Škoda zkouší proniknout na polský trh s vlaky. V tendru na BEMU je nejlevnější

BEMU jednotka RegioPanter. Foto: VUZBEMU jednotka RegioPanter. Foto: VUZ

V soutěži jsou tři výrobci.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Igor

Skąd autor artykułu wziął informacje, że jednostki te miałyby kursować na linii kolejowej nr 55 na odcinku Siedlce – Sokołów Podlaski i linii kolejowej nr 34 na odcinku Małkinia – Ostrów Mazowiecka oraz planowanej do budowy linii Kozienice – Dobieszyn? Wszystkie te linie i ich poszczególne odcinki są wpisane do programu Kolej Plus w ramach których zostaną zelektryfikowane, co oznacza, że obsługa będzie realizowana wyłącznie taborem elektrycznym bez użycia konieczności innego taboru. Takich informacji nigdzie nie ma. Nie mówiły o nich ani władze województwa ani przewoźnik. Również Rynek Kolejowy nigdy nie podał takich informacji. Panie Jan Sura. To chyba są… Číst vice »

Marcel Štancl

Taky to mohli zkoušet Jelenia Góra – Harrachov a kam by to doopravdy na baterie jelo?

Alibaba

Rovnou do Tanvaldu, aby nemuseli elektrizovat tunely, kde by to bylo z hlediska velikosti tunelů problematické (bez rekonstrukce)

Pája

Polsko, tudíž předpokládám jen na 3000V bez trafa? Kolik to ušetří váhy a kolik ceny?

Petr Šimral

Asi to moc neušetří, protože pak máte stejnosměrný meziobvod na 3000 V místo 1000 V a celá konstrukce je pak jiná…

Pája

Já to bral jen z toho pohledu, že dřív bylo trafo něco navíc. Asi jsem malinko zaspal konstrukci a vývoj 🫣

Petr Šimral

Asi tak trošku. Naprostá většina Evropy neřeší, že nepotřebuje trafo 🙂

Pája

Jasně. Naskočilo mi staré uspořádání trafo – usměrňovače – stejnosměrné trakční motory. Tak polehčující okolností budiž mi přiznání.

zwi

Škoda dělá meziobvod jen na 3000V i u čistě 25kV JMK jednotek.

Alibaba

Zase, když nebude trafo, tak může být o něco těžší (o to trafo kapacitnější baterka). Ale to obecně záleží na objednateli.

jiný Petr

zdopravy.cz míchá jabka z hruškama, protože u Stadlera a Pesy uvádí ceny s DPH, u Škody bez DPH.

Vojtěch (PL)

Petr má pravdu, pomichane je.
„Stadler Polska – chodzi aż o 371 mln zł brutto
„Pesa – 328,5 mln zł brutto
konsorcjum Skoda Transportation – Skoda Vagonka. Jego propozycja warta 261,7 mln zł netto (…) po doliczeniu VAT (co powinien zrobić zamawiający) osiągnie 321 mln zł“ – po připočtení DPH (což by měl udělat objednatel) dosáhne 321 milionů PLN.

www

Piš česky.

Hoermalmeister

Důležitá složka citace je zachování přesné formulace. Když je citace v cizím jazyce, není od věci ji napsat oběma jazyky. Mimo to, že význam si zrovna tady asi dokáže domyslet každý

www

teda to jsem sklidil minusů, zkuste ale napsat něco česky na polském fóru nebo pod ledajakým příspěvkem. Budou si z Vás utahovat a dělat legraci. Např. Onet, Wp, Scyscrapercity, prostě všude. Tak ublížili mému kámošovi z Pardubic. Jo … je jistá disproporce a nerovné zacházení. V Polsku stejně vymýtili kašubštinu, slezsštinu, horalská českopolská nářečí a nikdy neřekli omlouvám se, je mi to líto. V televizi si také veřejně dělají srandu z horalů a Čechů v pofiderních kabaretech.

Jiří Kocurek

To byla citace, přeložil ji.

Vojtěch (PL)

Nejsem Čech ale snažím se psát správně . Nepřeložil to celé – moje chyba.
Ale neni pravda ze kašubština je vyhubena. Je přesne naopak – v Pomořském vojvodství v vyučují tento jazyk ve školách. Lidé mluví tímto jazykem svobodně (na západ od Gdaňska). Mám na Kašubsku chalupu a tento jazyk slyším skoro každý víkend.

Permonik

Podle odkazu na rynek kolejowy, požadoval zadavatel max. častku za vůz a 8 let provozu 145 mil korun. Panther vycházi na 168,5…

Před rokem byl Panther za nějakých 110 mil + 35mil baterie…..

Permonik

Jak to vlastně je. Cena nabídek je za 9 jednotek. Zadavatel chce aktualně 6 + opce na 3. Ale chce opce na servis má být až na 18 let a to v nabídce není?

zyx

Ze starších článků zde na serveru: „Jedna jednotka BEMU 160 (pro Moravskoslezský kraj) tak vyjde na 152 milionů korun.

T448

Před rokem fakt nebyl. To byly ceny ze starších rámcovek (předcovidových)
Z aktuálních tendrů už vychází dvouvozový Panter na cca 150 milionů Kč.

Permonik

Tak jasně dojižděly se rámcovky před covidem.

Akurát 152 za Bemu a 150 za normalní Panther?…

VojtaDrevik

Je těch jednotek tedy 6 nebo 9?

Apollo 17

Kde je Siemens Mireo- nejlepší bateriový vlak ?

Kamui

Umí to Siemens v DC verzi?

Neodrážet Nespouštět

Ne, baterie jsou jen v kombinaci s AC německá 15kV, výhledově 25kV a možná i DC 1,5 kV. Vždy jednosystem + baterie. 3kV se prý dělat nebudou.

zwi

Tim nechava Siemens dobrou diru na trhu.

a8n

Pokud mají meziobvod na 1,5 kV, vyjde jim holt výhodněji se s tím nezalamovat. Ta díra není zas tak velká a je jim jasné, že ve většině těchto zemí by stejně velkou šanci neměli.

Ondra K.

To se to podává nejlevnější nabídku, když vývoj zaplatil tuzemský daňový poplatník.

Kamui

No to je otázka. Nebyl panter už od počátku koncipován pro možnost přidání bateriového modulu nebo dieselgenerátoru na střechu?

A – vím že tohle se netýká Polska – má vůbec nějaký jiný výrobce k dispozici jednotku, která je dvousystémová (AC + DC) a současně i s bateriemi? Ta potřeba dvousystémovosti je taková specifická česká.

noerf

Spíše bych řekl, že Československé specifikum a com dříve se přejde na střídavé napětí, tím lépe z hlediska efektivity provozu a nákladů na pořízení nových vlaků.

Kamui

No Slovensko jsem záměrně vynechal, protože tam mají všeho všudy jeden AC/DC styk. U nás jich je osm. A nevěřím, že u nás bude DC eliminováno před rokem 2050.

Johnny Cash

U Púchova jsou dva.

Vbb

Na Slovensku maji ty styky 2. 😉
Jeden severně od Púchova a druhý západně od něj.

PvvS

Nebyl. To je schadewerk sliboval baterie od roku 2018. A doteď nic schválenýho ..

Permonik

Já bych tipoval že uděláli pouze obyčejnou konstrukci tj. co vůz má dva podvozky, ale konkurence máji Jacobsový podvozky, kvůli snižení provozních nákladu (ovšem mají komplikace když tam chtěji dát něco navíc).

Kubrt

Jakým způsobem Jakobsův podvozek přispěje ke snížení provozních nákladů? Menší náklady na soustružení dvojkolí? Myslím, že zásadnější jsou nižší výrobní náklady takového vlaku.

Poskok

Přesně tak, ona ta dvojkolí tvoří poměrně velkou část nákladů na údržbu.

David

Ten vlak je lehčí, má méně podvozků k údržbě, neničí tolik koleje v zatáčkách (otázka je jakou má danná správa železnic cenovou politiku, klidně může takové vlaky zvýhodňovat).

Permonik

Nehnaný podvozek má okolo 4 tun váhy, potom tam jsou ložiška, mazaní, soustružení.

Výrobní náklady – toť otázka.

Klasická koncepce – podvozek navíc.
Jacobsnovy – složitější kosntrukce mezi podvozkem a kastli vozů.

Apollo 17

Další je délka vozů. Pětivozový Flirt má 95 metrů (6 podvozků), třívozový Panter 79 metrů(6 podvozků).

Permonik

JJ. Tam bude rozdíl v kapacitě ne?

Brál jsem v potaz nejmenší jednotku a to jsou vždy dva vozy.

Granja

…Jacobsnovy – složitější kosntrukce mezi podvozkem a kastli vozů…

Při vykolejení je toto řešení výhodnější pro udržení vozů „vcelku“.

Kamui

Nevýhoda koncepce pantera je také to, že není nízkopodlažní mezi vozy, ale zase výhodou že pokud to zákazník bude chtít, tak může dostat vozidlo se 100% trakcí. U těch jacobsonů bych řekl, že udělat podvozek mezi vozy ještě navíc hnací moc nejde.

Berhof

Trakční jacobs je reálný, klidně rovnou i s vnitřním rámem. Jen je to zkrátka náročnější.

Zrzek

No on na Jacobsonův taky není nízkopodlažní. Stačí si spočítat jaký průměr by musela mít dvojkolí.

-mm

Je tam trochu tunýlek, ale např. Flirt je ve verzi s nízkou podlahou nad Jacobsovými podvozky. Samozřejmě je tam trochu šikmá podlaha, ale žádné schody.

Pitrys

Pánové, ten pán byl Jakobs, ne Jacobs

Jiří Kocurek

„U těch jacobsonů bych řekl, že udělat podvozek mezi vozy ještě navíc hnací moc nejde.“

A takhle vznikají pověry. Rekordní TGV mělo hnací i vložené podvozky, bežné AGV je má taky. Jenže mladej si něco najde na internetu a dovoluje si protivit staršímu a už je řev, že se nepodřídil.

Kamui

TGV ani AGV jaksi nejsou nízkopodlažní (i přes kloub).

Kamui

A třeba i Newag má svoje dlouhé Impulsy se čtyřmi hnacími podvozky řešené tak, že vnitřní hnací povozky nejsou jakobsy, ale jsou samostatné (tj. jedná se vlastně o dvě jednotky, každá teoreticky schopná samostatné jízdy, spojené zadky k sobě).

Jiří Kocurek

Sám píšeš, že Panter nízkopodlažní není, ale je výhoda, že může mít hnací vložené.

Jiří Kocurek

Přinejmenším Alstom, Mireo je modulární.