Škoda ukázala v Ostravě nové Pantery pro lotyšské dráhy, nahradí sovětské soupravy
Dva a půl roku po podpisu smlouvy je na světě první část budoucí čtyřvozové soupravy pro lotyšského státního dopravce Pasažieru Vilciens.
Škoda Transportation dnes v Ostravě představila výrobu elektrických jednotek RegioPanter pro Lotyšské státní dráhy (Pasažieru vilciens). Slavnostního odhalení čela první jednotky (z 32 objednaných) v areálu Škody Vagonka se zúčastnil i lotyšský ministr dopravy Tālis Linkaits. Podle něj budou nová vozidla představovat revoluci na lotyšských kolejích, nových souprav se tamní cestující dočkají „po mnoha desítkách let“.
Aktuálně se v ostravském závodě dokončují elektrické statické zkoušky na první jednotce a v procesu lakování a montáže je celkem 13 vozů. Dalších 18 vozů je rozpracováno ve svařovně a na obráběcím centru. První vlak by měl být kompletně sestaven koncem března, následně se začne s jeho oživováním na zkušební trati Škody v Plzni.
„V Lotyšsku dnes jezdí vlaky ze 60. let a nejmladší soupravy máme z roku 1989, proto jsem rád, že výroba vlaků je v závěrečné fázi a že již brzy bude zahájeno jejich testování – nejprve v České republice a na Slovensku, poté i v Lotyšsku. Konečně na podzim je bude možné začít používat v osobní dopravě,“ uvedl Linkaits.
Ceremoniálu se zúčastnil i nový generální ředitel Škody Didier Pfleger. „Je nám ctí, že právě my můžeme být tou společností, která dodá do Lotyšska po 30 letech nové elektrické vlaky,“ řekl.
Cena zakázky na 32 souprav se pohybuje okolo 6 miliard korun, první vlak by se měl v Rize objevit v září. dodávky pak potrvají do prosince 2023. Lotyši s českými vlaky počítají na paprskovité trasy z Rigy směrem na města Aizkraukle, Tukums, Skulte a Jelgava. V ceně je zahrnuta i údržba, dodávky náhradních dílů a školení.
Nové elektrické jednotky jsou určeny pro provoz na tratích s rozchodem 1520 mm a napájecím systémem 3 kV s možností budoucí změny na 25 kV. Vozidla musejí odolat klimatickým podmínkám od –40 °C do +40 °C. Kapacita vozidel činí 400 sedících a až 450 stojících cestujících. Maximální rychlost je 160 km/h.
Cesta k zakázce přitom nebyla přímá, vedla přes lotyšský antimonopolní úřad a řadu odvolání a administrativních tahanic s konkurencí. Dopravce původně vyhlásil vítězem Talgo, nabídky ale musel dle rozhodnutí úřadu přehodnotit, zejména pokud jde o provozní náklady. Konkurenty Škody v tendru byly vedle Talga ještě CAF a Stadler.
No a takhle jsme ty krasavce z naší dílny @SkodaTransport pro @PVilciens odhalili 🎉 pic.twitter.com/47miIMCBMg
— Jan Švehla (@Jan_Svehla) February 23, 2022