Škoda ukázala první obrázky nové brněnské tramvaje, město chce využít celou opci na desítky vozidel

Výroba nové tramvaje Škoda ForCity Smart 45T pro Brno. Pramen: Škoda GroupVýroba nové tramvaje Škoda ForCity Smart 45T pro Brno. Pramen: Škoda Group

Nové vozy jsou určeny primárně pro provoz na nové tramvajové trati k univerzitnímu kampusu.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kleist

Dají se spojovat do dvojic? Je na to v kampusu vůbec místo?

gringoAD

Proč je tam proboha tolik drátů ? To musí být kilometry a kilometry …

Y.K.

Myslíte, že by stačil jeden z pantografu do motoru? Jen nevím na kterou z fází a který motor to napíchnout, aby těch drátů nebylo hned zpočátku zbytečně moc. Řídit trakci a střídač netřeba, jeden stykač. Svítit petrolejkama, hlásit troubou, informační systém papírový, dveře na řetěz, místo blinkrů praporky atd atd…

Zlámalík

Myslíte „zkuste to bez drátů, milý Marconi“? No nevím, tramvaj je na elektřinu, tak asi proto 😀

Cracatit

Pro redakci: máte článek špatně otagovaný, tag DPMCB patří k Budějovicím, ne k Brnu, kde je DPMB.

Gwann

No, nevím, ale asi na trať do kampusu nebude třeba hned 40ks.

A vypsat 5ks+35ks opce je tradiční česká vochcavka.

Ale asi jako vhodný doplněk salinoparku v Brně fajn. Jen doufám, že nějaké kameny zůstanou v provozu. Stejně jako K2, T3 a trojmontaze T6

Luděk

Tak současně 8 má cca 14 vozů ale KT8 jsou i na jiných linkách.

Neřekl bych česká ale spíš brněnská koupit pár kusů a počkat jestli se osvědčí.

Přežijí akorát T6 a Krnovské T3 (pokud jsou aspoň trochu v obstojném stavu)
A to nesmíme zapomenout na snahu 2025 tuším celý dpmb nízkopodlažní (tomu ale nevěřím)

MKzB

14-15 vozů je na d-8 spíš prázdninová vypravenost, v pracovní dny musíme počítat spíš 20 vozů.
Výluky s vyšší potřebou KT8 se proto dělají o prázdninách.
A v případě ještě vyšší potřeby KT8 na výlukách lze d-8 zkrátit na Líšeň-HN-Nové sady (např. kdysi výluka Joštova).

autobusik2

Tych 40 kusov bude potreba. Hlavne preto, ze znacna cast brnenskych KT8 je v zlom stave (1706 uz isla do srotu, 1718 a 1721 su nachystane) a do dalsej modernizacie nikto pri zmysloch nepojde.

Ondra K.

Nákup 45T a vyřazení KT8 je hezký záměr, který ovšem naráží na fakt, že v provozu stále zůstává cca 44 kusů T3 a 48 kusů T6, kterým v příštích pár letech hromadně dojde životnost. Vzhledem k tomu, že město bude horko těžko shánět finance na těch 40 kusů 45T, těžko se dá čekat že budou prachy na nákup dalších cca 50 tramvají, které by nahradily T3 a T6. Tím pádem bude pouze na výběr mezi GO KT8 a T3/T6.

dizgrafyq

Trochu off-topic, ale nevíte jak to vypadá s tramvajemi do Mannheimu a okolí?

dopravopat

Moc pekná tramvaj. Verím že bude aj dobrou šalinou. Z tvaru čela to už vyzerá ako tram-train, ktorý môže kľudne rozpárať šukafon. 🙂

Jiří Kocurek

Leda tak v Olomouci a tak se to doufám nestane s žádnou tramvají.

Pako

Před 5-ti lety jsem jezdil po Brně šalinou a nestačil jsem zírat po jakých šílených kolejích se tam jezdí. V podstatě nic jiného než klasické otočné podvozky 2+2 na vůz tam nemělo šanci jet normální rychlostí. Jestli si nenarovnají koleje, tak kloubáky budou mít problémy.

VojtaDrevik

Tam přeci nejde o kloub ale o podvozky!!!

Juraj

Čím to, že Škodovka úplně upustila od Forcity Alfa (Praha/Riga) a dneska jde do soutěží už jen s deriváty 14T, případně modely od Transtechu?

Vždycky mi přišlo, že 15T s podvozky v kloubech je docela progresivní koncept a i přes pár interiérových nedostatků je to dobře řešené vozidlo. V poslední době ale jde do všech výběrek jen s Forcity Smart, což ani není vlastní vývoj. A IMHO to není krok vpřed.
Trochu se bojím, co po roce 2024 přistane v Praze.

Tomáš Gottschalk

Oproti 13/14T tam je minimálně jedna podstatná změna – otočné podvozky.

Lišák

Můžu se zeptat kde jste přišel na to že Škoda soutěží jen s modely od Transtechu? 39T, 40T a 45T jsou nově vyvinutá vozidla na platformě FCX a nemají s Transtechem nic společného. To že jsou prodávána pod společným názvem Forcity Smart z nich nedělá vozidla vyvinutá Transtechem.

Juraj

Díky, tímto uznávám vlastní neznalost. Zmátl mě jednak branding, jednak to, že se modely od Transtechu a FCX opravdu docela podobají.

Lišák

Ještě doplním…důvodů proč už se nesoutěží s Alfou je více. Jeden z nich je nutnost převést vozidlo na nové normy. Zejména crash a hořlavost se od doby vzniku Alfy hodně změnili. S novou crashovou normou byl například problém už při vzniku 45T. V té době se norma rapidně zpřísnila. Například nově místo nárazu do osobního auta počítá s nárazem do přívěsu nákladního auta, který je mnohem výše. Díky tomu musíte změnit deformační zóny. Na 45T se muselo přepracovat celé čelo a kabina je díky tomu více zašpičatělá a užší než mají 39T a 40T, které se ještě vešly do staré… Číst vice »

P_V

Je obecný trend mít široké přechody mezi články, ale zas máte úzkou uličku mezi koly. Podle mě je lepší mít úzkou uličku v kloubu, než mít některá sedadla na stupínku (a nevím kde tam vzali ten deklarovaný 100% podíl nízké podlahy).

původní Jakub P

Ty úzký a na kloub hodně dlouhý přechody u 15T asi ubíraj kapacity oproti jinejm, stejně dlouhejm modelům citelně víc, než sedačky na stupínku nad koly. Plus jsem slyšel, že z hlediska pravděpodobnosti většího poškození a nepojízdnosti/delšího vyřazení z provozu i po lehký nehodě, jsou hodně nešikovný ty krajní podvozky s minimálními převisy.

MKzB

Jo jo, crashové normy se budou ještě zpřísňovat. Tramvaj musí vydržet nejen náraz do tanku, ale nesmí se ani „napíchnout“ na dělo.

Bobes

Tak samozřejmě, jak jsme viděli nedávno, tramvajové barikády jsou stále v módě. 😉

Vojtěch Suchan

Nic se nezpřísnilo. Jenom záleží co chce objednatel koupit.

jva

Tak když jsou v zadání 100% otočné podvozky, koncept 15T by nemusel projít, protože střední podvozky se dvěma závěsnými body jsou vlastně nosné články s minimalizovanou hmotou (tedy vlastně koncept 29/30T, jen s problematičtějším pohonem).

Vojtěch Suchan

Myslím, že chodové vlastnosti 15T jasně ukázaly, že se nejednalo o použitelnou cestu. Tramvaje se středním nosným článkem a otočnými podvozky jsou jasně cesta, kterou se vydala celá evropa. Jinak tramvaje jsou v kat. C-IV, a žádný přívěs tam není. Je tam 7,5t dodávka v rychlosti 15km/h a 3t osobní auto v rychlosti 25km/h. Pokud škoda přepracovala čelo na náraz do přívěsu, tak to je 15t deformovatelná překážka známá z kategorií pro železniční provoz – C-III(tram-vlaky v provozu na sdílené síti) a C-I(těžká kolejová vozidla). Pokud se škodovka rozhodla udělat tramvaj v C-III, je to buď příprava na to, že… Číst vice »

Ondra K.

Cestou nízkopodlažních tramvají s otočným podvozky se vydala spíše hlavně východní Evropa, která potřebuje provozovat tramvaje i na starých tratích v historických centrech měst. Novodobé provozy dimenzované na novější tramvaje stále kupují „multigelenky“ s neotočnými podvozky.

czhunter

Koncept 15T má několik výhod:
– opravdu 100 % low-floor
– interiér je velká dutá krabice (něco jako metro) a můžete si tam vybavení poskládat jak chcete

A taky několik nevýhod:
– je hodně drahý
– je velmi málo modulární (ve smyslu natahování a zkracování článků, počet článků atd.)

Je to v podstatě něco jako třeba Vídeňské ULF – jako super, že to šlo nakonstruovat a že to dobrodružství výrobci někdo z cizí kapsy zaplatil … ale prakticky to zas tak výhodné není.

Milan

co to melete za nesmysl? 15T dokáže mít nejen pražské 3, ale i 4 články (část v této délce provozuje Riga), a stejně tak by zvládla mít jen 2 články bez tzv. vloženého nebo jakýkoliv vyšší počet vložených článků než 2! A hlavní je, že ty vložené i krajní články jsou neustále identické – zatímco, dvoučlánková TRAM pro Ostravu má pod jedním článkem 2 podvozky, ale od ní odvozená 3 článková TRAM pro Plzeň má oba krajní články jen s jedním podvozkem a prostřední/vložený se dvěma – tak jako právě představená pro Brno, ale to má některý/é články delší než… Číst vice »

Jakub

Takhle to čelo vypadá jak 13T. 😀

Anna Kournikova

Velká škoda, že to zase bude mít ten stupidní nátěr alá EVO 2. Nátěr dle vizualizace, s převahou červené namísto bílé, by vypadal mnohem lépe.

Cuba

Ne! Vizuál Drak vypadá velmi dobře (ano, dokázal bych si představit pár vylepšení) a na 13T vypadá snad ještě líp. Sjednocení šalin do tohoto vizuálu vítám.

VojtaDrevik

Kdy sakra pochopíte všichni že na tramvaje se na každý typ hodí jiný nátěr

Juraj

Ostrava budiž důkazem opaku. Jak skončí T3/T6, tak moderní tramvaje vypadají dostatečně podobně na to, aby jednotný vizuál v pohodě snesly.

VojtaDrevik

Asi záleží na kombinaci barev

Pavel Skládaný

Bohužel si mnozí myslí, že na různé ženské se hodí stejné šaty.

David K

Ne! 13T alá DRAK je hrůza největší. Toto bude mít aspoň kolem oken černou a to vypadá daleko líp.

mmm

DPMB by si měl zaplatit grafika. Tenhle „housenka“ nátěr je naprosto šílený.

Karl vB.

Tak přesně to, co Brnu radíte, už „úspěšně „udělali v Praze!
Jejich nový (také červeno – bílý) visuál vozidel sklízí od místního publika pouze kladné ovace….. 🙂