Škoda Vagonka uvedla do provozu obří obráběcí centrum za sto milionů korun
V Ostravě se vyrábějí například vagony pro České dráhy, jednotky pro Lotyšsko nebo soupravy pro varšavské metro.
Ostravská společnost Škoda Vagonka ze skupiny Škoda Transportation uvedla zhruba rok od nákupu do provozu unikátní stroj, díky kterému může obrábět nadrozměrné hliníkové díly. Nové obráběcí centrum se řadí k největším v Evropě a firmu vyšlo na sto milionů korun. Dodala ho Strojírna Tyc.
„Nové obráběcí centrum zvýší kapacitní možnosti firmy v obrábění nadrozměrných dílů na dvojnásobek. Díky tomu budeme například nově obrábět až 28 metrů dlouhé hliníkové svařence a podsestavy širokorozchodných skříní pro projekty vozidel určených například pro Lotyšské dráhy,“ uvedl generální ředitel a předseda představenstva Škody Vagonka Martin Bednarz.
Škoda označuje stroj za nejmodernější a největší zařízení svého druhu v Evropě. Celková délka je 49,5 metru, šířka 10,3 metru a výška 7,5 metru. Centrum může pojmout obrobek o velikosti až 39 × 4,5 metru, přesnost obrábění je v řádech setin milimetru. Obráběcí centrum tvoří dva na sobě nezávislé portály s pětiosou hlavou s 12 tisíci otáčkami za minutu.
Instalace nového stroje je součástí rozsáhlých investic do ostravské Škody Vagonka, které v součtu činí bezmála miliardu korun. Výrazně tím má vzrůst počet smontovaných vozů za měsíc, pětinásobně vzroste výroba hrubých hliníkových staveb. „V Ostravě zdvojnásobíme nejen výrobní plochu, ale také počet zaměstnanců, který vzroste ze 450 na 900,“ doplnil předseda představenstva a prezident mateřské skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.
Při výstavbě obráběcího centra bylo nutné vykopat tisíc kubíků zeminy, což představuje zhruba 150 nákladních aut. Stavbaři při budování základu využili 700 kubíků betonu a 40 tun armatury a výztuží. Bylo třeba rovněž zasadit 138 zatloukaných betonových pilotů do hloubky devíti až jedenácti metrů. Odolnost základů pro usazení stroje prověřily zátěžové zkoušky.
V ostravské Škodě se vyrábějí například nové vagony pro České dráhy, jednotky pro Lotyšské dráhy nebo soupravy pro varšavské metro.