Automobilový průmysl Automobily

Škoda ukázala tvary nové Octavie. Bude větší a aerodynamičtější, jezdit bude i na baterii

Škoda Octavia 4. generace. Foto: Škoda Auto
Škoda Octavia 4. generace. Foto: Škoda Auto

Automobilka Škoda Auto představí 11. listopadu novou podobu svého klíčového modelu. Po zveřejněných skicách už zveřejnila jeho konečné tvary, nikoliv však celé auto, ale zatím se speciálními maskovacími polepy. Současně ale oznámila i několik dalších informací o novém vozidle.

Octavia tvoří přes 30 % prodejů značky, firma proto informace o čtvrté generaci nejúspěšnějšího modelu dávkuje do mnohastránkových tiskových zpráv. Podstatným sdělením je, že auto bude ještě větší než jeho předchůdce . Premiéra další generace přichází v době oslav výročí 60 let od zahájení výroby tohoto modelu v roce 1959, jehož produkce byla obnovena v roce 1996. V současné době je Octavia nejprodávanějším vozem v České republice, Rakousku, Švýcarsku, Finsku, Maďarsku, Polsku, Srbsku a v Bělorusku.

Škoda jako první představí model Octavia nejprve jako kombík, verze liftback bude následovat o několik týdnů později. Auto dostalo nový vzhled přídě, tvořený novým přední nárazníkem a novými, ostře řezanými předními světlomety. Oproti stávající generaci bude auto dlouhé 4,698 metru, o 22 milimetrů více než dosud. Bude o 15 milimetrů širší (1,829 metru). U verze liftback dojde k prodloužení o o 19 mm větší, když měří 4 689 mm, šířka narostla o 15 mm na 1 829 mm. Rozvor činí 2 686 mm.

Podle automobilky bude nová Octavia výrazně aerodynamičtější. „Nová Octavia tak patří k vozům s nejlepší aerodynamikou na světě. Aerodynamické vlastnosti karoserie přispívají k nízkým hodnotám emisí CO2 a spotřeby paliva,“ uvedla firma. Významnou novinkou nabízenou v nejdražší verzi budou full LED Matrix světlomety. Světelný kužel se v tomto případě skládá z několika nezávisle ovládaných segmentů. Kamera s inteligentní technologií v čelním skle rozpozná vozidla jedoucí v protisměru i ve stejném směru, ale i osoby a objekty s reflexními prvky, a jednotlivé segmenty vypíná, aby nedošlo k oslnění. To umožňuje mít neustále rozsvícena dálková světla a významně tak zlepšit osvětlení prostoru před vozidlem, aniž by byli oslněni ostatní řidiči.

Téměř legendou byl u první generace nových oktávií z devadesátých let malý prostor na nohy na zadních sedačkách, tento problém dávno zmizel. Škoda se teď chlubí, že u nové generace budou mít lidé na zadních sedačkách o dalších 7,8 centimetrů většího prostor. Objem zavazadlového prostoru naroste na 640 litrů u kombíku, u liftbacku na 600 litrů. Nově bude mít auto i takzvaný head-up displej, který zobrazuje důležité informace, jako například rychlost nebo údaje z navigace, přímo na čelním skle v zorném poli řidiče. Řidič tak může číst tyto informace, aniž by musel odvracet pozornost od dění na silnici. Novinkou bude i automatická převodovka DSG se systémem shift-by-wire, kde místo známé volicí páky automatické převodovky DSG se tak ve středové konzoli vozu nachází nový ovládací modul s malým přepínačem, kterým řidič volí režimy R (zpětný chod), N (neutrál) a D/S (standardní režim Drive/sportovní režim), a také tlačítko parkovacího módu P.

Benzínové a naftové motory má doplnit pohon na CNG a také verze a také verze s plug-in hybridním pohonem. Poprvé se také objeví ve voze ŠKODA motor s mild-hybridní technologií (dobíjení za jízdy rekuperací).

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Karel
Host
Karel

Pravé Škody Octavie jsou jen ty, které se vyráběly v letech 1959 – 1964.

navratp
Host
navratp

A proč?

Dáda
Host
Dáda

Sice kombi, ale v honbě na nesmyslnými čísly v aerodynamice bude záď tak šikmá, že tam zase nic normálního „v krabici“ nepůjde naložit.
Všude samý „úkos“. Nízko střecha, tj vyšší dospělý bude mít málo místa nad havou. Kvůli spotřebě tam budou nízkoprofilový gumy, místo tlumičů podvozek z motokáry. Při jakýkoliv nerovnosti na vozovce půjdou „rtány“ do zad osádky. Praktická a pohodlná auta, ve kterých se dá lecos převézt, už se nějak přestaly vyrábět. Z těchto trendů nemám radost.

Přemek
Host
Přemek

Hodnocení od stolu na základě jediné a ještě maskované verze se ze zřejmých důvodů zdržím. Aerodynamika je na delších cestách zásadní faktor spotřeby, proto jezdím se svými aerodynamickými vozy pouze na delší cesty. Jinak veřejná doprava, nejraději vlak.

Dáda
Host
Dáda

Vlakem jet s vercajkem, žebříkem, 200kg kabeláže, případně i s rozvaděčemk mne fakt neláká. K tomu mám rád toho kombíka, s velkým prosotrem vzadu „skříňovité“ koncepce. Spotřebu snížíte hlavně stylem jízdy a hlavněrychlostí. (nono to v je tam v druhý mocnině). Jestli Cx bude 0,3 nebo 0,29 není z hlediska reálného vlivu na spotřebu až tak důležitý. Těžká noha na plynu má řádově větší vliv. Jsem hlavně zvědavej, jak ty vypěněný sloupky budou „sypat písek do soukoli“ při opravách po nehodě…

Dáda
Host
Dáda

snížení Cx o jednu desetinu teoreticky dokáže uspořic až 2,5%paliva, za předpokladu ideálních podmínek. V parxi to má vliv menší, protože jezdíme v turbulentním proudění a ne pořád ideálně rovně. Stačí pak vrazit někam „tůning“ a je Cx úplně někde jinde. Jen změna pneumatika ráfků může mít vliv o 0,05

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Zaměstanec VaK Vyškov jede do Bučovic vyměnit kalové čerpadlo v čerpací jímce. Pokazilo se. Je to 15 km vzdušnou čarou. Táhne čerpadlo vážící 35 kg. Zpátky poveze to pourouchané čerpadlo, vytažené z čerpací jímky na splaškové kanalizaci. Má jet veřejnou dopravou? Nebo dokonce vlakem, kdy stráví 5 hodin na cestě?
Já jen, že není jediný správný všelék na veškeré případy.

Sitgestravel
Host
Sitgestravel

Ma jet Fordem Transitem.

Petr
Host
Petr

Pohodlná auta stále ještě vyrábí Francouzi.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince