Školení debatou, tento výkres vidím poprvé. Inspektoři ve zprávě odhalili kulturu (ne)bezpečnosti na lanovce
Nehoda lanovky na Ještěd. Pramen: Hasiči Správy železnic
Vyšetřování ukázalo, že přednosta před nehodou již začal řešit možnost instalace automatické brzdy.
Sleduji diskuzi od prvopočátků a dovolil bych si upřesnit významnou skutečnost. Na každém závěsu kabiny brzda (svěrací čelisti, které při brždění svírají pojížděné-silné lano byla). Bylo demontováno její automatické ovládání (při překročení rychlosti kabiny nebo poklesu síly v tažném laně pod určitou mez). Ponecháno (nebo zřízeno, nahrazeno, to nevím) jen ruční ovládání průvodčím v kabině a považovalo se to za „rovnocené“ zajištění bezpečnosti…..Po pádu lanovky v Itálii začal současný přednosta Štěpán řešit opětovné zavedení automatického ovládání brzdy, ale už to nestihl (Transporta skončila, v ČR to byla schopna řešit jen vysoká škola v Brně). Kdo o tom víte více vysvětlete… Číst vice »
Tady sou dva rozhovory s šéfem Asociace lanový dopravy, který se odehrály krátce po nehodě. Oba sou v kontextu závěrů vyšetřování ještě zajímavější, než byly kdy dřív. První: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/pad-lanovky-si-nedovedu-vysvetlit-kontroly-nemohou-byt-prisn/r~2ee0dfc23bd911eca7d80cc47ab5f122/ „Tento typ lanovky vyžaduje průvodčího, který v tom voze musí být. Je to člověk školený na různé rizikové situace. V kabině je spousta bezpečnostních prvků a jedním z nich je i brzda, v tomto případě ruční.“ Takže nejen revizáci, průvodčí, strojníci a spousta dalších lidí, co se jen mihli kolem Ještědu, věděli, že to nebrzdí samo. Věděl to i dokonce i tenhle. Školením průvodčích na rizikový situace myslel asi to přednostovo… Číst vice »
Přednosta prý začal řešit,to mě udivuje.Myslím že za těchto okolností neměl vůbec lanovou dráhu provozovat.To jeho řešení stálo lidský mladý život.Do kriminálu s ním.
Hádám, že tahle kauza změní pohled na technická zařízení v této zemi a začnou se věci konečně dělat pro funkčnost a bezpečnost a ne papír a razítko.
Udivuje mě, že inspektoři neznají normy, podle kterých mají lanovky kontrolovat.
Ruční brzda je v případě, že se u kabiny utrhne horní lano u horní stanice zcela k ničemu. V kabině je takové zrychlení, že nikdo nemá možnost zatáhnout za brzdu, protože leží na zemi. Kdo viděl záběry utržené kabinky v Rakousku, pochopí.
Jelikož hrozil pád obou kabin tak předpokládám že byly odmontovány brzdy dvě (v obou kabinách).
Takže při poruše v jedné kabině to vymontovali rovnou v obou, že by s nima byl dlouhodobý problém?
No, kabiny byly dokonce tři… jen si nejsem jistý, jestli kompletní včetně závěsu a běhounu ale předpokládám, že ano.
Ona bude jedna věc tu automatiku zkonstruovat a vyrobit, druhá věc pak bude ji doladit a dopracovat tak, aby uspokojivě fungovala.
Možná jim to v Transportě hezky fungovalo, když to služební Pragovka tahala po dvorku, ale v klimatickejch podmínkách Ještědu, kdy na to střídavě sněží, prší, a svítí slunce, a to někdy i v průběhu jednoho dne…
Chápu to tak, že se to deset let snažili nějak umravnit, až přišel někdo odvážnej a nechal to odmontovat. Defektoskopie byla na vzestupu, takže to kdyžtak odhalíme dřív, než to rupne definitivně.
K poslední větě: Zbožné přání nebylo vyslyšeno a někoho to stálo život.
Doporučuju přečíst si zprávu všem, kdo má co do činění s dráhami a vůbec s jakoukoliv technikou.
Takhle funguje celá naše společnost. Pozvěte si revizáka na rozvody elektřiny. Pokud tomu rozumíte, budete se divit, co projde. O výtahu ani nemluvím. Komíny… Čest výjimkám.
Ani nemluvte. Dostal jsem k předání nový byt s revizí. Půlka bytu neměla zapojenou zem v zásuvkách. Na dotaz jak mohl revizák na to dát razítko krčili rameny. Je to jasný. Od stolu.
Zase naopak, když nám v práci dělali instalaci, tak jsem se divil, co všechno neprošlo. Teda já jsem u toho tolik nebyl, ale ti elektrikáři si nám postěžovali, když jsme se podivovali, že ještě neni hotovo (=revize a připojení na elektriku). To asi byla ta výjimka (narozdíl od mizerných firem na provedení (to je tak, když se dělá výběrko podle nejnižší ceny) si podnik zajistil dobrého revizáka), jinak mám taky dojem, že se právě dělají revize od stolu. Prostě aby byl papír, nic jiného nikoho nezajímá. Pak může být předepsaná revize 40x do roka a je to úplně stejné, jako… Číst vice »
Takhle nebo hůř to funguje u mnoho dopravců a nikomu to nevadí. Tak čemu se kdo tady diví????
V Americe …
Nějaký pan Otis vymyslel samočinnou brzdu pro výtah někdy v polovině 19. století. Jeden by čekal u lanovky podobné zabezpečení, jako mají výtahy, zvlášť nějakých 150 let po uvedení toho vynálezu ve známost a 130 let po vypršení platnosti patentu.
Ona tam ta brzda byla!! Ale někdo rozhodl, že místo složité opravy protékání oleje do kabiny ji odmontují! A revizní technici nevyužili své pravomoci zastavit provoz lanovky do znovuuvedení samočinné brzdy do provozu!! Ale všem, kdo tu dobu zažili je to jasné! Technik řekl přednostovi-nedám razítko , přednosta zavolal na ředitelství- lanovka nebude jezdit, z ředitelství zavolali na DÚ a řekli- lanovka musí jezdit! Nadřízený si zavolal technika a řekl-vyber si soudruhu- dáš štempl a budou prémie a postup, nedáš štempl a skončíš u lopaty. A ten štempl dá stejně někdo jiný rozumnější .Výsledek je jasný.
Ono je zaímavé i to načasování. Přelom osmdesátých a devadesátých let byl takový zmatek, že ta „dočasně“ odebraná brzda upadla v zapomnění. (Otázkou je, kdo a proč povolil provoz po takovém zásahu do zařízení.) Ale proč to neodhalily revize v následujících mnoha letech je otázkou.
Jedna možnost je, že těžko můžou kontrolovat něco, co tam neni (ale RT by měl nějaké takové zařízení postrádat, když to předpisy (zřejmě i ty z doby uvedení do provozu) vyžadují). Po pravdě moc nechápu, že to procházelo tolik let.
Jeden by si pomyslel, že onen „mýtickej“ dopis od Transporty, kterej podle pracovníků povoloval demontáž automatiky, a kterej nikdo neviděl, jen se o něm vypráví, zněl ve stylu „na konci sezóny to sundejte, my to zrepasujeme, a na jaře to tam zase vrátíte“.
Jenže v Liberci neevidovali ani údržbu, natož nějakej dopis, nebo že někdo a kdy a proč sundal automatiku brzdy.
Takže se prostě zapomnělo, že se to tam má vrátit.
To se všechno stát může. Ale pořád tam čtvrt století na to nějaký frajer dával štempl, že je všechno v pořádku.. To mě zaráží daleko více, než odmontování brzdy.
To jestli dával někomu někdo fouknout a jak vedl papíry to je směšné. Zakrývá to jeden fakt. Za rok úřad nebyl schopen předejít nehodě. Já bych očekával, že tam naběhnou a začnou kontrolovat. A hledat ve spolupráci s provozovatelem problém, Komunikovat s italy.. I kdyby nekomunikovali. I z médií bylo patrné. Kde lano prasklo v Itálii. A co se stane, když není v provozu brda.. A nic.. Nic se nestalo.. Nechali to spadnout. Pokud byla příčinou koroze… Opravdu v místě.. Meli ji snad ti diletanti najít. A místo pravidelně kontrolovat. A ne napsat do zprávy.. No sorry. V tomto místě… Číst vice »
V letech 1990-2010 byl přednostou lanovky na liberecku populární Pavel Vursta. Autor knih, dražitel, sběratel atd. Po tragédii mluvil o skryté vadě jako možné příčině. O automatické brzdě ani slovo. Zajímalo by mě, zda ho policisté také vyslechli a co případně k brzdě řekl. Tedy zda se sundala za něho nebo ještě před jeho nástupem.
Zpráva je veřejně dostupná na dicr.cz.
Vyslýchané osoby nejsou uvedené jmenovitě, ale možná je poznáte.
Vursta hlavně popisoval hned po nehodě do novin, jak se při přetržení lana lanovka rychle rozjede, a že když průvodčí nezareaguje včas, tak to nemá šanci ubrzdit.
To mě totálně dorazilo. Ono pro ně bylo naprosto samozřejmý, že provozujou totální šajsdrek.
Každej cestující přitom (evidentně marně) očekává bezpečnost aspoň na úrovni Otisova nepadacího výtahu. Měli to napsat na dveře hned vchodu, aby si to moh každej dobře rozmyslet…
Ale ceny více než honosné. Když jsem se tam rozhodoval ten měsíc co byla nehoda jet, tak jsem zvolil naštěstí horní parkoviště. Protože lanovka vyšla pro rodinu asi o 500 dráž.
Ryba smrdí od hlavy a tady ta hlava smrděla a smrdí.
Tak dodnes jsem si myslel, že pokud zjistím závadu, která může způsobit nehodu, musím zajistit okamžité zastavení provozu do odstranění této závady. Zřejmě paralelní vesmír.
Přemýšlím jak drahá by ta brzda byla, že by na to ČD neměly. Asi nestála víc než Regionova…
Vzhledem k tomu, že Transporta zkrachovala a jejich vynálezy byly občas všelijaké kvality.. někdo by to musel vymyslet celé znovu a to se jim dělat nechtělo.
Předpokládám, že bylo možné použít (po úpravě) jiný systém než Transporta n.p. (nebo s.p. v likvidaci). Pokud nebyl problém vyměnit u lanovky po zásahu bleskem pohon, řízení atd. jistě by šla namontovat automatická brzda. Ale asi to stálo €, že?
Revizí to procházelo, statisíce spokojených kaštanů plnily salón, takže nebylo co řešit. Vždyť máme tu záchranou brzdu pod stropem, jak hrdě znělo z pod Ještědu v reportáži natočené po italské tragédii.
Stálo by to €, a ještě tím přiznaj, že tam nebyla, a přitom tam měla bejt. To není úplně motivační situace.
To mne na tom také zaujalo – z výpovědi svědků a zúčastněných osob je zřejmé, že o tom někteři věděli, ale vlastně neudělali nic pro to, aby se sjednala náprava.
Je docela síla to číst. Jsem zvědavý, jak celá záležitost dopadne.
Nebyl čas řešit co brzda a kde. Rozkaz zněl jasně – vozit lidi.
Tohle bude souboj těžkých právnických vah na všech stranách…..jen víc takových článků!!!
České dráhy byly odjakživa semeništěm netáhel a zlodějů, co pamatuju a že už toho pamatuju – proč by to dnes mělo být jinak, kradlo se z vagonů, chrápalo se na výhýbkárně i u výpravčích – jedním slovem bordel, a občas to holt někdo odnese…, o současné kvalitě managementu se snad ani nemá cenu bavit.
Netáhlo? To se mě dotklo. Jakožto bývalý zaměstnanec ČD vám házím rukavici
Že vy zrovna jste táhnul neznamená že netáhla nebyla ve stavu a že nejsou ve stavu i teď. Koukal by jste, a nevěřil vlastním očím.
Běž si urážet někoho jiného.
Tak to zhrňme, nikdo nic neporušil, ale člověk zemřel (naštěstí jen jeden…).
Naprostá klasika.
Provozovatel toho porušil dost stejně jako revizni technici. A dokazování u soudu bude nepochybně zajímavé. Zajímavější je, že odbory místo aby požadovali dodatečné kontroly různých pracovních postupů u ČD, aby se předešlo potencionálně dalším karambolům s ohledem na zdraví a životy zaměstnanců, tak mlčí.
jestli by v tom případě ovšem železnice druhý den neskončila jako celek 🙂
Nakonec se najde clovek, jehoz podpis bude na tom spravnem papiru. A ten to odnese.
již zesnulý je ideální kandidát
Myslím, že soud ohledně pádu mostu na Pendolino bude příkladem.
Jojo, vzpomínám na to mlaskání tady, jak je ten provoz skvěle ziskovej. A taky jak je super, že na něm platěj režijky a určitě by se to naše český národní stříbro nemělo prodat zlejm kaptialistům z TMR (fůůůj), když to je krásnej příklad jak stát něco umí dobře sám kvalitně provozovat… 💀
To není o tom jedtli je či není něco státní. To je o přístupu a popravdě v soukromé sféře se s tím dá setkat též.
Nicméně je to o tom, že není důvod k tomu, aby železniční dopravce provozoval lanovku, která pro něj je zcela okrajová věc…
Hezký oslí můstek. Ne, k ničemu takovému to není důvod, jen záminka. Ta podstata je ve firemní kultuře a způsobech řešení problémů, odpovědnosti atd. Ne v tom, zda je to či není okrajová činnost.
Samozřejmě že je. Provoz LD je natolik technologicky odlišný, že veškeré postupy jsou jiné. Ale souhlasím s tím, že se tomu měli adekvátně věnovat – nebo to prodat.
Tak jsou jiné technologické postupy. No a? Opravarenství má také jiné technologické postupy než vlastní provoz. A to ještě mnohem více podstatěji.
Pořád je to drážní doprava a provozovali to lidé, kteří na to měli mít správné postupy. Nebo snad myslíš, že k provozu lanovky využívali technologické postupy k provozu lokomotiv a vagónů po kolejích? 😀 Jako ano, dělali to tam špatně, respektive nedostatečně, ale to nijak nesouvisí s tím, že byli součástí železničního dopravce. I pod ním se to dalo dělat správně, pokud by konkrétní lidé dělali správně svoji práci. To ale platí všude.
No to budete překvapen až zjistíte, že několik železničních společností provozuje i autobusy.
Provozujou autobusy z roku 1975?
… a s demontovaným zámkem dveří?
Ponechme stranou, že zámek dveří nezastaví vozidlo, i tak je ale je bezpečnostním mechanismem.
tady je spis ekvivalent posilovač brzd….
Představ si, že železniční dopravce provozuje taky zkušební okruh, provozuje opravny a mraky dalších věcí, které přímo s železniční dopravou nesouvisí, ale jsou ziskové a pomáhají financovat železniční dopravu. A kromě toho, provoz lanovky spadá pod drážní dopravu, takže nebyl žádný důvod to pouštět, když to bylo ziskové. Samozřejmě jakým způsobem se to provozovalo, je druhá věc.
Tak zkušební okruh a opravny s železnicí souvisí! Ale ČD je bohužel už neprovozují! V rámci roztrhávání státních podniků byly privatizovány! Zrovna tak byla roztržena od ČSD správa drah a nákladní doprava! ČD a ostatní pohrobci státní ČSD zatím na rozdíl od ČSA přežívají.
ČD nemají servisní střediska? A nevlastní VÚŽ? Ale jděte… 😉
Firma Je České dráhy- tedy i lanové, visuté a jakékoli jiné! Né jen železniční!!
Co teprve dráhy nervové, politické, atletické…
Myslím, že tohle je jen špička ledovce a ukazuje na mnohem hlubšího systémový problém v přístupu k bezpečnosti na drahách u nás. Pardubice bez zabezpečovače jsou prakticky to samé co lanovka bez automatické brzdy.
Jo, viz též nový Železniční magazín – prorezlé díry u vozů RJ byly OK, protože údržbový manuál původního vlastníka nestanovil řešení koroze.
„Drobné proreznutí je následkem použití pravého železa a není na závadu výrobku.“ (Ironie.)
Myslíte jako, že je to vlastnost – nikoliv závada?
A když nahlásil možnou konstrukční vadu na ERA, tak byl za bonzáka, protože … modrý ji přece potichu opravil, tak to měl žlutý udělat taky.
To není jen na drahách. V IT můžete 100x upozorňovat že na aplikaci určitě někdo zaútočí, ale dokud není konkrétní škoda tak nikdo zabezpečení platit nechce.
Obvykle to ale nezabije zaměstnance firmy. Tady to ale smrťák byl, to bych nebagatelizoval.
To je ta naivní představa, že přece SW v mobilu mě nezabije tak o co jde. No až příjdete o všechny úspory + na vás někdo nabere půjčky, protože aplikace pro fotografování sbírala vaše osobní údaje, budete to vidět jinak
To není jenom o drahách…. lemplovina vládne každým oborem…
PCE ale byli spuštěny dle předpisu i zákonů.
Do určité rychlosti není nutno mít vlakový zabezpečovač není na velké většině trati.
Při rekonstrukcích tam kolikrát je jen zabezpečení klíči a zámky.
To pak je jen na lidech
Mohli tam ale zřídit VNPN to po projetí na stůj odpálí TRS
Desátý článek o lanovce a už stacilo, ne? Věnujme se zase železnici.
Já myslím, že je důležité analyzovat příčinu, která se zatím zdá jako kombinací systémového selhání a lidského faktoru. Pokud to správně nezanalyzujeme a neaplikujeme nápravu, tak jak se z toho můžeme do budoucna poučit?
Tohle je server zdopravy nebo zželeznice?
Server Zdopravy, kategorie Železnice mám dojem
Taky by se ta sekce mohla jmenovat Dráhy, že?
Problém je, že to je (byla) jedna firma, co jezdí i s vláčkama. A pokleslá kultura bezpečnosti tu firmu prolezla skrznaskrz – tu chybějící automatická brzda, tam chybějící blokování dveří…
Je to jeden z největších průšvihů v posledních letech a je k němu spis odhalující závažná systémová pochybení napříč všemi patry největší dopravní organizace u nás. O čem jiném by se mělo psát, než právě o tomhle? Nebo snad máte nějaký osobní důvod si přát, aby se o tom nepsalo?
Copak, na GŘ je bolí hlava jak se to neustále řeší?
Když dovolíte, budeme se věnovat tomu, co uznáme za vhodné my. Díky za pochopení.
Už jsem dost alergický na tyhle výkřiky. Když mě to prostě nezajímá, tak to nečtu. Nechápu, čeho tím chtějí dosáhnout. Nebo chtějí jen pozornost?
Já bych redakci chtěl poděkovat za to, že se problematice věnuje. Myslím je to zajímavé, mě to připomíná různé seriály typu „Letecké katastrofy“, protože si z toho člověk může především sám pro sebe vzít poučení. Tedy ne „co ti blbci zvorali“, ale když jsem v nějaké situaci, která mi přijde normální, tak si uvědomit, že je sice „normální“ v tom smyslu, že je to tak už X (desítek) let, ale jinak je to nebezpečné a JÁ s tím musím začít něco dělat nebo se o to alespoň snažit. Čest těm několika, co po havárii v Itálii měli snahu s tím… Číst vice »
Naopak jen víc článku na toto téma
Falešné dilema.
Nestačilo, ta věc se zkrátka řešit musí. Jestli vám tenhle článek vadí, tak ho nečtěte a věnujte se železničním článkům. Nebo jste je už všechny přečetl?
nojo, ČD a vše kolem, hrozný hnůj. Do nedávna běžná realita. Nyní už se to posouvá jinam, ale víme jak to bylo…vagóny neblokované dveře, lítající špalky od brzd, hořící vagóny apod…
Jojojo. Tohle by se snad mělo udržet jako skanzen pro ukázku toho, jak věci za totáče fungovaly.
Všechny ostatní kabinové lanovky z totáče (s výjimkou Lomničáku po zahraniční generálce koncem 80. let) šly už hodně dávno do háje – a sedačkové až na cca. 3 výjimky u nás taky…
Tu brzdu bez náhrady odmontovali a následné revize bez důsledků prováděli kdy? Jen pro přesnost, tím nehájím šlendrián jiných období.
Není pravda. Kupř. lanovka ke Krakonošovi (v Mariánkách) pořád jezdí. A ta lanovka na Ještěd by klidně mohla jezdit dál dalších 20 – 30 let, kdyby někdo problém s brzdou neřešil stylem „není brzda, není problém“.
Očividně velkorysá vyjádření o bezpečnosti u čd jsou jen slova. Ještě by to chtělo přenést do reality.
Dělalo se to tak vždycky a nikdy to nespadlo, tudíž je to absolutně bezpečné. Od revizáka máme podle předpisu doklad, že je všechno v pořádku, a není předpis na to, že revizák musí znát výkresovou dokumentaci. Pro umístění ruční brzdy je nejdůležitější, znemožnit cestujícím, aby jí zneužili, automatickou nepotřebujeme, protože se to tak nikdy nedělalo.
To je bohužel mnohem více přesné shrnutí než nadsázka, takto tady žijeme.
Samozřejmě, že na to je předpis. Zákon 100/1995.
Pokud to má být sarkasmus celé, a ne až 3. věta, jako bych nic nenapsal 😉
Není to zákon, ale vyhláška MD, ale máte pravdu, že pokud revizák nedostane k dispozici kompletní technickou dokumentaci zařízení v rozsahu podle § 4 tohoto předpisu, jde o vážnou závadu, kterou by neměl přejít.
a podle čeho pozná že je kompletní?
Omyl. Automatickou nepotřebujeme, protože nám to dělá komplikace.