Škoda završila dodávky RegioPanterů Českým drahám. Další budou na baterie a pro RegioJet

Jednotky 640.2 RegioPanter pro PID. Zdroj: České dráhy (ČD)Jednotky 640.2 RegioPanter pro PID. Zdroj: České dráhy (ČD)

Po Českých kolejích jezdí téměř dvě stovky těchto elektrických jednotek včetně těch, které z nich vycházejí.

Odebírat
Upozornit na
guest
103 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Takové hajtry. Proč to máme trpět? Proč ČD nekoupily raději něco, jako je řada 442 DB?

Hask

Takže bdt a jejich klony jsou už téměř vymýceny

Petr

Nějaké nové info o „Panterech-High speed“ čili Pantery na 200-230 hm/h. Případně má Škoda Transportation má nějaké jednotky na tyto rychlosti?
Díky za odpověd?

Štefan

Pro příměstskou dopravu ideální jednotky.👍

jan.samaransky

Z venku vypadá ještě normálně, vnitřek žádná sláva – není důvod být wow.

Kubrt

Prostě normální příměstský vlak. Není třeba nějaké wow.

Pepa

Úzké nepohodlné sedačky, nástupní prostory nejsou nijak oddělené – od dveří táhne a to ještě pořádně nezačala zima. Úzké police na zavazadla které končí 10 cm od stěny – menší věci propadávají. U PID jednotek nevhodné autobusové uspořádání sedaček i když by se tam v klasickém uspořádání vešly. Málo místa na nohy, překáží noha sedačky. Za mně tedy 471 daleko praktičtější uspořádání.

smasska

Ježišmarjá, to tam chcete ten vlak pro sebe a ideálně za nízké jízdné? Já naopak letecké uspořádání cením, sedačky proti sobě nemám rád, když tam sedí více než dva lidi, což je jaksi jejich účel. Prostě standardní příměstský vlak.

VRTjecesta

Prostě +- normální evropský standard. Doby slibotechen, kteří na železnici slibovali 6 tříd a vířivku už jsou naštěstí pryč. Jezdí s vagony, které drží pohromadě lak.

Hask

Blablabla.. co byste chtěli mramor?

none

Pěkná fotka

M 474 003

Zajímalo by mně, na jak dlouho byla obsazená vjezdová skupina na ONJ a kolik vlaků bylo opožděno.

Chosé

Taková fotka mohla vzniknout díky dříve ukončené výluce ve vjezdu, takže v té době tam žádný pravidelný vlak nebyl.

MiG

Možná už špatně vidím, ale na jedné fotce mi jednotky přijdou seřazené zároveň a na druhé s odstupem. To musely být orgie… 🙂

126975

Žádný bylo to v době kdy byla ukončena rekonstrukce vjezdové skupiny, ale celý listopad 2024 byla stavba předávána do užívání plus odstranění nedostatků. Do normálního provozu se celý vjezd vrátil se změnou GVD 2024/25.

honzaf

Za mě pomsta cestujícím vyšším než 185 cm… sedačky úzké, opěrka na ruku přidělaná na na stěnu úzká tak, že po ní při opření sklouzne ruka, na čtyřce si člověk nohy buď nenatáhne nebo neskrčí, protože pod jednou z dvojicí sedadel je jakási bedna, na dvojce si dva dospělí lidé vedle sebe pohodlně nesednou a o tomtéž na čtyřce proti sobě raději ani nemluvím. Při cestě z Prahy do Čerčan už v Úhřiněvsi nevím jak se mám zkroutit aby zbytek cesty nebyl úplně utrpení. Za mě co se týče pohodlí zlatý Elefant, tohle se fakt nepovedlo, nacpat do menšího vlaku… Číst vice »

Karel

Se mi zdá, že nepíšete ani tak o výšce, jako spíš o šířce. 😀

Permonik

Ikdyž to spolu muže souviset.

Existují ergonomické normy podle kterých se to děla A člověk co má 185cm už lehce mimo ně.

Šlo by upravit interier aby si tam sedl i vyšší člověk, ale to znamena mít jen 3 sedadla vedle sebe, na 4 mít vetší rozteč.

Takže díky zvyšení pohodlí kvůli 2 procentům cestujíci by snižila kapacita vozů o 30 procent……

HAVCH

Tak vy píšete spíš o šířce než výšce, já osobně ač jsem vyšší, spíše mám problémy se vejít v ramenou a tam je právě výhoda uspořádání 2+1, u výšky potřebujete spíše větší rozteč sedadel a dobrou ergonomii v interiéru.

Permonik

???

V tabulkách jsou postavy odstupnováný. Není tam udělana jedna postava a x druhu šířek.

Když je problém s rameny tak vetšinou byvá probém šíře ramen… nebo jako ramena nemaji prostor dozadu (tam opěradlo), dopředu, nahoru?

Permonik

Já špatně napsál větu.

Pro zlepšení ergonmie na šířku je lepší mít uspořadaní 2+1 (3 sedadla vedle sebe).

A když je člověk vetší tak mít vetší rozteč čtyř sedadel, tj. vetší mezera na nohy mezi nimi.

Mac

Pamatuji se, že v polovině devadesátých let se při přestavbách tehdejších vozů druhé třídy razilo pravidlo: Nebudeme lidi mačkat čtyři vedle sebe nejsme jako komunisti.

Martin.dilli

Jasně apod sedadly musí být často nějaké hebla od výroby

Permonik

A vadi to člověku u hlavy…..

Permonik

Jsem v BEMU panteru a pod sedadly nic neni….

JendaVenda

A není nahodou Panter užší než Elefant ? Protože v Elefantu je mista ná šířku dost.

jan.samaransky

Mám 170cm, s tímto vlakem jezdím téměř denně PCE-PHA a nerad , z mnoha důvodů řešení vnitřku vagonů vnímám z pohledu cestujícího jako nepovedenec!!! Zvláštní kolik lidí od zadání,projekce, zhotevení,schvalování kdejaké přidržtašky se na tom podepsalo!!!

Michal M

PCE-PHA jezdí nějaký regiopanter?

honzaf

Při 190 cm výšky a 92 kg váhy? To tedy rozhodně ne. A o to víc lituji ještě ty mnohem širší.

Jira.h

Jsem vysoký 198cm jezdím panterem na Pardubicku a jsem spokojen. Jednotka je prostorná a pohodlná a to i když sedíme na čtyřce stejně postavy.

HAVCH

Já mám podobnou zkušenost, na čtyřce u okna se sedět nedá vubec, tam mi vychází přímo na koleno koš a je tak nízko, že mi nepomůže ani nohy natáhnout. Jako přibližovadlo na 20, max 30 min dejme tomu, ale ne na trasy kolem hodiny

Daniel Jablonecký

Ten vlak má i první třídu. Za pohodlí si připlaťte.

Hřebíček

Jel jste někdy v té jedničce? Tam se leze jako za kulomet. Zlatý elefant
kde je jednička oddělená, klid a více pohodlnějších míst.

smasska

Jak konkrétně je v ešusu jednička oddělená?

Hřebíček

Samostatné patro, žádný průchoďák. Vlastní WC. Netáhne tam od dveří, je tam maximální klid, pokud tam někdo omylem nezabloudí z 2. třídy. V panteru vím o každém cestujícím, který nastupuje/vystupuje přes nástupní prostor vedle jedničky.

M 474 003

Nemáš tolik jíst.

Karel

jezdím s tím skoro denně a za mě povedené vlaky, ale měl bych dvě připomínky:
1) Kapacita sedaček – Myslím, že by se tam vešlo tak o 10 míst víc, hlavně okolo WC, na druhou stranu, takhle je zase víc místa pro kola. Takže tohle takové neutrální.
2) Teplota – to mi vadí víc. Nechápu, proč je tam v létě 21°C a v zimě 24°C. Asi aby měli cestující venku větší teplotní šok. Fakt nevím, proč tam nemůže být celý rok těch 24.

Karel

To se mimochodem týká větší části dopravců, ale Českých drah speciálně, asi mají pocit, že když mají klimu, tak je povinnost jí pustit na plné koule.

JendaVenda

V Panterech je klimatizace automatická v prostoru pro cestující.

Radim

To že je automatické neznamená, že někde nejde nastavit. Jen to chce hlubší zásah než stisknutí tlačítka v kabině.

none

Je to divné. ČD jsou v tom přeborníci. Zatímco u Jančury je v létě vedro (někdy!), u ČD si lidi berou svetry.
Pokud se ale někdo klepe zimou, je lepší než psát někam na net, normálně oslovit průvodčího a on to nějak pořeší. Líná huba….

MK

Pořád málo, bylo by jich potřeba více

Náhodný Kolemjdoucí

Jak velký prostor (krom bateriových verzí) tu aktuálně je pro další Pantery?

Tonda Sehnal

Rychlíkové linky z Prahe do Klatov, Hradce, Děčína, z Brna do Šumperka a mnoho, mnoho dalších.
Třeba u těch Hradců či Klatov by se na jednom rameni ušetřily dvě soustavy oproti dnešku.
Ministerstvo by mohlo zaokruhovat linku Praha – Ústí – Cheb – Plzeň – Praha. Interjety pokrýt tu bídu do Mnichova/Norimberku.
Pro nové rychlíkové jednotky je v ČR práce přehršle.

Martin Hroch

Jestli Hradcem myslíte Hradec Králové tak tam by ani 3 vozová nestačila.
Rychlíky co jezdí jsou většinou slušně narvané i v 5 vagónovém vlaku.
Takže leda něco odvozeného.

X 1

Sedmi vozový Interpanter by nestačil?

Avlaky

Toto jsou regionální jednotky ne na Rychlíky, nebo snad by jste chtěl Interpanter 2.0.?

Dfg

Ty by se hodili i v BeMu podani treba na R16. Jinak R20 je dalsi adept…

Kubin

Karlovarský kraj…ajo vlastně.

Dfg

Na rychlikove bych věděl…

Kubrt

Osobáky na elektrifikovaných tratích budou po dodávce pro Ústecký kraj víceméně pokryté. Takže by se pozornost měla presunout k linkám R. Tam je ale míč na straně ministerstva, aby rozjelo soutěže s požadavky na soudobé vlaky, konfigurované na tyhle linky.

Avlaky

Na rychlíky má Škoda vyvinuté (papírové) jiný typ jednotky

Josef

Jako Pantery by se určitě na R16 a R20 hodili vzhledem ke stáří a stavu vozby.

Dfg

Teoreticky BEMU verze by nezvladla R11? Ptam se zejmena na usek Zastavka -.Jihlava?

Josef

R11 by byla lepší kdyby byla linka konplet zadratovana, avšak co jsem slyšel tak má prý být v Budějovicích rozdělena

Dfg

To máte pravdu, nicméně jsem trochu skeptik, proto jsem se ptal zda by to na baterku šlo projet

Martin.dilli

A kde?

Modré zábradlí

Jak je to s diponibilitou? Pokaždé když jsem letos jel přes Olomouc, tak jich tam z 29 (+3 starší) přes den stálo minimálně 7 – 8 (nepočítám ty u perónů, to je vlak). To je tak vysoký správkový stav, nebo jsou takto neefektivní nasazené? (Že by zdecnul nebo nepřijel jsem ale nikdy na vlastní kůži nezažil.)

MRC

A nebylo to třeba v období dopravního sedla? Případně tam určitě můžou stát případně záložní…

Modré zábradlí

V 11 dopoledne možná, ale ráno, odpoledne, večer? 25%? Nevím, čekal bych tak 10%.

Martin H.

Tenhle stav nastává v době přepravního sedla. Jinak to co jste viděl mohlo být ještě zapříčiněno i postupným dodáváním jednotek a jejich náběhem do provozu…

Kontra

Že jich stálo 8 v depu vůbec neznamená, že to je správkový stav. Jezdí tam na fekál (odsátí WC), doplnění vody, provozní ošetření atd., případně mají nějaký prostoj mimo špičku, střídání strojvedoucích apod. Po počátečních nedokonalostech už jsou vcelku vychytaní a jezdí velmi spolehlivě 👍

Permonik

Cca 30 vozů. tj záloha 3ks. Tři linky tady konči. Muže se stát, že jeden vlak přijede a druhý se přípravuje na vyjezd (krát tři). Ještě zde konči nějaké InterPanthery…

vjkm

35 ks když přičteme Zlín.

qwertz

Tech 15 aktu jednotek je rovněž pro MSK?

Když se pro toto řešení kraj rozhodl, byl tu docela velký Shitstorm, že se úplně zbláznili. A dneska jsou všichni z Pantera stojícího na kopci ve Veřovicích úplně u vytržení.

Kubrt

Ano, budou pro MSK.

Juraj

Ne, neřešilo se tolik rozhodnutí kraje, jako spíše rozhodnutí ČD zadat to bez soutěže, což se nakonec i ukázalo jako špatný postup.

Permonik

Proč by tobyl Shitstorm.

Jsou svátky Veřovice jsou plné….

Kamui

Mají ty PID jednotky přípravu na baterie, že je lze jednoduše osadit bez složitých zásahů? Hodily by se pro prodloužení kralupských vlaků až do Velvar.

kubisek

😀 jako že by si to tam drandily tou třicítkou až čtyřicítkou. Pro Velvarku a 110 se počítá s tím, že 2 foxy se sjedou, spojí a do Prahy pojedou jako R44.

Kamui

Tady by naopak dávaly smysl ty BEMU místo Foxů. Do Velvar (a nejspíš i Slaného) by na jedno dobití z Kralup dojely.

Avlaky

Foxy se můžou do budoucna přesunout jinde, jen třeba se rozhoupat k vypsání soutěže na BEMU

Tomáš Janeček

Odkud máte prosím informaci o té lince R44? Dle mých informací se IDSK k tomuto řešení momentálně právě staví negativně zejména kvůli kapacitě trati KnV – Praha.
Ano, Slaný i Velvary jsou v možnostech BEMU jednotek i při zohlednění sklonových poměrů. Do Kralup obě tratě zdárně klesají.

Alibaba

Trať do Velvar má vrchol v Olovnici na zastávce.

Tomáš Janeček

Ano, to je vlastně pravda.

M 474 003

Do Velvar by se hodil autobus. Na těch 6 lidí, co jezdí. A obsloužil by Lešany, nemusela by tam nesmyslně zajíždět linka 466.

PvvS

Doufejme že budou opravdu poslední. S že se JSV už naučí dělat pořádný jednotky.

Martin H.

Sice s tím zřejmě nepracujete, asi o tom ani nic moc nevíte, ale máte názor. Tleskám ..

Achilles

Každý má právo na vlastní názor. Já také nejsem zrovna příznivec těchto jednotek, nebo tedy alespoň těch druhé generace.

Dfg

Mě naopak druhá oproti první přijde o dost lepší (tišší, pohodlnější, přijemnější vnitřek) ale 100 lidi 100 nazoru

Neznalek

v čem jsou lepší, novější než CityElefant ? 2 patra odveze více lidí.

Dejf

Vyrábí se
Dvousystém
Plně průchozí jako v 21. století
Lepší distribuce pohonu

David

Napadá mě:
1) Dynamikou jízdy, CityElefant je pěkně líný.
2) Bezbariérovostí, v CityElefantu je třeba použít plošinu i když je nástupní hrana v úrovni podlahy.
3) Rychlostí výměny cestujících a tudíž délky pobytu ve stanici.
4) Hlasitostí klimatizace. CityElefant v létě trhá lidem venku uši.

Kubrt

K tomu předchozímu bych dodal vyšší bezpečnost (TSI).
Patrové vozy mají smysl tam, kde je potřeba vysoká kapacita a délka peronů je nedostatečná pro jednopodlažní soupravu. Jinak je to komplikace.

Achilles

Ne, naopak. Patrovost znamená pomalejší zaplňování a tudíž lepší přizpůsobení pro velkokapacitní přepravu. Ano, někde jednopodlažní jednotka stačí, ale pro příměstskou dopravu okolo velkého města je mnohem lepší patrová jednotka. A nakonec, je z ní i lepší výhled a to bez toho, aby to bylo na úkor bezbariérovosti (nikdo není nucen do horního patra chodit). Takže komplikace to teda není ani náhodou, přesně naopak.

ABC

Přesně tak! Naprostý souhlas.

Kubrt

Co to je pomalejší zaplňování a k čemu je to dobré? Vlak se zaplňuje tak, jak lidi nastupují, bez ohledu na počet podlaží. Co ovšem naopak pozoruju, je pomalý výstup z patrovky v nácestných zastávkách, kde to zdržuje.

Achilles

Pomalejší zaplňování znamená, že se nemačkáte hned poté, jakmile na první zastávce nastoupí ranec lidí. Ti se v patrovém vlaku více rozloží do prostoru a než se během cesty vlak zaplní, trvá to déle. Tedy jednoznačné plus pro komfort. Dva spojení elefanti pojmou více cestujících, než dva spojení panteři. Výstup je pořád stejně rychlý, 471 má stejný počet dveří, jako 640. Navíc u elefanta nezdržuje vysouvání a zasouvání schodu, který u vysokých nástupišť stejně nemá žádnou funkci, jelikož je pod hranou.

Kubrt

Když tvrdíš, že elefant má vyšší kapacitu než stejně dlouhý panter (pravda) a zároveň stejný počet dveří (pravda), logicky toho plyne, že výměna cestujících u elefantu je pomalejší. Nesouhlasím, že elefant se zaplňuje pomaleji. Jednak míra zaplnění závisí na počtu cestujících/počet míst ve vlaku, jednak v elefantu se části cestujících nechce do schodů. Používán takřka denně PID S4. Panter působí svým uspořádáním sedaček poněkud stísněněji, ale výměna cestujících je rychlejší. Ten schůdek je otravný, ale že by kvůli tomu vznikala zpoždění, jak někdo šíří, není pravda.

J.K.

Teoreticky může být kapacita podobná, protože v Panterech můžete všechny sedačky obsadit. V patrech se vždycky část sedadel zabere zavazadly, protože tam pro ně prostě fyzicky není místo…

Achilles

Zatímco v panterech se zavazadla na sedačky nedávají? Právě naopak, panteři druhé generace mají výrazně vyšší podíl sklopných sedaček na plošinách u dveří, takže v nich všechny sedačky obsadíte jen těžko. V elefantu je interiér efektivně využit a obsadit v něm všechny sedačky je mnohem větší pravděpodobnost. Police na zavazadla nad sedačkami jsou v obou jednotkách.

Pezos

Typický obrázek z elefanta: spodní patro přeplněné (ve smyslu chumel lidí u dveří), horní patro poloprázdné. Protože „nebudeme se škrábat nahoru na těch 15 minut“.

Achilles

Zkuste se projet na S9 do Benešova. Horní patro tam nebývá poloprázdné ani náhodou (vlastní zkušenost z této linky).

Jerry

V čem jsou novější? O generaci. Výroba Elefantů skončila rok po uvedení prvních Panterů do provozu, tedy před dvanácti lety.

Dfg

A jejich nástupce nikde…

Jerry

Není důvod, samy prochází evolucí. První a současná generace mají prakticky společnou jenom karoserii.

Miro Novak

A nikdo nesel sedet…

Martin Hodek

A za co jen tak pro zajímavost?

Pájin

Za Pantery asi ne, ale za dění okolo Mešounů by nějaký postih přijít měl. Totéž za emailovou korespondenci s Rakouskem. Ale jsme v ČR.

David

Třeba za vyloučení konkurence skrze účelové rozdělení zakázek a minimalni garantovaný objem?

Francimorka

Na tom není nic trestného. Obráceně by to mohl někdo napdanout jako účelové sloučení zakázek.

Martin Hodek

A to nikdo kromě vás neví, že policie nic neřeší? Tak šup na policii podat oznámení, a pak dejte vědět, jak to dopadlo.

M 474 003

Ne, nešel. Všichni, co jsme nastoupili na Podbabě, museli stát, až do Kralup.