Škoda ukázala v Rize cestujícím první novou elektrickou jednotku
Vlaky od českého výrobce nahradí desítky let staré soupravy ze sovětských časů.
Plzeňská Škoda Group dnes v Rize představila lotyšské veřejnosti první elektrickou jednotku (RegioPanter) ze série 32 souprav, kterou si objednaly Lotyšské státní dráhy (Pasažieru vilciens). Škoda ukázala i vnitřek jednotky.
Škoda posílá nové vlaky do Lotyšska v rozloženém stavu po silnici, zatím jsou v baltské zemi dva, třetí dorazí během září, ještě letos mají začít vozit cestující. S expedicí první jednotky začal výrobce koncem června. „Vlak nyní čekají zkušební jízdy za účelem certifikace celé flotily,“ oznámila dnes Škoda.
Lotyši s českými vlaky počítají na paprskovité trasy z Rigy směrem na města Aizkraukle, Tukums, Skulte a Jelgava. Pro lotyšskou železnici, kde dnes jezdí převážně vlaky ze 60. let a nejmladší soupravy jsou z roku 1989, bude nasazení nových vlaků zásadní událostí.
„Nahrazením lotyšských historických elektrických vlaků moderními vlaky podpoříme lidi v tom, aby si pro své každodenní cesty vybírali vlaky. S novými vlaky budeme moci zavést pravidelný intervalový jízdní řád, kdy vlaky budou jezdit každých 15 až 20 minut ve všední dny ráno a večer, zajistíme dostupnost pro cestující se sníženou pohyblivostí a nabídneme i další zlepšení,“ uvedl lotyšský ministr dopravy Tālis Linkaits.
Cena zakázky se pohybuje okolo 6 miliard korun. Dodávka má být završena do konce roku 2023. V ceně je zahrnuta i údržba, dodávky náhradních dílů a školení.
Nové elektrické jednotky jsou určeny pro provoz na tratích s rozchodem 1 520 mm a napájecím systémem 3 kV s možností budoucí změny na 25 kV. Vozidla musejí odolat klimatickým podmínkám od −40 °C do +40 °C. Jednotka se skládá ze čtyř vozů, je dlouhá 109 metrů a nabízí 436 míst k sezení. Maximální rychlost je 160 km/h.