, a ne až 3. věta, jako bych nic nenapsal 😉
Omyl. Automatickou nepotřebujeme, protože nám to dělá komplikace.