Škoda vrací do Šumperka výrobu nových vlaků, vzniknou zde jednotky pro Olomoucký kraj
Do Šumperka přijedou nalakované a svařené skříně z Ostravy, mateřský závod v Plzni dodá podvozky.
Skupina Škoda Group po letech vrací do svého šumperského závodu Škoda Pars (dříve Pars nova) výrobu zcela nových drážních vozidel. Závod, který dosud sloužil především pro servis a v minulosti se proslavil přestavbou lokálek 810 na Regionovy, zahájil výrobu elektrických jednotek EMU240 pro České dráhy.
Během následujících dvou let zde bude vyrobeno celkem třináct vlaků, které jsou určeny pro Olomoucký kraj. Šumperský závod současně prochází velkou proměnou, výše investic do modernizace dosáhnou 460 milionů korun, uvádí Škoda.
Jednotky EMU240 (tovární typ 20Ev) pro Olomoucký kraj jsou nejnovější variantou RegioPanterů. Do Šumperka přijedou nalakované a svařené skříně z ostravského závodu Škoda Vagonka, z mateřského závodu v Plzni pak budou doručeny podvozky. V Šumperku následně proběhne kompletní montáž souprav a jejich oživování. Během roku 2023 bude vyrobeno šest jednotek, v roce 2024 je plánovaná výroba sedmi vlaků.
„Návrat výroby do Šumperka je zcela logickým krokem. Zaměstnanci provozu mají detailní znalosti našich vlaků, vzhledem k tomu, že se řadu let podílí na jejich servisování. Věřím, že i do budoucna budeme kapacity šumperské výroby navyšovat,“ řekl prezident Škody pro český a slovenský trh Tomáš Ignačák.
Kvůli obnovení novovýroby vlaků muselo dojít k výstavbě nového lepicího boxu se dvěma stáními, instalaci jeřábu nebo dovybavení zkušebny.
Aktuální výroba nových drážních vozidel není pro šumperský závod premiérou. Už v minulosti se zdejší výrobní závod podílel na výrobě Panterů (výroba hliníkových skříní), kompletně se zde také vyrábělo patnáct tramvají pro turecké město Konya.
V Šumperku se posilují i kapacity pro opravy a údržbu. „Právě probíhají dokončovací práce na nové podvozkárně zahrnující novou kolovku, dále je téměř hotové montážní pracoviště a svařovací pracoviště. Ve fázi realizace je nový lepicí box pro kolejová vozidla a také finišujeme novou montážní linku pro jednotky EMU240,“ doplnil šéf Škody Pars Aleš Měrka. V rámci modernizace provozu oprav motorů bylo postaveno robotizované pracoviště pro svařování a opracování vinutí rotorů.
S rostoucím objemem zakázek a investicemi roste také poptávka po nových zaměstnancích. Aktuálně jich Škoda hledá v Šumperku 40, zejména elektromechaniky a zkušební techniky. Ukončení projektu modernizace je plánováno na závěr roku 2024.