Škoda ukázala v Rize cestujícím první novou elektrickou jednotku

První elektrická jednotka od Škody pro Lotyšsko, prezentace v Rize 7. září 2022. Pramen: Škoda GroupPrvní elektrická jednotka od Škody pro Lotyšsko, prezentace v Rize 7. září 2022. Pramen: Škoda Group

Vlaky od českého výrobce nahradí desítky let staré soupravy ze sovětských časů.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Tak kluci lotyšský, upřímnou soustrast. A dobře vám tak.

vtvt

Tak v sousedním Estonsku mají jiný názor. K 6 objednaným Panterům přiobjednaly dalších 10.
https://www.elron.ee/elronist/uudised/jargneva-viie-aasta-jooksul-hakkab-reisijaid-teenindama-lisaks-kuuele-uuele

Gargy

Co to je za sedacky? Vypadají parádně

Mot

Páni, kdo přišel od výrobce na tu plošinu pro invalidy a kočárky? To trvalo opravdu dlouho přijít na to, že v jednoduchosti je síla. Když vidím tu,, krásu “ v cityelefantech za nehorázné peníze, které jsou prakticky nepoužitelné…… I samotní invalidé si zvykli vozit na svých strojích dva kusy prken, protože to je jistota, jak se dostat spolehlivě do vlaku. Děkujeme konstrukční kanceláři….

Alibaba

Akorát tahle rampa je vám k ničemu, když zastavíte u úzkého nízkého nástupiště, třeba v Přelouči u 1. a 3. koleje.
A když budou všechny nástupiště ve výšce 550 mm nad TK, tak takhle obludnou rampu ani zdvihací plošinu u nízkopodlažních vozidel nepotřebujete.
Líbilo se mi řešení pomocí sklápění kousku dveří co mají nové ozubnicové jednotky na Štrbě.

zwi

Prestoze Prelouc neznam. Tak moje zkusenost je stejna jak stoji v uvodnim komentari, je jednoducha, spolehliva, rychla a prakticka. A funguje i na nizkych nastupistich. Jen se neroztahuje na peron, ale na prechod. Pokud je za sebou vic nizkych nastupist bez prohlubne, takze vytvari schod, tak by mel byt ve stanici aspon jeden prechod bez schodu, a u tohoto je potreba s plosinou zastavit. Jako jsem to treba absolvoval v Adamove pred rekonstrukci, zde to byl konkretne prechod prvni od Brna, ten vedl bezbarierove az k vypravni budove.

Alibaba

Jak sám píšete, je potřeba speciálně zastavovat na daných místech. Z tohoto hlediska by mě zajímalo, zda taková místa jsou ve stanicích s tzv. poloperonizací určená? Pokud jste z okolí Brna, tak třeba vedle vámi zmíněného Adamova je Blansko, Rájec-Jestřebí, Letovice, Babice, Modřice a další, kde takovéto poloperonizace a vlastně i bez jakýchkoliv vysokých nástupišť stanice jsou. Jsou tam taková místa na „dlouhou rampu“?

zwi

V Blansku se to resi tak, ze se bud jede k ostrovnimu (vysokemu) nastupisti, nebo k budove a plosina se v pohode vytahne. V Rajci jde taktez bud jet k budove, nebo, pokud si to dobre vybavuji, se da pouzit prechod nejblize ke Skalici. V Letovicich jsou perony se sklonem k prechodum, takze se da snad vyuzit kazdy prechod na roztazeni plosiny. Babice budou mit nova nastupiste spolecne s Bilovicemi, Adamovem a Adamovem zastavkou. V Modricich taktez muzete vyuzit ostrovni (vysoke) nastupiste, nebo prechody vedouci k budove. Uz tu jednou argumentoval nekdo s problemem na Brnenskem hlavnim nadrazi (mimo kuse… Číst vice »

Alibaba

Takhle cíleným zastavováním na daných místech je to asi řešitelné.
Tuhle znalost mají všichni strojvedoucí ve vašem obvodě?
Nebo vozíčkář ví, kde má čekat a strojvedoucí pak když ho vidí na tom místě dveřmi s příslušnou výbavou zastaví?

zwi

Vozíčkář se má správně ohlásit předem, takže při případných výpadcích bezbariérových (s plošinou) vozidel se upřednostní nasazení na spoj s objednaným vozíčkářem. Pak se o tom dozví vlaková četa, strojvedoucí a výpravčí. Co jsem měl zatím já zkušenosti, tak jsme se všichni kontaktovali a domluvili jak to proběhne. Výpravčí mi oznámí, ke kterému nástupišti mě pošle a který přechod je ten správný (pokud je to třeba) a já se domluvím s vlakvedoucí. Plošina se dopředu vyzkouší a udělá se vše pro to, aby byl vozíčkář bezpečně přepraven ze stanice/zastávky A do stanice/zastávky B.

Alibaba

Dík za informace, ano, celá přeprava závisí na několika prvcích. Asi jsem si to představoval jako Hurvínek válku, ale z mého pohledu by měl mít možnost vozíčkář na/vyjet do vlaku bez ohlášení a v podstatě i minimální asistencí. Zase na druhou stranu počet míst pro vozíčkáře je omezení, takže nahlášení jízdy je tak nějak nutné.

Mot

Jednoduchá matematika. Náklady na výrobu kusu problematické plošiny v ešusu a kusů vysouvaciho,, plechu “. Celá dráha stojí na podobně smýšlející h lidí jako Vy. Stále hledáte něco, proč by to nešlo. Výška peronu, zastavovani na určených místech apod bláboly. Ten strojvedoucí umí zastavit +-3 metry od místa, kde by to šlo, rozdíl výšek peronu až zase takový problém není, jde to alespoň na kusu peronu upravit. To vše za citelně nižších nákladů než ty drahé problematické plošiny. Autobusy i tramvaje s tímhle kusem plechu taky jezdí. To je prostě demamogogie uvažování. Pořád se hledá něco proč ne. Celá dráha.

Alibaba

Ano, hledám proč by to nemuselo fungovat, protože kdyby se to opravdu stalo, tak za to budou moci projektanti a dopravci.

Já jsem taky pro tyhle primitivní plošiny, jen musí fungovat vždy a nekomplikovaně, což třeba cílené zajíždění k nějaké koleji na nějaké místo může občas komplikovat dopravu. Na druhou stranu je momentálně snaha nízká nástupiště nahrazovat vysokýma (550 mm nad TK), viz třeba Roztoky u Prahy.

Jiří Kocurek

Tak a teď si spočítejte, kolik stanic, ve kterých ešusy zastavují, má poloperony. Ta rampa vyjde do sousední koleje, přímo na pražce. A ve kterých zastávkách je boční peron úzký natolik, že rampa vyjde dozábradlí nebo rovnou do zdi a bude tím pádem rovněž k ničemu.
https://mapy.cz/s/gagevonopa

Alibaba

Tak tady jsou zrovna vysoká nástupiště, tak tady není potřeba „dlouhá rampa“, tady je potřeba překonat „jen“ díru ve stejné úrovni, teda zvětšenou díru kvůli oblouku.

Jaro

V Rige kedysi vyrábali jednotky pre celý sojuz – RVR vyrábala stovky kusov. ER 200 bola ich vrcholným výrobkom, hoci toho pri 200 km/h veľa nenajazdila. To už je minulosť, možno už nevyrábajú nič pre železnicu ani MHD.

Kubrt

RVR už po několika pokusech o resuscitaci skončil asi definitivně. Poslední novostavby byly „vytuněné“ DR1B pro Běloruské dráhy v nultých letech a úplně nakonec retrofity DR1 právě pro PV do 2016.

Jiří Kocurek

Při současné situaci by do Ruska moc dodávat nemohli a ten řev, kdyby to dělali…

Jindra

Krása, palec nahoru. Souhlas, že to tam bude velká věc, i když jezdit těmi sovětskými vlaky byl taky zážitek. Bezbariérovost žádná, jsme obdivovali, jak se tam dostávají důchodci a kočárky, ty staré vagóny měly hodně vysoký vstup, v úrovni pasu. A vnitřní uspořádání měli doteď myslím 3+3, resp dlouhé lavice pro 3+3, nevím, proč se jim to tam teď nevešlo. Neznám výhody a nevýhody různých rozchodů, a zda to souvisí s velikostí interiéru, ale tyhle široké mají něco do sebe, cítím se uvnitř příjemněji, je to vzdušnější.

Marťas

Jj lavice jsme loni koukali. Celkově Lotyšsko je v železnici dobré muzeum. Co se týče počtu sedaček v řadě, podle mě je to stejné jako u nás staré kupé pro 8 lidí a novější jen pro 6. Když chcete vstát, nemusí s vámi všichni ostatní 🙂

Vojtěch Suchan

Mě by zajímalo, čí byl nápad (a jaký k tomu byl důvod), použít takhle maličká okna. V tom je normální panter zrovna naprosto super, zato tady je celý interiér tmavý a stísněný, a z venku je to „dlabaný ingot“ jak od PESA, nebo od newagu.

Gargy

Dám tam okna z 810 a bude to sklenik

Leipaer

Přeju úspěch českým vlakům, ale ten zamračenej ksicht je mi nesympatickej. Byl bych radši, kdyby se na mě po ránu na nástupišti aspoň něco tvářilo přívětivě…

Vojtaano

Když vidim ty sedadla na obrazku 2, tak je to zas taková ta typicky škodovácká věc jako na tramvajích 13T, 14T, 15T a panterech kde si nohy cestující dát nemůžou.Takže to je zas stejná situace pro kterou je známá slavná 14T a škodovka se s tím stále nepoučila 😃.

Ale chápu že jestli měl zákazník požadavek na určitej počet sedících tak jde samozřejmě praktický hledisko stranou😃

Pája

Taky radši sedím buď za sebou než proti sobě a nebo teda u stolku jako ve voze č. 33

Vojta

Taková souprava (samozřejmě na našem rozchodu) by neudělala ostudu ani u nás.Ty minimalistické potahy vypadají pěkně 🙂

dopravopat

Svojou šírkou by problém nerobila?

Jiří Kocurek

Přesahuje průjezdný profil, což vadí především u peronu, došlo by ke kolizi. Ale to je pro nadšence nepodstatný detail a zase jim ubližují.

David

Ta 6. fotka … to je zase patlanina ten panel. Neřeknu, kdyby to byl nějaký retrofit, ale tohle je nová jednotka. Ten panel by měl být součástí jednotky a ne našroubovaný na okno s nelícující krytkou na kabely a ještě v kontrastní barvě vůči zbytku interiéru.
Je to maličkost, ale maličkosti dělají celek.

Air Traveller

a kdyz se provozovatel rozhodne zmenit informacni systemy, tak s tim panelem, co bude spucasti jednotky, udela co?

Dan

Normální ho vymění. Stejně jako se teď mění dispeje na elefantech za novější generaci. Stejně jako se místo rámu na cedule na mnoha klasických vozech už dřív nainstalovaly displeje.
Ale za mě displej v okně nevadí, pokud se jim tam povedlo zachovat roletku. Tu české pantery u okem s diplejem nemají a je to nepříjemné.

vagonář

Ďábel se skrývá v detailu. Trochu se šetřilo, no co…

Pája

Trochu jim závidím široký obrys, ale zase nezávidím ty 3 místa vedle sebe.

***** Petr

Uspořádání 3+2 lze vidět i v naší kotlině na úžším rozchodu celkem běžně 🙂 🙂 🙂

Kubrt

Nebo na RERu, i ve druhém podlaží.

kakov

takže voláte po návratu 810 😉 😀

***** Petr

To rozhodně. Nejlépe volat z Ostravy od vysokých pecí 🙂

vjkm

Nikoliv, vzdycháme po řadě 820.

Jiří Kocurek

Škoda, že RS1 není 60 roků starý stroj, ale jenom starý šrot.

Vojtaano

takova 810 je ma u nas celkem bezne xd

Vojtěch Suchan

3+2 mají třeba taky bombardier omneo.