Škoda ukázala v Ostravě nové Pantery pro lotyšské dráhy, nahradí sovětské soupravy
Nové soupravy od Škodovky pro provoz v Lotyšsku. Foto: Jan Meichsner / Zdopravy.cz
Dva a půl roku po podpisu smlouvy je na světě první část budoucí čtyřvozové soupravy pro lotyšského státního dopravce Pasažieru Vilciens.
Vypadají dobře a Polské Impulsy a Elf také dobrý
Uspořádání 3+2? To není moc praktické na průchod soupravou.
V roce 2009 jsem jel Riga-Daugavpils sovětským vagónem s tureckým záchodem, tekoucí vodou pouze horkou, každým druhým oknem přišroubovaným, takže se nedalo otevřít, a jen sedačkami vyměněnými za nové (myslím, že německé, měly štítek). Jestli tam jezdí doteď…
Rusko to středověk
Slibný počin. Na příměstskou to vypadá luxusně. Pokud bude součástí balení i stoleček pod oknem a WC (ne všechny příměstské na světě mají), bude to pro cestující pohodlnější než leckterý západní výrobek.
Jen více takových, početnějších zakázek. Kéž by se to na Ukrajině rychle uklidnilo (jakkoli – neutralita/ záruky/ 2v1 jako Bosna – politiku nechci řešit) – Bůh s nimi – mohla by být příležitost při obnově země, pokud by se na ně svět s pomocí nevykašlal. Česko jim tam totiž ještě něco říká.
Jestli něco postsovětským železnicím závidím, tak jsou to jejich široké skříně. Tolik užitečného prostoru navíc…
Stavěli v rovinách, prakticky žádné tunely razit nemuseli. 4500 km a jenom jedny hory v cestě: https://mapy.cz/s/copodoleba
Pantery pro Latviešu leģions neznám, ale pokud jde o RegioPantery jezdící v tuzermsku…jednička je zoufalost a utrpení. Téměř nelze narvat nohy pod stolek, vzhledem k umístění jedničky je tam půl roku zima jako na Kolymě a co mě obzvlášť dostává, je kombinace zcela otevřeného prostoru do chodby a tichý oddíl v jedničce. Pak je zde další věc: Často tam jezdí železničáři „spřátelení“ s posádkou a vrhají nevraživé pohledy na všechny, kteří mají tu drzost do jedničky strčit nos; výjimkou není ani případná debilní poznámka, zejména na U1. Což jistě nelze svádět na výrobce.
V Lotyssku ted bydlim, tyto elektricke jednotky budou pouzity jen na primestske trate kolem Rigy kde zadna prvni trida neni. Ta je v Lotyssku jen u dalkovych vlaku a to jeste jen nekterych.
To není taková tragédie. Taky jsem několikrát zažil nevraživé pohledy a poznámky režistů ČD v jedničce s hnusnými poznámkami: Jak to, že je zde nas.áno plno substrátu a my nebudem mít kupé pro sebe.
Ti aspoň mají platný vstup, kdežto na U1 často jedou zaměstnanci třeba z Mostu do Teplic a jsou v jedničce na „čestné“ slovo. Neznám přesná pravidla, určitě mě někdo rád opraví; je to něco v tom smyslu, že přepravovat se v jedničce mohou v rámci přesunu k výkonu povolání až od určité vzdálenosti, možná 100 km. Jinak musí mít klasicky dokoupen doplatek, nebo jim podnik vystaví služební jízdenku. Neřekl bych, že všichni tyto podmínky splnili.
Tato sounáležitost dle mě mezi ČD a SŽ funguje po celé republice. Zamykání kupé kde chrápou dvě prasata , vedle další a v předcovidové době se ostatní mačkejte jinde , dráha je naše.
Teda kdyby mi nějaký zeleznicar řekl byť jen jednu jedinou pitomou poznámku k tomu, že jsem si dovolil vstoupit do jesenický, tak mu udělám takový bordel, že příští měsíc už do práce nemusí chodit. 😀
Gratuluju Škodovce k realizaci další zakázky:
– Čelo vlaku vypadá celkem hezky – ale zboku opět zastaralá kulatá okna jako na všech Panterech….
– interiér mě ale vůbec neoslovil, – subjektivně mi to připomíná vyježděnou příšernost vlaku pohybující se na kolejích už od roku 1980…
Už vim – ten silně retro interiér mi fest připomíná vyježděnou zoufalost pod značkou Alex na trase Praha – Norimberk
Ale jak říkám, jde jen a pouze o subjektivní názor – jiní lidé mohou mít názor jiný…
Zepředu dobrý, ale z boku, jak pěst na oko. Bohužel, tenhle trend „zprasený botox“ je patrný i u aut. Snad se brzy přežene.
Soudobý design některých aut nemusím, ale synové jo. Bohužel i ten „zprasený botox“ Bude záležet na jejich generaci, co se jim bude líbit a to i v případech, že nám se líbit nebude. (A mně se to nelíbilo nikdy)
Vypadají pěkně. Klidně si ten design dovedu představit i v Najbrtu (y)
Zachoval bych i to uspořádání 3+2, jen by se asi musela trochu zúžit ulička a vyhodit loketní opěrky.
Že by tam bylo ještě méně místa než v 810? Sedačky 45 cm široké, ulička 50 cm široká, vyhoťe tepelnou izolaci, ať to nemá tlusté stěny, ať se to vejde do 282 cm šířky.
Až na to, že tyto jsou díky ruskému rozchodu širší tudíž se tam vejde více sedaček
Možná narážel v M152 na neoblíbenou trojku lavici. I když, pokud je vlak plný, tak člověk sedí i mezi dvěma cizími, pokud nejsou moc prostorově výrazní. Stejně jako v kupé. I když to zpravidla poslední volba.
810 je široká 3,12 metru. Může, protože je krátká a tím pádem v obloucích tolik nevybočuje. Běžná šířka vozu je 2,82 m, alespoň v případě jednotek v ČR, co jsem se tak díval na Pantery a Elefanta.
Jenže „paňátky“ ER2 v Lotyšsku mají šířku 3,48 metru. To je 66 cm navíc, resp. 36 cm navíc oproti „etalonu“.
Krásný prostor.
Čekal jsem Brno hl.n. na čele..
Design je perfektní – kdo je autorem?
Lotysske designove studio. Dohledam, nevim z hlavy jmeno. Puvodne mel byt nater bezovo – vinovy – lotysske narodni barvy s logem dopravce, to byl puvodni navrch, ale pak se to zmenilo na toto – hlavne kvuli vystraznosti behem dlouhych tmavych zimnich veceru v Lotyssku aby byl vlak lepe videt.
Původní design i barevné řešení bylo také od studia DESCENT (m.j. více respektující tvarové řešení).
Tvarový design exteriéru i interiéru vytvořilo studio DESCENT Jiřího Španihela (tak jako u většiny kolejové techniky pro ŠV a metra pro Varšavu). Lotyšské studio vytvořilo pouze barevné řešení a polepy přímo pro Lotyšské dráhy.
Staré sovětské soupravy byly lotyšské a vyráběly se v Rize pro celý SSSR. Po rozpadu Rusko začalo vyrábět vlastní a Rižský elektrotechnický závod šel do kytek.
Což je jistě v kontextu toho co získali na oplátku (a nejen oni), jistě velmi mrzí.
Proboha, co to melete?
To že to, že už v Lotyšsku není nějaká fabrika na vlaky je v kontextu toho, že se zbavili Severní Asie zcela nepodstatné a je jim to jedno. Svoboda má mnohem vyšší cenu.
To je pravda. Jeste delali nejake rekonstrukce pred cca. 10 – 12ti lety tech puvodnich, placene vicemene z EU fondu. Pak byl plan ze budou delat nove tramvaje pro Rigu ale pak to slo nejak cele do kytek a skoncili v roce 2017 v insolvenci
Tak to jim přeju, protože to co jim tam jezdí, to je fakt hrůza. Sice můžete volit z domova, protože v digitalizaci jsou na tom velmi dobře, ve vlaku sedíte na dřevěné lavici.
Ta barevná kombinace je super. Nejslabší ze všch kombinací je prostě modrobílá ČD, je mi líto…
Opravdu si myslíte, že váš čistě subjektivní názor je nějakou objektivní pravdou? Tak to je mi vás líto. A za sebe říkám, modrobilá ČD je prostě super.
Nejde o objektivitu a subjektivitu, ale co sudičky každému člověku naděli.
Někomu vkus, někomu grafomanii?
ČD Pantery mám rád. Cestuji s nimi a celkově je berou i cestující. Ale v ranní mlze vidím dřív Regionovu v původní podobě. I když oba svítí. Zkuste hádat, proč a rychlostí to není 😉
Tak je to správný názor, snad jediný možný způsob, jak zohyzdit tuto jednotku, je modrobílá kombinace ČD, které se nepochopitelně drží, aby ukázali, že se nespletli, a červenobílá kombinace na Slovensku. Jsou to skutečně ostudné varianty.
Snad jednou zaniknou obě.
Divím se, že to řeknu, ale čelo je fakt hezký.
A zbytek dost ošizená hrůza … taková kysna
A jaké by ty boky a střecha měly být? Je to snad o metr širší, než NR panter. Ale jinak je tvar skříní úplně tuctový.
Nátěr se mi nelibi vůbec. Stejně jak korporát PIDu.
Chápu že široký rochod má výhodu pro příměsto, ale to nemají žádné dálkové nákladní ambice/možnosti, že svůj dopravní systém nepřekopou na standartní rozchod?
Nejspíše proto, že všichni jejich sousedi mají taky široký rozchod.
Polsko má široký rozchod? Sakra to jsem nevěděl…
Lotyšsko nesousedí s Polskem. Předělávat celou síť by bylo obtížné a nákladné, i ta Rail Baltica je obrovské sousto.
A taky nevím jak by se to předělání celé sítě na normální rozchod líbilo v Kaliningradské oblasti 🙂
Uvidíme, třeba se Horda při pokusu o expanzi rozpadne. Nebo to pro ni bude jako jed, který ji pomalu rozežere.
Lotyšsko sousedí s Polskem? Sakra to jsem nevěděl…
Já myslel celý Baltik, předělávat jeden maličký stát asi opravdu nemá cenu, to jsem čekal, že lidé pochopí, ale asi jsem čekal moc.
Jen to nezamlouvej…
Jistě mluvím o dálkové dopravě mini státu EU, který by jinam než do EU asi moc jezdit nemohl, vazby na Rusko jsou tam docela minimální, tak jak jsem to asi mohl myslet…
Vazby na Rusko jsou tam minimální? Jako v železniční dopravě? Stačí se podívat kolik osobních a nákladních vlaků jezdí do Ruska (a Běloruska), a co za střípky živoří mezi jednotlivými pobaltskými státy (a do Polska). Zčásti je to dané dopravním uvažováním které zamrzlo ještě v dobách SŽD a bude se to časem měnit, ale nezapomeňme na obrovské ruské menšiny ve všech pobaltských republikách.
Pouze ve dvou, v Litvě je ruská menšina díky odporu litevské vlastenců hluboko do 50. let minimální.
V Litvě je velká Ruska populace,otevřete si wikipedii
6,31% je velká menšina? Vždyť i polská menšina v Litvě je větší než ta severoasijská. Zřejmě si pletete Litvu (Lithuania) s Lotyšskem (Latvia), to je velmi častý omyl. V Lotyšsku je skutečně rusáků hodně, v desítkách procent. Ale v Litvě ne.
Teď na Rusko spadnou všemožný sankce a vozit budou hovno.
Abychom za chvíli nepředělávali náš rozchod na široký.
Na defétismus je brzy.
To jsme nemuseli ani za dob sověstkého svazu.
Existuje projekt Rail Baltica, který je celkem velkorysý, ale jeho realizace je v samotných začátcích.
https://info.railbaltica.org/
Vozidla se nejspíš dají přerozchodovat.
A jsou nějaká zásadní omezení přerozchodovávatelných podvozků?
Myslím, že Marian mínil jednorázové přerozchodování výměnou dvojkolí, kdyby se přestavovala síť.
Systémy pro změnu rozchodu vozidla existují, Talgo i další, i pro nákladní vozy, ale vždy je to drahé a komplikované.
Myslím že tam někde je nainstalovaný SUW2000, ale nevím jak to má s hnanými nápravami a ten systém se snad ani nějak nechytil. Rozhodně není rozšířený do té míry aby to bylo jako by se rozchod neměnil.
Přehled instalací je zde, ale taky myslím, že je to mrtvé.
Aha, link neprošel. Anglická wiki SUW 2000.
Vidím. Ono pokud mezi těmi zeměmi asi už před tím není čilá výměna a není to na velkém množství vozidel, tak to nemá smysl. Navíc v bych řekl že ten přechod je trochu diodového charakteru kdy asi všechno z EU může na široký, ale ze širokého do EU jenom něco. Pokud si pamatuji, tak na širokém je možné mít věší obrys vozidla.
Zkušenost už zde byla v minulosti. V ČIERNÉ PRI ČOPE.
Rail Baltica? Ten region je z vícero důvodů lehce problematický. Ono třeba jenom teoreticky vyvázat jej z IPS/UPS trvalo dost dlouho a teprve loni byla dodána autotrafa 400/330kV pro LitPol Link a stejně to pojede dál přes měnírny a možnost synchronního spojení je sice možná, ale asi pořád někým blokovaná… A je otázka jestli to synchronní spojení nemá být pro vytvoření vyčleněného ostrova. Pokud vím tak IPS/UPS a UCTE mají trochu jiné regulační protokoly. (Nebo jak to nazvat) Přerozchodování by jistě vedlo k tomu že Horda začne dělat tyátr. Na druhou stranu pokud se blbě pohne, tak ty peníze na… Číst vice »
D-O-L ne. Ikdyby to by mělo jet v Rumunsku přes hory do Oradei, dále přes Miškolc (HU) a Medzilaborce (SK) do Zagórza (PL), tak to bude rychlostí blesku.
Počkat, teď jsme si asi nerozuměli, D-O-L jsem vzal jako finanční porovnání, ne rychlostní. Samozřejmě že by to bylo při dopravě rychlejší a dost možná i rychlejší na výstavbu, než D-O-L.
Je to spíš taková myšlenka jak by to vypadalo kdyby se „z ničeho nic“ naráz rozšířil svět 1520 v rámci EU.
Tohle Vás napadne. Ale jak odzkouší vlak na 1520 mm ve Velimi se nezeptáte 😃
Skvělá zpráva pro český průmysl a opět úspěch české značky Škoda..
Možná by ale měla začít uvažovat o obnovení poněkud tradičnější výroby… 😉